Luchtzuigen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: Luchtzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:21

die van mij had hele erge maagzweren maar at verder ook prima. dus het is niet zo dat alle paarden die maagzweren hebben ook minder gaan eten.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:31

Ik lees hier dat de meeste paarden tijdens of na het eten luchtzuigen, en dat dit dan kan duiden op mag problemen..die van mij doet het als het even kan bij elke gelegenheid en krijgt echt wel lucht binnen, heeft er al meerdere keren koliek verschijnselen van gehad en als ik hem dan aan de longe zette zag je dat hij dus danig opknapte op het moment dat hij enorm begon te winden..dit doet hij tijdens het rijden ook beduidend meer dan de andere ponies..hij heeft er ook best wel zo'n ballon buikje van..is die van mij dan fanatieker en heeft hij gasvorming en een opgeblazen buik door het lucht zuigen of is dit een reactie van een eventueel maag probleem en zet hij daardoor op..ik geef hem ook hooi, maar kuilgras eet hij veel beter op..heb hem eens meerdere dagen op hooi( weide en graszaad) gehad en hij viel dus af omdat hij de behoefte niet voelde om het hooi op te eten..muesli alleen zou te proberen zijn, ik heb beide in huis..Brok is van pavo en laag van energie waarde, misschien minder "erg"?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:38

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:42

Mijn pony zuigt ook lucht,bij die van mij helpt die luchtzuigband niet meer,hij doet het al zo lang.( hij is 25) als ik jou was zou ik toch die luchtzuig band kopen misschien valt het nog af te leren ofzo en ik zou ook criboxx of teer ofzo op je stal smeren suc6

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:02

luchtzuigband is dierenbeulerij. Frusty het zorgt er alleen voor dat hij niet kan zuigen maar de oorzaak van het zuigen los je er niet mee op. dus paard heeft misschien maagproblemen of stress en het zuigen is een pijnstilling/uitlaatklep. met band voorkom je dat hij zuigt maar de pijn/stress blijft en zal op den duur een andere uitweg vinden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:27

Tieme schreef:
luchtzuigband is dierenbeulerij. Frusty het zorgt er alleen voor dat hij niet kan zuigen maar de oorzaak van het zuigen los je er niet mee op. dus paard heeft misschien maagproblemen of stress en het zuigen is een pijnstilling/uitlaatklep. met band voorkom je dat hij zuigt maar de pijn/stress blijft en zal op den duur een andere uitweg vinden.

Inderdaad zo zie ik het ook...
Ik ga haar het luchtzuigen ook sowieso niet wegnemen zonder de oorzaak voor 100% zeker weg is!
Als ze pijn heeft en daardoor gaat zuigen, wat dus pijnverstillend is, ga ik haar dat niet wegnemen, omdat ik liever heb dat ze het niet doet. Ik ga proberen haar pijn weg te halen, dus de oorzaak maar niet het gevolg!

Als deze brokken op zijn gaat ze over op natuurlijke voeding en ruim voldoende hooi en stro! Ze krijgt geen kuil meer, sinds ze alleen hooi krijgt zuigt ze al aanzienlijk minder!
Eerder zuigde ze eigenlijk heel veel, nu eigenlijk alleen nog maar na en soms tijdens het eten. Als ze dadelijk op musli's staat en hooi/stro en gras heeft en ze blijft zuigen (wat voor mij dus het idee geeft dat ze nog steeds pijn heeft) ga ik maagcompositium voeren, als ze dan nog steeds blijft zuigen laat ik haar gewoon na kijken door de dierenarts. Ze is nog jong dus ik denk dat als de oorzaak weg is, ze er helemaal mee kan stoppen.

Als ze dan heel af en toe zuigt met bijvoorbeeld stress of iets dergelijks, houd ik haar hier niet in tegen. Ze doen het immers niet voor niks!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:03

viv77 schreef:
Ik lees hier dat de meeste paarden tijdens of na het eten luchtzuigen, en dat dit dan kan duiden op mag problemen..die van mij doet het als het even kan bij elke gelegenheid en krijgt echt wel lucht binnen, heeft er al meerdere keren koliek verschijnselen van gehad en als ik hem dan aan de longe zette zag je dat hij dus danig opknapte op het moment dat hij enorm begon te winden..dit doet hij tijdens het rijden ook beduidend meer dan de andere ponies..hij heeft er ook best wel zo'n ballon buikje van..is die van mij dan fanatieker en heeft hij gasvorming en een opgeblazen buik door het lucht zuigen of is dit een reactie van een eventueel maag probleem en zet hij daardoor op..ik geef hem ook hooi, maar kuilgras eet hij veel beter op..heb hem eens meerdere dagen op hooi( weide en graszaad) gehad en hij viel dus af omdat hij de behoefte niet voelde om het hooi op te eten..muesli alleen zou te proberen zijn, ik heb beide in huis..Brok is van pavo en laag van energie waarde, misschien minder "erg"?

