Loopstal & Groepshouding - regioverschillen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je graag je paard in een (pension)loopstal al dan niet met groepshouding willen hebben?

Friesland/Groningen/Drenthe: JA
11 (13%)
Friesland/Groningen/Drenthe: NEE
2 (2%)
Overijsel/Flevoland: JA
4 (5%)
Overijsel/Flevoland: NEE
2 (2%)
Gelderland: JA
8 (10%)
Gelderland: NEE
1 (1%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland RANDSTAD: JA
23 (29%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland RANDSTAD: NEE
2 (2%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland OVERIG: JA
6 (7%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland OVERIG: NEE
3 (3%)
Zeeland/Brabant/Limburg: JA
13 (16%)
Zeeland/Brabant/Limburg: NEE
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 79

JoT

Re: Loopstal & Groepshouding - regioverschillen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:24

Ik zou mijn paard best op een groepstalling willen hebben. Bij mij in de buurt zit er één (die overigens een wachtlijst heeft) en daar wil ik binnenkort gaan kijken. Een groepstal lijkt me op zich ideaal, dag en nacht vrij rond kunnen scharrelen in het gezelschap van andere paarden. Lijkt me voor een paard veel relaxter, veel plezieriger. Ik zou er op zich best iets meer voor willen betalen, maar niet teveel. Een dure stal kan ik me gewoon niet veroorloven.

Een vriendin van mij heeft haar paard bij een stal staan, waar de paarden dag en nacht op de wei staan, met een schuilstal erbij. Vind ik ook prima (is voor mij jammer genoeg te ver weg). Jammer dat er niet meer van dat soort stallen zijn, maar aan de andere kant, je stal ombouwen tot groepshuisvesting zal vast ook niet goedkoop zijn. Dat houdt meer in dan de tussenschotten eruit halen en een paddock aan je stal maken.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:07

Maya schreef:
Kataklopje, zou ik misschien wat foto's van die situatie mogen zien? Ben daar heel benieuwd naar Ja (en euh... Bloos als mod moet ik zeggen, maximaal 2 als foto, de rest als link, alvast bedankt Clown ) Of maak er een topicje van Lachen

Geen idee hoe ik ergens foto's op moet zetten. Ik heb ze ook niet. Ja, ik heb foto's gemaakt van de paarden in de wei, heel gezellig bij de kikkerpoel met de voetjes in het water. Maar dan heb je de stal nog niet gezien.

Er heeft een artikel over de stal in Bit gestaan. Daardoor ben ik er ook terecht gekomen Clown
Ik kan het betreffende nummer echter niet vinden. En jaja Esther, dat is inderdaad een beetje dom Bloos

Als ik em gevonden heb, geef ik het door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:41

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:42

Ik zal alvast vertellen dat de stal absoluut niet fraai is. Het was ooit een koeienstal, waar boxen in gebouwd zijn. Later zijn die boxen er langzamerhand uitgesloopt. Eerst stond een aantal paarden in de groep en de rest in boxen, toen waren er geloof ik twee groepen en nu is het een groepsstal. Ja, met boxen (minimaal 4x4, sommigen zijn 4x6) voor de paarden die nog in de groep moeten acclimatiseren, die er dus eerst een tijdje naast staan. In de boxen worden ze dus ook bijgevoerd.

Er staan nog wat schotjes en muurtjes tussen de paarden in de groepsstal, opdat de paarden weg kunnen komen. Er zijn vier grote gaten in de muur naar de paddock. Daar zitten geen deuren in, alles is voor de frisse lucht, open. Aan een kant van de stal zijn ramen met windbreekgaas. Het is er wel koud, het tocht er nooit. En ze kunnen staan waar ze willen.
Ik kan mijn paard dus ook niet binnen zetten. Hij kan alleen zichzelf binnen zetten, als hij dat wil. Ze staan op een dikke laag stro, het is een potstal. Iedere dag wordt de mest er uitgehaald en komt er schoon stro in. De paddock wordt iedere dag schoongemaakt.

