Naar opfok of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa

Re: Naar opfok of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:21

Ik wil dit topic even in de gaten houden. Ik ben op zoek naar een veulen (ben ook bezig om er een te gaan kopen) en ik wil hem heel erg graag in een goede opfok hebben. Jammer genoeg kan ik niets vinden in de buurt van Zaanstad, dus als iemand tips heeft voor dan hoor ik het graag Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:17

runningkawa schreef:
Maar zoiets kan ik eigenlijk geen opfok noemen
Wat voor naam zullen we het geven...?
We-kwakken-wat-paarden-bij elkaar-en-vangen-geld-stal?

Bij zulke bedrijven denk ik altijd meer aan: ik-denk-snel-en-makkelijk-rijk-te-kunnen-worden-met-niks-doen Bloos

Ikzelf ben jaren lang over de vloer geweest bij verschillende opfokbedrijven. Met gemiddeld 200 paarden en meer maakte men zich ook niet druk om het feit dat er een paard dood in de wei lag. Eigenaren die belden kregen standaard te horen "uw paard maakt het prima" en afspraken werden niet nagekomen, want men had het te druk. Ik heb me er vaak over verbaasd dat zulke grote bedrijven soms maar op 1 of 2 schouders rusten Bloos

Zelf heb ik kleinschalig opfok aan huis, puur omdat ik het leuk vind en het drukt de kosten voor mijn eigen paarden. We doen het niet voor niets natuurlijk Bloos Op 1e kerstdag bleek 1 van de jonge merrie`s een behoorlijk gezwel bij de kaken te hebben, gelijk getemperatuurd en het dier had fikse verhoging. Geen moment heb ik getwijfeld, gelijk de eigenaar gebeld die binnen 10min in kerst-diner-outfit op laarzen in de stal stond. Twee tellen later arriveerden de DA en die concludeerde droes. Verschrikkelijk balen natuurlijk, maar we waren er optijd bij. Aangezien de eigenaar van de dieren thuis dressuurpaarden heeft staan, wilde hij geen risico lopen om het bij ons mee te kunnen nemen naar zijn eigen stal toe. Ik stond er dus alleen voor wat de verzorging betreft, geloof me, de DA is vaak geweest, ik heb er onwijs veel van geleerd en doordat we het kleinschalig houden heb ik alle zorg van a tot z op mij genomen. Zelfs toen de DA en de eigenaar dachten dat de merrie er met de dood bij weg zou komen ging ik elke 2 uur spoelen en zorgde ik dat ze genoeg eten binnen kreeg om aan te sterken. Heb momenten gekent dat ik snachts jankend op stal stond waarom uitgerekend dit mij moest overkomen, het heeft al met al 2maand geduurt. Inmiddels is het dier helemaal genezen, ziet er weer tiptop uit en het is een echte bengel Haha! De eigenaar zei ook, de waardering is niet in geld uit te drukken, maar ik heb de beloning al wel in ontvangst mogen nemen Bloos En daarvoor doe je het nog niet eens, maar de intensieve zorg en het er kunnen zijn voor zo`n dier, daar doe ik het voor. Elders in een grote opfok had het beestje zich maar moeten redden, bij ons heeft ze een kans gehad omdat de zorg zo intensief was, dat verdient elk dier in mijn ogen. Bloos

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:50

RUBYWHITE schreef:
runningkawa schreef:
Maar zoiets kan ik eigenlijk geen opfok noemen
Wat voor naam zullen we het geven...?
We-kwakken-wat-paarden-bij elkaar-en-vangen-geld-stal?

Bij zulke bedrijven denk ik altijd meer aan: ik-denk-snel-en-makkelijk-rijk-te-kunnen-worden-met-niks-doen Bloos

Ikzelf ben jaren lang over de vloer geweest bij verschillende opfokbedrijven. Met gemiddeld 200 paarden en meer maakte men zich ook niet druk om het feit dat er een paard dood in de wei lag. Eigenaren die belden kregen standaard te horen "uw paard maakt het prima" en afspraken werden niet nagekomen, want men had het te druk. Ik heb me er vaak over verbaasd dat zulke grote bedrijven soms maar op 1 of 2 schouders rusten Bloos

Zelf heb ik kleinschalig opfok aan huis, puur omdat ik het leuk vind en het drukt de kosten voor mijn eigen paarden. We doen het niet voor niets natuurlijk Bloos Op 1e kerstdag bleek 1 van de jonge merrie`s een behoorlijk gezwel bij de kaken te hebben, gelijk getemperatuurd en het dier had fikse verhoging. Geen moment heb ik getwijfeld, gelijk de eigenaar gebeld die binnen 10min in kerst-diner-outfit op laarzen in de stal stond. Twee tellen later arriveerden de DA en die concludeerde droes. Verschrikkelijk balen natuurlijk, maar we waren er optijd bij. Aangezien de eigenaar van de dieren thuis dressuurpaarden heeft staan, wilde hij geen risico lopen om het bij ons mee te kunnen nemen naar zijn eigen stal toe. Ik stond er dus alleen voor wat de verzorging betreft, geloof me, de DA is vaak geweest, ik heb er onwijs veel van geleerd en doordat we het kleinschalig houden heb ik alle zorg van a tot z op mij genomen. Zelfs toen de DA en de eigenaar dachten dat de merrie er met de dood bij weg zou komen ging ik elke 2 uur spoelen en zorgde ik dat ze genoeg eten binnen kreeg om aan te sterken. Heb momenten gekent dat ik snachts jankend op stal stond waarom uitgerekend dit mij moest overkomen, het heeft al met al 2maand geduurt. Inmiddels is het dier helemaal genezen, ziet er weer tiptop uit en het is een echte bengel Haha! De eigenaar zei ook, de waardering is niet in geld uit te drukken, maar ik heb de beloning al wel in ontvangst mogen nemen Bloos En daarvoor doe je het nog niet eens, maar de intensieve zorg en het er kunnen zijn voor zo`n dier, daar doe ik het voor. Elders in een grote opfok had het beestje zich maar moeten redden, bij ons heeft ze een kans gehad omdat de zorg zo intensief was, dat verdient elk dier in mijn ogen. Bloos

Naar zulke goede zorgen ben ik dus op zoek...heb je nog ruimte? Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:03

runningkawa schreef:
Ik vind dat een jong paard zeker in een groep paarden hoort te staan. Ja
Of dat dan opfok heet, maakt me niet uit Lachen

Hier ben ik het mee eens. De meeste opfokbedrijven zijn voor mijn gevoel echter veel te grootschalig. Ik heb mijn jonge paard bij kennissen gezet, die zelf ook meerdere paarden van die leeftijd hadden. Dan heb je de voordelen van de opfok, maar zonder dat je het 'zicht' op je paard kwijtraakt. Voor mij een ideale situatie, maar niet voor iedereen mogelijk. Ik denk dat mijn situatie een beetje vergelijkbaar was met die van Rubywhite. Die mensen zagen elk paard elke dag. Zomer of winter.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:33

mijn pony is ook gewoon in de opfok geweest is echt goed voor der geweest.
Ze was altijd heel dominant en bazig ook tegenover mij maar nadat ze in die groep een winter en een zomer had door gebracht(ze kwam der pas toen ze 2 was)was ze een stuk makelijker geworden en een stuk socialer.
Swinters met zijn alleen in een groot hok..onbeperkt kuil en sóchtends gewoon brok.
En in de zomer fulltime op het land.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:09

stipje