Minder mest met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: Minder mest met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:32

runningkawa schreef:
Klopt als ze vlas eten krijgen ze koliek
Maar dat hebben sommige paarden ook met teveel stro Lachen

Ik veeg altijd het stukje waar ze hooi krijgen schoon.
En ze hebben ook nog altijd een plakje stro voor als ze die dag meer honger hebben dan dat ze hooi krijgen.
Maar ik voer sowiso flink hooi, is toch het belangrijkste eten van een paard.
Hier eet er geen 1 paard vlas of zaagsel Lachen

Volgens mij moet ik een nuance maken. Als ze vlas eten, hoeven ze niet per se koliek te krijgen. Hangt er natuurlijk ook van af in welke hoeveelheden dat gaat.

Wij voeren overigens ook vaak en veel hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:07

Ik denk als je het vergelijk gaat maken met stro dat ze dan minder vlas nodig hebben dan stro voordat ze koliek krijgen.
Maar met perongeluk wat naar binnen krijgen geloof ik niet dat ze koliek krijgen.
Maar als paarden het eten alsof het hooi is, kan ik wel voorstellen dat het niet gezond is Lachen

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:09

Ik heb mijn paarden al een mooie tijd op vlas staan, en nog nooit last van koliek gehad. ik haal elke dag de mest en natte plekken eruit, en dan strooi ik er een plakje stro overheen zodat ze dat gaan eten ipv dat vlas.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:16

RUBYWHITE schreef:
Heb het ook nog nooit gehoord hoor Pytje, maar jou DA zal het ook niet zo verzinnen. Maar had je paard dan gaskoliek of opstoppings koliek oid? Dat van die weerhaakjes dat t blijft zitten klinkt niet helemaal realistisch want hoeveel moet er dan blijven zitten voor een paard koliek krijgt??

Hij had verstopping in de dikke darm. De dierenarts zei dat dit soort kolieken heel erg vaak voorkwamen bij paarden die op vlas stonden. Dit vertelde hij uit zichzelf toen ik zei dat hij een aantal dagen op vlas had gestaan. Ik zeg ook niet dat het per definitie fout moet gaan (het is jaren goed gegaan toen ze thuis stonden), maar zoals Runningkawa zegt; ze hoeven minder vlas binnen te krijgen dan stro voor koliek.

Maar over de mestbult: bij ons klonk hij heel erg in, dus beter dan met stro. Dat was voor ons ook een van de redenen om ze op vlas te zetten.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:39

Bij ons op stal staan de paarden ook op vlas idiaal! Ze poepen en plassen er niet minder in maar je kunt de natte plekken er zo uitscheppen en de drolletjes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:48

tjady schreef:
Pytje schreef:
ik klets niet uit mijn nek... we hebben het overlegd met de dierenarts die hem opereerde. We hebben ze thuis ook jaren op vlas gehad, geen problemen mee gehad, maar toen kregen ze meer gras/hooi

Ik verkoop vlas en er zijn inderdaad paarden die het vlas eten als hooi, stro noem maar op. Dit zijn uitzonderingen, maar ze zijn er wel. Deze paarden kunnen koliek krijgen, maar alleen als ze VEEL vlas eten. Een beetje vlas eten is niet erg. Als je een paard hebt die ombeperkt door blijft eten van vlas, maar ook van ander producten, adviseer ik om niet op vlas te zetten. Het paard van Pytje kan zo een paard zijn. Sommige paarden gaan alles eten, maar de meeste eten er niet of nauwelijks van. Daarom staan erveel paarden op vlas zonder problemen.
Verder is er veel verschil in de soorten en de verwerking van vlas. Daar is de kwaliteit in terug te vinden. Als jullie meer willen weten over de verschillen en soorten, kan ik dat wel uitleggen. Zonder dat ik reclame maak.

ben wel benieuwd naar de verschillende soorten Bloos
ken vlas als vlas , rapsodi en hennep

