chippen, zin of onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chippen, zin of onzin?

zin
55 (78%)
onzin
15 (21%)

Totaal aantal stemmen: 70

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 07:37

Dat vind ik dus ook. Ik laat mij niet dwingen door de KNHS om lichaamsvreemde voorwerpen in mijn paard aan te brengen als dat medisch gezien niet strikt noodzakelijk is. Alleen maar omdat de KNHS een megadeal met sponsor Virbac gesloten heeft?

Het zou me bovendien niet verbazen als er straks weer een richtlijn van de EU uitgevaardigd wordt waarin staat dat je paarden niet mág chippen. In Duitsland zijn ze falikant tegen het chippen heb ik mij laten vertellen...

Ik heb wel een DNA test laten doen. Ik start nu een jaar en ben nog nooit gecontroleerd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:11

Toch wil ik even reageren op Fabienne.

Het toedien van een chip aan een paard heeft GEEN directe lichamelijke voordelen voor het PAARD. Een paard laten enten is het verminderen van risico op ziek zijn en door het enten aan zich loop je ook een risico. HEt is echter in dit geval een overweging van twee slechten waarbij het wel enten vaak overwint omdat de kans op ziek worden groter is dan slecht reageren op entingen. Mijn vorige paard werd doodziek van enten en werd daarom niet geent, maar mijn huidige paard wel.
Beslaan doe je om de stand van de benen te beschermen van je paard, slijtages e.d. te voorkomen. Dat je met beslaan ook risico's loopt weten we, en niet alleen met vernagelen maar ook bij verkeerde stand beslaan kan het paard ernstig kreupel worden. Maar ook hier is het de overweging van de twee slechten waarbij vaak beslaan wint, maar soms ook niet.
Het inbrengen van een lichaamsvreemd materiaal, zoals pinnen e.d., is bedoeld de kwaliteit van het leven te verbeteren. Chippen verbeterd niet het kwaliteit vna het paard zijn leven!!!

Nog een kleine opmerking over diefstal. Denk je nou echt dat een dief met een reader in het land gaat zoeken naar een paard zonder chip??? Laat me niet lachen. De meeste slachthuizen hebben nog geen reader en de meeste gestolen paarden verdwijnen naar het buitenland. Omdat wij als NEderlanders als enige land chippen in Europa is de kans dat een gestolen paard in het buitenland wordt ontdekt met chip heel klein. Daarbij komt dat de buitenlanders vaak andere readers hebben en dus de hollandsche chips niet kunnen lezen.

Wil je echte diefstalpreventie doen, zorg dan voor een duidelijke vriesbrandmerk op de schoft. In Engeland doen ze dat al jaren met veel succes! Zorg daarnaast dat je altijd wat haren hebt bewaard van je paard, want DNA is minder fraude gevoelig dan chippen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:29

Ik ben het helemaal eens met Ikke, Zep, Pava en Eleonoor.

Ik kan alle argumenten gaan opnoemen, maar in mijn paard komt gewoon geen chip. Daarom heb ik gebruik gemaakt van de DNA registratie, al proberen ze je op alle mogelijke manieren tegen te werken.

Jur is trouwens wel gechipt, in het begin al, maar ja ik wist toen nog niet beter. Ik heb er veel spijt van trouwens, maar er is niets meer aan te doen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:10

Mijn mening is dat het absoluut zin heeft! Party!! Ik vidn het egwoon een erg veilig idee dat mijn paard geregistreerd is en op mijn naam staat. natuurlijk is het altidj maar de vraag of je hem bij diefstal terugkrijgt, maar de kans wordt er wel groter op.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:09

Dit is allemaal wel erg simplistisch gesteld: het is niet even een instrument op fraude op wedstrijden tegen te gaan en natuurlijk ook niet om je paard terug te vinden als hij op de wedstrijd uit de trailer wordt gejat. Dit zijn Europese maatregelen die zijn doorgevoerd: Europa wil één identificatiemethode voor alle paarden en daarom ook is het brandmerken verboden! De KNHS moet het chippen verplicht stellen en ik zie het probleem heir niet zo van. Er wordt zoveel gesjoemeld in de handel en er wordt genoeg gejat. Is het toch fijn als je kan aantonen dat het toch echt jouw paard is? En die ene chip….inderdaad, over brandmerken en enten en pramen en weet ik veel wat hoor je niemand.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 13:38

Zelf heb ik een aantal paarden die en gechipt en gebrandmerkt zijn (overgangsperiode), een fjord met alleen brandmerk en haar dochter met alleen chip. Ook mijn appaloosa merrie heeft een chip.

Uit een onderzoek is gekomen dat paarden die gechipt worden hier meer pijn van hebben (op het moment zelf en de dagen erna) dan paarden die bijv. gebrandmerkt worden.
Daarnaast zijn er apparaatjes waarmee je een chip kunt verwijderen en er zijn apparaten waarmee je de code die op de chip staat kunt 'wijzigen'.

