kosten aanleggen bak..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: kosten aanleggen bak..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:20

TAO --> VSW.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:30

oke, thnx, wist ook niet waar ik het moest plaatsen..Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:42

Wij hebben nu een bak van zo'n 15 jaar oud dat gewoon omgegooid is.
Het was een wei, en daaronder lag al witzand. En pas sinds een jaar of 2 loopt het water niet goed weg, en echt mul wordt het ook niet... maar hoe kan dat dan, want dit is een goedkope bak en houd het toch al aardig lang vol....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:43

Ik heb vorige herfst een bak gekregen, wij zitten op een klei op veen bodem (ong. 10 cm klei), deze hebben we ondiep laten frezen en er toen woudzand opgekregen, dat is geel/donkergeel vrij stevig zand (Friese zandgrond).
Er is ongeveer 100 m3 opgekomen (bak 20x40), hij is de winter goed doorgekomen en ik kon er meestal wel in rijden, wel moet hij dit voorjaar hier en daar nog worden bijgevuld, want er zijn een paar plaatsen waar wat teweinig zand ligt.
Nu het erg droog is is hij wel een beetje mul, maar (nog) niet te zwaar.
Wij hadden er niet het geld voor liggen om hem super aan te leggen, en hebben het eerst zo gedaan, misschien moet hij op den duur gedrainneerd worden, maar dan kan zonder problemen nog worden gedaan.
Daarnaast ben ik niet een intensieve topsporter en heb de bak alleen nodig om thuis een paar keer per week in te kunnen rijden.
en ik heb de mazzel dat ik een hele lieve man heb die de bak regelmatig even voor mij mooi vlak maakt Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:36

suusje26 schreef:
Wij hebben nu een bak van zo'n 15 jaar oud dat gewoon omgegooid is.
Het was een wei, en daaronder lag al witzand. En pas sinds een jaar of 2 loopt het water niet goed weg, en echt mul wordt het ook niet... maar hoe kan dat dan, want dit is een goedkope bak en houd het toch al aardig lang vol....

Sommige mensen hebben geluk, dan woon je op een goede bodem. Je woont vast niet op de zeeklei zoals wij hier. Haha! Maar prijs jezelf gelukkig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:40

Ulfeino schreef:
Ik heb vorige herfst een bak gekregen, wij zitten op een klei op veen bodem (ong. 10 cm klei), deze hebben we ondiep laten frezen en er toen woudzand opgekregen, dat is geel/donkergeel vrij stevig zand (Friese zandgrond).
Er is ongeveer 100 m3 opgekomen (bak 20x40), hij is de winter goed doorgekomen en ik kon er meestal wel in rijden, wel moet hij dit voorjaar hier en daar nog worden bijgevuld, want er zijn een paar plaatsen waar wat teweinig zand ligt.
Nu het erg droog is is hij wel een beetje mul, maar (nog) niet te zwaar.
Wij hadden er niet het geld voor liggen om hem super aan te leggen, en hebben het eerst zo gedaan, misschien moet hij op den duur gedrainneerd worden, maar dan kan zonder problemen nog worden gedaan.
Daarnaast ben ik niet een intensieve topsporter en heb de bak alleen nodig om thuis een paar keer per week in te kunnen rijden.
en ik heb de mazzel dat ik een hele lieve man heb die de bak regelmatig even voor mij mooi vlak maakt Lachen

Kijk als dit voldoet aan je eisen is het toch prima? Niet iedereen is miljonair (ik zelf helaas ook niet hoor). En op sommige ondergronden valt er wel wat van te maken, maar niet iedere aannemer heeft verstand van het maken van een bak (ookal roepen ze van wel) Jullie hebben daar waarschijnlijk goede zand ook. Het juiste soort zand doet een hoop. Hier proberen ze je vaak stierezand te slijten en dat is zooo mul.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:09

Lekker wat duidelijkheid over een rijbak, dit zocht ik net.
Ik heb dus ook een loonwerker vorig jaar besteld. ook hij had er al zoveel gedaan. Omheining ( bankirai) en kosten zand plusminus 8000 Ook mijn bak is erg mul, ik laat de mest liggen, sleep minstens 1 x per week en gooi hem vaak goed nat. Ik merk dat de hoek waar de paarden vaak lopen de grond veel vaster is ( prima om te rijden) maar dat dat ook de plek is waar het water blijft staan bij hevige regenval. Was mijn bak maar zoals die ene plek dan hoorde je mij niet meer klagen.
Overdag lopen de paarden in de bak, de mest laat ik liggen en sleep ik er door heen, dit verbeterd wel wat maar zeker nog niet genoeg.
Ik trek 's avonds de bak als de paarden binnen staan, daarna zet ik de sproeiers een paar uur aan en dan is hij de volgende ochtend goed om te rijden en dan doe ik rustig aan anders is de boel weer zo omgeploegd. Het is alleen wel intensief en veel werk en het resultaat is ook niet echt wat ik wil en wat goed voor de paarden is. ( We hebben een paard en een pony)
Ik lees een paar opties;
*Kunststofbodemroosters ( 10 euro per meter x 20 x 40= 8000, dat wordt te gek voor ons) Prachtige en duidelijke site trouwens en als ik geld genoeg had dan wist ik het wel.
*Stabilisators, ik lees kunststofgeotextiel snippers, weet iemand de prijs en waarschijnlijk is dit niet geschikt als de paarden er ook dagelijks inlopen, spitten, mesten etc. En hoe zit dat dan met afvoer als je er van af wilt ?
*Leemlaag, dan wordt de bak wel wat steviger maar loopt het water slechter weg.

