Wat is erger?? Alleen, met droge voeten of samen, in de blub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wat is erger?? Alleen, met droge voeten of samen, in de blub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:33

Paarden of pony's de hele dag in de blub is vragen om mok en alle mogelijke vervelende gevolgen van dien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:12

Cassidy schreef:
Paarden of pony's de hele dag in de blub is vragen om mok en alle mogelijke vervelende gevolgen van dien.

Ben ik grotendeels met je eens; maar niet altijd. Wij hebben een weide die grenst aan een sloot die nog wel eens overstroomt. gelukkig wordt de waterstand van deze sloot tegenwoordig geregeld door een speciale waterstandpomp, wat verderop in het dorp. De eigenaar van de weide heeft al gevraagd of de waterstand nog eens met 15cm. kan zakken. Echter, door de vele regen de laatste tijd is onze, altijd zo prachtige, grote groene weide, veranderd in een blubboel. We hebben nu het grootste stuk afgesloten voor de pony's, omdat daar nét iets gras begint te groeien. laat je ze daar lopen, dan wordt ook dat blub. ze staan dus wel in de blub, maar hebben altijd beschikking over de droge schuilstal met flink wat hooi en sto. echter, ze staan gewoon graag buiten. Die blub, werkelijk waar, er is gewoon niets aan te doen. geef je ze een ander weiland dat nat is, maar niet kapotgelopen, dan hebben ze dat binnen een week ook omgetoverd tot blubberboel, dat krijg je nu eenmaal als gras nat is en er lopen paarden op....

Bij ons is deze periode meestal een periode van een blubweide, maar niet zo lang als dit keer. Echter, met de goede hoefverzorging, regelmatig vóór het werk even afspuiten, hoeven krabben e.d en optijd voor de hoefsmid zorgen, kan een grote kans op mok voorkomen. Die van ons hebben nooit hoefproblemen gehad, en ook geen mok, ook al staan ze nu eventjes in de blub. Wij hadden het ook graag anders gezien, maar het is een zaak van wachten op beter weer en het opdrogen van de blub....

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:16

Tip: Samen, je pony's zijn kuddedieren, en die blubber droogt wel weer!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:38

Ik zou ook voor samen gaan, met goede verzorging krijgen ze echt niet zomaar mok of wat dan ook. Kan je ondertussen altijd nog op zoek gaan naar wat anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:56

karoliena schreef:
Ik zou ook voor samen gaan, met goede verzorging krijgen ze echt niet zomaar mok of wat dan ook. Kan je ondertussen altijd nog op zoek gaan naar wat anders.

daarom, anders hadden die van mij állang mok of andere, meer ernstige klachten gehad Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:57

Ik zou ook geen van beide doen. Ik zou toch gaan denken om je andere pony erbij te zetten.

Of misschien een verzorgmeisje zoeken die de pony's een paar uurtjes buiten kan zetten.

Pony alleen is niet erg goed oor hem, het is een kuddedier.
Pony in de drek de hele dag is al helemaal niet goed, niet voor de hoeven, benen, pezen e.d.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:06

AngelsDitch schreef:
Ik zou ook geen van beide doen. Ik zou toch gaan denken om je andere pony erbij te zetten.

Of misschien een verzorgmeisje zoeken die de pony's een paar uurtjes buiten kan zetten.

Pony in de drek de hele dag is al helemaal niet goed, niet voor de hoeven, benen, pezen e.d.

Hoi bedankt voor je tips maar helaas sta ik bij een pensionstal waar ze allerlei (stomme) regeltjes hebben. Ik mag dus geen verzorger nemen en wat ik al eerder heb geschreven, ze heeft liever niet dat de paarden overdag in de paddocks staan, met moeite wordt er een uitzondering gemaakt omdat de shet anders ziek wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:08

Je woont in Overijssel
Daar is toch geen plek/stallen te kort?
Ik zou gewoon eens verder kijken Ja

Of zet eens een advertentie in een plaatselijk krantje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:10

AngelsDitch schreef:

