Iemand al begonnen met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:37

Haha! Noek laat het weten wanneer het dekentijd is: HANDIG PAARD Hè?? Haha!

De eerste nacht dat hij het te koud heeft, slaat hij tegen de wand van de stal: dan worden we wakker en dan is het dekentijd! En hij is een enorme koukleum (heel dun velletje).
Maar op dit moment hebben we de bovenluiken van de stallen nog open 's nachts. En die kunnen ook nog dicht voordat het dekentijd wordt. Ben alleen nooit heel laat met deken opdoen: dan komt hij ook niet al te dik in z'n wintervacht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:14

wat een watjes allemaal Haha!

Mijn paarden hebben deze winter voor het eerst geen luxe van een box of een dek ze blijven buiten.
Ze hebben wel de luxe van een schuilhok Haha!

Maar ik snap niet dat jullie nu al met dekens beginnen. waarom niet gewoon een vachtje krijgen en later scheren.
Scheelt een hoop gedoe en dekens.
iemand bij ons op stal heeft 2 fjorden die scheert ze in oktober doet ze een dek op en scheert ze soms in januarie nog een keer.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:37

ik vind het er niet uitzien een geschoren tinker. het zwart wordt vaal en wel lang haar aan de benen. maarja ik wil van de winter niet eindeloos aan t droogstappen zijn. weet nog niet wanneer ik ga beginnen denk aan begin oktober met een ongevoerde regendeken en daarna een 200grams. ligt ook een beetje aan t weer.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 17:09

Cowgirl schreef:
. waarom niet gewoon een vachtje krijgen en later scheren..

Ten eerste haat Maddox scheren. Hij moet echt goed verdoofd worden anders lukt het niet.

Ten tweede ziet hij er geschoren niet uit!

Ten derde heb ik liever dat hij een beetje normale vacht heeft zodat ik niet zo moet tutten met een inrijdeken, een uitrijdeken, een zweetdeken (dat moet toch wel maar ok) enzo. Ik wil graag ook buiten rijden zonder deken in de winter, dan heb ik liever dat hij een matig vachtje heeft.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:16

tja, ik zit er ook over na te denken om 's nachts een deken om te doen bij Magpie, die begint nu al een dikke vacht te krijgen, en dat is voor de shows niet zo mooi. Scheren lukt bij haar nie, tenzij je der plat spuit, maar ik heb daar een gruwelijke hekel aan. Moet nog ff gaan nadenken hoe ik het ga doen met der, want anders heb ik straks een bolletje wol op stal staan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:26

youngster"]
[quote="Anoukie schreef:
Ook ik ben sinds gisteren begonnen met een gewone, katoenen zomerdeken. Roxy zit dun in haar haar en dat wil ik heel graag zo houden!! De R is weer in de maand dus het kan sowieso,.... Haha!

Zowiezo?? Het is boven de 20 graden, ook al zit er een R in de maand!!
Ik ga wel in oktober kijken hoe koud het dan is!! Anders wordt ze helemaal niet hard, krijg je echt een watje, misschien is het bij een paard anders hoor! Die houden toch meer hun zomervacht, of ligt dat nou aan mij?? Verward Is natuurlijk niet bij alle paarden zo, maar de bloedpaardjes wel!
Dat merk ik namelijk al bij mijn pony (welsh K) Die krijgt bijna geen haar!! Knipoog
[/quote]

Een watje? Kom, niet alle paarden over 1 kam scheren Knipoog ! Mijn paard zit dun in de vacht en stond nu soms al met de haren overeind, voor mij een teken dat ze een deken op kan. Ik had mijn vorige paard ALTIJD met een deken opstaan, wat voor weer het ook was!

Paarden houden echt niet automatisch een dunne vacht, net zo goed als pony's krijgen zij ook winterharen als het koud wordt! Bloedpaarden of niet. Het ene paard heeft natuurlijk een "ander soort haar" dan een ander, dikker of dunner van structuur. Dat scheelt natuurlijk wel, maar een wintervacht krijgen ze allemaal, that's nature,.....

Tenzij je er een deken op gooit natuurlijk Knipoog

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:32

Ligt natuurlijk ook erg aan wat je paard gewend is, maar de mijne krijgt echt nog geen deken op, raakt ie alleen verwend van en mijns inziens worden ze alleen maar bevattelijker voor kwaaltjes als het straks een keer echt koud is. Bovendien blijft de mijne redelijk kort in het haar, dus voor het oog hoef ik ook geen dek op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:35

Lois staat nu al sinds 3 weken onder zijn Buchas zomerdekje [;) dank dank dank!!!]
Een tijdje terug was het erg warm en toen heb ik het dek er weer afgehaald. Maar als het in de nacht rond de 12 graden wordt dan gaat het dek wee rop want dan weet ik dat ie het koud heeft.
Lois voelt zich helemaal niet lekker als hij het koud heeft hij wordt dan super chago. Hij kan het beter een tikkie warm hebben dat zit hij lekkerder in zijn vel. Maar at is per paard weer verschillend.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:43

Ik heb er een paar al snachts met deken opstaan. Savonds zo rond een uur of 7/8 gaan ze op, en 's morgens rond een uur of 10/11 gaan ze weer af.