:o ECHT ZOVEEL! :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: :o ECHT ZOVEEL! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:36

lana_te schreef:
als ik veel op wandelingen ga en op de wegen zou rijden Tong uitsteken hoeft de hoefsmid dan minder vaak te komen of niet!

In theorie wel. Bedenk wel dat veel paarden het niet gewent zijn en daardoor in de eerste periode heel erg kreupel kunnen gaan lopen als je teveel met ze op ve harde ondergrond rijd...

Persoonlijk denk ik dat je niet moet bezuinigen op de hoeven van je paard (of wat dan ook wat de gezondheid van je paard kan beïnvloeden). Als je daarop moet bezuinigen moet je niet aan een paard beginnen. Je moet zoals al gezegt makkelijk 400 euro in de maand appart kunnn zetten, en evenuteel zelfs instaat zijn ergends 5000 euro vandaan te halen voor operaties oid...

Het lijstje wat k heb gepost is MIJN specifieke situatie! Er staan 10 paarden bij ons op stal en ik weet zeker dat niet 1 stalgenoot hetzelfde kwijt is aan zijn/haar paard. Ik ken gemakkelijk 100 mensen met een paard, en er zijn geen 2 mensen die precies dezelfde uitgaven hebben!

Denk er vooral om dat als je een paard koopt dat je niet zijn/haar/jou hele leven op die ene goedkope stal zal blijven staan. Je verhuist eens, je krijgt ruzie, of je wensen veranderen... Ik stond eerst op een stalling die 75 euro in de maand goedkoper was. Om bepaalde redenen ben k daar weggegaan. Ik heb toen voor m'n paard gekozen, niet voor m'n portomonee.

Hou je er ook rekening mee dat je nogweleens kan gaan studeren, een vriendje kan krijgen enzo. Mijn vorige relatie is uitgegaan onderandere doodat ik een paard heb... En daar baalde ik van. Maar ik koos voor m'n paard, m'n paard niet voor mij...

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 10:11

ik zal niet besparen om m'n pony of paard z'n hoeven ik wil niet dat ie daardoor problemen ofzo krijgt Knipoog ik wil gewoon op ales voorbereid zijn moest ik het krijgen Vork ook op ales en ik vraag gewoon dingen om op de hoogte te zijn en tips van anderen te weten Tong uitsteken alvast bedankt dat je me hebt geholpen! Haha!

maar ik heb nog een vraag hoeveel kost het omgeveer als je hoefijzers op zet en bijvijld om de 6 weken Pling (ik ben nogal in de war en vind het niet echt terug Tong uitsteken )

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:49

lana_te schreef:
ik zal niet besparen om m'n pony of paard z'n hoeven ik wil niet dat ie daardoor problemen ofzo krijgt Knipoog ik wil gewoon op ales voorbereid zijn moest ik het krijgen Vork ook op ales en ik vraag gewoon dingen om op de hoogte te zijn en tips van anderen te weten Tong uitsteken alvast bedankt dat je me hebt geholpen! Haha!

maar ik heb nog een vraag hoeveel kost het omgeveer als je hoefijzers op zet en bijvijld om de 6 weken Pling (ik ben nogal in de war en vind het niet echt terug Tong uitsteken )

ik wil niet vervelend zijn maar zo een beetje je topics te hebben gelezen moet je je even afvragen of je wel toe bent aan een eigen pony.

Ik heb ook altijd een eigen pony gewilt en uiteindelijk toch wel 1 gekregen en heb er ook veel voor over maar heb het af en toe heel zwaar. Ik praat dan niet alleen over de kosten maar vooral de verantwoordelijkheid.

Wat je ook zou kunnen doen om te beginnen is een verzorgpony waar je veel meer mee kan. Ik heb nu op dit moment er ook nog een verzorgpony bij die op een pensionstal staat. Ik heb geluk met haar want ik mag elke dag komen en een beetje er mee doen wat ik wil. Al moet ze wel nog ingereden worden wat ik samen ga doen met de eigenaresse, omdat zij meer ervaring heeft in de paarden en ik nog veel zou kunnen leren. Ik mag later wedstrijden rijden, er mee op vakantie, er mee naar het strand, naar mijn andere pony die bij me vader staat en van alles wat je ook met je eigen pony ook kunt doen. Als ik het druk heb hoef ik maar 1 keer per week te gaan want dan doet zij haar want ze heeft er nog een paard staan. Verder is het een pension stal met een goede sfeer met elke ruiter en paard natuurlijk op zijn/haar eigen manier. Je hebt best wat contact er mee en je leert er ontzettend veel van. Het eene paard is ziek, het andere paard is te wild om op te komen, het ander rijd western, het andere doet aan horsemanchip het andere is drachtig en ik ga dus mijn verzogpony inrijden.

Verder als de pony ingereden is krijg ik ook nog elke week les.

ff op een rijtje:

- een pony bijna volledig voor mezelf
- elke dag er heen kunnen
- met drukke weken maar een keer er heen te hoeven
- dingen mogen doen als op vakantie er mee, wedstrijden rijden, naar het strand kortom dingen die je kan bedenken voor een eigen pony
- elke week les
- staan op een mooie leerzame pensionstalling

Dit alles kost mij enkel €75,- per maand andere kosten en dingen die er bij komen kijken zijn allemaal voor de eigenaresse

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 13:44

inderdaad dat is waar het is een hele verantwoordelijkheid No Cheer maar het zit zo: ik woon nog bij m'n mama en ik heb er heeeeeeel veel ruzie met m'n stiefvader er is hier op bokt ook een topic over geweest. en bij m'n papa heb ik die problemen niet ik wil graag hier komen wonen bij m'n pa, maar dat is momenteel moeilijk omdat hij klein woont vanaf hij is verhuist wil ik de stap zetten Ach gut bij m'n ma mag ik geen pony verzorgen er staat wel een shet bij me in de wei van een broer van die stiefpa. en ga nu niet bleren van 'hij is tog vriendelijk' , of 'jij ben nooit tevreden', of andere dingen Boos! want het zit heeeeeel anders Knipoog

ps ik ben niet PENNY door de emoticons maar PLENNY!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:37

lana_te schreef:

Bij mijn smid kost het iets meer dan 50 euro. Ik heb echter wel een hele goedkope smid...

Bijvijlen kost bij mij 12 ofzo...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:44

Ok even een paar ideetjes...

Stel, je paard krijgt een hoefzweer. DA en hoefsmid wagen zich niet aan het openmaken, omdat ze dan de hoef moeten verruineren, maar je moet 2x per dag die voet 10 min in warm water met soda zetten. Ben jij dan instaat om alles zo te regelen dat je met z'n 2en er 2x per dag daarheen kan?

Je paard krijgt koliek. Kan jij dan 5000 euro ophoesten voor een operatie?

Je paard krijgt een peesblessure, en je moet 3x per dag een half uur stappen op de harde ondergrond. Kun je dat regelen...

Een eigen paard hebben is echt heel erg veel werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:08

Tellie schreef:
viewtopic.php?p=17892533#p17892533

Kijk eens hier. Staat een heel overzicht over het houden van een eigen paard. Knipoog

Daarom hier een slotje.

Lana_te, het is absoluut NIET toegestaan om op die wijze misbruik te maken van de size en bold codes. Je kan ook wat je wilt melden in een normale lettergrootte neerzetten. Hier in het vervolg graag even op letten Lachen