Welk graszaad kan ik het beste nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk graszaad kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:04

Dat staat er bij ons ook in, maar als ik eens door moet zaaien wil ik die toch niet meer Lachen

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:04

Gerrie schreef:
Volgens PAVO is BG11 niet geschikt vanwege die eiwitgehaltes.

Hier heb ik prijsinfo over zaad;

VitaHorse:

prijs/100 kg excl. BTW b/n

GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250

Dat zijn leuke prijsjes....... Geld, geld! Geld, geld!

Enig idee hoeveel kg je nodig bent per hectare?

groetjes,
Cath

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:07

75/100 kg geloof ik Lachen

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:11

runningkawa schreef:
75/100 kg geloof ik Lachen

Klopt, heb inmiddels meer informatie gevonden over Vitahorse op
http://www.agerland.nl/images/pdf/2007119854VitaHorse-Agerland.pdf

daat staat ook 100 kg / ha

Wat ik me nog wel afvraag of je deze hoeveelheid ook moet aanhouden bij doorzaaien van een weiland waar al (ander) gras op staat.
Lijkt me logisch dat je dan minder nodig bent??

groetjes,
Cath

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:51

Uiteraard Lachen

Een belletje en je weet meer!

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:47

Gerrie schreef:

VitaHorse:

GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250

Tja volgens PAVO. Heb net even zitten vergelijken met de samenstelling van het graszaad die zij aanbieden, en de BG11. Het is bijn precies hetzelfde.

Daarnaast is voor paarden niet de eiwitten, maar de suikers het grootste probleem met het oog op hoefbevangenheid e.d.

Mooie praat van PAVO hoor, maar het is naar mijn idee meer een verkooppraatje voor hun eigen graszaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:16

Klopt, en die suikers (fructanen) heeft weer te maken met de groeiomstandigheden van het gras. Of het explosief gebeurd of niet, weersomstandigheden etc. en daar doe je nou niet zoveel aan...

Overigens haalt Gerrie wel een goed punt aan met betrekking tot het groeipunt. Maar dat is ook weer afhankelijk van je wijze van beweiden. Ik heb een redelijk 'vette' wei, maar zet de paarden er gewoon niet fulltime in zodat het ook nooit zo kort beweid wordt. Verder kan je je ook wel afvragen of het wel zo goed is om je paarden op een korte wei te zetten... Lachen Overigens zal je hard moeten zoeken naar een grasmengsel zonder Engels Raai, omdat dat gewoon een van de beste graszaden is voor beweiding Lachen

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:02

lieflampje schreef:
Gerrie schreef:
VitaHorse:
GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250

Tja volgens PAVO. Heb net even zitten vergelijken met de samenstelling van het graszaad die zij aanbieden, en de BG11. Het is bijn precies hetzelfde.
Daarnaast is voor paarden niet de eiwitten, maar de suikers het grootste probleem met het oog op hoefbevangenheid e.d.
Mooie praat van PAVO hoor, maar het is naar mijn idee meer een verkooppraatje voor hun eigen graszaad.

Ik sluit me hier helemaal bij aan! Leuke verkooppraatjes dat speciale graszaad en speciale kunstmest. Ik geloof er niet in, is alleen maar geldklopperij! Die eventuele kruiden kun je er zelf ook wel doorheen doen... En kunstmest is kunstmest, gewoon even kijken naar de samenstellingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:15

Kunstmest is niet allemaal hetzelfde

je hebt kunstmest dat een groei explosie geeft en je hebt kunstmest dat het gras geen explosie geeft maar langer door laat groeien

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:25

Maya schreef:
Klopt, en die suikers (fructanen) heeft weer te maken met de groeiomstandigheden van het gras. Of het explosief gebeurd of niet, weersomstandigheden etc. en daar doe je nou niet zoveel aan...

Overigens haalt Gerrie wel een goed punt aan met betrekking tot het groeipunt. Maar dat is ook weer afhankelijk van je wijze van beweiden. Ik heb een redelijk 'vette' wei, maar zet de paarden er gewoon niet fulltime in zodat het ook nooit zo kort beweid wordt. Verder kan je je ook wel afvragen of het wel zo goed is om je paarden op een korte wei te zetten... Lachen Overigens zal je hard moeten zoeken naar een grasmengsel zonder Engels Raai, omdat dat gewoon een van de beste graszaden is voor beweiding Lachen

JA, jammer he!
Ik heb voor twee paarden genoeg weiland en ze staan er maar enkele uren per dag op .Het gekke is dat als ze er weer op mogen ,ze toch eerst naar bepaalde plekken lopen en dat is meestal wat korter gras.
Het hoge gras dwing i kze soms te eten door ze te laten stripgrazen ,maar dan nog kunnen ze op weg er naar toe de korte stukjes weer meenemen...

