Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Zeggen dat ze toch heel snel dik worden of hoefbevangen of zich volvreten is ook een stom excuus , want in dat geval kun je de weigang gewoon bepreken tot een deel van de dag of zelfs maar een uurtje. Als je dat al niet voor je paard over hebt waarom begin je dan aan zo'n dier
Pmarena schreef:Zeggen dat ze toch heel snel dik worden of hoefbevangen of zich volvreten is ook een stom excuus , want in dat geval kun je de weigang gewoon bepreken tot een deel van de dag of zelfs maar een uurtje. Als je dat al niet voor je paard over hebt waarom begin je dan aan zo'n dier
Pmarena schreef:Maar dat mag imo. nooit ten koste gaan van de basisbehoeftes van een paard :
- vrije beweging , een lekkere sprint kunnen trekken
- grazen
- schoon water en goed voer (ruw- / krachtvoer)
- leven in kuddeverband
- zich terug kunnen trekken op een rustig plekje waar ze niet steeds door mensen lastig gevallen worden
- goede medische verzorging
- respectvolle behandeling
Pmarena schreef:Ik ken ook wel hele leuke en aardige mensen die hun paard op een superleuke stal hebben staan , dier is vrolijk , ze gaan er leuk mee om , maar er is geen mogelijkheid van weidegang. Ik veroordeel die mensen daar niet om want voor de rest heeft het paard het super
Pmarena schreef:Heeft je paard echt een gras-allergie dan is het wat anders , maar voor de rest is er geen enkele naar het paard eerlijke reden om het dier nooit op het gras te zetten. Komt altijd neer op niet de moeite willen doen of niet de middelen ervoor hebben en dan TOCH per-sé een paard willen waarbij de eigen luxe behoeftes belangrijker zijn dan de basis behoeftes van het paard. Dat is gewoon zonde.
En dat ik het lomp zeg : tja er is geen leuke manier om het te zeggen , omdat het lomp IS om hiervoor te kiezen.
capopjekop schreef:Nu ga ik mss happen maar dat komt mss omdat ik volgens jou aangeef met mijn bericht dat ik mijn shet mishandel
Gelukkig zie ik dit zelf niet zo. Ik 'mishandelde' haar juist tot 2 jaar geleden. Toen kon ze lekker grazen, ze was te dik, zat tegen bevangenheid aan en moest grondig op dieet. Nu staat ze op een korte wei, met zeer weinig gras, ziet er veel gezonder uit, kan beter uit de voeten. Moet ik haar dan maar een paar uur per dag op de wei gooien omdat ik haar anders mishandel, terwijl ik weet dat ze dan weer zo dik en bevangen is? Mijn shet is er zo een die in dat ene uurtje probeert naar binnen te werken wat ze normaal doet als ze de hele dag buiten zou staan. En daarbij staat ze nu zo omdat de DA me dat aanrade, lijkt me niet dat die mensen dierenmishandeling aanpraten.
En daarbij ze staan het hele jaar buiten, in het najaar kunnen ze zoveel grazen als ze willen, terwijl andere dan binnen of in een bak staan, ik draai dus gewoon het weideseizoen om van zomer naar winter. Zo nu heb ik me wel genoeg verdedigd