Tsja, meningen verschillen, maargoed, als dat laatste waar zou zijn zouden die van mij allang allerlei ernstige hoef- been- en peesklachten hebben Knipoog Ze staan in de blubber ja, maar hebben wel 24/7 een droge schuilstal tot hun beschikking, kunnen ze in en uit lopen. zolang er maar een droog plekje is. zo hebben wij ook een aantal planken liggen (zodat ik bijv. minder snel uitglijd als ik de stal binnen moet) en ook tegels rondom de voerbak en waterbak. dus het valt nog best wel mee hoor, iedere weide waar paarden op staan is met dit weer gewoon een blubberboel, mét of zonder gras Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:12

Dat je mazzel hebt wil niet zeggen dat het goed is Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:17

Mea schreef:
AngelsDitch schreef:

Hoi bedankt voor je tips maar helaas sta ik bij een pensionstal waar ze allerlei (stomme) regeltjes hebben. Ik mag dus geen verzorger nemen en wat ik al eerder heb geschreven, ze heeft liever niet dat de paarden overdag in de paddocks staan, met moeite wordt er een uitzondering gemaakt omdat de shet anders ziek wordt.

Dan zou ik serieus gaan na denken over een andere stal. Er zijn vast nog wel ander stallen bij jou in de buurt. Belachelijke regels vind ik het.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:21

Dat doe ik dus al een tijdje (intussen al twee jaar) Verdrietig

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:27

Waar woon je dan als ik vragen mag? Heb wel veel bekenden in Overijssel wonen, dus misschien weet ik wat voor je.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:27

Er zijn wel geruchten dat blub tot mok zou leiden, maar volgens mij is dat onzin. Ik heb ook midden in de verstikkend hete zomer paarden gezien die mok kregen.

Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard en stilstaan is ook nog een fysiek heel slecht.

In de blub staan is niet echt leuk voor een paard, maar ze kunnen in ieder geval nog bewegen. Daarbij worden ze er niet ziek van (ook al beweren sommige mensen, die er zelf geen ervaring mee hebben en het alleen 'van horen zeggen' hebben, van wel).

Een paard heeft geen dag/nachtritme, maar houdt wel bij hoe lang de dag duurt. Zo weet een merrie bijvoorbeeld wanneer het voorjaar wordt (en ze dus weer hengstig kan worden). Paarden die op stal staan, hebben vaak een verstoord ritme en kunnen het hele jaar door hengstig worden.
Op stal zijn ook veel ammoniakdampen (ook al mest je 2 keer per dag uit, die dampen hangen er), die weer slecht zijn voor de luchtwegen. Blub is niet schadelijk voor hoeven, mest en urine wel, en dat is waar een paard op stal in staat.

Ik kan nog wel een tijd doorgaan, maar samengevat:

Ga op zoek naar iets beters en zet je paard zolang buiten. Probeer ook wat tegels in de wei te leggen zodat ze droog kunnen staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:29

runningkawa schreef:
Dat je mazzel hebt wil niet zeggen dat het goed is Lachen

Nee, maar het schilt héél veel dat ze wel droge plekjes hebben. bovendien is er gewoon weinig aan de situatie te doen, daar wij het weer en de regenval niet kunnen regelen Knipoog bovendien grenst onze weide aan een slootje, gelukkig word de waterstand in de sloot tegenwoordig geregeld door een pomp verderop in het dorp, we zijn nu ook bezig om de beheerders van de pomp en de sloot zover te krijgen om de waterstand in de sloot nog eens met zo'n 15 tot 20 cm. te verlagen. (nu overstroomt het ook niet hoor, maar toch, het kan nog lager). En daar komt bij dat de weide vrij laag ligt. Al met al geen super dingen, maar een schuilstal scheelt al heel veel. én goeie verzorging, want die krijgen ze zeker Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:32

arno8 schreef:
Er zijn wel geruchten dat blub tot mok zou leiden, maar volgens mij is dat onzin. Ik heb ook midden in de verstikkend hete zomer paarden gezien die mok kregen.

Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard en stilstaan is ook nog een fysiek heel slecht.

In de blub staan is niet echt leuk voor een paard, maar ze kunnen in ieder geval nog bewegen. Daarbij worden ze er niet ziek van (ook al beweren sommige mensen, die er zelf geen ervaring mee hebben en het alleen 'van horen zeggen' hebben, van wel).

