Ruin en merrie samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Ruin en merrie samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:53

russel schreef:
. Als ze ijzers heeft, moet je oppassen. Als het veulen er is kan het zeker niet.

Hier ben ik het dus écht niet mee eens! Een ruin heeft snel genoeg door dat hij de eerste tijd niet bij het veulen mag komen, en als hij normaal is opgegroeid in een groep, zal hij het beschermende gedrag van de merrie gewoon accepteren. En later als het veulen iets ouder is en de 'wereld' begint te ontdekken, heeft het misschien wel een leuk speelkamaraadje aan de ruin, zeker omdat die ook nog jong is.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:01

Ik heb een ruin en een merrie die voordat ze drachtig was prima met elkaar overweg konden. Vanaf het moment dat ze drachtig is geworden, is ze zich gaan afzonderen. Dat was nog te doen omdat ze toen nog in de wei stond. Vanaf het moment dat ze weer in de paddocks moesten (daar staan ze dan ook met z'n tweeën) heb ik het gevoel gehad dat ze zich rot irriteerde aan de ruin. Uiteindelijk heb ik ze appart gezet en sindsdien is ze weer helemaal opgeknapt (rustiger en blijer). Mijn ervaring is dus dat een drachtige merrie niet bij een ruin kan staan. Ben wel benieuwd inderdaad naar ervaringen van mensen die een veulen, de merrie en een ruin bij elkaar hebben gezet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:01

TJolieke schreef:
Sommige ruinen blijven toch denken dat ze hengst zijn....
En die blijven echt wel dekgedrag houden, kunnen een merrie lelijk verwonden.

Of andersom natuurlijk.

Mijn merrie wilde juist gedekt worden (tijdens de hengstigheid alleen natuurlijk), en de twee ruinen in de wei wisten niet hoe ze het hadden, en zater er allebei om de beurt bovenop. Niets mis mee, volgens mij. Nu deden ze ook wel voorzichtig, maar mijn merrie kennende had ze ze wel een flinke trap verkocht als ze te ruw deden. Nu hadden ze alleen maar lol met z'n drietjes Knipoog . Zo gauw de hangstigheid over was, liet de merrie dit niet meer toe, en na twee trappen hadden de mannen dit begrepen.

Ze heeft trouwens ook bij haar pa in de wei gelopen toen ze een jaar op drie was. Nu had die hengst zijn hele leven in een kudde gelopen, dus die wist precies hoe hij zich netjes moest gedragen. Hij was 'opgevoed' door een 30 jarige merrie (grootmoeder van de mijne): steeds als hij wilde klieren of dekken kreeg hij duidelijk te merken dat de merrie daar niet van gediend was, en na een tijdje was hij een echte heer geworden.

M.a.w.: volgens mij kunnen paarden van verschillende geslachten prima bij elkaar staan. Ja, er zullen klappen vallen, maar dat gebeurt ook in groepen met alleen merries, ruinen of hengsten. Het is misschien wel fijn om de paarden niet vierkant op ijzers te hebben staan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:05

mijn ruintje staat nu op dieet en dus niet bij de drachtige merries in, maar het wou nog wel eens gebeuren dat we een merrie niet op tijd bij de kudde weg hadden en er een veulen in de kudde werd geboren, ging allemaal goed, we haalden ze er dan ook alleen bij weg omdat ze dan op een grasrijk weiland gingen, en er een merrie tussen staat die wel eens veulens in pikt

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:44

Ieder paard is anders.
Ik zou zegewoon bij elkaar in de wei zetten. en je hebt al snel genoeg door of het problemen gaat geven of niet.
Vaak lost het zich vanzelf wel op.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:48

Inderdaad, gewoon proberen.
Waarschijnlijk is er niks aan de hand en vinden ze het alleen maar gezellig.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:51

bij ons staan ook 2 merrie's en 1 ruin in een weiland, volgens mij ligt het ook aan de paarden. bij ons hebben we ze gewoon een x samen in het weiland gezet en toen zijn er wel wat schoppen uitgedeeld maar uiteindelijk hadden ze beslist wie de baas was en toen was het goed.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:49

Bij mij staat 1 merrie gewoon tussen 3 hengsten... Bloos

Moet ik er alleen wel even bij vertellen dat mijn merrie 1.65 is en de 3 hengsten zijn 2 shets van ca. 95 cm en 1 New Forest jaarling van ca. 1.25 Clown

De enige die nog wel eens problemen gaf was de kleinste (en oudste) hengst van de groep. Hij is helemaal verliefd op mijn merrie en in het begin probeerde hij haar nog wel eens te dekken als ze hengstig was. Hij heeft toen 1x haar hele vulva kapot gebeten. Sindsdien stond hij elke maand een aantal dagen braaf op stal als mijn merrie hengstig was Haha! Nu in de wintermaanden (vanaf oktober dus) staan ze weer gewoon continu bij elkaar zonder problemen. Ook niet tijdens de hengstigheid.

Dit voorjaar worden ze wel alledrie geruind, zodat mijn merrie (21 jaar) ook van de zomer lekker met rust gelaten wordt.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:03

Mijn paard staat bij een shetlandermerrie en een shetlanderruin.
Mijn paard is een ruin, en hij kan het met de merrie
veel beter vinden dan met de ruin!

