Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:26

Die van mij hebben een vrij grote wei en ik heb ze nu dus al apart gezet omdat het gras gaat groeien. Grietje heeft al een paar keer tegen bevangenheid aangezeten en ik moet haar dus van de da op een sober stuk grond zetten. Staat nu wel iets wat gras maar dat is volgende week ook weg. In het najaar mogen ze weer in de grote wei, er zit dan toch bijna niks meer in het gras. Ze vinden het wel minder leuk, maar gezondheid gaat voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:16

Ik blijf het toch egoïstisch vinden om je paarden op zand te zetten , sorry.

Als je niet het geld of de tijd hebt om ze aan huis gras te gunnen , begin er dan niet aan.

Wil je je paard aan huis hebben zorg er dan voor dat ze hun natuurlijke behoefte om te grazen kunnen vervullen. Kan dat niet omdat er te weinig grond bij het huis zit en je een huis met meer grond niet kunt betalen , dan kun je de paarden dus NIET aan huis houden. Heel simpel. De luxe van paarden aan huis moet OOK voor de paarden een luxe zijn , niet dat de paarden moeten lijden onder de droom van een eigenaar die niet genoeg geld heeft. Ik vind het echt enorm egoïstisch om dan TOCH kostte wat kost die paarden aan huis te willen hebben en die dieren het grazen te ontzeggen.

Zorg je dat je een wei huurt o.i.d. waardoor ze toch nog zeer regelmatig op het gras kunnen , dan is het wat anders natuurlijk.

Zeggen dat ze toch heel snel dik worden of hoefbevangen of zich volvreten is ook een stom excuus , want in dat geval kun je de weigang gewoon bepreken tot een deel van de dag of zelfs maar een uurtje. Als je dat al niet voor je paard over hebt waarom begin je dan aan zo'n dier Verward

Ik begrijp het heel goed hoor waarom mensen er toch voor kiezen , ik heb het zelf ook heus wel overwogen Knipoog maar het is gewoon niet fatsoenlijk naar je paard toe. Natuurlijk leggen ze zich er op een gegeven moment bij neer dat ze niet kunnen grazen , natuurlijk gaan ze andere dingen zoeken om zich bezig te houden , natuurlijk redden ze zichzelf ook wel op dat zand met hooi of kuil. Maar het getuigt niet van liefde voor je dieren als je ze op die manier wilt houden voor je eigen gemak en plezier. Ik zou me doodschamen i.i.g. als mijn paard nooit op het gras kwam omdat ik zo gemakzuchtig ben of het geld er niet voor heb.

Koop dan zelf een normaal huis en zet je paard(en) op een fijne wei ergens , dat heb ik nu ook gedaan hoewel ik haar natuurlijk ook veel liever aan huis zou hebben. Maar als zij dan niet meer lekker kan grazen ? Nee dat mag je niet opofferen voor je paard.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:41

Beetje normaal reageren mag ook wel Pmarena Rolleyes
Ik hou er niet van dat mensen me uitmaken voor egoïstisch en idioot alsof ik nergens over nadenk. Ik heb alles voor mn ponybeesten over. Meer dan menig shetlandhouder.
Dus als je je boodschap vriendelijker brengt, komt het ook wel over hoor.
Ik heb de pony's al, dus bén er al aan begonnen en het enige wat ik doe, is ervaring vragen van mensen die geen weidegang hebben voor hun paarden. Gewoon oriënteren dus... niks meer niks minder.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:18

Pmarena, ik ben dan eigenlijk wel benieuwd. Komt jou beestje zomer en winter in de weide?
Dat is helaas op deze grondsoort niet mogelijk. Moet dan iedereen in deze regio zijn paard ver weg zetten, zodat die wel in de weide kan?

Nu begint het fijn te drogen. Misschien dat ze binnenkort weer een uurtje op het gras kunnen. Maar de gehele winterperiode staan ze bij mij op stal en paddock.
Ik geef toe, heb ze graag op zomerdag wel in de weide. En ze zullen dat best missen als dat niet kan.
Maar ik ken genoeg paarden in de omgeving die nooit op de weide komen.. En die toch er goed en happy uitzien.
Het zou niet mijn eerste voorkeur hebben. Maar gebeurd genoeg.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:29

Mijn pony staat in de zomer eigenlijk altijd in de bak. Nog wel eens een uurtje in het land om wat te eten maar verder niet want ze wordt heel snel dik en hoefbevangen en dat moeten we natuurlijk niet hebben. In de winter staan ze op een betonpad en soms even in de wei.
Het gaat wel goed altijd in de bak maar op den duur wordt ze het wel zat. De bak ligt ook in de wei dus ook wel n beetje zielig. Clown

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:40

<= is het niet eens met pmarena en dit is nog zacht uitgedrukt.
ik erger me zelf aan sommige uitspraken die je maakt.

