Stalling/weidegang op een 'zwarte' pensionstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Stalling/weidegang op een 'zwarte' pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:18

In de vorige gemeente werd het al als bedrijsmatig gezien bij 1 pensionpaard Knipoog Jem ocht 5 eigen paarden hobbymatig hebben.
Stomme regel. Wat maakt het uit of die 5 paarden van jezelf zijn of dat er 3 paarden van iemand anders bij lopen...
Als je voor die 5 paarden van jezelf allemaal verzorgers en bijrijders hebt, dan is het ook druk om je erf Schijnheilig
De mest is hetzelfde, de stank is hetzelfde, het aanzicht van de wei, de bak om in te rijden...

Ik snap die bemoeienissen op die manier niet helemaal. Als je nu echt veel paarden op klein oppervlak houdt, kan ik me voorstellen dat je ook als hobbyboer als bedrijfsmatig gezien wordt. Maar zo kleinschalig, met een paar paarden en genoeg ruimte...
Nederland is wat dat betreft echt een regeltjes land...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:24

sphinxie schreef:
DaanxBien schreef:
'zwarte' mogelijkheden !!!

Ja, ik vond het wel een mooie omschrijving Haha! .
Ik bedoel idd particulieren die een stal hebben, of bij een boer in een schuur ergens.
Wat hier gezegd wordt in het topic, een paardenpaspoort geldt toch niet per se als eigendomsbewijs?
Maar weegt het 'zwart' verhuren wel op tegen de nadelen? Zoals openstaande betalingen en mensen die met de noorderzon vertrokken zijn? Ik heb geen idee hoe hoog de kosten zijn om het 'wit' te maken (6% btw?), maar zelfs op de hele kleine stal waar ik sta (1 paard van de eigenaar, en 4 in pension) is alles wit. Ik vraag me wel eens af of de eigenaar er überhaupt wel iets aan overhoudt, aangezien ik niet zo veel betaal vergeleken met stallen in de buurt.

Ik heb ook een pensionstal;betaal keurig alle lasten en ook hier vertrekken mensen die vergeten te betalen dus daar hoef je niet zwart voor te werken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:31

als onder 'zwart' verstaan wordt, stalling bij een particulier, heb ik de afgelopen 16 jaar nooit 'wit' gestaan.
ik heb nooit problemen ondervonden en heb bij de eerste particulier denk zo'n 10 jaar gestaan, daarna heb ik bij 3 verschillende particulieren gestaan, maar wel altij dmet contract en ook daar nooit propblemen mee ondervonden.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:17

_rosita_ schreef:
als onder 'zwart' verstaan wordt, stalling bij een particulier, heb ik de afgelopen 16 jaar nooit 'wit' gestaan.

Dat hoeft niet, als een particulier zijn "pension inkomsten" opgeeft bij de belasting dienst, moet hij daar gewoon BTW over betalen en is het in dat opzicht niet zwart.
In de praktijk zie je vaak dat het wordt gezien als een leuk "zwart" zakcentje, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Het is inderdaad wel jammer dat als je aan alle regels wilt voldoen (zoals wij) je zoveel extra kosten hebt (mestafvoer en mestboekhouding, vergunning-leges, milieu eisen, enz) dat er bijna niet tegen op te werken is als je de prijzen nog een beetje normaal wilt houden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:19

is he dan per 5 of per 7 paarden? ikzelf heb dan 5 dieren staan?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:34

Volgens mij worden voor de mestwetgeving, 7 paarden of 13 shetlandpony's, als hobby matig beschouwd. Meer paarden of pony's wordt gezien als bedrijfsmatig paarden houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:46

En wat een gemeente aanhoudt als grens tussen hobbymatig en bedrijfsmatig en toestaat bij een woonbestemming verschilt.
Bij iedere gemeente kunnen de regels weer anders zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:50

Juin schreef:
Volgens mij worden voor de mestwetgeving, 7 paarden of 13 shetlandpony's, als hobby matig beschouwd. Meer paarden of pony's wordt gezien als bedrijfsmatig paarden houden.

en waar ligt weer de grens bij paarden en pony's? alleen bij Shetlanders of ook iets groter nog?
Ik heb in theorie dadelijk 1 paard ( rond de 1m60) en 4 pony's, waarvan er 3 C pony's zijn en 1 E pony. gelden met een beetje geluk die 3 C pony's als ehm.. iets anders? ( want dan kan ik er nog eentje bij in gooien)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:59

Lowara schreef:
en waar ligt weer de grens bij paarden en pony's? alleen bij Shetlanders of ook iets groter nog?
Ik heb in theorie dadelijk 1 paard ( rond de 1m60) en 4 pony's, waarvan er 3 C pony's zijn en 1 E pony. gelden met een beetje geluk die 3 C pony's als ehm.. iets anders? ( want dan kan ik er nog eentje bij in gooien)

Ja dat vind ik ook zo raar, komen ze dan meten ??? maar zo werd het ons verteld door DLV, die onze mestboekhouding verzorgd. (DLV= adviesbureau agrarische sector).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:02

En hoe kom ik erachter of mijn pensionstal 'zwart' of wit is? Ik krijg geen nota na betaling, maar ik maak het geld wel maandelijks over. Er staan hier 5 pony's, 1 paard en 3 shetjes.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:16

Gewoon aan de eigenaar vragen Tulandro…

Ik heb op diverse pensionstallen gestaan waarvan er enige zwart waren maar de meeste wit. Heb zelfs bij 1 pensionstal een compleet contract moeten ondertekenen met daarin allerlei zaken opgenomen, zoals aansprakelijkheden etc.

Bewijs van betaling vraag ik altijd, bij welke pensionstal dan ook en boeit me niet of het zwart of wit is. Wil gewoon bewijs hebben dat ik betaald heb en vind ook dat een bonnetje of briefje met daarop: betaald: pensiongeld maand april 2007 a €….(bedrag)…met daarop handtekening.

Of een pensionhouder het zwart of wit doet…maakt mij persoonlijk niet veel uit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:12

Wanneer je per bank betaald en er netjes bijzet om welke maand het gaat en waarvoor het is, kan de belasting alles nalezen en controleren. Ik denk dus dat je op een "wite" stal staat.