De paarden zijn allemaal heel mak en ontspannen. Wij laten ze los staan met poetsen en zo, veelal zonder halster. Er zijn mensen bij ons in de stal die een paard hadden dat altijd moeilijk was op stal - gedragsproblemen - en in het rijden, in de bak of tijdens de buitenrit. Ook die paarden worden er allemaal rustig. Dus die vervelende dribbelkont van weleer, die kan ook ontspannen buitenritten lopen nu.

Ik vind het wel eens grappig als mensen zeggen dat in de groepsstal bij ons alleen heel makke paarden staan. 'Met mijn paard zou dit nooit willen. Dat is ook een wedstrijdpaard'. Hahahaha! Dertig paarden. Quarters, een volbloedje, warmbloeden, twee Arabieren, twee Belgen, een Welshje, etc. Er staat van alles. Geloof je echt dat het dertig watjes zijn? Echt niet. Maar de groep corrigeert ze.

Kijk, ze mogen geen hoefijzers. Dat is een puntje, dat moet je willen. En er is maar één paard met een deken. De rest was de hele winter harig en modderig. Doe je ze een deken op en ze spelen veel, dan kan het je je deken kosten. Esther heeft daar nog een mooi verhaal over.
Ik heb deze winter nauwelijks gereden dus maakt het niet uit dat hij er als een genetisch gemanipuleerde uit de modder getrokken Shetlander uit ziet - Esther reed wel regelmatig met haar paard trouwens - en als ik komende winter meer wil rijden dan ga ik nadenken of ik hem wel of geen deken opdoe. Sommige paarden hebben ook in de winter een perzikhuidje. Die van mij is een teddybeer.

Overigens heb je in mijn stal dus een gemengde groep eigenaren. De ene rijdt met westernzadel, de ander boomloos en ik rijd op een dressuurzadel en een springzadel. Sommige mensen doen veel dressuur (we hebben een heel aangename binnen- en buitenbak), de ander rijdt veel buiten, er is één iemand erg geïnteresseerd in Natural Horsemanship en er zijn mensen aan het mennen. Wat mij opvalt in deze stal is dat niemand doorslaat, geen wijzende vingertjes. Iedereen doet wat hem/haar goed lijkt. De paardeneigenaren zijn trouwens gemiddeld wat ouder dan in de meeste dressuurpensionstallen (denk ik). In mijn stal heeft iedereen een léuk paard, het is een individu met een eigen karakter. Zijn ras, bouw, afstamming, kleur of wedstrijdniveau interesseert niemand.

QQQQ schreef:
Thanks Kataklopje, ik weet zeker meer, maar niet snel genoeg, dus leef je gerust uit Knipoog

Met alle plezier. Maar misschien heb jij, of heeft iemand anders, vragen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:01

Nou dan zal ik ook maar even reageren Haha!

Je weet hoe mijn paardje gehuisvest is en dat is voor mij een bewuste keuze. Voor de rest van de mensen zal ik het nog even omschrijven. Mijn merrie staat samen met een welsh ruintje swinters in een paddock van mmmmmmmm gokje 20 x 20 misschien iets groter, met een containerstal met 2 boxen erin die altijd open staan. Zomers staan ze 24/7 op het land in een groep van 6.

Voordat ik naar deze stal kwam stond ze in een veel grotere kudde van ongeveer 26 in de winter en 30 in de zomer. 's winters stonden ze daar in een enorme paddock met een flinke inloopstal. Helaas was deze voor het aantal paarden wel wat te krap. Hierdoor kwam mijn jonkie vaak niet in de stal en dus ook niet bij het kuil en water. Dit zou de ideale stalling zijn geweest als er nog een schuilstal was geweest en meerdere voerplaatsen. Aangezien dit niet het geval was werd ze heel erg mager mede ook door de stress van zo'n grote kudde en ben ik op zoek gegaan naar een ander plekje. Ik betaalde daar 230 euro per maand het hele jaar rond, nu kom ik ongeveer 30 a 40 euro lager uit in de winter en zomers ruim 80 euro minder. Daarentegen moet ik nu alles zelf doen en zijn de faciliteiten voor mij wel veel minder.
Ik ben alleen weggegaan op mijn vorige stal voor het welzijn van mijn paardje niet vanwege de lagere prijs, hoewel dat natuurlijk wel mooi meegenomen is.