Mijn paardje heeft jaren op stal gestaan staat nu eindelijk op deze uitloopstal en ik heb m in hele korte tijd al zien opbloeien hij heeft het erg naar zn zin, ik twijfel er niet over. tuurlijk liever gras als het had gekund en op een weiland dat is lekker voor die paarden en zeker meer natuurlijk dat die maag in beweging blijft, maar wat kort door de bocht zeg... om te zeggen dat je geen paarden moet nemen als je ze geen weiland kan bieden.

Over natuurlijk gesproken als je echt natuurlijk bezig wilt zijn zoals jij dat wilt dan moet je lekker je paard in een kudde laten lopen en er helemaal niet op rijden dan ben je pas echt 100% natuurlijk bezig.

1) ik ben gek op paarden maar heb een paard genomen voor mijn eigen plezier, want ik besef me dat het allerbeste en meest natuurlijke is om het paard lekker in een kudde vrij rond te laten lopen.

2) Uit jouw stukje komt het op mij over dat een paard op stal zetten regel rechte dieren mishandeling is..ja toch als een paddock al egoistisch is...
Want dan staan ze immers in een te kleine hok vaak zonder sociale contacten en al helemaal vaak ook zonder weidegang.
nou nou nou wat een mishandeling zeg en wat zijn er dan een hoop mensen dieren mishandelaars zeg, al die paarden dood ongelukkig. (ik geloof dat dus niet) maar blijkbaar als je in Den Haag woont en dus vaak niet aan weidegang kan komen of flink rijk ben, dan moet je maar geen paard nemen. (belachelijk)

Trouwens nu ik dit schrijf vraag ik me sterk af of je dan nog andere dieren heb? en of die ook een stuk land hebben waar ze dag en nacht op kunnen rennen en er moet genoeg wild zijn om op te kunnen jagen zoals ze in het wild ook zouden doen.
Zoniet waarom mag je dan geen paard als je geen stuk weidegrond heb en wel een hond of kat etc.?

3) Ik kan me paard geen weidegang bieden (Dat is moeilijk in Den Haag) misschien op een later moment wel maar ik doe het beste wat ik kan voor 'm en dat is een mooie uitloopstal..hiervoor een stal ...niet dat ik dat dierenmishandeling vond maar ik heb de kans gekregen om m meer ruimte te bieden, hij heeft sociaal contact en kan lekker rondlopen, in het zand rollen en word 4x per dag gevoerd.

Ik vind uiteraard dat jij je mening mag geven maar vind ook dat ik het van harte niet met je eens mag zijn, egoistisch is het toch wel een paard (of ander dier) houden maar een ieder maakt er het beste van voor zijn of haar dier en natuurlijk neem je'hem of haar omdat je dat dier leuk/interessant vind. Dus ja voor jezelf.

Ik trek ook mijn grens ik vind dat veel manege paarden rot worden gehouden in ruimtes waar ze hun kont niet kunnen keren maar goed heleboel manege eigenaren zullen het niet met me eens zijn en die zijn er toch ook vaak mee begonnen omdat ze van paarden houden, als je het rotbeesten vind dan begin je er niet aan.

Zo ongeveer vind ik..
Op 1 komt geen paard nemen is het meest paardvriendelijk en ik vind eerlijk gezegd dat ej dan pas het recht heb om andere te bekritiseren. Je zou graag een paard willen maar zet het paard op 1 en dat is vrijheid geven.

Een uitloopstal was het beste wat ik mijn paard op dit moment kan bieden wat voor ons helemaal top is en ik kan het dus ook zeker aanraden als je die mogelijkheid hebt dat maakt me niet meer egoistisch dan een ander die toevallig wel weidegrond kan veroorloven.

" Maar het getuigt niet van liefde voor je dieren als je ze op die manier wilt houden voor je eigen gemak en plezier"
Als je een paard neemt dan is dat dus ook voor je eigen plezier

Dus pas als je geen paard rijd, of houd geen leverancier bent van producten voor anderen want dan help je andere mensen ook paarden te kunnen houden etc. pas dan zou ik het enigszins snappen, en nu vind ik het ..ja sorry hoor hypocriet

Ook wil ik alvast mn excuses aanbieden voor sommige uitspraken die ik misschien meer dan 1x herhaald heb Lachen

Greetz!

