Prikkeldraad voor shetten niet slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Re: Prikkeldraad voor shetten niet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:25

speedy_cindy schreef:
het lijkt mij nog al slecht als ze een x schrikken ofzo en ze rennen erdoorheen..

Een ramp of bloedbad !
En als dat niet gebeurt krijgt je paard/pony er littekens van ,
Of je kan elke keer bossen manen uit het draad plukken ...

Troep is het !!
Van mij mag er nog geen schaap achter !! Bloos

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:33

Een optie om geen afrastering te hebben is zoals je in Rusland / oost-blok doen....een ketting tussen de voor of achterbenen zodat het edele viervoeter een hoef minimaal kunnen verzetten. En die paardjes grazen rustig in de berm van de weg.

Omdat we hier in Nederland dat niet gewend zijn heb je hier wel 1 soort of een combinatie van meerdere soorten afrastering nodig.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:48

Nou gelukkig wonen we hier dan niet in Rusland. Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:00

zoek maar een foto's van verwondingen met prikkeldraad bij paarden. Ik denk dat een heleboel mensen dan zullen besluiten hun paard(en) (en pony('s)) natuurlijk niet meer achter prikkeldraad te zetten maar achter een degelijk hekwerk of stroomdraad/koord.

angel_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:45

nee absoluut geen prikkeldraad gebruiken
de baas van mijn vriend oude verzorgpaard had dat ook en toen werd dat paard een keer helemaal wild door een vrachtwagen en is hij er tegen aan gelopen die verwondingen waren vreselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:53

En ik ken zelfs een voorval van een paard dat onder de draad door stond te grazen en zo met zijn bovenste ooglid aan een prikkel bleef hangen.
Dus ze hoeven niet eens in paniek te zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:43

Wat ik gek vindt is dat er prikkeldraad moet gebruikt worden voor paarden die vaak uitbreken.
Ik geloof niet dat die shetten prikkeldraad gaan zien en denken 'hooo, prikkeldraad, dat doet pijn, daar mogen we niet aankomen!'
Ik zie die shetten eerder toch proberen om onder het prikkeldraad te komen. En als ze er aan komen zijn de gevolgen niet te overzien.

Zag ergens in het topic iets voor gaas. Ik denk dat datgene bedoelt wordt wat wij achter onze paddock hebben. Ik heb wel geen betere foto op het i-net momenteel maar dit geeft wel een idee achter het paard:
http://groups.msn.com/_Secure/0RgDXDqcU ... 2167947395

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:08

Dat hebben wij ook voor onze shetten en dat werkt echt super!! En waar we geen gaas hebben hebben we gewoon drie rijen planken met eventueel een schrikdraadje daartegenaan. Ze breken echt nooit uit (terwijl ze daar voor deze hekken echt heel goed in waren Ja). Pas wel op dat het gaas heel stevig is, want ook daar schuren ze tegenaan en als het slap is verbuigt het dan meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:11

Daarom hebben wij er een stroomlintje voor.
Ik vind het ook zonde dat ze er bulten in schuren en idd het is dan gevaarlijk.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:18

nightlover schreef:
speedy_cindy schreef:
het lijkt mij nog al slecht als ze een x schrikken ofzo en ze rennen erdoorheen..

Een ramp of bloedbad !
En als dat niet gebeurt krijgt je paard/pony er littekens van ,
Of je kan elke keer bossen manen uit het draad plukken ...

Troep is het !!
Van mij mag er nog geen schaap achter !! Bloos

hey
ik zou nooit geen prikkeldraad doen.
mijn verzorgpony's is gesgrokkken en er door heen gesprongen.
zijn achter benen zijn vast blijfen zitten.
in het prikkeldraad.
het begon heel erg te bloeden.
nu heeft ie allemaal wonden.
NOOIT dat ik dat zal doen.
maar dat ben ik Tong uitsteken

Groetjes Manuela

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:53

Dat gaas is idd ook een goede oplossing. Wij hebben nu een houten hek waar eerst schapengaas en pikkeldraad stond. De wei zelf is wel opgedeelt met paaltjes en stroomdraad, stond eerst niet veel stroom op en toen ontsnapte ze steeds. Heb toen alles nagelopen, oude draden vervangen en toen heb ik zelf ondervonden dat er nu genoeg opstaat, ze ontsnappen ook niet meer Lachen

Stacey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:56

Prikkeldraad is egt slecht !en waarom zou het niet slecht zijn voor shetjes ? het is gewoon harstikke gevaarlijk spul joh ,, ik raad mensen aan om gewoon een mooi houten hekwerk om het weiland te doen!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 06:59

Even een toevoeging op de post van Capopjekop (wat een naam Lachen ), met schapengaas moet je wel oppassen omdat de mazen nogal groot zijn en daar blijft dan makkelijk een voetje in hangen (ook een grote paardenhoef past daar door)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:37

Stacey_ schreef:
Prikkeldraad is egt slecht !en waarom zou het niet slecht zijn voor shetjes ? het is gewoon harstikke gevaarlijk spul joh ,, ik raad mensen aan om gewoon een mooi houten hekwerk om het weiland te doen!!

