Waar moet de perfecte stal aan voldoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Waar moet de perfecte stal aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:14

Stal moet ruim genoeg zijn, 3x3 is minimum, liever meer, vooral als de paarden veel binnen staan.
Ik heb voorkeur voor de paarden zoveel mogelijk naar buiten, ook in de winter (ik heb mijn eigen stal, dus kan dat gelukkig zelf regelen).
De voerbakken hebben een anti-mors randje en zijn makkelijk schoon te maken (hebben een stop in het midden zitten, dus met water kun je het schoonmaken en dat kun je er dan uit laten lopen). De drinkbakken, automatisch met een nippel. Nadeel: bevriest wat eerder, voordeel: je kunt ze makkelijker schoonmaken dan met een lepel. Een beugel om de drinkbakken om beschadiging door trappen te voorkomen. De drinkbak en voerbak elk in een andere hoek van de stal, om geklieder met water en voer te voorkomen. Thermolint langs de waterleiding om bevriezing te voorkomen. Deze waterleiding door een veilige metalen kap afgeschermd, zodat de paarden niet aan het thermolint kunnen zitten (een circulatiepomp kan ook, die houdt het water in beweging, dan bevriest het ook niet).
De bovenkant van voerbak en drinkbak zit op 1.25m hoogte (standaard maat, alleen niet voor A en B pony's).
De paarden kunnen op stal contact met elkaar hebben, behalve bij de voerbak, daar zit wel een dicht stuk ivm met voedernijd, kunnen ze rustig eten.
Geen ruif, ruwvoer op de grond geven ivm stof en obstakels in de stal.
Geen andere randen oid waar paarden zich aan kunnen bezeren of waar ze aan kunnen gaan knabbelen.
Nou...ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:23

De perfecte stal? Bestaat deze wel? Want er zijn altijd dingen die je zelf anders zou doen, en elke ruiter heeft andere behoeften en wensen. Ik zal toch eens een poging wagen;

Ruime boxen (4x4) met een buitenluik, kijk op het gangpad en ergens waar ze hun vriendjes kunnen zien, paddocks, veel weide en zoveel mogelijk weidegang het hele jaar door met schuilstal, gedraineerde binnen en buitenbaan, zo groot mogelijk, fijne sfeer (ook onderling), goede instructie (als dat er vast bij zit), longeercirkel/roundpen, trailer/menwagen opslag, genoeg pakeerruimte voor fietsen en auto's, verwarmde zadelkamer met dekenrekken en ruime zadelkasten met slot, goed zaagsel of stro, kuilvoer, afspuitplaats met warm en koud water, solarium, dierenarts en hoefsmid vast aanwezig, mooie kantine, goede uitrijmogelijkheden, ruimte voor hengsten, houten hekwerken, goed geventileerde stallen, stalhulpen (?), noem maar op..

Kortom; er zijn zo veel dingen, maar dat is bijna niet waar te maken helaas.
Iedereen heeft andere gebruiken/wensen/behoeften. De een wil dat er zo'n groot mogelijk dressuurbak ligt, terwijl de ander liever een springwei zou zien, de een wil de uitrijmogelijkheden optimaal, terwijl de ander een rondje rond stal genoeg vind. Lachen

Maar weet iemand toevallig een stal in Gelderland met al deze eisen? Roept u maar. Vork

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:10

groot genoeg en dat het paard zich niet kan verwonden

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:33

Wat ik ideaal zou vinden:

- Stallen:
min. 3 x 4 meter
automatische drinkbakjes, veilige voerbak
voldoende beschikking over strooisel (ik geef de voorkeur aan vlas, 2e keus stro)
een buitenluik
contact met en zicht op soortgenoten
krachtvoer naar behoefte (zelf hoeveelheid bepalen, niet stalhouder)
regelmatig ruwvoer
- Weidegang:
's ochtends tot einde middag
samen met soortgenoten voor sociaal contact
voldoende gras, mogelijkheid tot omweiden als er te weinig gras is
of indien nodig is beschikking over voldoende hooi om bij te voeren
voldoende drinkwater
losgooipaddock
-Training
goede buitenbaan onder verschillende weersomstandigheden
evt. binnenbaan
beide min. 20 x 40
roundpenn voor longeren
evt. stapmolen
mogelijkheid tot meenemen eigen instructie
-Overige faciliteiten
warm water
evt. solarium
genoeg ruimte voor veel spullen
dekenrekken om dekens te kunnen laten drogen
ruime poetsplaats
trailerstalling

en het liefste niet te grootschalig, blijft het nog wat persoonlijk

maar aan dit alles heb je lang niet zo veel plezier als het niet gezellig is !

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:37

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:02

Gezien dat topic niet meer loopt blijft dit topic gewoon open Lachen