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:43

Vickelientje you go girl... paddock, helemaal top hoop dat ik je ervan overtuigd heb

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:57

pmarena schreef:
Zeggen dat ze toch heel snel dik worden of hoefbevangen of zich volvreten is ook een stom excuus , want in dat geval kun je de weigang gewoon bepreken tot een deel van de dag of zelfs maar een uurtje. Als je dat al niet voor je paard over hebt waarom begin je dan aan zo'n dier Verward

Opzich ben ik het met de essentie van je bericht wel eens maar ik vind dat je het een beetje lomp brengt. Daarnaast vind ik dit stukje niet kloppen, want bevangenheid ligt niet aan de hoeveelheid gras die ze eten maar door te veel aan eiwitten. Die eiwitten kunnen ze ook al krijgen van een uurtje grazen. Ik vind het egoistischer als je het dier dan maar lekker in de wei laat staan, terwijl je weet dat hij zo bevangen kan raken.

Mijn shetten staan op een stuk wei dat afgezet is, maar denk je dat daar na een paar dagen nog gras op staat? Niet bepaalt, maar het gras is hier nu dus behoorlijk aan het groeien en ik neem het risico niet dat mijn beest dadelijk niet meer kan lopen, vind ik niet egoistisch, vind ik in het belang van het dier. In het najaar als er niks meer inzit mogen ze van mij weer grazen, dan kan dat ook veilig Lachen

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:11

welke essentie van het bericht ben je het er wel mee eens? Dat je geen paarden moet nemen als je geen weiland kan veroorleven? Dat leek mij namelijk wel het punt wat ze naar voren wou brengen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:13

Nou dat vind ik iets te kort door de bocht. Bedoelde meer het feit dat paarden naar buiten moeten kunnen aldan niet met gras of niet, maar nu ik het nog eens lees, zegt ze iets anders Clown Anyway, jullie snappen mijn punt denk ik wel?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:15

<= snapt het punt. ben het dus met je eens dat het het meest ideale is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:36

Leuk die reacties , die bevestigen alleen nog maar juist wat ik schrijf Haha!

Idd. is het namelijk imo een soort mishandeling als je een paard alleen maar de hele dag op stal hebt staan. Als je zelf enig fatsoen hebt en enige wil om na te denken over de behoeftes van je paard , dan realiseer je je zelf ook wel dat dat onacceptabel is om dat een levend wezen aan te doen.

Paddock is dan beter. Maar nog niet ideaal. Staat het dier een deel van het jaar in een paddock en de rest van het jaar wel elke dag (een tijdje) in de wei , dan is dat okee. Dat is het minste dat elk paard zou moeten hebben. En dat zou ik eventueel nog wel acceptabel vinden voor die van mij , maar ik zou er zeker moeite voor doen om het hele jaar door elke dag (een tijdje) weidegang te kunnen bieden. Dat je in een drukke stad woont waar geen wei is vind ik ook zo'n lam excuus. Natuurlijk is dat zo , en natuurlijk heeft iedereen "recht" op een paard , maar het recht van het paard op een beetje natuurlijke leefomstandigheden is groter. Als je in de stad woont en geen graasmogelijkheden voor je paard hebt , dan kun je geen paard op een respectvolle manier houden. Zet het dier dan een paar km verderop waar er wel weitjes zijn , die mogelijkheid heb je echt maar je moet er wel wat voor overhebben qua geld of reistijd. Heb je dat niet , dan kun je geen paard houden op een nette manier. Hoe graag je het ook wilt en hoe lief je ook voor je paard bent en hoeveel vriendjes die ook heeft en hoe veel leuke dingen je er ook mee doet , je neemt hem hetgene dat hij het liefst doet af. Als je van iets of iemand houdt en respecteerd dan zul je ze dat boven alles gunnen.

Ik zou dan ook geen paard houden als ik niet in die basisbehoeftes kon voorzien. Rijden enzo heeft er geen fluit mee te maken , natuurlijk heb je een dier voor je eigen plezier. Maar dat mag imo. nooit ten koste gaan van de basisbehoeftes van een paard :

- vrije beweging , een lekkere sprint kunnen trekken
- grazen
- schoon water en goed voer (ruw- / krachtvoer)
- leven in kuddeverband
- zich terug kunnen trekken op een rustig plekje waar ze niet steeds door mensen lastig gevallen worden
- goede medische verzorging
- respectvolle behandeling

Een paard heeft heel veel aan ons te bieden maar wij moeten het paard ook wel wat te bieden hebben , dat tenminste aan deze behoeftes voorzien wordt. Kun of wil je dat niet dan ben je geen paard waard.

