Een modderbak, om wanhopig van te worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Re: Een modderbak, om wanhopig van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:17

Bij ons is de buitenbak ook zoiets Boos!
Maar we hebben binnenkort een trailer en kunnen we weer mooi binnenrijden Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:51

Liesje89 schreef:
Word ook echt gerelmatig gesleept Gestoord NOT. Vlak houden wil dus ook nog wel helpen, maar ik weet niet of je de mogelijkheid daarvoor hebt?

Met slepen maak je de onderlaag JUIST dicht.
Het lijkt alsof je hem een stukje open trekt maar dat is niet het geval.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:56

jackgirl schreef:
Liesje89 schreef:
Word ook echt gerelmatig gesleept Gestoord NOT. Vlak houden wil dus ook nog wel helpen, maar ik weet niet of je de mogelijkheid daarvoor hebt?

Met slepen maak je de onderlaag JUIST dicht.
Het lijkt alsof je hem een stukje open trekt maar dat is niet het geval.

Tsja, maar als die onderlaag dan toch al dicht is, dan kun je beter de oppervlakte maar goed houden Knipoog
Er valt dan droog zand in de gaten die nat zijn, waardoor de bovenlaag wat droger word..
Het is maar net hoe je het bekijkt.
De bak in kwestie waar ik het over heb is al zodanig overleden dat dit de enige optie is.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:00

bij mijn vz paardje is de bak nooit nat!!
echt een super dranage Haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:56

[quote="Liesje89
Tsja, maar als die onderlaag dan toch al dicht is, dan kun je beter de oppervlakte maar goed houden Knipoog
Er valt dan droog zand in de gaten die nat zijn, waardoor de bovenlaag wat droger word..
Het is maar net hoe je het bekijkt.
De bak in kwestie waar ik het over heb is al zodanig overleden dat dit de enige optie is.[/quote]

Ik zou het alleen niet erger gaan maken , dan dat het al is.
Dat is even mooi , maar bij je volgende goede bui , staat je bak weer onder.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:00

Mijn wei vorig jaar Bloos!:

Afbeelding

Gelukkig is die nu gedraineerd, scheelt al een hoop!
De piste thuis is ook onberijdbaar (die mag niet gedraineerd worden want ze ligt in natuurgebied Hamer ), maar dan ga ik wel op een ander rijden! Haha!

lisetteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:39

dit hbe ik ook wij hebben geen bak maar bij de overburen wel en daar mag ik in rijden echt vreselijk!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:45

Geultjes graven naar de sloot en zodra het droog is de bak losmaken en daarna ophogen met zand, zodat het hoger ligt dan de rest van het land, dan loopt het water beter weg. Laat je wel goed adviseren over het soort zand om mee op te hogen.

De bak elke dag uitmesten helpt ook om het water beter af te voeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:48

Onze bak loopt overdreven bol en is daarom (zelfs na zware regen) binnen een halve dag weer begaanbaar droog..
En binnen een dag weer helemaal mooi droog..

Het is even wennen met rijden maar ik vind het geweldig!!

Wel moet je aan de lange kanten van de bak greppels graven voor het water wat eraf loopt..

Neem van mij aan, dit werkt geweldig en je bent geen dure drainage nodig!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:03

Bij mij op stal is de buitenbak ook drama!! Gelukkig heb ik paard die er niet veel om geeft.

Moet je onze paddocks eens zien, daar zakken ze gewoon ruim 10 cm in de bagger!! Gelukkig hebben we nog een binnenbak.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:04

Zo ziet de ene kant er hier ook uit. De andere kant van het huis, waar de echte rijbak is, is altijd redelijk droog. Daar staan de paarden nu dus. Lachen

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:06

ik heb ook zo'n vreselijke modderbak bij me vzpony's, maar deze bak is ook echt modderig/drekkerig, ligt namelijk nog een zand in Boos! kan dus al tijden niet lekker rijden

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:58

Misschien kun je regelen dat de bak een keer omgetrokken wordt.
Of een nieuwe laag zand eroverheen, en dan iets verder boven de weide uit laten komen, dan stroomt het water sneller weg

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:15

Hoi, hier in Hoevelaken ook errug nat maar zandgrond dus ook zo weer droog. Mijn rijbaan heb ik vorig jaar aangelegd, met alleen wit zand (geen geld voor andere mooie oplossingen). Maar ik heb wel gezocht naar zand dat als het nat is heel hard en stevig blijft (zoals het strand).

Wat ik nu heb is een soort leemzand en ook als is het nat dan blijft het dus erg mooi hard en kan ik er super in rijden. Van de zomer kon ik er ook goed in rijden, moest ik wel regelmatig slepen omdat hij iets mul was en ik het liefst in een zo vlak- en hardmogelijke rijbaan rij.

Mijn paddock is gewoon zwarte aarde en dat ziet er nu ook net zo uit als jullie foto's, diepe blubber en vooral erg glad. Die wil ik vd zomer in ieder geval om laten trekken/ploegen, er zit wit zand onder is mij verteld. Dan eventueel drainage erin (afh. vd kosten) in ieder geval bol leggen richting sloot dus misschien wat ophogen met wit zand. Maar dat kan ik ook pas laten doen als het weer droog is, dus lopen ze nu op een droog/hoog afgezet stuk vd wei. Tja tis ff tobben maar ik ben heel blij dat we richting de zomer gaan!! Succes met alle rijbanen en het is wel goed voor onze 5 mtr onderwater... of was het nou toch wijken Knipoog)! Marit.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:21

Hoi,

Bij ons is het ook zo erg.. Ze staan er ook 24/7 op met inloopstal.. Mijn pony vind het niet zo erg, maar mijn paard heeft zichzelf tot stalpaardje benoemd..
Er is geen sloot in de buurt, het water kan nergens heen.. We hebben het van de zomer om laten ploegen, maar dat heeft geen ** geholpen.. Ja, van de zomer was het wel fijn, maar nu is het weer niks.. (@ JoyMarit; wij hebben het ook om laten ploegen, zat ook wit zand onder, maar dat is geen aanrader.. Het was 1,5 meter omgeploegd, en het is alleen maar een grotere derrie als het flink heeft geregend)..

