nieuwe borstels/poetsspullen per paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: nieuwe borstels/poetsspullen per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:16

Cassidy schreef:
Mijn paarden staan naast elkaar, kunnen elkaar dus ook zo aanraken. Ik was wel begonnen met een aparte borstelset voor alletwee, maar dat is nu over, ik heb een set Osters en daar doe ik ze allebei mee.

voor mij net zo, het begin deed ik ze keurig met hun eigen borstels op een gegeven moment keek ik daar niet meer naar. Als ze naast elkaar staan krijgen ze het toch wel!

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:18

Ik heb voor allebei hun eigen borstels, Gewoon puur voor de extra zekerheid.
terwijl ze wel gewoon samen in de wei staan enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:58

orashai schreef:
Ik heb voor allebei hun eigen borstels, Gewoon puur voor de extra zekerheid.
terwijl ze wel gewoon samen in de wei staan enzo.

Dus? Beetje overdreven dienstijver, als je mij vraagt....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:10

Dan zal ik wel helemaal overdreven zijn: ik heb drie paarden en alle drie hebben ze hun eigen poetskoffer met inhoud Haha! .
Vind het ook wel makkelijk als ieder z´n eigen poetskoffer heeft; als ik er met 1 of 2 naar een clinic oid ga, zet ik gewoon de poetskoffer(s) in de auto, terwijl de thuisblijver(s) gewoon ook nog z´n eigen borstels heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:20

Maar die aparte poetskoffers is dan meer voor gemak dan voor oogpunt van voorkomen van besmettingen. Want die van jou staan ook samen op de wei of in de paddock...toch?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:35

Ja, die staan bij elkaar Ja . Het is idd niet eens zozeer uit oogpunt van een evtl. besmetting dat ze ieder hun eigen poetskoffer hebben.
Dikke had altijd al zijn eigen poetskoffer.Toen Ynskje erbij kwam kreeg ze ook een eigen koffer, wat weer makkelijk was toen ze naar de andere stal verhuisde om d´r veulen te krijgen. Na het afspenen hadden ze toevallig bij de Aldi poetskoffers (met inhoud!) voor een tientje, dus meteen er maar eentje voor Jaike aangeschaft Knipoog .
Ik heb in de loop der tijd wel betere "Oster-borstels" (<-- een nepper, eigen merk van Krämer Knipoog ) voor alle drie gekocht Bloos .
Toch zal ik nooit een borstel van de een voor de ander pakken Verward als bijv. ik en de bijrijdster van Yns tegelijkertijd samen staan te poetsen.
Is denk ik macht der gewoonte Clown .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:13

die van mij hebben ook elk een eigen poetskoffer, maar ook puur uit gemak.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:17

Gemak? Ik gebruik juist uit gemak dezelfde borstels was mij teveel werk elke keer om verschillende borstels te gebruiken. Ik gebruik ook zweetdekens voor beide paarden dus als 1 het krijgt voorkom je het toch niet dat de ander het ook krijgt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:17

Ik ben ook met twee poetskoffers begonnen, maar tegewoordig hangen de borstels in een zak aan de box, ik hoef dus zelfs niet met koffers te slepen.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:35

Mijn drie volwassen paarden hebben ook ieder hun eigen borstels en overige uitzet, eigen voerbakken, hoofdstel, halster, sjabrakken, peesjes, dekens e.d. Wel voor twee paarden hetzelfde zadel maar dat is toeval en mazzel dat het goed past op allebei, singels hebben ze wel weer ieder hun eigen. Hmmmmmm als ik het zo opschrijf ben ik best wel een freak Tong uitsteken

Niet eens voor besmetting ofzo want twee daarvan staan zowat 24 uur p/dag bij en naast elkaar. Maar meer voor het gemak elk paard heeft zijn eigen rommel. Heeft ook veel meer te maken met het feit dat het vrouwtje gewoon een notoire paardenshoptic heeft eigenlijk Haha! Clown Knipoog Cool Daarnaast staat er eentje op pension dus die heeft daar uit gemak zijn eigen uitzetje. Om elke keer alles over een weer te sleuren ben ik een veel te groot warhoofd voor, vergeet ik vanales.