Een paard kan zich er best naar schikken en het kan altijd erger , maar dat is egoïstisch om van het dier te verlangen voor je eigen plezier , getuigd gewoon niet van respect en liefde ervoor , hoe hard je ook je best doet om het goed te praten.

Je neemt iets heel belangrijks van het dier af en dat is niet eerlijk.

IMO. hebben mensen die hun paard de hele dag het hele jaar door op stal houden echt een enorm bord voor hun kop.

Mensen die er dan tenminste nog een uitloopje of paddock bij hebben dat is al beter , maar als het dier nooit eens lekker mag grazen.... arm ding.

Heeft je paard echt een gras-allergie dan is het wat anders , maar voor de rest is er geen enkele naar het paard eerlijke reden om het dier nooit op het gras te zetten. Komt altijd neer op niet de moeite willen doen of niet de middelen ervoor hebben en dan TOCH per-sé een paard willen waarbij de eigen luxe behoeftes belangrijker zijn dan de basis behoeftes van het paard. Dat is gewoon zonde.

En dat ik het lomp zeg : tja er is geen leuke manier om het te zeggen , omdat het lomp IS om hiervoor te kiezen.

Ik begrijp het heel goed en ik begrijp heel goed dat je het voor jezelf goed kunt praten als je je paarden nooit laat grazen , maar als je eerlijk bent weet je zelf ook wel dat je je paard eigenlijk tekort doet hierdoor Lachen

Ik ken ook wel hele leuke en aardige mensen die hun paard op een superleuke stal hebben staan , dier is vrolijk , ze gaan er leuk mee om , maar er is geen mogelijkheid van weidegang. Ik veroordeel die mensen daar niet om want voor de rest heeft het paard het super , maar ik ben dan altijd toch extra blij dat die van mij tenminste lekker de wei op kan , IK zou mezelf echt een enorme trut vinden als ik de weidegang van mijn paard af zou pakken omdat mijn eigen wensen zwaarder wegen.

Maar anderen kunnen zich daar blijkbaar wel goed bij voelen. Dat is je goed recht , maar het paard mist wel iets belangrijks daardoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:59

Nu ga ik mss happen maar dat komt mss omdat ik volgens jou aangeef met mijn bericht dat ik mijn shet mishandel Haha!

Gelukkig zie ik dit zelf niet zo. Ik 'mishandelde' haar juist tot 2 jaar geleden. Toen kon ze lekker grazen, ze was te dik, zat tegen bevangenheid aan en moest grondig op dieet. Nu staat ze op een korte wei, met zeer weinig gras, ziet er veel gezonder uit, kan beter uit de voeten. Moet ik haar dan maar een paar uur per dag op de wei gooien omdat ik haar anders mishandel, terwijl ik weet dat ze dan weer zo dik en bevangen is? Mijn shet is er zo een die in dat ene uurtje probeert naar binnen te werken wat ze normaal doet als ze de hele dag buiten zou staan. En daarbij staat ze nu zo omdat de DA me dat aanrade, lijkt me niet dat die mensen dierenmishandeling aanpraten.

En daarbij ze staan het hele jaar buiten, in het najaar kunnen ze zoveel grazen als ze willen, terwijl andere dan binnen of in een bak staan, ik draai dus gewoon het weideseizoen om van zomer naar winter. Zo nu heb ik me wel genoeg verdedigd Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:40

Zo ik kom ook ff meerellen.
Ik ben het dus niet met je eens Bianca.

Pmarena schreef:
Zeggen dat ze toch heel snel dik worden of hoefbevangen of zich volvreten is ook een stom excuus , want in dat geval kun je de weigang gewoon bepreken tot een deel van de dag of zelfs maar een uurtje. Als je dat al niet voor je paard over hebt waarom begin je dan aan zo'n dier

Excuss.... wel eens een paard bevangen gehad?? Ik wens het je niet toe meis.... daarna zul je er echt rekening mee moeten houden of je nu wilt of niet. En op een zomerland of gehuurd land "in de buurt" kun je ze niet even makkelijk een uurtje of wat zetten. Was het maar zo simpel.

Als je een paard wat in de paddock staat voorziet van onbeperkt hooi komen ze ook aan hun graasbehoefte.