Zijn er ook natuurlijke stabilisators, of zou dit alleen de leem zijn ? Ik zat zelf nog te denken om de grond meer te verdichten met een zware trilplaat of te laten rollen maar ik ben er niet zeker van, of meer organische grond toe te voegen en te mengen ?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:14

Op veluwezand Lachen
Ideaal ...

Alleen nu moet er wel wat aan gedaan worden,..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:31

@Garny Naja een aantal van die stabilisatoren die natuurlijk zijn kan leem zijn of dus hout. Nadeel hout verdwijnt en moet je na een jaar of twee jaar weer wat toevoegen. Dat is nog niet het ergste. Je bodem gaat er van dichtzitten. Dat is dus ook wat je doet met je mest er doorheen slepen. Is misschien nu leuk, maar over een paar jaar loopt je water helemaal niet meer weg. Dan is de enige oplossing afgraven.

De kunststof snippers zijn niet zo heel duur hoor. Maar mest afvoeren en afvoer van de kunststof snippers is niet zo makkelijk. Dat is weer een nadeel.

De ideale bak bestaat wel, maar de ideale en door iedereen betaalbare bak helaas nog niet....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:40

Ik heb op mijn stukje grond waar puin onder ligt gewoon "rijbak"-zand
laten storten. Het zou tijdelijk zijn. Later toch besloten om daar de bak te laten liggen. In het begin heel fijn op gereden. Naar mate ik meer paarden kreeg, is de bak snel achteruit gegaan. Volgens de mensen die er "verstand" van hadden/hebben kwam het door het zwaardere gebruik.
Nu zal ik er echt wat aan moeten doen en de offerte was ruim 20.000 en dat voor m'n uit de hand gelopen hobby.
Toch is de kans groot dat ik het wel doe, want de andere oplossingen zijn vaak tijdelijk of niet zeker of het wel werkt.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:19

hou dit topic in de gaten... ben nu aan het spaeren voor een bak en ben ook aan het rond kijken wat ik hier zou moeten hebben. woon helaas in noordholland en zit hier op klei grond. nou komt de bak gelukkig wel op het droogste stuk. is er hier iemand die in de buurt van alkmaar-hoorn een buitenbak heeft aan laten leggen voor niet al te veel geld?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:28

ik ga hier even meelezen,bij ons op stal wordt ook binnenkort een buitenbak aangelegd en ze wilden daar graag houtsnippers in,maar ik las net in dit topic dat je bak daar niet veel beter van wordt doordat het gaat schimmelen ed.
wat zijn jullie ervaringen daarmee?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:47

Ik heb vorig jaar een bak aan laten leggen...dus ben aardig up to date wat prijzen betreft.
Een Agterbergbodem kost tussen 25.000 en 30.000 euro, afhankelijk waar je zit in het land (transportkosten).
Een eb- en vloedbodem varieert per leverancier van 15.000 tot 25.000 euro.
Een bodem met tapijtsnippers varieert tussen de 8000 en 25.000 euro. Ik kan je niet vertellen waar de verschillen in zitten, ik heb me hier verder niet in verdiept.
Op mijn werk hebben we een eb- en vloed bodem en ik vind dat ideaal...je kunt er altijd in rijden.

Ik heb echter erg geluk gehad. Ik heb een proefboring laten doen en daar kwam zand en leem mee naar boven. Vervolgens heb ik de bodem om laten spitten. Waar ik woon is sprake van natuurlijke drainage, dus dat heb ik niet nodig gehad. Ik heb nu een perfecte bodem met een mengsel van zand en leem. Ik heb er de hele winter in kunnen rijden. En ook nu is de bodem perfect. Ik moet wel af en toe sproeien, maar dat lijkt me logisch. Je bodem goed houden doe je door: vochtgehalte goed houden, mest verwijderen, hoefslag dichtscheppen en regelmatig slepen.
Ik was voor 1500 euro klaar...met dat omspitten.... Dus dat was echt een kadootje wat uit de grond kwam. Ik heb het laten doen door een loonwerker die zelf ook paardrijdt en ment...die dus precies weet wat handig is.