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:48

voordelen:
veeeeeel kleinere mesthoop
veeeeeel minder opslag van te voren
heerlijke schone stallen
makkelijk uitmesten
de bovenste laag is altijd droog (lekker dus om te liggen voor de beestjes)
de smaak van vlas is bitter, dus daarom lusten de meesten paarden het niet, en eten er dus ook hoegenaamd niets van

nadelen:
sommige paarden maken er snel een vieze boel van, kneteren de vijgen er dwars door heen
daardoor lijkt het vies, maar als je voelt, dan voel je dat de bovenlaag gewoon droog is
er zijn paarden die vlas wel eten, en dan is er een redelijke kans op koliek. Maar als ik zie hoeveel paarden er koliek gekregen hebben van de paarden die ik ken en die op vlas staan, zijn dat er heeeel erg weinig (eentje maar). Dat kun je voorkomen door de eerste dagen goed in de gaten te houden of je paard er van eet.

kortom: hier blijft alles lekker op vlas staan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:50

Heb niet alles gelezen, maar voor pak vlas betaal je €4,20 (net zo groot als pak zaagsel).

Bij ons staat er een paard op stal en die is (alleen die heeft vlas) eigenlijk altijd vies.
Het neemt maar bepaalde mate urine op en daarna zakt het gewoon er door heen. Dus gevolg: altijd zeer natte bodem. Daarnaast vind ik dat je er wel heel veel in moet gooien als het er een beetje lekker ligbaar uit moet zien.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:56

Wij hebben de paarden ook op vlas staan. Het volume voor je mesthoop is inderdaad veel kleiner dan van stro. Bij ons heeft er nog nooit een koliek gehad van het op vlas staan. 4,20 per baal is wel weinig trouwens. De vlasprijzen zijn hier net omhoog gegaan. We betaalden 5,40 per pak en nu 6,00 euro. Heeft volgens mij te maken met de subsidies op vlas die zijn komen te vervallen. Wij hebben 5 paarden in een inloopstal staan en we verbruiken zo'n 5 balen per week. Om de week halen we de hele stal leeg en dan gaan er 7 balen in en de week daarna strooien we met 3 bij. We halen wel dagelijks de drollen uit de stal. Het natte blijft dus 2 weken liggen. Dat zakt allemaal naar de bodem en dan is de bovenlaag droog. Het ziet er wel viezig uit maar het is niet nat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:00

de kosten zijn omhoog gegaan, omdat de kippenschuren nu worden opgestookt met zaagsel, hierdoor is er dus minder zaagsel voor de paardenstallen en wordt er vaak overgeschakeld op hennep of vlas. Hier is alleen de hoeveelheid hennep en vlas niet op ingesteld en wordt het schaarser --> prijs gaat om hoog.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:01

QuijoSavan schreef:
Heb niet alles gelezen, maar voor pak vlas betaal je €4,20 (net zo groot als pak zaagsel).

Bij ons staat er een paard op stal en die is (alleen die heeft vlas) eigenlijk altijd vies.
Het neemt maar bepaalde mate urine op en daarna zakt het gewoon er door heen. Dus gevolg: altijd zeer natte bodem. Daarnaast vind ik dat je er wel heel veel in moet gooien als het er een beetje lekker ligbaar uit moet zien.

Dan zijn ze daar denk ik te zuinig met het vlas, bij ons staan ze allemaal (3 grote paarden en 1 shetje) op vlas, staan altijd droog en schoon. Maar daar wordt wel elke dag de mest uitgehaald en 1 keer per week de natte plek. Eens in de zoveel tijd gaat de hele stal leeg, dan gaan er 4 pakken nieuw vlas in (stal van ruim 3x3), voor onderhoud gaat er 1x per week een pak vlas bij. Ze hebben dan ook altijd een lekkere dikke laag om op te liggen. Wij hadden juist met stro meer problemen met koliek en vieze stallen, bij ons aten ze een beetje te graag stro (eentje laat daar zelfs het hooi voor liggen).

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:58

Pytje schreef:
de kosten zijn omhoog gegaan, omdat de kippenschuren nu worden opgestookt met zaagsel, hierdoor is er dus minder zaagsel voor de paardenstallen en wordt er vaak overgeschakeld op hennep of vlas. Hier is alleen de hoeveelheid hennep en vlas niet op ingesteld en wordt het schaarser --> prijs gaat om hoog.