Het zou pas egoistisch zijn (en ongelofelijk dom) als je een paard wat niet op de wei mag ivm dreigende bevangenheid in welke vorm dan ook, voor je eigen gemoedsrust toch op de wei zet. Imo is dat dierenmishandeling.

Wij zijn sinds kort verhuisd naar een privestal waar ik lekker alles zelf kan regelen. Een stal met een iniminiweitje maar groot genoeg om 1 a 2x in de week een uurtje te grazen met 2 fjorden (waarvan 1 dus spierbevangen is geweest).
De rest van de dag/week staan ze in een giga paddock met onbeperkt hooi en 's nachts op stal met hooi (dit voor de nachtrust van de bewoners en omdat het makkelijker brok voeren is (een van de 2 heeft nogal voernijd)).

Ik stond op een stal waar ze wei wei hadden maar daar stonden ze helaas meer op stal dan buiten want losgooien mocht alleen als je er bij bleef... tsja als ik parttime zou werken geen probleem. Knipoog

Pmarena schreef:
Maar dat mag imo. nooit ten koste gaan van de basisbehoeftes van een paard :

- vrije beweging , een lekkere sprint kunnen trekken
- grazen
- schoon water en goed voer (ruw- / krachtvoer)
- leven in kuddeverband
- zich terug kunnen trekken op een rustig plekje waar ze niet steeds door mensen lastig gevallen worden
- goede medische verzorging
- respectvolle behandeling

-sprintjes trekken, ach ze loopt endurance en sprint al genoeg denk ik zo.
-vrije beweging heeft ze ook de hele dag
-grazen... hoeft niet per se gras te zijn.
-schoon water... lijkt mij vrij normaal
-goed voer .. lijkt me ook vrij normaal
- ze staat samen met dr (toekomstige) spanmaatje
- 's nachts gaan ze op stal en hebben daar totaaallll geen probleem mee, hebben ze even een paar uurtjes voor zichzelf.
- overdag komt er verder ook niemand bij de paddock dus rust genoeg.
- de rest spreekt voorzich.

Ik denk niet dat je een ander JOUW ideale situatie op kan dringen en simpel kan zeggen, dan rij je maar een paar kilometer verder. Zo simpel ligt het niet. Er zijn mensen onder ons die werken en een gezinsleven hebben naast hun paard. En in de randstad vind je echt niet zomaar een stuk wei, daarbuiten trouwens ook niet.

Pmarena schreef:
Ik ken ook wel hele leuke en aardige mensen die hun paard op een superleuke stal hebben staan , dier is vrolijk , ze gaan er leuk mee om , maar er is geen mogelijkheid van weidegang. Ik veroordeel die mensen daar niet om want voor de rest heeft het paard het super

Pmarena schreef:
Heeft je paard echt een gras-allergie dan is het wat anders , maar voor de rest is er geen enkele naar het paard eerlijke reden om het dier nooit op het gras te zetten. Komt altijd neer op niet de moeite willen doen of niet de middelen ervoor hebben en dan TOCH per-sé een paard willen waarbij de eigen luxe behoeftes belangrijker zijn dan de basis behoeftes van het paard. Dat is gewoon zonde.

En dat ik het lomp zeg : tja er is geen leuke manier om het te zeggen , omdat het lomp IS om hiervoor te kiezen.

Je spreekt jezelf weer lekker tegen Haha!

Maar nogmaals, als ik de keuze heb tussen een GEZOND vrolijk werklustig paard zonder gras, OF, een ZIEK paard wat koste nog moeite op het gras moet staan omdat het baasje denkt dat dat zo fijn is en blijkbaar genoegen neemt met een paard wat altijd pijn heeft en een innige relatie met de veearts ontwikkelt omdat ze zijn hoofdsponser is in het weideseizoen....

Geef me dan toch maar optie A, het vrolijke gezonde paard zonder groene grasjes.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:43

Amen Pmarena! Afgod

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:06

Pmarena. Ik snap jou punt volkomen.
Maar op een paddock houden is altijd beter dan op stal. En zolang ze goed hooi krijgen kan dat.
Ookal heeft gras mijn voorkeur. Vaak is dag en nacht weidegang voor veel pony's in deze regio te gevaarlijk vanwege te goed gras. Ken er helaas teveel die bevangen zijn.
Mijn pony's zijn in november op stal gegaan, met dagelijks overdag de bak in. En staan nu een half uurtje op het gras. Dan snel weer naar binnen, want wil ze niet ziek hebben. Dit ga ik heel langzaam uitbouwen. En eind van de zomer staan ze de hele dag, misschien zelfs dag en nacht. Tot het weer te nat wordt, dan komen ze weer op stal.

