paard alleen stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: paard alleen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:36

Ik zou het sneu vinden een paard alleen. Mijn paard heeft ook een tijdje in de wei gestaan met een pony die heel lang alleen heeft gestaan en je zag dat het hem goed deed. Lekker rennen, spelen manen kriebelen etc. Zijn toch kuddedieren en als de 1 rust moet de ander toch de prooidieren ( Haha! ) in de gaten houden lijkt mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:02

runningkawa schreef:
Maar is dat qua kosten niet net zo duur? Lachen
Want wat kost een shetje nu?
Ik heb er geen maar volgensmij geen drol
mogen maar amper brok en oke wat hooi, maar in vergelijk met je grote paard valt dit maar amper op.
En een geit oid zal dat ook nodig hebben Lachen

Qua aankoop niet. Papierlooshengstje heb je voor een paar tientjes. Voer hebben ze ook minder nodig, maar andere kosten zijn ongeveer wel gelijk aan een pony, aangezien ze dezelfde dingen nodig hebben (denk aan smid, entingen, wormenkuren) Dus ik weet niet of het in vergelijking even duur is als bijv een schaap. Maar het lijkt mij dat een schaap ook ontwormt end moet worden.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:03

Schapen zijn slecht voor paarden !

Tja je kan er altijd een shetje bijzetten hé . Maar er zijn veel mensen die hun paard alleen hebben staan .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:04

Wat is er dan precies slecht aan?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:07

Een virendin van mij heeft er een appaloosa bijstaan. Echt beste maatjes die 2:D En het paard heeft het altijd naar zijn zin. Dus een andere kleine pony is ook altijd goed

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:22

Je kan als particulier niet zomaar een koe houden Haha! Mijn 1e paard heeft ook zeker 8 maand "alleen" gestaan. Ze had wel "aanspraak" met de paarden van de buren overdag in de wei en op stal stond ze alleen. Heb het bij haar nooit als vervelend ervaren, ze kan prima alleen zijn en al staat ze nu met meerdere paarden op stal, ik zie er geen verschil aan af Bloos Wat je evt. wel zou kunnen doen is er een mini shet bij houden, of een geit, die ruiken altijd zo lekker Haha!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:31

En een paard op een manege of pensionstalling, die alleen in een stal staat, en alleen in de paddock of wei?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:33

Mijn paard heeft op haar zomerwei een paar jaar alleen gestaan. Ik kon geen weidemaatje vinden. Nou is ze ook best op zichzelf maar een paard in de buurt had ik al beter gevonden. Hebben ze toch wat te zien. Vorige zomer wel een weidemaatje, rasgenote zelfs en dat ging heel goed. Je moet dan wel een rustige weidemaat hebben die de boel niet bij elkaar gaat bleren als je op buitenrit bent want dat schiet ook weer niet op. Ik heb ook gedacht om zelf een shetje aan te schaffen maar ze heeft helemaal niets met shets, en je zit dan ook nog een keer met de afrastering voor die uitbrekertjes.
Hoop gewoon weer op een rustige weidemaat...

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:37

hoezo zou is een schaap slecht om bij een paard te zetten als ik vragen mag ??

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:15

Ik meen dat dat gaat om leverbot.
Met een geod ontworm-ritme kun je ook dat wel teckelen.
Het is wel goed voor de weide om zowel schaap als paard te houden, schapen eten de plukken die paarden laten staan.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:27

Als een paard alleen houden als mishandeling wordt gezien .. Hoe moet dat dan met een paard die niet met andere paarden kan staan .. ? En dan bedoel ik dus dat ze letterlijk de wei uitgetrapt worden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:28

Dan is een paard ernaast ook goed

Zulk paard vind ik overigens een zielig paard, want een paard dat opgegroeid is in een kudde en later altijd samen is blijvens taan doet zoiets zelden

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:31

Ja zo kan je het ook bekijken nou is mijn pony niet vanaf het begin van zijn leven bij ons .. dus dan zal dat het geval wel zijn maar er staan idd wel andere paarden bij hem maar in een ander afgezet stukje..maar die ziet ze gewoon staan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:38

Een paard hoort niet alleen, en op een uitzondering na, voelen ze zich ook absoluut niet prettig. Ze vervelen zich snel, ontwikkelen rare gewoontes en kunnen zelfs agressief worden. Of ze keren juist helemaal in zichzelf. Probeer er altijd een schaap, geit of een mini-pony bij te zetten. En in een beetje maat stal is dat al geen probleem. Bovendien zijn deze kleine dieren goedkoop in aanschaf, en in onderhoud.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:11

