Mackie schreef:De wet zegt dit over dierwelzijn:
Voor alle diersoorten gelden vijf vrijheden die samen bepalend zijn voor hun welzijn. Zij moeten vrij zijn:
- van dorst, honger en onjuiste voeding;
- van fysiek en fysiologisch ongerief;
- van pijn, verwondingen en ziektes;
- van angst en chronische stress;
- om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.
Eigenlijk zeggen deze regels al precies wat welzijn voor paarden inhoudt:
- minstens een aantal uren per dag weidegang/uitloop (m.i. zeker een uur of 8, dan staan ze nog altijd 1/3 van hun tijd in een hokje
), anders krijgen ze fysiek en fysiologisch (moet dat niet psychologisch zijn? want fysiek en fysiologisch is bijna hetzelfde) ongerief; het paardenlichaam is er namelijk op gebouwd om bijna 24 u p/d in beweging te zijn. Liefst trouwens dag en nacht weidegang/uitloop met schuilmogelijkheid tegen regen, wind en zon.
- weidegang en uitloop altijd samen met andere paarden, ivm natuurlijk/soorteigen gedrag (spelen, verzorgen, snuffelen...) en angst en stress.
- onbeperkt ruwvoer, slechts in beperkte mate krachtvoer, want het dier moet vrij zijn van onjuiste voeding en vrij van chronische stress
Deze dingen kun je nog uitbreiden natuurlijk, maar ik denk dat deze 3 (beweging, sociaal contact en voeding) het belangrijkst zijn.
Dus op zich zijn die regels best oké, maar ze zijn natuurlijk teveel voor eigen interpretatie vatbaar.
Ik weet wel dat ons gevoel van welzijn lang niet altijd overeen komt met wat paarden ervaren. Zo blijven onze paarden bij regen vaak gewoon buitenstaan, terwijl ze wel gewoon naar binnen kunnen lopen. Als ik in het verleden (toen ze nog in pension stonden) moest kiezen tussen binnen of buiten had ik ze misschien binnen gezet. Sterker nog, ik ben wel eens in een hagelstorm naar de wei gezwoegd om Rex te halen (arm paard in de hagel...) liet hij zich niet pakken!
Idem met de zon: in de zomer staan ze vaak uren binnen, zeker de zwarte merrie van mijn moeder: als de zon flink schijnt en het is warm dan staat ze de hele dag in de stal, of onder de heg waar ze ook schuilplek/schaduw hebben. Blijkbaar is dat dan voor haar 'welzijn'.
Wel heel belangrijk is dat ze altijd zelf kunnen kiezen, dus wat ze ook doen, ze doen het zelf en het wordt ze niet opgelegd. Dat is denk ik ook een groot deel van het welzijn!