Helaas is het gras in de zomer te voedingsrijk vaak. En in de winter is weidegang niet mogelijk, ondanks gedraineerd land. Ze staan dan echt tot de knie in de blub, helaas.

Maar ja, ik heb deze mogelijkheid. Voor mij is een vereiste dat mijn pony dagelijks los komt maar of dat gras of zand is doet me niet heel veel.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:07

Amen Vippie helemaal mee eens

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:25

Hai Pmarena.
Fijn dat je de moeite neemt om (snel) terug te reageren
(btw was je ook maar zo vlot met reageren op klachten over je producten in mijn situatie heb je namelijk gewoon niet meer gereageerd maar dat is natuurlijk weer off topic)

Hoe kom je erop dat ik bevestig wat je schrijft, als het zo is overgekomen mijn excuus ik ben het namelijk niet met je eens en dat probeerde ik je duidelijk te maken.

Poging 2.
Pmarena:“een soort mishandeling als je een paard alleen maar de hele dag op stal hebt staan.”

Ik vind het ook mishandeling om je paard de hele dag op stal te laten staan. maar dat zei ik dan ook niet, ik heb mijn paard ook op een stal laten staan ik vond het zeker niet ideaal maar mishandeling was het ook niet hij kwam er elke dag zoveel als het in mij en mijn bijrijdster bereik was uit zijn box. (en dan heb ik het dus niet over een uurtje per dag)

Maar wat ik wel zei was dat als jij het mishandeling vind om je paard in een paddock te zetten, dan vind je een paard zo ie zo in een stal zetten bij voorbaat mishandeling.
Er is dus daadwerkelijk wel een verschil, in hoe je het neerzet.

“. Staat het dier een deel van het jaar in een paddock en de rest van het jaar wel elke dag (een tijdje) in de wei , dan is dat okee. Dat is het minste dat elk paard zou moeten hebben.”
“Ik zou dan ook geen paard houden als ik niet in die basisbehoeftes kon voorzien. Daar verwijs je naar”

vrije beweging , een lekkere sprint kunnen trekken /check hij kan lekker rondrennen
- grazen geen check
- schoon water en goed voer (ruw- / krachtvoer) check
- leven in kuddeverband ze staan met zn 2-en
- zich terug kunnen trekken op een rustig plekje waar ze niet steeds door mensen lastig gevallen worden check ze kunnen zich terugtrekken op stal en worden daar alleen maar “lastig gevallen met eten”
- goede medische verzorging check
- respectvolle behandeling check
- bereikbaar binnen +- 30 min check

Dit vind ik een ideale situatie, en sommige punten van dit lijstje zijn gewoon basisbehoefte en ja daar moet je geld voor hebben anders moet je geen paard nemen ( medische verzorging, passend harnachement, schoon water, goed voer, respectvolle behandeling )
Maar dat lijkt me logisch en daar ging het niet over je hebt letterlijk gezegd kan je je paard geen weidegang bieden dan moet je geen paard nemen en daar ben ik het gewoon niet mee-eens

Pmarena:“Mensen die er dan tenminste nog een uitloopje of paddock bij hebben dat is al beter , maar als het dier nooit eens lekker mag grazen.... arm ding”

Mijn paard staat niet op een weiland dit betekent trouwens niet dat ie nooit geen grasprietje ziet en of eet.
Het is gewoon geen basisbehoefte bijna gehele jaar gras eten op een weiland, hooi of kuil is ook prima! en zeker als je het vaak voert aan ze dan staan ze alsnog bijna de hele dag te knagen.

Vippie: “als ik de keuze heb tussen een GEZOND vrolijk werklustig paard zonder gras, OF, een ZIEK paard wat koste nog moeite op het gras moet staan omdat het baasje denkt dat dat zo fijn is en blijkbaar genoegen neemt met een paard wat altijd pijn heeft en een innige relatie met de veearts ontwikkelt omdat ze zijn hoofdsponser is in het weideseizoen....
Geef me dan toch maar optie A, het vrolijke gezonde paard zonder groene grasjes.”
ð Natascha:Sluit zich helemaal bij vippie aan.

Voor de rest vult Vippie me prima aan in wat ik nog meer wou zeggen.

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:27

Ik heb zelf wel weidengang, en dat bevalt me zeer goed, ookal heb ik ook een paard dat snel "dik" wordt. /tinker

Zou je geen stukje land van de buren kunnen huren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:08

capopjekop schreef:
Nu ga ik mss happen maar dat komt mss omdat ik volgens jou aangeef met mijn bericht dat ik mijn shet mishandel Haha!