Een vriendin van mij heeft haar paard ook alleen staan. Weliswaar noodgedwongen omdat hij andere paarden gewoon sloopt. Laatste paard had een operatie nodig omdat ie het paard zo hard heeft geslagen dat die een botsplinter in zijn knie had daardoor. En niemand wil zijn paard meer bij die van haar hebben. Ook niet naast elkaar met schrikdraad ertussen aangezien ze over het draad heen springen of elkaar zo op lopen te fokken dat een van de twee dwars door het draad heen komt. Enfin ze heeft van alles geprobeerd maar niks ging goed. Nu staat ie alleen en is ie rustig.

Wil niet zeggen dat ik het niet erg vind als een paard alleen staat. Ik vind dat ze ook samen of in een kudde behoren te lopen. Alleen tsja met die van haar gaat dat niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:15

Om even op de kosten van een Shet in te haken:

Heb thuis een Tinker en een shet staan, het enigste verschil in onderhoud is de hoeveelheid hooi (Tink 10kg en Shet 5kg, verder is ruwvoer bijna gelijk, beiden sober gevoerd). Dus ze is in dit opzicht gewoon volwaardig aanwezig. Bekappen en enten kost net zoveel, behalve het ontwormen natuurlijk voor de rest gewoon aanwezig als volwaardig paard inclusief karakter en behoefte aan aandacht.

Zelf zou ik nooit een paard solitair houden, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:36

mijn verzorgpaard heeft ook een hele tijd alleen gestaan. Nu staat er in de wei naast die van hem een shetlander, maar merk niet echt verschil. Samen in de wei gaat niet, dan maken ze elkaar totaal gek (blijven doorgalloperen en stoppen niet, gaat ech gemakkelijk een half uur door, dat kunnen ze beide helemaal niet aan), dus hebben ze het zo opgelost.
Merk niet echt verschil, ze hinniken wel af en toe naar elkaar, maar dat is alles.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:34

Ik weet niet wat je paard gewent is.. ik merk bij mijn pony dat die wel heel graag met anderen op wie wil staan maar dat is ze ook altijd gewent geweest.. Maar anders moet het volgens mij best kunnen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:23

Mijn paard doe je geen plezier met bijvoorbeeld kwpn weidematen. Ze is een keer behoorlijk tegen een hek door een enorm zure merrie in elkaar getrapt en kon geen kant op. Gelukkig waren we met een stel stalgenoten in de buurt dus konden die merrie met een longeerzweep wegjagen. Ze heeft bij verschillende inscharingen gestaan maar het klikt eigenlijk alleen met andere koudbloeden. Op haar huidige winterwei staan nog 3 ponies. De enige waar ze niet voor wegloopt is een fjordenmerrie van 3 1/2 jaar. De tinker waar ze van de zomer mee stond in mijn zomerwei was wel de baas, maar ze stonden heel veel te kroelen en elkaars sokken te "ontvlooien".
Ik wil wel graag een weidemaat voor haar maar het moet wel klikken!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:34

Mijn paard heeft maar een dag of twee zonder buur op stal gestaan en was daar al ziek van....
Een paard alleen zetten? Alleen als het echt niet anders kan Ach gut

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:08

Paarden zijn kuddedieren, dus het lijkt me wel verstandig om een gezelschaps dier erbij te hebben.
Hoeft niet per se nog een paard te zijn, kan ook een schaap, geit of koe.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:11

Maar een paard leeft toch niet in een kudde schapen maar in een kudde paarden? Doe dan op zijn minst een klein ponietje oid.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:17

mijn paardje heb ik ook bij 24 schapen gehad en hij is er niet slechter op geworden ,
als je de schapen goed ent en ontwormt, dan is er niks aa nde hand de schapen eten de plukken op die de paarden laten staan en ook wat je veel ziet is dat voordat de paarden het land op gaan eerst schapen erop gezet worden omdat die de oude pollen van de jaren ervoor nog weg vreten en als je land bijna kaal is ende paarden geen gras meer willen of denken te zien zet er een schaap op en je hebt een echt kaal gevreten land ,
als je het maar bijhoud,
maar een pony erbij is in onderhoud niet zo heel veel duurder ,

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:19

Geen idee of het hier om een stalletje aan huis met een hectare wei ofzo gaat of een plekje waar maar 1 paardje kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:21

Als er maar plek is voor 1 paardje kun je ook eens achter de oren krabben en je afvragen of dat wel is wat je wilt Lachen