Paard eet stal op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Re: Paard eet stal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:50

Om op keepongoing door te gaan, misschien kan je je paard ook VD proberen te leren om hem aan het 'werk' te houden. Zo heeft hij toch wat te denken, maar heb je geen bak nodig. En daarbij is het ook nog heel leuk om te doen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 13:38

Ik vd al wat met hem, maar hij snapt het niet zo goed Knipoog

Hij heeft al een skippybal in de bak/paddock, en hij heeft ook al een liksteen, én zo'n lickit (maar die houder vind hij eng Knipoog )
Ik zal er eens foto's van maken, hij schraapt ook met zijn tanden langs de wand af?!
Maar zijn tanden zijn nog niet zo lang geleden gecontroleerd, dus daar kan het ook niet aan liggen, toch?

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:40

Als je geen tijd hebt om veel te rijden / mee bezig te zijn, misschien is een verzorger dan ene goed idee?

Staat hij in een bak, paddock of weide? Als ze in 1 van d eerste twee staan, misschien een weide zoeken?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:28

Heel lief dat je wil helpen, maar als je de beginpost goed had gelezen, had je gelezen, dat hij 24/7 binnen en buiten kan. En ook een maatje heeft Lachen
Ik krijg nu met dit weer trouwens wel steeds meer tijd om hem te rijden, en heb een bak gevonden waar ik mag rijden Lachen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:58

Ja, maar 24/7 buiten in een paddock is wel wat anders dan in een weide Knipoog Maar hij staat dus in een weide met een maatje. Volgens mij heeft ie dan niet veel te klagen Lachen

Misschien meer hooi geven en wilgentakken (is wel al genoemd maar toch)

Ik zie niet echt een oplossing meer, misschien de deur en hooiruif uit de stal halen? Hooi in een hooinet geven.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:22

Ja, maar hij schraapt ook over de wand met zijn tanden.
Zal eens kijken of ik er foto's van kan maken..
Heb het nog nooit meegemaakt en nog nooit van gehoord dat paarden dat doen!! Verward

(hij staat trouwens niet op de weide, maar op de paddock/in de bak, omdat de wei er anders binnen een week precies hetzelfde uitziet)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:41

Misschien kan je hem beer op een weide zetten met een stroomdraad rond, waar hij niet op kan knagen? En door het gras zal hij zich misschien wat rustiger houden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 16:58

Het probleem is, dat als we ze op het gras zetten, dat er binnen de kortste keren hetzelfde uit zal zien als de bak (een en al modder *nu iets minder door het mooie weer, maar 2 buien en het is weer modder*)
En aangezien we niet zo veel gras hebben, doen we dat liever niet..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:59

Je kunt van die speciale sprays als anti-bijt en nog iets voor op het hout doen. Hopelijk houd hij er dan mee op.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:28

Ik heb toendertijd gewoon van dat spul gesmeerd wat je ook bij merries in de staart smeert zodat het veulen niet gaat staarthappen. Heb het bij toeval eens in mijn mond gehad, nou geloof me, dat spul is niet ongezond, maar prikt goed Knipoog

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:29

ik denk dat hij zich rot verveeld koop iets van een voetbel ofzo..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:46

Hij heeft een weidemaatje, twee likstenen (waaronder een lickit) en twee skippyballen.. Denk niet dat een voetbal nog veel zal uitmaken dan.. Of denk jij van wel?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:44

Mijn pony deed dat eerst ook ik heb een zoutblok neer gehangen en een fles opgehangen, en azijn op de kanten gespoten het hielp wel Lachen

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:15

meestal is dat gedrag door verveling. Zo heb je ook luchtzuigen dat is net zo iets als kribbijten (de stal opeten). het is ooit ontstaan en het is dus ook moeilijk om ze daar vanaf te helpen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:28

Sloetjes schreef:
mijn pony heeft heel erg last van zomer exceem en daar heb je gewoon aan de binnenkant van de stal een stroomdraatje misschien helpt dat een beetje..

Wil even hier op reageren, een stroomdraad in de stal al sje paard jeuk heeft is dierenmishandeling, hebje zelf wel eens jeuk gehad en niet kunnen krabben Boos! sorry maar vind dit echt heel misselijk makend dus neem deze tip niet serieus a.u.b , deze is voor mensen die een paard zien als ding en niet als levend wezen.

