Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gerrie schreef:Volgens PAVO is BG11 niet geschikt vanwege die eiwitgehaltes.
Hier heb ik prijsinfo over zaad;
VitaHorse:
prijs/100 kg excl. BTW b/n
GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250
runningkawa schreef:75/100 kg geloof ik

Gerrie schreef:Volgens PAVO is BG11 niet geschikt vanwege die eiwitgehaltes.
VitaHorse:
GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250
Overigens zal je hard moeten zoeken naar een grasmengsel zonder Engels Raai, omdat dat gewoon een van de beste graszaden is voor beweiding
lieflampje schreef:Gerrie schreef:Volgens PAVO is BG11 niet geschikt vanwege die eiwitgehaltes.
VitaHorse:
GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250
Tja volgens PAVO. Heb net even zitten vergelijken met de samenstelling van het graszaad die zij aanbieden, en de BG11. Het is bijn precies hetzelfde.
Daarnaast is voor paarden niet de eiwitten, maar de suikers het grootste probleem met het oog op hoefbevangenheid e.d.
Mooie praat van PAVO hoor, maar het is naar mijn idee meer een verkooppraatje voor hun eigen graszaad.
Maya schreef:Klopt, en die suikers (fructanen) heeft weer te maken met de groeiomstandigheden van het gras. Of het explosief gebeurd of niet, weersomstandigheden etc. en daar doe je nou niet zoveel aan...
Overigens haalt Gerrie wel een goed punt aan met betrekking tot het groeipunt. Maar dat is ook weer afhankelijk van je wijze van beweiden. Ik heb een redelijk 'vette' wei, maar zet de paarden er gewoon niet fulltime in zodat het ook nooit zo kort beweid wordt. Verder kan je je ook wel afvragen of het wel zo goed is om je paarden op een korte wei te zetten...Overigens zal je hard moeten zoeken naar een grasmengsel zonder Engels Raai, omdat dat gewoon een van de beste graszaden is voor beweiding
runningkawa schreef:Kunstmest is niet allemaal hetzelfde
je hebt kunstmest dat een groei explosie geeft en je hebt kunstmest dat het gras geen explosie geeft maar langer door laat groeien

Gerrie schreef:@-Mir- ik vind jou reactie erg kort door de bocht en getuigd van weinig kennis..
Het zijn niet allemaal verkooppraatjes en kunstmest heb je in heel veel soorten met net zo veel groeireakties..
Tijden veranderen in inzichten ook... gelukkig maar!
_Mir_ schreef:Voor graszaad gewoon BG11 Rendement nemen.
36% Engels Raai laat doorschietend
33% Engels Raai middentijds doorschietend
14% Thimothee
14% Beemdlangbloem
3% Veldbeemdgras
Kunstmest NPK 17-17-17 gebruiken.