Mijn vader heeft nu een pompje om de bak droog te pompen.. En binnenkort gaan we houtsnippers proberen..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:36

Gewoon bol laten maken...is echt perfect! mijn rijbak is kurkdroog op dit moment!:D

horsylovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:38

deze foto's vallen nog wel mee. onze bak is een groot zwembad daar is echt geen droogstukje meer te vinden, als het flink gaat vriezen hebben we ijsbaan. gelukkig hebben we nog een binnenbak

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:41

Het ligt denk ik er aan hoeveel onderhoud je aan je bak wilt besteden.

Onze bak is slecht gedraineert en bij iedere bui weer een zwembad. Wij hebben een pomp aan geschaft en zodra het zoveel regent als de afgelopen tijd staat dan ding constant de draaien.
Als het meeste water eruit is slepen (Niet met een sleep maar met een eg, dus je maakt geultjes in het zand) we de bak, zo is de bak weer vlak en met een paar daagjes zon en een windje is hij zo weer droog.. Vandaag lag hij bijvoorbeels krukdroog, terwijl het vrijdag nog mega geregend heeft.

Maar aangezien jou paarden er dag en nacht in staan zal je toch eens moeten kijken of je ze geen nachtje binnenkan zetten en dan de pomp er in kan zetten?
Uiteraard moet je dan wel iets van een slootje of een weitje er naast hebben wat wat lager ligt zodat het water weg kan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:46

BlazingBoots schreef:
Gewoon bol laten maken...is echt perfect! mijn rijbak is kurkdroog op dit moment!:D

Ik zeg het nog 1x Lijst
Dit is echt super!!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:46

Liesje89 schreef:
De bak op stal is ook heeeelemaal drama.
Drainage lijkt ook voor geen meter te helpen want die zou erin liggen.

En het is inderdaad érg slecht voor de hoeven.
Bij mij op stal lopen er al een heleboel met rotstraal. Very nice.
Wou dat er ooit is een keer een goede bak aangelegd word.
Sinds ik er sta is het al zo rot, en dat word dit jaar het 8ste jaar alweer geloof ik!!!

Modder kan geen kwaad aan de hoeven,don't worry Knipoog
Ik zou je eens aanraden om een pomp aan het werk te zetten hoor en je paardjes kunnen ook blijven staan

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 02:24

Of je gaat naar een stalling met binnenbaan, of je stopt met zeuren! Te nat ! Te stoffig. Bevroren! Johh, kom op rijdt dan op de harde weg! Maar het probleem is....een stalling met een binnenbaan is te duur. En ze willen lekker 7x24 uur in de blub staan. Uhhh Ik bedoel niet de pony's !!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:18

Heb je het weleens open laten treken met een vaste tand (ong. 30 cm. diep). Meestaal schelt dat enorm. Als je een gaat graaft zie je dat er een dicht geslipt laag is ong. 20 cm. diep. Daaronder heb je meestaal droog zand. Dus vraag een boer om het even voor je open te treken.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:24

Michelle99 schreef:
Heb je het weleens open laten treken met een vaste tand (ong. 30 cm. diep). Meestaal schelt dat enorm. Als je een gaat graaft zie je dat er een dicht geslipt laag is ong. 20 cm. diep. Daaronder heb je meestaal droog zand. Dus vraag een boer om het even voor je open te treken.

Dat kan pas als 'ie weer droog is.
Dus dat zal bij de TS wel even duren Verdrietig

Een natte bak is altijd jammer.. Vooral voor de wedstrijdgerichte mensen onder ons.
Iedereen die zijn paard dagelijks rijd/wil rijden, rijd zijn paard verrot.
Dat is toch wel een probleem als je paard écht elke dag gereden moet worden.
Dan ben je verplicht om buiten te rijden, zeg maar...

Bovendien zijn de meeste paarden ook niet te rijden in een natte bak.
De mijne niet, in ieder geval.
Die is dan meer bezig met waar 'ie z'n voeten neerzet dan met wat ik van 'm vraag Nagelbijten / Gniffelen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:29

Frekja schreef:
Of je gaat naar een stalling met binnenbaan, of je stopt met zeuren! Te nat ! Te stoffig. Bevroren! Johh, kom op rijdt dan op de harde weg! Maar het probleem is....een stalling met een binnenbaan is te duur. En ze willen lekker 7x24 uur in de blub staan. Uhhh Ik bedoel niet de pony's !!

???? We hebben een stal met binnenbaan en toch zijn onze paddocks een blubberboel. Ik vind het een handig topic, staan veel nuttige tips in!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:44

Als de paarden er elke dag in staan, dan zullen ze er ook in mesten.
Dát zorgt er zeker voor dat het en modderbak wordt en het water niet weg kan.
Bij mij ziet het er iets beter uit. Ik ga de toplaag eraf laten halen en een nieuwe erop gooien. Ooit houtsnippers gehad, wat bij mij dus voor een sliplaagje heeft gezorgd. Kost wat om er wat aan te doen, maar dit is volgens mij niet goed voor de pezen etc. én je kan niet rijden.