vlastips gevraagd...paard ploegt de stal om!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: vlastips gevraagd...paard ploegt de stal om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:23

Ik doe het ook anders. Ik gooi er elke week een nieuwe zak vlas in. Dagelijks haal ik de drolletjes en erge natte plekken er uit. Eens in de week gaat de stal helemaal leeg (tenzij dat er een aantal stukken nog heel schoon zijn, deze blijven er in) en dan komt er een nieuwe zak in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:30

nina88 schreef:
Ik merk dat ik het totaaal anders doe dan iedereen hier!
Ik heb een schimmel en ik kan dus echt geen 10 pakken er in gooien en dan de natte stukken laten liggen. Dan heb ik over een tijdje een geel paard! Bovendien lijkt dat me voor het paard niet echt fijn en is het ontzettend slecht voor de hoeven.
Ik leg een dunne laag (ongeveer een half pak) in de hele stal en dat mest ik iedere dag uit. De mest haal ik er uit en de natte plekken. Ik haal er iedere dag ongeveer 3/4 kruiwagen uit.
Dit is me ook aanbevolen door mijn hoefsmid. Hij zegt dat een natte/vochtige bodem funest is voor de hoeven.
Ik hou mijn stal altijd perfect schoon, zodat mijn paard zo wit mogelijk en de hoeven goed blijven.

Edit: Natuurlijk gooi ik iedere keer na het uitmesten een laagje vlas erbij. Ik gebruik per maand denk ik een stuk of 5 balen

Ik doe dit vergelijkbaar, maar dan met een dikke laag vlas
Aan oppotten doe ik niet.
Hoogstens een paar dagen, dan is de plasplek vies en haal ik die er helemaal uit.
En komt er zuiver vlas in.
Zo doe ik een zaagsel stal overigens ook Lachen

Ik vind een laag van 1 pak veel te dun om te liggen, wil er dus minimaal 4 in hebben Lachen

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:40

Ik ben begonnen met een flinke laag vlas, dus zo'n 5 balen.
Hierdoor krijg je een mooie dikke laag en is het moeilijker om te ploegen.
als je er nl te weinig in doet, roert hij alles om en gaat het stinken.
Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 keer per week de natte plekken.
Vervolgens maak ik de hele stal vlak met het overgebleven vlas en gooi er een nieuwe baal op.

In de winter is het meestal 1.5 baal in de week erop, omdat hij dan meer binnen staat en zomers meestal 1 baal per week.

Het helpt inderdaad om je paard meerdere keren hooi te geven. Dus vaker kleinere porties, die van mij krijgt 4 keer hooi op een dag.

succes!! Knipoog

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:46

Wij halen de stallen 2x per week bijna helemaal leeg (behalve de nog echt schone stukken).
en iedere dag drollen en natte plekken eruit, en eventueel wat bijvullen.
Wij hebben houtkrullen(zaagsel) gemengd met vlas.
in een lege stal gooi ik 2 pakken zaagsel, en 2 pakken vlas.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:48

Mag ik vragen waarom je de combi vlas en zaagsel hebt? Gewoon uit nieuwsgierigheid...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:21

nina88 schreef:
Ik merk dat ik het totaaal anders doe dan iedereen hier!
Ik heb een schimmel en ik kan dus echt geen 10 pakken er in gooien en dan de natte stukken laten liggen. Dan heb ik over een tijdje een geel paard! Bovendien lijkt dat me voor het paard niet echt fijn en is het ontzettend slecht voor de hoeven.Ik leg een dunne laag (ongeveer een half pak) in de hele stal en dat mest ik iedere dag uit. De mest haal ik er uit en de natte plekken. Ik haal er iedere dag ongeveer 3/4 kruiwagen uit.
Dit is me ook aanbevolen door mijn hoefsmid. Hij zegt dat een natte/vochtige bodem funest is voor de hoeven.Ik hou mijn stal altijd perfect schoon, zodat mijn paard zo wit mogelijk en de hoeven goed blijven.

Edit: Natuurlijk gooi ik iedere keer na het uitmesten een laagje vlas erbij. Ik gebruik per maand denk ik een stuk of 5 balen

Maar de bovenkant wordt helemaal niet nat, als je natte plekken krijgt en je schimmel geel wordt dan is de bovenlaag veel te dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:31

Niet helemaal mee eens
Als ze precies op dezelfde plek plassen is dat stuk nogal eens verzadigd.
En ik begin altijd met min. 4 balen.
Dus een dikke laag.
Dan kan ik er een baal overheen gooien, maar die plasplek is na 2 dagen bovenop ook weer verzadigd, dus wel nat. Niet dat het meteen staan te soppen, maar imo echt wel te vies

Ik haal die er daarom ook uit.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:57

Maar dat is maar 1 stukje, dat doe ik ook. Maar de rest van de bodem die wel vast is maar niet sopt blijft gewoon liggen.
Daar gaat dan een hele dikke laag overheen.

Ik heb het idee dat als ik geen bodem er in heb liggen dat ie dan de hele tijd op de vloer staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:38

Dan doen we het idd hetzelfde Ja

Maar er zijn ook mensen die halen het natte niet weg en potten alles op.
Maar dat vind ik persoonlijk niet fijn.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:50

AngelsDitch schreef:
Mag ik vragen waarom je de combi vlas en zaagsel hebt? Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Ik werk bij iemand anders op stal en die deed dat al, ik vind het wel fijn.
zaagsel neemt heel goed vocht op, en vlas is gewoon fijn spul...
Ik weet het eigenlijk niet, maar het ziet er wel heel schoon uit vind ik....
Lachen

edit: oppotten vind ik ook helemaal niks, ruiter doet het wel.. maar ik schep het er net zo hard weer uit, haha...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:15

Ik weet niet hoor, ik ben nu zo'n 3 weken bezig met dat vlas, maar ik ben wel 2 balen in de week kwijt en het is nog nat :'( Zaagsel absorbeerd minder, maar is dat niet minder omploegbaar? Pff ik heb nu namelijk zo'n enorme laag maar ze ploegt het nog steeds om :'(

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:55

Ik begin in een lege stal met drie pakken vlas..
Wanneer het dan nodig is doe ik er 1 bij, daarna nogmaals 1..

Meer dan vijf pakken doe ik er niet in,
dan haal ik de hele stal leeg en begin opnieuw..
Nu maken er drie paarden gebruik van de stal,
en ze kunnen hem gebruiken als ze droog willen staan,
ze kunnen er zelf vanuit de paddock in..

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:59

onze twee paarden staan ook op vlas, 1 houdt het altijd netjes, ideaal vlaspaard, ander draait in zijn box om terwijl hij zijn achterbenen laat staan.(en draait alles dus open) verder plast hij ook veel, gevolg: verschrikkelijk vieze box en ik gebruik voor hem twee keer zoveel vlas als de ander. Tja, niets aan te doen. Vork

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 04:04

Bij ons staan alle paarden op vals maar wij beginnen in een lege stal met 7 a 8 pakken, anders krijg je nooit een bodem. Elke dag drollen eruit en ff omscheppen en na een week krijg je een prima bodem en dan halen we de natte plekken eruit, meestal moet er 1 keer in de week een pak bij.