@-Mir- ik vind jou reactie erg kort door de bocht en getuigd van weinig kennis..
Het zijn niet allemaal verkooppraatjes en kunstmest heb je in heel veel soorten met net zo veel groeireakties..
Tijden veranderen in inzichten ook... gelukkig maar!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:26

runningkawa schreef:
Kunstmest is niet allemaal hetzelfde

je hebt kunstmest dat een groei explosie geeft en je hebt kunstmest dat het gras geen explosie geeft maar langer door laat groeien

Dat hangt alleen maar van de samenstelling af.

@ Gerrie Dat is jouw mening ik krijg hier op mijn werk genoeg mee hoor en denk dat ik er wel genoeg van weet om de conclusie te trekken dat IK het verkooppraatjes vind. Ik weet echt wel hoeveel verschillende soorten kunstmest er zijn. Het bedrijf waar ik werk verkoopt ze namelijk en ik neem dagelijks de orders aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:46

Ja, een auto is ook een auto, maar toch allemaal anders.
Dus ik vind het ook kort door de bocht om te zeggen, kunstmest is kunstmest.
Nee, want je zegt het zelf al, door de samenstelling is de werking heel anders. En daar gaat het toch om Lachen

Gras is ook gras, maar door de soorten zit er wel veel verschil in

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:06

Maar ik geloof niet in speciale kunstmest voor paarden of speciaal graszaad voor paarden. Ik vind dat ten opzichte van "gewone" graszaadmengsels erg duur en volgens mij betaal je een hoop geld voor het feit dat er op de verpakking staat dat het speciaal voor paarden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:08

Een assortiment van gras met een laag groei punt is dan toch al een goed zaad voor paarden?
Dat kun je dan een paardenmengsel noemen

Zo ook met kunstmest
aan een explosie heb je niks met paarden, staat er veel te veel.
Dat is mooi als je bijv wilt hooien, zoveel mogelijk voordroog eraf voor de koeien in de winter Lachen
Voor paarden is het veel beter dat het gras langzaam maar wel een langetijd door groeit.
Dat kun je dan paarden kunstmest noemen Lachen

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:51

Ben ik met je eens, maar omdat het dus paardenmengsel of paardenkunstmest heet, betaal je er meer voor dan een vergelijkend product zonder het woord paard in de naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:15

Klopt
is dat ook niet als het toevallig paarden shampoo heet? Haha!

Maar als jij dit als werk doet, geef dan eens goede adviezen van producten die erg goed zijn voor paarden Lachen
Maar de helft minder kosten Lachen

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:03

Gerrie schreef:
@-Mir- ik vind jou reactie erg kort door de bocht en getuigd van weinig kennis..
Het zijn niet allemaal verkooppraatjes en kunstmest heb je in heel veel soorten met net zo veel groeireakties..
Tijden veranderen in inzichten ook... gelukkig maar!

_Mir_ heeft wel gelijk. Kunstmest is alleen maar kunstmest, niets meer en niets minder.
Dat de uitwerking van kunstmest verschillend is, is natuurlijk een andere zaak. Maar daar verwijst ze ook naar in de zin van eerst goed kijken (lezen, navragen of hoe je het ook wilt noemen) voordat je het koopt.

Daarnaast geloof ik ook niet zo in mengsels speciaal voor paarden. Allicht zijn die producten beter geschikt voor paarden, maar na een beetje navraag kom je er al snel achter dat precies dezelfde producten ook gewoon op de markt te verkrijgen zijn, zonder dat het woordje paard er aan vast zit geplakt (en dus ook die extra euro's)

Zelf heb ik trouwens bewust voor de BG11 rendement gekozen omdat ik ook van wil maaien.
Daarna is het gras ook kort, probleem van lang gras dus opgelost Haha!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:27

Voor graszaad gewoon BG11 Rendement nemen.
36% Engels Raai laat doorschietend
33% Engels Raai middentijds doorschietend
14% Thimothee
14% Beemdlangbloem
3% Veldbeemdgras

Kunstmest NPK 17-17-17 gebruiken.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:40

_Mir_ schreef:
Voor graszaad gewoon BG11 Rendement nemen.
36% Engels Raai laat doorschietend
33% Engels Raai middentijds doorschietend
14% Thimothee
14% Beemdlangbloem
3% Veldbeemdgras

Kunstmest NPK 17-17-17 gebruiken.

Hé die heb ik nu liggen.
Gelukkig de goede dus :D ;)

Moderatoropmerking:
Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren en daarom zijn nieuwe reacties verwijderd. Tevens is het niet toegestaan om je eigen producten te spammen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-04-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.