Een paard heeft geen dag/nachtritme, maar houdt wel bij hoe lang de dag duurt. Zo weet een merrie bijvoorbeeld wanneer het voorjaar wordt (en ze dus weer hengstig kan worden). Paarden die op stal staan, hebben vaak een verstoord ritme en kunnen het hele jaar door hengstig worden.
Op stal zijn ook veel ammoniakdampen (ook al mest je 2 keer per dag uit, die dampen hangen er), die weer slecht zijn voor de luchtwegen. Blub is niet schadelijk voor hoeven, mest en urine wel, en dat is waar een paard op stal in staat.

Ga op zoek naar iets beters en zet je paard zolang buiten. Probeer ook wat tegels in de wei te leggen zodat ze droog kunnen staan.

Ben ik het mee eens; je zou die van ons eens plezier moeten hebben in die blubber; voor mensen ziet het er niet fijn uit, maar aan de pony's te zien deert ze dit helemaal niet. Lekker achter elkaar aan jakkeren, sprintje trekken, tikkertje spelen, stijgeren e.d. en lekker door de modder rollen; het zijn volgens mij net varkens, je ziet dat ze het hélemaal niet erg vinden Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:35

arno8 schreef:

Je hebt twee verschillende soorten mok. Trouwens alle wondjes/korstjes die je tegen komt op de benen en met name in de kootholte wordt mok genoemd... algehele noemer dus.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:36

JoyCiej007 schreef:
arno8 schreef:

Ben ik het mee eens; je zou die van ons eens plezier moeten hebben in die blubber; voor mensen ziet het er niet fijn uit, maar aan de pony's te zien deert ze dit helemaal niet. Lekker achter elkaar aan jakkeren, sprintje trekken, tikkertje spelen, stijgeren e.d. en lekker door de modder rollen; het zijn volgens mij net varkens, je ziet dat ze het hélemaal niet erg vinden Knipoog

Mijn pony had het dus juist helemaal niet naar d'r zin in de blub. Ja het eerste uurtje. Maar daarna gaan alle paarden hangen bij ons in de blubpaddock.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:39

Een uurtje is langer dan de 2 minuten die een paard het leuk vindt op stal, waarna ze bij de deur gaan weven, zuigen etc.
Daarom kies ik liever voor de wei (als je moet kiezen)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:41

Tuurlijk Arno, dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar daar gaat het niet om. Haar pony staat nu in een droge paddock. Maar daar staat hij alleen. Ze heeft dus nu de keuze: of alleen in de droge paddock of samen met anderen in de blub.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:42

gewoon zoeken naar een andere wei Lachen als je een paard lang genoeg in de blub hebt staan zal hij daar ook staan

Trouwens stalgebrekonderzoek geeft ook erfelijke oorzaak weer dus niet altijd door stal

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:46

AngelsDitch schreef:
Tuurlijk Arno, dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar daar gaat het niet om. Haar pony staat nu in een droge paddock. Maar daar staat hij alleen. Ze heeft dus nu de keuze: of alleen in de droge paddock of samen met anderen in de blub.

Oeps, daar had ik even overheen gelezen.
@TS: Kun je er geen ander shetje bij zetten? Of zijn de regeltjes zo stom dat zelfs een shetje in de paddock niet mag?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:49

Haha geeft niks!

Hier antwoord op je vraag.

Mea schreef:
Natuurlijk kan mijn andere pony er wel bij maar ik heb graag dat hij gras eet dan alleen hooi want dit kost mij anders een vermogen!

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:51

Citaat:
Alleen staan is psychologisch verschrikkelijk voor een paard

Sorry hor, mijn pony heeft voordat ik hem kreeg ook alleen gestaan op stal. Ze reed wel altijd met andere paarden en kwam vaak op de manege. Maar ze is psychologisch perfect in orde hor Knipoog
Ik ben ook geen voorstander van alleen staan, maar ze is nog wel normaal!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:56

Tja, dat betekent niet dat het niet slecht is.

Als iemand neer wordt geschoten en hij overleeft het, wil dat nog niet zeggen dat kogels niet dodelijk zijn.

@TS: (of Angelsditch Haha!) Kun je je paard niet af en toe in de paddock zetten? Bijvoorbeeld 's ochtends er in gooien met een halve baal hooi en dan 's avonds er weer uit (laten) halen.