Ik las iemand die iets zei over houtsnippers...en dat klopt helemaal. Dat weet ik van mijn oude vereniging. Dat gaat composteren...en je bodem is verrot...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:19

oowie schreef:
ik ga hier even meelezen,bij ons op stal wordt ook binnenkort een buitenbak aangelegd en ze wilden daar graag houtsnippers in,maar ik las net in dit topic dat je bak daar niet veel beter van wordt doordat het gaat schimmelen ed.
wat zijn jullie ervaringen daarmee?

tja hier in de buurt heb ik veel negatieve verhalen gehoord en ook mijn ervaring is niet best.(naaldboomsnippers) In het begin is hij super, maar al vrij snel (jaar of 1.5) werd hjj steeds slechter. Ik denk dat het te maken heeft met de bodem van de bak of je er langer of korter mee doet. De kosten vond ik iig te hoog om er weer een nieuwe lading in te doen en zeker omdat hij steeds natter werd, dus sneller zou vergaan.

De nieuwe bak heb ik trouwens niet aan laten leggen. Wel een stapmolen om tijdens regendagen de bak te ontlasten, want losgooien als de bak nat is = erg slecht voor je bodem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:31

Wil even een complimentje maken naar Esperanza! Ik heb helemaal geen baat bij dit topic maar vind wel dat je het erg netjes en helder uitlegt! Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:14

Esperanza schreef:
De ideale bak bestaat wel, maar de ideale en door iedereen betaalbare bak helaas nog niet....

Toch wel Lachen

Ik ben een enorme zeikerd met de bodem van rijbanen. Eigenlijk is alleen Agterberg goed genoeg, mede dankzij de antislipfunctie van de door hun gebruikte toplaag. Een zogenaamde concurrent als Swanenberg doet voor mij al compleet af, alleen al omdat je een bodem toch gewoon moet kunnen slepen aangezien een vlakke ondergrond van het grootste belang is voor je paard.
Maarrr... Haha! Mijn vorige stalbaas heeft zelf (let op, niet door een loonwerker dus!) een rijbaan aangelegd voor 3500 euro en die is zeker zo goed als een Agterbergbodem, zelfs de antislipfunctie is aanwezig!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:42

Ja, dat kun je makkelijk zeggen, maar is niet voor iedereen haalbaar.
1. Hier zitten de kosten van het werk niet in. Niet iedereen kan dit zelf, maar daarvoor moeten dus ook kosten worden gemaakt. En arbeid is vaak toch wel een van de duurdere posten.

2. Hangt af van de ondergrond. Waar woon je? Als je op kleigrond of veengrond woont, wordt het geheel toch iets duurder dan voor iemand die op zandgrond woont.
Iemand op zandgrond hoeft vaak niet te draineren op te stabiliseren, scheelt wel.

Maar Aimee, we leren graag. Hoe is de bodem gemaakt? Ondergrong, onderbouw en toplaag?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:52

Nee joh... Ik zit niet op zandgrond Haha!
Overigens is mijn ervaring van niet draineren op zandgrond nog slechter dan op klei- of veengrond.

Zijn grote voordeel is uiteraard dat hij het zelf kan. Daardoor kan hij een hoop kosten besparen en zit je niet met een eigenwijze loonwerker opgescheept die wel denkt te weten hoe het moet Haha!

Hij heeft communicerende vaten aangelegd en drainagebuizen om de halve meter. Daar zit het puin onder, gescheiden door doek, en tapijtsnippers overheen. Over de snippers zit de toplaag, da's zand (sorry, ben vergeten watvoor zand) gemengd met asfalt. Dat laatste klinkt heel heftig, maar het ziet er gewoon uit als kleine zwarte stipjes door het zand heen. Door het slepen vermengd het zand wat met de snippers. De toplaag over de drainagebuizen heen is slechts 20 cm. Door de communicerende vaten is de baan nooit nat en nooit droog. De toplaag is nooit hard, nooit mul, nooit onregelmatig en altijd vlak. Uiteraard wordt de mest eruit gehaald en wordt elke dag gesleept. Maar losgooien en longeren kan de baan op die manier prima hebben.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:56

Esperanza schreef:
Splinter schreef:
dus in plaats van afgraven, iets verhogen met puin en daarop een laag zand?

Nou, wel afgraven, maar dan puin er in (wel gezeefd, ander laat het geen water door).

Wij gebruiken na de puin dus onze kunststof bodemroosters om de lagen te scheiden en de druk van de paardenvoetjes te verdelen. Dit maakt ook graven onmogelijk.

Maar als ik geen geld zou hebben voor de roosters zou ik toch vergelijkbaar opbouwen.