Ik ben dus VOOR groepshuisvesting en ben bereid daar hetzelfde voor te betalen als voor een box, maar meer lijkt me overdreven. De kosten die je meer hebt, omdat ze meer ruimte nodig hebben bespaar je weer op andere zaken.

Wat betreft blessures bleef het zelfs in de grote kudde waar ze het behoorlijk te verduren had vrijwel beperkt tot wat kale plekken en af en toe eens een plekje van een rake klap. Er stonden in die groep dan ook vrijwel geen paarden met hoefijzers en vrijwel allemaal formaat E-pony, met een enkele grote kwpn-er. Ook de stalpaarden op mijn oude stal, over het algemeen de grote paarden met hoefijzers staan overdag en in de zomer daar ook gezamelijk en ook daar ging dat eigenlijk allemaal zonder grote blessures.

Groetjes
Nienke

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 07:54

ik woon in België, dus kan geen optie selecteren.

Maar ik zou zeker geïnteresseerd zijn in een pensionstal waar er meer aandacht is voor het feit dat paarden kudde- en bewegingsdieren zijn.

Ik zou liefst zoveel mogelijk weidegang hebben, in groep. Dit wil zeggen minstens de ganse dag in de zomer en minstens een halve dag in de winter. In de winter mag dat ook op een paddock zijn, geen probleem, maar dan wel met iets van ruwvoer ter beschikking. Maar hoe meer hoe beter, het allerliefst 24u op 24u. Een uitloop aan de stallen zou ik super vinden. Zolang dit niet ten koste komt van de weidegang omdat "ze toch al buiten staan".

Sinds kort is er hier in de buurt zo’n stal, maar daar ben ik niet welkom omdat ik graag wil dat mijn paard naast veel ruwvoer ook nog een beetje krachtvoer krijgt en ik dressuurmatig rijd en mijn paard niet laat uitlezen door een holistische DA Rolleyes Dus voor al die zaken ben ik geen vragende partij. Mijn paard gaat ijzer- en dekenloos door het leven, maar dat heb ik zelf beslist, en die andere zaken wil ik ook zelf kunnen beslissen. Ik wil zelf ook nog wel wat te zeggen hebben over mijn paard.

De extra vragen:
1. Ja, ik ben absoluut bereid daar iets meer voor te betalen. Indien de rest ook in orde is, dus genoeg ruwvoer enz (op veel stallen geven ze veel te weinig ruwvoer en dan vind ik vreselijk). Een binnenbak hoeft niet, maar wel een goed gedraineerde buitenbak. En de ligging speelt ook mee: zijn er buitenrijmogelijkheden e.d.
2. Hmmm, moeilijke vraag. Is afhankelijk van het aantal dieren en de oppervlakte van de groepstal. Op een pensionstal lijkt het me handiger om voor individuele stallen met uitloop te opteren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:05

Ik heb nog twee foto's gevonden waar de paarden in de uitlooppaddock staan. De kwaliteit is niet zo goed, de foto's zijn gemaakt met m'n telefoon en mijn paard stond zich met het foto's maken te bemoeien. Lips are sealed (die schijnheilige vos vooraan op 1 van de foto's Duivel )
http://members.lycos.nl/esthervangogh/bokt/23022007(001).jpg
http://members.lycos.nl/esthervangogh/bokt/23022007(002).jpg

edit: het schijnt niet te werken. met de img gevallen, om de foto's hier geplaatst te krijgen, de links werken wel. Bloos
edit 2: dit zijn dus foto's van de stal waar kataklopje en ik staan.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:31

Wat zien die paarden er gelukkig en gezond uit Lachen

Was er hier in de buurt ook maar zo'n stal...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:46

Eilandje schreef:
Wat zien die paarden er gelukkig en gezond uit Lachen

Was er hier in de buurt ook maar zo'n stal...

