Waarom vinden paarden varkens eng en vies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiikii

Re: Waarom vinden paarden varkens eng en vies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:45

De mijne houd ook niet van varkens. Ik denk dat dit vooral komt door de geur, vormt een soort van bedreiging voor de paarden denk ik.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:53

volgens mij vinden ze ze eng omdat een varken familie is van het wilde zwijn en in het wild kan een groot wild zwijn een paard aanvallen, geloof ik.Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:44

Hier hebben we veel varkensbedrijven en ik heb nog praktisch nooit een paard geweten die er niet op reageert. Zelfs bij een bedrijf waar al jaren geen varkens meer zijn en de stallen afgebroken zijn.
Ik denk ook dat het combinatie geur, geluid is, vooral geur. En paarden houden al helemaal niet van dode dieren. Ik heb ooit een pony gereden en je kon hem normaal voorbij alles rijden tot we voorbij een soort vrachtwagen moesten (zijn zo van die dingen die ter plaatse komen kippen ophalen en ze onmiddelijk slachten). Daar kwam ik praktisch niet voorbij. Dus blijkbaar staat kippen slachten ook op het lijstje.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:47

varkens zijn idd in de vrije natuur vijanden van paarden
Het zijn vleeseters
En de geur van een dood dier is ook iets wat een paard absoluut niet pretig vindt..

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:58

Die van mij is ook bang voor het zwijn van de buren! Ze flipt helemaal als ze dat beest ziet, en ziet hem ook veel eerder dan ik.
Weet niet waarom ze er zo bang voor is...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:01

onze paarden vinden de 2 hangbuikzwijntjes die direct naast de stallen wonen niet eng. sterker nog, ze raken elkaar regelmatig aan.
Maar ik ga ook regelmatig buitenrijden, en rij dan langs een varkensbedrijf, en daar is zelfs mijn braafste paard toch lichtelijk van onder de indruk. sneller lopen, boogje om het gebouw heen en als er een dood varken ligt onder het zijl ( ongeveer 1X per 2 weken ligt er wel weer een) dan moet ik haar toch vaak flink doordrammen om haar erlangs te krijgen.
Vind het ook apart hoe sterk ze op de geur kunnen reageren, en op onze eigen varkens totaal niet.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:07

Dat is idd apart Lowara!
Blijkbaar horen jullie varkentjes "erbij" en zijn ze dus niet meer eng. Grappig zo'n verschil in reactie.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:14

Mijn paarden staan op een varkensfokkerij, heb nooit gemerkt dat ze ze eng of vies vinden Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:16

vroeger toen paarden nog veel kleiner waren (een paar stapen terug in de evolutie,) waren het de prooidieren van varkens. Hier zit dus instinctmatig de angst voor varkens. daarnaast stinken ze erg en reed je langs een dood dier, en daar houden paarden niet van

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:30

ik heb ooit eens een da moeten laten komen omdat er varkens ontsnapt waren bij iemand en aan men stallen terecht waren gekomen
mijn paard werd helemaal gek van angst en ik dacht werkelijk dat ie een hartaanval zou krijgen , zo bang was hij
de da wou me niet geloven maar toen hij kwam kijken zei hij dat hij zulke reactie zelden meemaakt
mijn paard zou zichzelf verwondt hebben om uit de stal te komen of uit de wei
de da heeft na een tydje observatie hem echt moeten kalmeren zodat hij half sliep want de angst werd erger en erger
dus !!! mijn paard heeft in zen vorig leven iets meegemaakt met varkens hihihihi

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:58

wie zegt dat ze varkens vies vinden? dat denken jullie allemaal zelf omdat je zelf vooroordelen hebt over varkens. dat ze vies zijn.

1. dat voelt je paard ook (wat jij denkt/voelt)
2. misschien schrok ze wel van een musje in een bosje of iets anders. wioe zegt dat ze van dat varken schrok?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:04

Mijnes schrok wel degelijk van die varkens!
Ik reed heel ontspannen, we zijn er al zo vaak langsgereden. Daarbij is Tosca een paard waar je met je ogen dicht nog niet vanaf valt.

Ze sprong weg op het moment dat we beiden de lucht roken. En er lag een dood varken onder een bak. Dus voor mij i het overduidelijk waar ze van schrok Ja

Lees dit topic maar eens door, dan lees je andere ervaringen van bokkers die het ook hebben meegemaakt.

Verder heb ik helemaal niks tegen varkens, ik vind ze erg leuk zelfs. Ik ben niet voor niets vegetariër Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:10

Ik heb niet alles gelezen, maar zou het niet komen door de combinatie geur van de varkens, dode geur en door de warmte toch aardig versterkt lijkt mij.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:16

Dat komt door de geur van de "dood". Elk paard (en trouwens ook andere dieren) hebben daar een gloeiende hekel aan. Die lucht van ontbinding en gassen is voor elk dier reden tot zenuwachtigheid.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:45

Mijn 2 paarden hebben zo'n 2 jaar op een varkensfokkerij gestaan. Nooit ergens last van gehad, ook niet toen ze er net stonden. Als ik haar s 'zomers afspoot, stonden de varkens te dringen om uit de slang te kunnen drinken. Dan ging Ewalda altijd echt met haar hoofd omlaag staan kijken en aan ze ruiken met een "hallo-vakentje-hoofd" Haha!
De dode varkens lagen daar altijd naast de bak, en ook daar keek ze niet op of om door.