Wij hebben vorig jaar onze bak zelf aangelegd (met behulp van loonwerker). Kosten totaal incl. omheining ca. 7000 euries.

Omheining is van houten bielzen met beo-band.
Bodem is afgegraven en opgevuld met puingranulaat, dit is op afschot gelegd vanuit het midden naar de zijkanten weglopend.
Daar boven op is een zand/leem mengsel gestort (ca. 10 cm).
We slepen de bak bijna iedere week een keer.
Heel de winter hebben we heerlijk buiten gereden.
Ben echt super tevreden zo (in m'n profiel staat 1 foto waarop de rijbak te zien is)
Overigens zitten we hier op rivierklei en ligt de bak in z'n geheel boven maaiveld.

De loonwerker had een referentie en daar zijn we gaan kijken. Die reed ca. 7-8 paarden per dag en had de bak al zo'n 5 jaar in gebruik. Met heftige regen ontstaan er wel plasjes, maar de onderbodem blijft hetzelfde, dus voor 't rijden maakt het niets uit. Slepen voor de regen zorgt voor een optimaal resultaat.

Even wat foto's van de making of en het resultaat bij hartje winter en twee weken geleden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 27-05-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:05

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:42

Oh wat goed zeg dit topic, i kzit namelijk ook met een zware mulle rijbaan in mijn maag. Die wil ik graag opknappen, maar inderdaad niet te kostbaar...

Ik blijf het even in de gaten houden... en hier tips en adviezen inwinnen Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:53

Het punt is vaak met loonwerkers dat zij het denken te weten... Ze hebben vaak wel verstand van de grond, maar een bak is echt wat anders, resultaat is vaak een mulle veel te zware bak. "Hij is toch droog?", zeggen ze dan Haha!

De hierboven genoemde voorbeelden zijn goede voorbeelden van hoe het wel kan. Stevige onderbodem van puin (voor de stabiliteit) en een niet te dikke laag zand. (anders wordt het mul) Maar vaak moet je toch stabiliseren met een mengsel.

De bak die Aimee beschrijft is een soort eb en vloed systeem, dat heel goed zelf te maken is!

En de bak van Boya is een bodem die geen water doorlaat, maar waar het water af moet stromen omdat hij iets schuin licht (op afschot)

Dit zijn 2 verschillende soorten die je niet moet verwarren. De bak van boya heeft gewoon puin, dat is niet waterdoorlatend, hoeft ook niet want dat doet de leem ook niet, het loopt er af. De andere bak heeft ge mogelijkheid water af te voeren of toe te voeren. Leem wordt in de zomer niet mul en stoffig, zand wel. Maar met een stabilisator kun je dat voorkomen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:30

Zijn er ook mogelijkheden om een bestaande rijbaan gemakkelijk op te knappen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:50

Dat zou ik zo niet weten. Je zou natuurlijk een deel van de bovenliggende laag kunnen vervangen voor een nieuwe zand(?)laag en het hekwerk zelf vervangen. Als je een beetje handige vrienden hebt moet het lukken!

Thuis hebben wij bijna 2 jaar terug een bak gebouwd. We waren de eerste 1000 euro al kwijt aan het omgooien van het zand, dus zwart zand onder en wit zand boven.
Hierbij kwamen dan nog de kosten voor het hout, ong. 750 euro en het huren van een grondboor, palenhijer en het eten en drinken voor de helpers. Voor 2000 euro waren wij hier HELEMAAL klaar.
We zijn zelf 1,5 dag bezig geweest (althans: de eerste dag de hele dag met 1 lange en 1 korte zijde bezig geweest en de dag erna stond 1 lange zijde binnen 1,5 uur Clown ) met ons vieren en dat heeft een hele hoop geld gescheeld.
Eigenlijk zou ik met hen wel een bedrijfje op willen starten om bakken te bouwen, maar niemand wil dat verder...
Foto's van mijn bak staan in mijn profiel, 1 vrij bovenaan, de rest onderaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:31

Esperanza schreef:
De bak die Aimee beschrijft is een soort eb en vloed systeem, dat heel goed zelf te maken is!

Ja klopt Ja
Alleen is het probleem bij de meeste eb- en vloedbanen dat de drainagebuizen 2 meter uit elkaar liggen en dat de toplaag te dik is. Daardoor wordt de rijbaan niet evenredig droog of nat, waardoor de baan onregelmatig wordt en uiteindelijk staan de kuilen erin zonder dat er ooit een paard in gegraven heeft. Bovendien zorgt de te dikke toplaag ervoor dat de baan heel snel heel mul is.

Deze baan heeft dus een eb- en vloedsysteem om de halve meter en gelijk daarop de snippers als stabilisator en daaroverheen het zand (niet andersom!!!). Goed opletten als je paard los loopt in de baan, want ze graven zo de drainagebuizen uit Nagelbijten / Gniffelen