Zet ze bij elkaar en je ziet wel wat er gebeurd,
gewoon proberen..
Of heb je dat inmiddels al geprobeerd?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:05

Mijn merrie van 19 staat met een ruin van 8 en een ruin van 4. Gaat prima. Ik denk dat de leeftijd weinig uitmaakt, het klikt gewoon wel of niet.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:00

TJolieke schreef:
Sommige ruinen blijven toch denken dat ze hengst zijn....
En die blijven echt wel dekgedrag houden, kunnen een merrie lelijk verwonden.

Ja precies, zoals die van mij kan doen, loopt dus de hele dag de merries achterna te jagen en was zelf doodmoe daarna. Nu hebben we hem apart gezet en de merries zijn nu blij en rustig en die van mij is ook een stuk rustiger en gedraagt zich niet meer als dekhengst Clown

Het hangt dus echt van het paard af, je moet ze een beetje kennen en weten wat je bij elkaar in zet. Voorzichtig aan dus voordat je 6 weken niet kan rijden omdat de een de ander een rotschop heeft verkocht en je paard pijn heeft wat voorkomen had kunnen worden, het kan slecht aflopen na een flinke vechtpartij......

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:59

bij ons in de wei staan 15 paarden, veel ruinen en ook merries.
nooit problemen mee..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:03

Lowara schreef:
ik vind juist een ruin in de groep beter, omdat al die meiden samen zo gemeen zijn.
Een ruin ertussen zorgt toch voor meer rust en stabiliteit ( of een welgemikte trap als de dames weer eens te ver gaan)

haha zo gaat (nou ja moet zeggen ging) het bij ons ook. Mijn ruin sprong er vaak tussen als de dames weer eens te ver gingen met elkaar klieren.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:18

En juist daarom wil ik mijn ruin er niet tussen hebben, die word dan aan gort getrapt
Ben blij dat bij onze stal er twee weilanden zijn: een voor de ruinen en een voor de merries
En dan is er nog een stel dat bijv een gebruiksaanwijzing heeft en die hebben een eigen weitje.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:01

Wij hebben een ruin en merrie samen. Het is altijd goed gegaan. Maar soms als de merrie hengstig is gaat de ruin op haar. Ze hebben allebei geen ijzers, ze hebben elkaar nooit verwond, maar het gebuurt wel ...

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:03

Ik vind het geen oplossing om ruinen/merrie's, of elk paard met een 'gebruiksaanwijzing' maar apart te zetten. Zolang een paard maar weet wat zijn plaats is in een groep moet het wel goed gaan lijkt mij, uitzonderingen daargelaten Knipoog Bij ons staan ze allemaal bij elkaar en wij hebben nog nooit problemen gehad.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:05

het moet lukken hoor mijn verzorgpaarden staan in een kudde van 6 paarden en merries en ruinen bij elkaar en dat is geen enkel probleem

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:06

Mijn 4 jarige ruin staat ook soms met een oudere merrie, geen enkel probleem.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:20

Alytje schreef:
Ik vind het geen oplossing om ruinen/merrie's, of elk paard met een 'gebruiksaanwijzing' maar apart te zetten. Zolang een paard maar weet wat zijn plaats is in een groep moet het wel goed gaan lijkt mij, uitzonderingen daargelaten Knipoog Bij ons staan ze allemaal bij elkaar en wij hebben nog nooit problemen gehad.

Ieder zijn mening.
Ik ben er dolblij mee dat er bij ons gekeken word naar wat bijelkaar kan.
Geen ellende en geen verwondigen.
Ik heb een goedzak en geen zin in wonden door een stel zure krengen of dominate beesten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:30

Bij ons op stal hebben de ruinen wel eens bonje gehad om een merrie, maar op zich kun je ze prima samen zetten lijkt me. Het leuke hiervan is, dat er 'echtparen' ontstaan.
Wij hebben meerdere landen, meerdere groepen, eigenlijk loopt alles bij ons altijd door elkaar, tenzij het echt niet gaat (een heel oud paard dat zich niet kan handhaven in een dominante club bijvoorbeeld).
En je hebt nog het extra voordeel dat je oudere merrie je jongere ruin wat manieren kan bijbrengen Lachen

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:54

Ik zet samen met iemand altijd een ruin en merrie samen, en dat is nog altijd goed gegaan Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:59

Mijn ruin en (drachtige) merrie staan ook samen, de bedoeling is ook als het veulen geboren word is om ze samen te houden.Ik zie nu nog geen enkel probleem.Ben benieuwd naar meer ervaringen hiermee.Lachen

Uno5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:43

Mijn ruin hebben we van het weekend bij 2 merries gezet..

Nou dat was niet z'on groot succes...Hij was zo gek als een deur, dacht even dat ie weer hengst was en met rijden was er geen land mee te bezijlen. Boos!
Dus voortaan weer lekker bij de ruinen Haha! Haha!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:31

Ruinen of merries maakt niet zoveel uit , je kan wel merken of paarden in een kudde opgevoed zijn , en of ze door mensen consequent behandeld worden.( en natuurlijk geven paarden ook hun voorkeuren aan)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:17

Mijn merrie staat ook samen met een ruin en dat gaat prima hoor, nooit problemen mee. Mijn merrie is wel de baas. Eerst stonden er nog 2 merrie's bij dus waren het 3 merrie's en 1 ruin en dat gaf ook nooit problemen, moet kunnen hoor.