Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

suusje26 schreef:Wij hebben nu een bak van zo'n 15 jaar oud dat gewoon omgegooid is.
Het was een wei, en daaronder lag al witzand. En pas sinds een jaar of 2 loopt het water niet goed weg, en echt mul wordt het ook niet... maar hoe kan dat dan, want dit is een goedkope bak en houd het toch al aardig lang vol....
Maar prijs jezelf gelukkig. 
Ulfeino schreef:Ik heb vorige herfst een bak gekregen, wij zitten op een klei op veen bodem (ong. 10 cm klei), deze hebben we ondiep laten frezen en er toen woudzand opgekregen, dat is geel/donkergeel vrij stevig zand (Friese zandgrond).
Er is ongeveer 100 m3 opgekomen (bak 20x40), hij is de winter goed doorgekomen en ik kon er meestal wel in rijden, wel moet hij dit voorjaar hier en daar nog worden bijgevuld, want er zijn een paar plaatsen waar wat teweinig zand ligt.
Nu het erg droog is is hij wel een beetje mul, maar (nog) niet te zwaar.
Wij hadden er niet het geld voor liggen om hem super aan te leggen, en hebben het eerst zo gedaan, misschien moet hij op den duur gedrainneerd worden, maar dan kan zonder problemen nog worden gedaan.
Daarnaast ben ik niet een intensieve topsporter en heb de bak alleen nodig om thuis een paar keer per week in te kunnen rijden.
en ik heb de mazzel dat ik een hele lieve man heb die de bak regelmatig even voor mij mooi vlak maakt

oowie schreef:ik ga hier even meelezen,bij ons op stal wordt ook binnenkort een buitenbak aangelegd en ze wilden daar graag houtsnippers in,maar ik las net in dit topic dat je bak daar niet veel beter van wordt doordat het gaat schimmelen ed.
wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Esperanza schreef:De ideale bak bestaat wel, maar de ideale en door iedereen betaalbare bak helaas nog niet....

Mijn vorige stalbaas heeft zelf (let op, niet door een loonwerker dus!) een rijbaan aangelegd voor 3500 euro en die is zeker zo goed als een Agterbergbodem, zelfs de antislipfunctie is aanwezig! 

Esperanza schreef:Splinter schreef:dus in plaats van afgraven, iets verhogen met puin en daarop een laag zand?
Nou, wel afgraven, maar dan puin er in (wel gezeefd, ander laat het geen water door).
Wij gebruiken na de puin dus onze kunststof bodemroosters om de lagen te scheiden en de druk van de paardenvoetjes te verdelen. Dit maakt ook graven onmogelijk.
Maar als ik geen geld zou hebben voor de roosters zou ik toch vergelijkbaar opbouwen.

) met ons vieren en dat heeft een hele hoop geld gescheeld.Esperanza schreef:De bak die Aimee beschrijft is een soort eb en vloed systeem, dat heel goed zelf te maken is!