Gelukkig zie ik dit zelf niet zo. Ik 'mishandelde' haar juist tot 2 jaar geleden. Toen kon ze lekker grazen, ze was te dik, zat tegen bevangenheid aan en moest grondig op dieet. Nu staat ze op een korte wei, met zeer weinig gras, ziet er veel gezonder uit, kan beter uit de voeten. Moet ik haar dan maar een paar uur per dag op de wei gooien omdat ik haar anders mishandel, terwijl ik weet dat ze dan weer zo dik en bevangen is? Mijn shet is er zo een die in dat ene uurtje probeert naar binnen te werken wat ze normaal doet als ze de hele dag buiten zou staan. En daarbij staat ze nu zo omdat de DA me dat aanrade, lijkt me niet dat die mensen dierenmishandeling aanpraten.

En daarbij ze staan het hele jaar buiten, in het najaar kunnen ze zoveel grazen als ze willen, terwijl andere dan binnen of in een bak staan, ik draai dus gewoon het weideseizoen om van zomer naar winter. Zo nu heb ik me wel genoeg verdedigd Haha!

Dan komt je knollie dus een deel van het jaar wel op de wei , en is er toch niks aan de hand ?
Dan hoef je niet te "happen" ook want het is dan niet zo'n dier dat nooit eens kan grazen Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:21

Vippie : ja ervaring met hoefbevangen ponies helaas.

En die zet je dan op het zand met een pluk oud hooi in de hoop dat ze dan goed blijven lopen. Zorg je ervoor dat je flink ermee aan het werk blijft dan helpt dat ook goed , blijkbaar gaan die foute sgtofjes dan sneller uit het systeem ofzo. Dus als je gewoon je paard goed aan het werk houdt kan zo'b dier over het algemeen best nog een paar uur per week grazen.

Even algemeen op de reacties van : blabla een hoefbevangen paard maar op de wei gooien en zich vol laten vreten dat is pas gemeen...enz.
Het is niet het ene of het andere uiterste he. Een paar uurtjes per week kunnen ook die paarden imo. over het algemeen best wel hebben , mits je voor de rest goed ermee bezig bent qua voer en beweging geven. Wil je die paar uurtjes per week niet geven dan komt als excuus daarvoor dat dat moeilijk te regelen is enzo. Kom je dus weer uit bij je eigen gemak zwaarder laten wegen dan de behoeftes van het paard. En dat is alles dat ik zeg , dat is dat egoïsme dat ik bedoel. Ik vind het gewoon zo flauw dat mensen altijd maar meteen roepen : ja maar ik kan niet anders want het is zo moeilijk / gaat niet met m'n werk / gezin / qua afstand of wat dan ook.
Ook dat komt weer neer op : het kost mij teveel moeite , en dat is het welzijn van m'n paard me niet waard.

Wees dan gewoon zo eerlijk om dat te zeggen dat je dat niet voor je paard over hebt , en verschuil je niet achter zo'n flauwe redenering dat je geen keus hebt.

Ik probeer een ander niet zozeer mijn mening op te dringen , ik zeg alleen even hoe het eigenlijk is voor het paard.
Het zijn juist die eigenaren die jaarrond hun paarden op zand willen houden , die hun paarden iets opdringen Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:28

1natascha : je hoeft het ook niet met me eens te zijn , zoals ik al schreef : er zijn mensen die het prima vinden om hun paard op een manier te houden die ik onacceptabel vind , en het kan altijd slechter , dus tja als jij er gelukkig mee bent en voor de rest goed voor je paard bent....dan ontbreekt er maar 1 imo. basisbehoefte en dan heeft de jouwe het beter dan vele anderen.

Maar voor mij zou het niet voldoende zijn gewoon , ik zou me schuldig voelen tegenover m'n paard.

En de idd. off-topic opmerking : als je een klacht hebt of een bestelling of een leuke reactie of wat dan ook , en je krijgt geen berichtje terug , probeer het dan gewoon nog eens want ook anno 2007 werkt e-mail nog niet vlekkeloos hoor Knipoog

Wat ik krijg dat beantwoord ik , dus waag nog een poging zou ik zeggen als iets je dwars zit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:36

ik krijg waarschijnlijk ook alleen een padocks en dan ga ik gewoon keiken of mijn paard een paar uur perdach ergens op wie kan maar. als je zorgt dat je paard iets te doen heeft in de padocks (jollybal/een ander bal bijv. skippybal) vind ik het wel kunnen hoor maar wel zoren dat je de packos droog houd

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:19

Zo even voor de duidelijkheid dat daar geen discussie over bestaat, mijn paard staat in de winter de hele dag buiten met hooi en vanaf mei tot oktober de hele dag op het land jawel om te grazen.

