Hoe súpervieze staart schoon krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: Hoe súpervieze staart schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:24

Tip: Probeer ook in de winter af en toe de staart bij te houden.... spray er in ieder geval regelmatig antiklit ofzo in.
Verder eens met alle al genoemde oplossingen waarbij soda en Biotex-groen bij mijn weten het beste werken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:42

Spuitshampoo niet een optie?
Zelf vind ik antiklit heel fijn, dit maakt de staart ook glad en zo wordt 'ie ook minder snel vuil. En de stront krijg ik er zo ook altijd uit, maar mijn paard heeft dan ook geen hele vieze staart ofzo.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

misschien helpt zilvershampoo

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:55

zo:
en dan ff lekker lang laten weken.. daarna uitspoelen middels een paar schone emmers water en flink volspuiten met equistar en dan voorzichtig met je handen uitpluizen

Afbeelding

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:58

Wat ik altijd deed: eerst onderkant van de staart (tot aan staartwortel) ontvetten met Dreft (zorg dat de rest er zo min mogeljik mee in aanraking komt) en dan met paarse shampoo (voor oude omaatjes of duurdere variant voor paarden) grondig wassen en LANG in laten trekken. Bijv. eerst staart natmaken en inzepen, dan de rest van het paard en als laatste het er weer uitwassen.
Als je de staart net hebt gewassen en nog niet hebt geplozen lijkt deze ook altijd nog viezer, dan na het uitpluizen. En ik doe altijd voor het uitpluizen antiklit en glansspray er in.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:06

Betadine shampoo, werkt ontsmettend en maakt goed schoon.. Je moet wel goed uitspoelen dus veel gieters en/ of emmer met water is nodig!!!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:20

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga het binnenkort eerst eens met betadineshampoo proberen, en anders heb ik iig nog een hele lijst met andere tips!
Zo krijg ik die vieze staart vast wel schoon (uiteindelijk) Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:36

Ha ha, hoop het voor je!
Succes ermee in ieder geval!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:09

fjordido schreef:
zo:
en dan ff lekker lang laten weken.. daarna uitspoelen middels een paar schone emmers water en flink volspuiten met equistar en dan voorzichtig met je handen uitpluizen

Er is maar 1 woord voor die pony. Lachen

POOFY! Haha! Clown

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:16

Ik heb ook een paard staan waar ik een hele klus aan ga hebben. Nagelbijten / Gniffelen
De jaarling waar het om gaat heeft alleen maar op het land gestaan en je wilt niet wéten hoe die staart er uit ziet. Eén grote klittenbos en keiharde stukken klei en stront om de haren heen.
Ze is sinds zondag bij ons, en helaas voor haar, aan die staart moet wat gebeuren, anders wordt het alleen maar erger! Dus eerst mag ze nog twee weekjes wennen aan mensenhanden, en dan moet ze er aan geloven. Ik lees nog even verder mee voor tips, want hier moet echt iets hardnekkends aan te pas komen. Nagelbijten / Gniffelen

[edit: dit is de staart in kwestie, op de foto is niet goed te zien hoe erg het in werkelijkheid is: vies staartje ]

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:20

vorige keer was ik bij me tante en ze ging een emmer water halen voor ze staart te wassen even snel en en stond er 1 klaar bij haar man..
er zat waarschijnelijk dreft ofzo in heb de staart er 1x in gehad en werken dat het deed!

ps gaat tot onder de staartwortel he Knipoog dus geen commetaar hierop want het werkte wel heel onverwachts Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:49

Ntlie_ schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga het binnenkort eerst eens met betadineshampoo proberen, en anders heb ik iig nog een hele lijst met andere tips!
Zo krijg ik die vieze staart vast wel schoon (uiteindelijk) Haha!

Als je de staart heb schoongemaakt kun je hem ook met talkpoeder inpoederen. Dit laat namelijk een vettige laag achter en daardoor kun je de troep er makkelijk met een fijne, zachte borstel uitborstelen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:36

Dat shetje op die foto heb ik zo staan wassen vorige week
vrijdag met zijn staart! Haha.
Ik zag dit topic en wilde de foto ook gaan plaatsen.
Maar Ilona was me al voor. Haha!

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:22

Mijn versorgshetlander tilt haar staart niet goed op tijdens het mesten en plassen. Dus als ze eens dunne mest heeft of als ik het een tijdje (1,5 maand) niet was, wordt het ook één klont. Maar ja als ik dan een wedstrijd heb, dan moet het toch schoon. Wij maken het eerst nat met een emmer water (gewoon haar staart erin stoppen) en dan een tijdje laten weken dat haar staart echt goed nat is. Dan halen we de staart eruit en probereb de grootste klonten kleiner te maken of eruit te punniken. Als het meeste eruit is (of nog los in haar staart hangt) pakken we weer een emmer met schoonwater en halen weer de staart er na enige tijd uit. Dan zijn bij ons i.i.g de meeste klonten eruit. Dan pakken we shampoo en gaan hem even lekker insoppen, dan laten we de shampoo een beetje intrekken en dan doen we haar staart weer in de emmer om het uit te spoelen. Als dan nog niet alles schoon is herhalen we dit nog een keer maar meestal is dat niet nodig. Als er nog sop in haar staart zit dan spoelen we hem nog een keer schoon met water en dan is hij weer schoon genoeg voor de wedstrijd!
Ik hoop dat dit ook bij jou helpt, succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:39

Wat zou je zeggen van: voorkomen dat hij vies wordt? In een vlecht houden, en staartzak er omheen? Twee keer in de week uit de vlecht , antiklit erin, eens in de week wassen, met de hand uitpluizen, weer in de vlecht en zak er omheen?