Ook het vlasstrooisel wordt tot geperst en opgestookt in de bioindustrie. Het verwerken van de vlas is gekoppeld aan de linnenprijs. Dus wanneer de linnenprijs gunstig is, wordt vlas verwerkt, dan is er afval en dus kan het af val verwerkt worden tot stalstrooisel. Verder de slechte zomer en veel verloren oogsten, ook van andere stalstrooisels, zorgt ervoor dat de prijs van vlas stijgt. Hopelijk zal dit volgend seizoen weer zakken, maar je weet het niet.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:06

Ik heb sinds een maand of 4 mijn paarden op vlas staan en ik weet niet of ik er mee doorga. De mesthoop is wel minder snel vol, maar ik vind de stallen niet heel lekker schoon, het uitmesten vind ik veel minder fijn dan met stro en voor de paarden vind ik het minder leuk omdat ze niets te knabbelen hebben. Naast het hooi natuurlijk waar ze wel veel van krijgen Knipoog

Dus straks gaan de paarden het land op en als ze rond oktober weer naar binnen gaan, denk ik dat ik ze weer op stro zet!

doeg, Simone

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:47

simone46 schreef:
Ik heb sinds een maand of 4 mijn paarden op vlas staan en ik weet niet of ik er mee doorga. De mesthoop is wel minder snel vol, maar ik vind de stallen niet heel lekker schoon, het uitmesten vind ik veel minder fijn dan met stro en voor de paarden vind ik het minder leuk omdat ze niets te knabbelen hebben. Naast het hooi natuurlijk waar ze wel veel van krijgen Knipoog

Dus straks gaan de paarden het land op en als ze rond oktober weer naar binnen gaan, denk ik dat ik ze weer op stro zet!

doeg, Simone

Klopt dat de stallen minder schoon er uit zien. Het kan zijn dan je te secuur bent met uitmesten. De grote hopen eruit en niet elk balletje eruit halen. Dat is soms wel wennen. Ik heb zelf een merrie die loopt alle mest door de stal heen. Ik kan geen mest meer terug vinden en verschoon haar box vaker dan bij mijn andere paarden. Ze verbruikt daarom meer vlas dan mijn andere paarden.
Wat je kan doen is een combinatie van stro en vlas. Heb je van het vlas de voordelen en van het stro dat de paarden wat te knabbelen hebben. Doen wel meer mensen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:09

Vlas lijkt dus wel heel fijn Lachen
Maar hoeveel verbruiken jullie dan gemiddeld per paard per stal? Want ik neem aan dat als je je paarden net op vlas zet, dat je de eerste keer best veel kwijt bent om alleen al de stallen van een lekker laag te voorzien. Daarna is het wel voordeliger zo te horen Lachen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:33

Ik strooi de eerste keer er 3 pakken in, voor een box van 3 bij 3,5. De eerste 2 weken hoef ik dan niet bij te strooien. Haal alleen de mest eruit en alleen als een plek verzadigd is van urine haal ik die weg. Afhankelijk van hoe vies een paard is in de box en hoeveel ze buiten komen, moet erbij gestrooid worden.
Gemiddeld advies 21 pakken per 3 maanden, maar ik heb er 1 die gebruikt het dubbele en ook die met minder toekan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:38

Ik heb boxen van 3x3 en gooi er 4 pakken in.
Dit is ook advies hoeveelheid
De eerste week hoef ik er dan ook niets bij te gooien, daarna ongeveer 1 pak per week.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:48

Mn paard staat sinds deze week op vlas. Voorheen stond hij op stro. Moet nu wel erg wennen met het uitmesten, veel minder werk. Wel gooi ik er stro bij in zodat hij wat te knabbelen en frutten heeft in zijn stal. Heb nog niet gemerkt dat hij zijn stal nu extra smerig maakt. Hebben jullie ervaring met wisselen van stro naar vlas? Reageerden jullie paarden daar heftig op?

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:57

Nou het is veel handiger Lachen want wij hebben het ook in onze stallen liggen met een beetje hooi maar als wij geen vlas hadden dan moest je steeds dat vieze stro eruit halen en dan moet je er steeds weer nieuw strooi in doen en dan ben je heel veel stro kwijt dus ik vind vlas wel handiger want dan blijft de stal ook wat voller enzo Knipoog