Mijn paard had maagproblemen en zoog ook de hele dag door. dus het is niet zo dat paarden met maagproblemen bijv. alleen rond etenstijd zuigen. alleen de meeste doen dat wel. het is bewezen dat paarden geen in de buik/darmen krijgen van zuigen. mijn paard had ook altijd een verdikking bij z'n darmen zitten. ik dacht dat het van het zuigen kwam. maar het komt dus door de oorzaak van het zuigen: het maagprobleem. je moet het zo zien: paard heeft maagproblemen en gaat hierdoor zuigen omdat dit pijnstillend is. door de maagproblemen verteren ze het eten niet goed. eten wordt niet goed opgenomen dus worden ze mager. onverteerd eten blijft in de darmen dus dat gaat rotten en zorgt voor gasvorming. mijn paard loopt de hele dag door te gassen. maar dat is dus door maagproblemen en niet door het zuigen op zich.
dat pavo brok minder energierijk is maakt de brok niet minder erg. het gaat niet om het energierijke. brok is gewoon over het algemeen moeilijker te verteren. het bevat ook een goedje om alle ingredienten tot brok bij elkaar te houden en dit is voor paarden moeilijker te verteren. er is meer zuur voor nodig om het af te breken. beter kan je dan kijken naar bijv. een muesli of granen mix met ontsloten granen. en ook op letten dat je niet te veel geeft. mijn paard krijgt bijv. een halve kg. per dag. reform muesli en een granenmix waar veel energie in zit.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:26

Kijk daar kan ik wat mee..Even denken,,muesli van pavo kan dan ook? en haver?(denk het niet maar vraag het even..) en waar haal ik bijvoorbeeld die maagcompositium, zoals in het berichtje van quir beschreven staat..lijnzaad en olie kan dat geen kwaad? Ga er eens mee aan de slag, bedankt in ieder geval alvast..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:03

Maagcompositum is te koop bij de Paardendrogist (daar kocht ik het tenminste altijd)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:25

kijk net op de site van de paardendrogist en zie dat ze ook poeder verkopen speciaal voor luchtzuigers..is dit beter of kan ik toch beter die maagcompositum kopen? iemand die het verschil weet?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:27

haver wordt afgeraden om te geven. als er haver in een mensel zit dan is het niet zo erg maar echt pure haver liever niet.
welk poeder bedoel je?? Ze verkopen bij de paardendrogist ook bijv. pronutrin. dat zijn korrels. daar heeft m'n paard een tijd op gestaan in verband met maagzweren. is goed spul maar ook erg prijzig. je moet er rekening mee houden dat je met 1 kuurtje/bak niet genoeg hebt. zo'n bak kost iets van 75 euro en voor een gemiddeld paard van 600 kg. doe je er 11 dagen mee. de mijne heeft ongeveer 5 bakken gehad en ben daarna over gegaan op maagcompositum. merk eigenlijk weinig verschil. ja, in m'n portemonee. Knipoog

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:02

Ik zal die maagcompositum denk ik maar gaan proberen.Had bij de paardendrogist iets gezien speciaal voor kribbenbijter, maar was iets anders..ben vanaf vandaag begonnen op gewoon hooi, graszaad en weide, muesli ipv brok en zemelen, lijnzaad en wat zonnebloem olie om wat extra te geven..nog iets anders waar ik op kan letten? oja en dat spul bestellen natuurlijk..ben benieuwd, verwacht geen wonderen maar als het maar iets is zou ik al blij zijn..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:32

Je bedoelt waarschijnlijk Quitt. supplement om het kribbebijten te stoppen.
Dat is bedoelt voor kribbebijters die hout slopen en niet voor kribbebijters die luchtzuigen.
Ik wilde dat spul ook kopen voor mijn paard omdat er ook bij stond dat als het niet hielp, je je geld terug kon krijgen. ik kreeg toen van hun een mailtje dat het niet bestemd was voor kribbebijters Rolleyes
bleek dus dat je 2 soorten kribbebijters had: 1 die echt alleen maar dingen sloopt en paarden die dingen vastpakken en vervolgens gaan luchtzuigen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:36

Dat kreeg ik ook al in de gaten, er stond bij voor staart eten enzo..dat doet hij niet, dus dan dat andere maar kopen..Voor de rest zit ik wel goed denk ik..

yentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:57

Bij medisch is een standaart topic over luchtzuigen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:28

yentii schreef:
Bij medisch is een standaart topic over luchtzuigen

Dit is op de eerste pagina al aangegeven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:36

Een luchtzuigband zou ik afraden.
Misschien een idee om even met de veearts te overleggen?