Breng jij daar een zak geld voor mee, dan mag er hier best een houten omheining geplaatst worden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:40

Waarom komt geld altijd boven welzijn/ veiligheid van een paard??

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:20

fjordnina schreef:
Breng jij daar een zak geld voor mee, dan mag er hier best een houten omheining geplaatst worden hoor.

Ooit al eens een paard gezien dat een poging heeft ondernomen om onder een prikkeldraad te grazen? De DA-kosten en het eventuele spuitje om hem uit zijn lijden te laten verlossen lopen dan even vééél hoger op dan die eenmalige kost van een veilige omheining Lips are sealed .

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:23

runningkawa schreef:

veel mensen redeneren van: het is "maar" en shet....(helaas)

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:34

runningkawa schreef:

Je kunt er ook een mooie stelling van maken:
"Geld komt altijd boven welzijn/ veiligheid van een paard"

Het is gewoon een feit dat geld voor (heel veel) mensen de beperkende factor is.

Maar wat is de ideale afrastering als je niet naar het kostenplaatje kijkt?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:35

runningkawa schreef:

Omdat paarden een dure hobby zijn en mensen het vaak zo goedkoop mogelijk willen houden. Volgens mij is daar niks mis mee. Paarden houden is duur gemáákt. Voor de paarden zelf maakt het niet uit of ze een deken op hebben, in een stal staan, dat er een bak vol met zand naast de deur ligt en dat ze een enorm duur zadel op de rug hebben liggen.

Hou de dieren in het land zonder dekens en je bespaart al heel veel. Laat die bak voor wat het is, dat is pure luxe voor de mens. En het zadel moet goed passen, maar met 2 zadels die een even nette pasvorm hebben waarvan de 1 500 euro kost en de ander 1500, dan kies ik toch voor die van 500.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:47

Ja paarden zijn duur, maar dat weet je voordat je er 1 koopt.
Zet je hem in pension eis ik dat de stalhouder een duigelijke afrastering heeft.
Koop ik zelf een wei eis ik hetzelfde.

aanhalen over dekens ed. is hier niet van toepassing.
Gaat het niet om, het gaat hier over een veilige wei.
Deze moet veilig zijn en helaas is dat meestal niet het goedkoopste. Wat je er verder voor luxe bij wilt is hier offtopic Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:06

Yinari schreef:
Even een toevoeging op de post van Capopjekop (wat een naam Lachen ), met schapengaas moet je wel oppassen omdat de mazen nogal groot zijn en daar blijft dan makkelijk een voetje in hangen (ook een grote paardenhoef past daar door)

Klopt en daarom is dat nu ook allemaal weg Lachen

Ik ben het verder met runningkawa eens, als je geen geld uitwilt geven voor een veilig onderkomen, moet je nog maar eens goed nadenken over de aanschaf van een wei en overigens als je een beetje handig bent, hoeft het echt niet heel duur te worden. Wij hebben alleen het hout moeten aanschaffen, de rest heeft mijn pa zelf gemaakt.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:07

Prikkeldraad is scherp, je paard hoet er maar in de buurt te komen of hij heeft een wondje (geldt dus ook voor shetties). Ik geef de voorkeur aan schrikdraad.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:01

runningkawa schreef:

Ik denk dat ik tog liever voor de veiligheid ga. Anders kost de DA nog duurder dan 1 keertje goede omheining doen..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:22

heipalen (geimpregneerd) zijn niet zo duur, die kun je tussen de bestaande weipalen zetten, dan is er meer stevigheid. In plaats van prikkeldraad doe je nylon oranje draad, zoals ook wel wordt gebruikt voor auto's slepen. Als je dat gebruikt in plaats van prikkeldraad, en de stroomdraad houdt zoals die is, heb je een goedkope en veilige oplossing. Zoals eerder gezegd, een shet is ook een paard, en geen metalen onkwetsbare machine, prikkeldraad is voor shets misschien nog wel slechter. Als ze vast komen te hangen.... shetjes zijn koppig en heel sterk, dus ze blijven trekken.