En nu over dat kapot bijten, ja ik heb er ook tussen die dag en nacht buiten staan en de palen kapot eten, hebben voldoen de vriendjes , likstenen , voer, gras, hooi enz,enz, maar toch nemen ze af en toe een hapje van de palen, nou vind ik de palen minder erg daar koop je zo een neiuwe van , maar een hele stal opeten is minder, idd de wilgentakken kun je proberen,maar als ze eenmaal zijn begonnen aan de stal en ze hebben daar een voldaan gevoel bij , dan ik het heel moeilijk om af te leren, dan eten ze ook door vieze smeersel heen , ik heb daardoor kunststof plakken in de wanden gedaan, daar hebben ze minder grip op met hun tanden.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:22

keepongoing schreef:
ik zou je paard eens wat meer aan t werk zetten. ik ken genoeg paarden die omdat ze hun werklust/energie niet kwijt kunnen stalondeugden hebben gehad. op welk niveu dan ook, geef je paard wat meer stof tot denken in positieve zin voordat je met allerlei middeltjes begind. kijk eerst naar de oorzaak ipv het probleem. Dat geld voor de meeste problemen zo.
succes

Mee eens, mijn paard had er ook last van.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:49

Bij de boerenbond/Welkoop kun je antibijt spray verkrijgen, hiermee zou ik toch de stal inspuiten. Hier zie je eigenlijk niets van. Dit spul is speciaal ontwikkeld voor paarden, dus niet schadelijk. Ga geen rare dingen als afgewerkte olie proberen, dit is wel giftig (zware metalen) en sommige paarden gaan gewoon door en krijgen die rotzooi dus binnen. Op die manier kun je proberen de gewoonte te doorbreken. Daarnaast zoveel mogelijk afleiding geven door middel van (nu het weer beter wordt en langer licht) aan het werk zetten en alternatieven geven om op te bijten zoals hout van fruitbomen of wilgen.
Als je niets doet slijten de snijtanden misschien te hard en krijgt je paard mogelijk problemen met eten.
Veel succes met het vinden van een oplossing.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:42

Het jij wel eens een stal ingespoten met dit spul? Dan mag je wel een mondkapje voordoen om dit te overleven, zo vies werkt dit op je luchtwegen.
Sommigen smeren de stal in met carbolineum, ook giftig en hier knagen de paarden gewoon doorheen. Wij hebben de plafonds ingesmeerd met olie, net zoals vele anderen hier uit onze omgeving en de paarden komen er absoluut niet meer aan. Konijnen en geiten stoppen trouwens ook met knagen en leven ook nog allemaal.....

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:27

je kan hooi verspreiden ?
op verschillende plekken hooi neerleggen
dan hebt tie wat te doen.
misschien helpt het.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:31

@ verriemerrie;
Ik was al niet van plan om dat soort spul erop te smeren, ik zit op lab-techniek, dus weet wel wat erin zit Knipoog
We zijn hopeloos opzoek naar wilgentakken, maar kan ze nergens vinden
Dat vond ik tot nu toe nog de beste oplossing (hem meer aan het werk zetten was ik nl al van plan Knipoog )

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:17

Langs veel landelijke wegen en bij booerderijen vindt je wilgebomen. Althans bij ons wel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:38

Ja, en anders dan is de treurwilg de pineut.. Die heeft toch takken genoeg (staat bij een vijver in een woonwijk)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:40

er zijn bij ons op stal ook 2 paarden die continu aan het hout zitten te knagen... Het maakt niet uit wat je erop smeert maar na een tijdje gaan ze gewoon weer verder, stelletje mafketels Clown

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:41

Ik weet niet, is hout van een pruimenboom schadelijk??
Die heeft mn vader nl de wei ingegooid, bij gebrek aan wilgentakken?
Anders gooi ik het er weer uit Knipoog

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:19

idd antibijt bij de welkoop, helpt goed bij onze paarden.
ik las ook al het idee van takken in de weide!
ik weet niet hoe oud je paard is, maar misschien dat hij aan het wisselen is?