Ja ik vind het onvoorstelbaar hoe alle paarden daar veranderen en zo'n intense tevredenheid over zich heen krijgen.
Een jaar geleden durfde ik alleen in de bak te rijden met zadel en hoofdstel.
Nu ga ik alleen of met meerderen naar het bos, 'rij' met halsring of halster en klim gerust op 'm (in een afgesloten bak) zonder zadel, hoofdstel, halster of iets.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:47

Ze zien er niet alleen gelukkig en gezond uit, maar vooral ook rustig en tevreden vind ik. Heerlijk gezicht hoor, lekker om je paard op zo'n stal te hebben staan.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:42

Esther schreef:
edit 2: dit zijn dus foto's van de stal waar kataklopje en ik staan.

Kataklopje briest wel eens, maar staat niet in een stal!

Het paard van Kataklopje, die wél in de stal staat, ligt er soms ook.

Zaterdagavond waren zo'n twintig paarden binnen. Tien stonden, tien lagen in het stro. Waaronder de grote Merlijn. Hij bewoog echter in zijn slaap, met benen, hoofd, oren. We stonden met een aantal mensen te kijken en dachten: slaapt hij nu of niet?
Jawel. Hij sliep. Hij droomde. En blijkbaar was het een droom met galop en briesen. Wij hadden nog nooit zoiets gezien. 'Kataklop, kataklop, huhhuhuh....' maar dan met de oogjes dicht en liggend in het stro...heel schattig. Ik vond het altijd al zo'n dromer. Nu weet ik het zeker Ach gut

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:39

Ik merk het aan mijn knollie ook. De totale ontspannenheid. Vooral als ze besluiten met zijn 5en hooi te gaan knabbelen, tevreden geknaag. Ons knulletje is van hun groepje de leider en dat is met slapen wel te merken. Hij staat/ligt vaak als enige half binnen half buiten de stal op wacht. Nu een van de merries hoogdrachtig is is hij wel allerter en wil hij wat minder graag uit de groep weg.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:19

Excuses voor het buitensluiten van de Belgen in deze pol Bloos . Bedankt voor je bijdrage nog!

Dromende honden en katten ken ik wel, maar zo'n dromend paard als Merlijn heb ik nog niet mogen zien, lijkt me erg leuk Haha! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:38

Nog twee foto's, ik plaats ze even voor kataklopje.
De drie musketiers.. dit waren de drie paarden die toen het kortste in de kudde stonden, met drie sta je sterker dan alleen tegen de rest..
Afbeelding
Een overzichtje in de stal
Afbeelding

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:42

Wat ik me afvraag, hoe wordt de boel daar schoongehouden? Hoe wordt er dus uitgemest, het gaat toch om een behoorlijke ruimte.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:40

Iedere dag gaan ze erdoor om de (meeste) drollen weg te halen, er komt dan weer een nieuwe laag stro bovenop. Dat potten ze zo een tijdje op en schuiven het dan leeg met de tractor. De stal is best schoon, het ruikt er lekker fris, de meeste behoeften doen ze buiten omdat daar het hooi gevoerd wordt.
Buiten wordt de paddock ook iedere dag met de tractor 'aangeveegd', alles wat er nog ligt wordt dan op de mesthoop geschoven.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:20

Esther schreef:
Nog twee foto's, ik plaats ze even voor kataklopje.
De drie musketiers.. dit waren de drie paarden die toen het kortste in de kudde stonden, met drie sta je sterker dan alleen tegen de rest..

Het zijn tevens de drie die wel es een snoepje Vingers aflikken of wat aandacht van me krijgen... De sluitertijd van mijn camera is erg lang, tegen de tijd dat mijn camera 'klik' zei, stonden ze alle drie goed in beeld Cool Cool Cool

Maar het is wel lekker dat je met je vriendjes, als je dat wilt, samen kunt schooien. Of dat je ze kunt vertellen dat je hun smoelwerk nu es even niet wilt zien Clown

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:32

goh zit even het topic te bekijken, maar wat is het daar heerlijk!!!! Ik zou willen dat het bij ons ook zo was. Wat een rust en niemand die elkaar op de vingers kijkt. Pfff kan er maar van dromen