Quote pmarena
Wil je die paar uurtjes per week niet geven dan komt als excuus daarvoor dat dat moeilijk te regelen is enzo. Kom je dus weer uit bij je eigen gemak zwaarder laten wegen dan de behoeftes van het paard. En dat is alles dat ik zeg , dat is dat egoïsme dat ik bedoel. Ik vind het gewoon zo flauw dat mensen altijd maar meteen roepen : ja maar ik kan niet anders want het is zo moeilijk / gaat niet met m'n werk / gezin / qua afstand of wat dan ook.
Ook dat komt weer neer op : het kost mij teveel moeite , en dat is het welzijn van m'n paard me niet waard.

Wees dan gewoon zo eerlijk om dat te zeggen dat je dat niet voor je paard over hebt , en verschuil je niet achter zo'n flauwe redenering dat je geen keus hebt.
--------

Ik vind je hier nogal makkelijk reageren, ja het kan voorkomen dat iemand full time werkt en geen tijd heeft om zijn paard buiten te gaan zetten omdat hij of zij dat niet kan verantwoorden aan zijn baas elke dag. En als je kind ziek is en met 40 graden koorts op bed ligt moet ik die zeker ook uit zijn bed sleuren om mijn paard buiten te gaan zetten, want ik moet naar de behoefte van mijn paard kijken en mijn kind dan gemakshalve maar even vergeten Verward

Het zijn maar voorbeelden maar om dan te zeggen dat iemand niet genoeg over heeft voor zijn paard en een egoist is vind ik nogal kort door de bocht.

Er zijn ook paarden die elke dag fijn een ruk en pluk uurtje krijgen in de bak omdat de eigenaren zo fijn rond willen hobbelen in de bak met daarbij het paard in de krul. Imo vindt ik dat pas mishandeling. Nou geef mij dan maar iemand die zijn paard naar eer en geweten verzorgd en rijdt, en helaas wat minder tijd heeft om zijn paard elke dag buiten te gaan zetten.

Ik heb ook een eigen mening over van wat ik vindt dat een paard nodig heeft en die heb jij ook en daar is niets mis mee maar die kan je ook neerzetten zonder mensen gelijk voor egoist uit te maken omdat ze geen weidegang voor hun paard hebben zoals jij of het niet zo perfect geregeld hebben zoals jij.
Laatst bijgewerkt door MikeRick op 31-03-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:38

Ruk & pluk uurtje is OOK vervelend voor het paard , maar door iets anders of iets ergers te noemen , wordt het originele onderwerp nog niet minder erg hoor Knipoog

Als je kind ziek is of als je zelf ziek bent , en het paard komt daardoor niet buiten , dan is er dus geen goede back-up voor geval van nood , dat is dan niet helemaal goed geregeld. Maar okee , dat kan gebeuren zullen we dan maar zeggen. Maar dat is iets wat maar zelden voorkomt in principe. Heb je een fulltime baan en geen tijd om goed voor je paard te zorgen , neem dan geen paard. Of zorg dat iemand anders die goede verzorging van je overneemt , dat is toch simpel ?

Ik heb ook een full-time baan , daarnaast een eigen bedrijfje met opslag een dorp verderop , m'n paardje , m'n huishouden.... maakt niet uit hoe druk je het hebt , als je nog iets anders erbij wilt zoals een paard , dan moet je er goed voor zorgen. Het paard heeft niks aan excuses in de trant van : ik heb geen zin om tijd vrij te maken.

Ik heb ook geen huis met weiland hoor , het is flauw om te zeggen "we hebben het niet allemaal zo goed voor elkaar als jij" .

Ik ben niks anders dan een ander hoor , maar ik stel mijn paardje gewoon voorop en DAAROM heb ik dat op orde. Dat kan ieder ander ook doen , als je het maar belangrijk genoeg vindt Knipoog

En als ik mijn paardje om welke reden dan ook niet meer op de wei zou kunnen houden en niet meer in alle basisbehoeftes kan voorzien , en dat op korte termijn ook niet zal verbeteren , dan gaat ze toch echt weg als iemand anders haar iets beters kan bieden. Dat meen ik serieus. Het welzijn van het dier is altijd belangrijker dan dat wat de eigenaar met het "speeltje" wil.