Overigens maak ik borstels elke keer schoon met ijzeren rosborstel en gaan ze regelmatig in het wasmachine. Sjabrakken was ik ook wekelijks en dekens die in het wasmachine passen ook zeer regelmatig. Winterdekens hebben ze meerdere dat als ze echt goor zijn ze een schone opkrijgen en aan het einde van de winter gaan alle dekens naar de stomerij vanaf 10 dekens gratis ophalen en brengen dus zorgen we gewoon dat er 10 vies zijn Duivel Haha! Bloos

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:14

MISTRAL94 schreef:
Ik gebruik ook zweetdekens voor beide paarden dus als 1 het krijgt voorkom je het toch niet dat de ander het ook krijgt!

Die van mij hebben ook ieder hun eigen zweetdeken, want ze worden ook wel eens alle 2 tegelijk gereden (of ik laat ze alle drie wel eens flink lopen, nr. 3 is nog niet ohz Knipoog ).
Maar zo zie je maar: wat de een praktisch vindt, vindt de ander onhandig Knipoog .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:19

Ik heb ook meerdere zweetdekens, en als de paarden echt nat zijn heb ik idd voor ieder paard een aparte deken.
Anders pak ik ook de deken die het dichste bij ligt, maakt niet uit voor welk paard.

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:08

je hebt zo van die ijzeren rosborstels, die zijn ook altijd handig om je andere borstels goed schoon te maken!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:00

stef schreef:
ik gooi ze eens in de zoveel tijd gewoon op 40 graden in het wasmachine... maakt wel herrie trouwens Knipoog

maar dan gaan er toch haren in de wasmachine zitten ? zal m`n moeder nie zo blij mee zijn Tong uitsteken

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:31

Heb daar geen last van. Heb verzorpgaard.
En ja op de manege poets ik maar 1 pony.

Uhm misschien gewoon in een emmer met warm water.
en dan wel zorgen dat het droog is. denkd at tie dan vrwijwel goed schoon is.
want met sop kan het blijven zitten in de borstels.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:32

Arletjuhh schreef:
stef schreef:
ik gooi ze eens in de zoveel tijd gewoon op 40 graden in het wasmachine... maakt wel herrie trouwens Knipoog

maar dan gaan er toch haren in de wasmachine zitten ? zal m`n moeder nie zo blij mee zijn Tong uitsteken

niet als je ze in een (oude) kussensloop doet.
Eerst met een (plastic) ros de meeste haren eruit, in een kussensloop, dichtknopen (of ff met een veiligheidsspeld of iets) en hoppa Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:46

Heb zelf twee paarden en gebruik de borstels gewoon voor allebei. Maar ik zal deze borstels niet meenemen om er een ander paard mee te poetsen in verband met mogelijk besmetting van schimmel e.d.
Soms maken we onze borstels schoon door ze in een emmer met water en dettol (= ontsmettingsmiddel dat je bij bijna elke drogist kunt kopen) te leggen.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:50

fjordnina schreef:
Schoonmaken wordt gedaan om eventuele ziektes als schimmel niet zo gemakkelijk over te brengen. Dit geld met name voor paarden die niet in elkaars omgeving staan, immers als 1 paard op stal het heeft is de kans groot dat de rest het ook krijgt.

Ik maak mijn borstels na iedere poetsbeurt schoon door de losse haren eruit te halen en het stof op een paal of muur af te vegen.

Eens in de zoveel tijd gaan ze in warm water met groene zeep. Daar laat ik ze een nachtje in staan weken en dan spoel ik ze daarna goed schoon onder de kraan zodat alle zeepresten verwijderd worden.

Mee eens!