Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Paarden of pony's de hele dag in de blub is vragen om mok en alle mogelijke vervelende gevolgen van dien.

karoliena schreef:Ik zou ook voor samen gaan, met goede verzorging krijgen ze echt niet zomaar mok of wat dan ook. Kan je ondertussen altijd nog op zoek gaan naar wat anders.
AngelsDitch schreef:Ik zou ook geen van beide doen. Ik zou toch gaan denken om je andere pony erbij te zetten.
Of misschien een verzorgmeisje zoeken die de pony's een paar uurtjes buiten kan zetten.
Pony alleen is niet erg goed oor hem, het is een kuddedier.
Pony in de drek de hele dag is al helemaal niet goed, niet voor de hoeven, benen, pezen e.d.

AngelsDitch schreef:Ik zou ook geen van beide doen. Ik zou toch gaan denken om je andere pony erbij te zetten.
Of misschien een verzorgmeisje zoeken die de pony's een paar uurtjes buiten kan zetten.
Pony in de drek de hele dag is al helemaal niet goed, niet voor de hoeven, benen, pezen e.d.
Ze staan in de blubber ja, maar hebben wel 24/7 een droge schuilstal tot hun beschikking, kunnen ze in en uit lopen. zolang er maar een droog plekje is. zo hebben wij ook een aantal planken liggen (zodat ik bijv. minder snel uitglijd als ik de stal binnen moet) en ook tegels rondom de voerbak en waterbak. dus het valt nog best wel mee hoor, iedere weide waar paarden op staan is met dit weer gewoon een blubberboel, mét of zonder gras
Mea schreef:AngelsDitch schreef:Ik zou ook geen van beide doen. Ik zou toch gaan denken om je andere pony erbij te zetten.
Hoi bedankt voor je tips maar helaas sta ik bij een pensionstal waar ze allerlei (stomme) regeltjes hebben. Ik mag dus geen verzorger nemen en wat ik al eerder heb geschreven, ze heeft liever niet dat de paarden overdag in de paddocks staan, met moeite wordt er een uitzondering gemaakt omdat de shet anders ziek wordt.
runningkawa schreef:Dat je mazzel hebt wil niet zeggen dat het goed is
bovendien grenst onze weide aan een slootje, gelukkig word de waterstand in de sloot tegenwoordig geregeld door een pomp verderop in het dorp, we zijn nu ook bezig om de beheerders van de pomp en de sloot zover te krijgen om de waterstand in de sloot nog eens met zo'n 15 tot 20 cm. te verlagen. (nu overstroomt het ook niet hoor, maar toch, het kan nog lager). En daar komt bij dat de weide vrij laag ligt. Al met al geen super dingen, maar een schuilstal scheelt al heel veel. én goeie verzorging, want die krijgen ze zeker
arno8 schreef:Er zijn wel geruchten dat blub tot mok zou leiden, maar volgens mij is dat onzin. Ik heb ook midden in de verstikkend hete zomer paarden gezien die mok kregen.
Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard en stilstaan is ook nog een fysiek heel slecht.
In de blub staan is niet echt leuk voor een paard, maar ze kunnen in ieder geval nog bewegen. Daarbij worden ze er niet ziek van (ook al beweren sommige mensen, die er zelf geen ervaring mee hebben en het alleen 'van horen zeggen' hebben, van wel).
Een paard heeft geen dag/nachtritme, maar houdt wel bij hoe lang de dag duurt. Zo weet een merrie bijvoorbeeld wanneer het voorjaar wordt (en ze dus weer hengstig kan worden). Paarden die op stal staan, hebben vaak een verstoord ritme en kunnen het hele jaar door hengstig worden.
Op stal zijn ook veel ammoniakdampen (ook al mest je 2 keer per dag uit, die dampen hangen er), die weer slecht zijn voor de luchtwegen. Blub is niet schadelijk voor hoeven, mest en urine wel, en dat is waar een paard op stal in staat.
Ik kan nog wel een tijd doorgaan, maar samengevat:
Ga op zoek naar iets beters en zet je paard zolang buiten. Probeer ook wat tegels in de wei te leggen zodat ze droog kunnen staan.
arno8 schreef:Er zijn wel geruchten dat blub tot mok zou leiden, maar volgens mij is dat onzin. Ik heb ook midden in de verstikkend hete zomer paarden gezien die mok kregen.
JoyCiej007 schreef:arno8 schreef:Er zijn wel geruchten dat blub tot mok zou leiden, maar volgens mij is dat onzin. Ik heb ook midden in de verstikkend hete zomer paarden gezien die mok kregen.
Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard en stilstaan is ook nog een fysiek heel slecht.
In de blub staan is niet echt leuk voor een paard, maar ze kunnen in ieder geval nog bewegen. Daarbij worden ze er niet ziek van (ook al beweren sommige mensen, die er zelf geen ervaring mee hebben en het alleen 'van horen zeggen' hebben, van wel).
Een paard heeft geen dag/nachtritme, maar houdt wel bij hoe lang de dag duurt. Zo weet een merrie bijvoorbeeld wanneer het voorjaar wordt (en ze dus weer hengstig kan worden). Paarden die op stal staan, hebben vaak een verstoord ritme en kunnen het hele jaar door hengstig worden.
Op stal zijn ook veel ammoniakdampen (ook al mest je 2 keer per dag uit, die dampen hangen er), die weer slecht zijn voor de luchtwegen. Blub is niet schadelijk voor hoeven, mest en urine wel, en dat is waar een paard op stal in staat.
Ik kan nog wel een tijd doorgaan, maar samengevat:
Ga op zoek naar iets beters en zet je paard zolang buiten. Probeer ook wat tegels in de wei te leggen zodat ze droog kunnen staan.
Ben ik het mee eens; je zou die van ons eens plezier moeten hebben in die blubber; voor mensen ziet het er niet fijn uit, maar aan de pony's te zien deert ze dit helemaal niet. Lekker achter elkaar aan jakkeren, sprintje trekken, tikkertje spelen, stijgeren e.d. en lekker door de modder rollen; het zijn volgens mij net varkens, je ziet dat ze het hélemaal niet erg vinden
als je een paard lang genoeg in de blub hebt staan zal hij daar ook staanAngelsDitch schreef:Tuurlijk Arno, dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar daar gaat het niet om. Haar pony staat nu in een droge paddock. Maar daar staat hij alleen. Ze heeft dus nu de keuze: of alleen in de droge paddock of samen met anderen in de blub.
Mea schreef:Natuurlijk kan mijn andere pony er wel bij maar ik heb graag dat hij gras eet dan alleen hooi want dit kost mij anders een vermogen!
Citaat:Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard
) Kun je je paard niet af en toe in de paddock zetten? Bijvoorbeeld 's ochtends er in gooien met een halve baal hooi en dan 's avonds er weer uit (laten) halen.