schuim op de paardenmond wegvegen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eLLe_horse

Re: schuim op de paardenmond wegvegen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:04

Het schijnt dat een paard gaat schuimen als hij goed aan de teugel wordt gereden... Ik rijd zelf bitloos en het paard schuimt dan ook wel, hoor. Ik weet niet of dat minder is dan met bit maarja... Ik veeg het eigenlijk nooit af, alleen als hij heel erg geschuimd heeft...

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:48

Ik heb eens ergens gelezen dat een paard schuimt als zijn 'kauwsysteem' wordt ingeschakeld. Door het bit in zijn mond kan het paard dus in de war raken en daarom gaat hij schuimen. Ik weet niet precies of dit waar is omdat ik hierboven lees dat het paard van iemand die bitloos rijdt ook schuimt Nagelbijten / Gniffelen

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:40

Als een van de paarden schuimt laat ik het gewoon zitten, tijden 't eten gaat 't er vanzelf wel af, heb nog nooit gehoord dat 't zou jeuken, maar 't kan natuurlijk wel, omdat der ook wel zout in zit.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:01

Wanneer ik grondwerk uitvoer met mijn pony, dan schuimt ze ook wel eens.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:31

Jo_vales schreef:
hallo allemaal !

de oorzaak an schuimen is zeker niet het inspannen.
Als een paard een bit in heeft, voelt dat lichaam het hetzelfde aan als voedsel.
Als een paard aan het iets in zijn mond heeft kan, het niet tot nauwelijks slikken, laat staan als hij hard aan het werken is.
Het speeksel hoopt zich op en hij gaat schuimen.
Ga maar eens met een bitloos hoofdstel rijden, dan hebben ze nergens last van !

onzin. ik rijd altijd bitloos. maar mijn paarden schuimen altijd. ze gaan nl schuimen als ze goed nagevelijk lopen, de speekselklieren in de hals gaan daardoor harder werken.
als jou paard aan een bitloos hoofdstel niet schuimt, betekent dat dat hij niet nagevelijk loopt en waarschijnlijk gewoon lekker ontspannen met zijn hoofd naar voren. (niks mis mee) pas als ze meer gaan verzamelen krijg je afbuiging en daardoor speekselvorming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:34

Jo_vales schreef:
hallo allemaal !

Als een paard een bit in heeft, voelt dat lichaam het hetzelfde aan als voedsel.
Als een paard aan het iets in zijn mond heeft kan, het niet tot nauwelijks slikken, laat staan als hij hard aan het werken is.

onzin

Ik ken meerdere paarden die schuimen met longeren aan een halster.
Ook paarden die bitloos lopen die gewoon schuimen

edit, nu ik verder kijk dan mijn neus lang is zie ik dat dat al meerdere malen gezegt is Haha!

Overigens veeg ik het niet af

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:42

runningkawa schreef:
Jo_vales schreef:
hallo allemaal !

onzin

Ik ken meerdere paarden die schuimen met longeren aan een halster.
Ook paarden die bitloos lopen die gewoon schuimen

edit, nu ik verder kijk dan mijn neus lang is zie ik dat dat al meerdere malen gezegt is Haha!

Overigens veeg ik het niet af

Haha, dat wou ik ookal zeggen.
Die van mij schuimen ook aan de longe met een halster Haha!

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:47

hallo, nu ik mijn paard de laatste tijd meer aan de teugel rijdt schuimt hij veel meer. Normaal maakte ik dat nooit schoon maar kwam erachter dat hij er een soort korstjes van rond zijn mond krijgt dus nu maak ik het wel even schoon met wat water en dan is er geen probleem!

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:09

Nou dat je het weg moet halen weet ik niet, ik doe het tenminste niet, behalve als het echt heel erg is, meestal veegt ze het aan mij af na het rijden.. Knipoog Mijn paard schuimt ook aan de longe met halster.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:21

eLLe_horse schreef:
Het schijnt dat een paard gaat schuimen als hij goed aan de teugel wordt gereden... Ik rijd zelf bitloos en het paard schuimt dan ook wel, hoor. Ik weet niet of dat minder is dan met bit maarja... Ik veeg het eigenlijk nooit af, alleen als hij heel erg geschuimd heeft...

hey zelfs als mijn paardje nageefelijk loopt gaat ze niet schuimen, dusja dank ik ook niet dat het daar echt mee te maken heeft x

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:34

Een paard gaat schuimen als hij zich ontspant tijdens het rijden. De ene heeft dit wel veel meer dan de andere, die van mij krijgt het zelfs al met het longeren, terwijl de andere toch even flink gereden moet worden. Schuimen is dus juist vaak een goed teken terwijl kwijl weer zou beteken dat het paard zich niet ontspant.
Waarom zou je het weghalen? Als ze er echt jeuk van krijgen als het opdroogt snap ik het inderdaad wel, maar als ze na het rijden gaan eten/drinken is het ook gewoon weer weg :)