Ook fok ik rashonden, deze worden door de Raad van beheer gechipt, maar bij drie van mijn honden zit de chip al op een andere plek. Normaal zit hij bij een hond net boven de schouderbladen en dan iets links, maar bij de ene zit hij voor op de borst, bij de ander naast de ribben!!! Ik ben blij dat hij nog niet in een gewricht zit!!

Ik ben dit topic niet gestart omdat ik tegen het chippen ben of er juist voor. Iedereen mag zelf weten wat hij/zij doet.
Zoals ik al zei, een aantal van mijn eigen paarden heeft ook een chip...
Maar heeft een chip echt nut?
Ik bedoel, om te kunnen kijken of een dier een chip heeft en om te kijken of de code correspondeerd met die op het papier of paspoort, moet je een afleesapparaat hebben. ik heb er eentje aangeschaft ivm de puppies die ik fok en daarmee kan ik ook de chips van paarden aflezen, maar hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk zo'n ding en wie loopt er bijv. mee op een paardenmarkt?? Verward

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:03

Gail schreef:
Dit is allemaal wel erg simplistisch gesteld: het is niet even een instrument op fraude op wedstrijden tegen te gaan en natuurlijk ook niet om je paard terug te vinden als hij op de wedstrijd uit de trailer wordt gejat. Dit zijn Europese maatregelen die zijn doorgevoerd: Europa wil één identificatiemethode voor alle paarden en daarom ook is het brandmerken verboden! De KNHS moet het chippen verplicht stellen en ik zie het probleem heir niet zo van. Er wordt zoveel gesjoemeld in de handel en er wordt genoeg gejat. Is het toch fijn als je kan aantonen dat het toch echt jouw paard is? En die ene chip….inderdaad, over brandmerken en enten en pramen en weet ik veel wat hoor je niemand.

De KNHS móet het chippen helemaal niet verplicht stellen. De KNHS heeft gewoon een vette deal gesloten met sponsor Virbac, de fabrikant van de chipjes. Volgens de europese regelgeving is het verplicht om een paspoort bij je paard te hebben, maar in de richtlijn staat helemaal niks over chippen. Als het zo'n geweldig veilige methode was, dan begrijp ik niet dat men in Duitsland zo tegen is Verward

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:09

Het brandmerken is verboden omdat Europa nog maar 1 'lichamelijke' identificatiemethode accepteert enm dat is chippen.

Ik vind persoonlijk dat mensen er te moeilijk over doen. Als iedereen zo begaan is met dieren haal dan die asiels eens leeg. Klinks misschien als tang op een varken maar daar erger ik me aan en dat vind ik 100 keer zo erg dan een chippie in de hals!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:25

Nee, Europa stelt dat er maar 1 identificatiemethode mag zijn die fysiek "letsel" toebrengt. Dus ofwel een chip, ofwel een tatouage/brandmerk/whatever. Omdat de KNHS chippen verplicht heeft gestelt, vervallen daarmee dus alle andere methoden. Niet andersom.

een chip bij een hond en bij een paard zijn niet te vergelijken, omdat de chip bij honden (en katten e.d.) onder de huis wordt aangebracht, en de chip bij paarden in de spier wordt aangebracht. De kasn op zwerven is bij paarden dus zeer gering, maar er is gewoon niets bekend over de effecten op langere termijn.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:39

Gail, de KNHS MOET niets! Zoals een ander al zei, ze hebben gewoon een vette deal met Virbac afgesloten, waarom zijn ze anders de hoofdsponsor geworden?
Verplicht is een registratie dmv een paspoort, meer niet! Brandmerken dmv hitte is verboden doordat men het dierenmishandeling vond. Zoals ook al gemeld bleek in testen dat brandmerken zelfs vriendelijker is voor paarden dan chippen. Branden gebeurt nog wel in het buitenland waardoor wij in NEderland straks met de problemen zitten als we een paard kopen met brandmerk en niet mee mogen doen op keuringen en wedstrijden. Dat is weer, net als chippen, het resultaat van 'eng' kijken naar je besluiten zonder het buitenland in je beslissing mee te nemen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 15:25

Moeten….

Wat jullie zeggen klopt toch volgens mij ook niet helemaal: brandmerken is in Europa verboden. Zo erg zelfs dat er gedreigd is door LNV met een ‘tentoonstellingsverbod’ voor paarden geboren in & na dit jaar dus 2002 die een brandmerk zouden hebben, in navolging van gecoupeerde honden en trekpaarden zonder staart….Zo erg dat er sprake was van het verbieden van deelname van gebrandmerkte paarden op wedstrijden. Gelukkig is dit van de baan…maar het is niet ff de KNHS die alles fout doet hier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:45

Sinds wanneer is het verboden staarten te couperen?
Ik was vorig jaar in schagen op de landbouw dag en daar liepen de trekpaard veulens van dat jaar(2001) zonder staart!!!
Ik wil wedden dat het gewoon overal nog gebeurd.

Wat het chippen betreft, ik begin er niet aan.
Danno is als veulen al gechipt dus daar had ik niks over te zeggen maar felix krijgt geen chip.

Diefstal??? De politie doet er geen eens wat aan. die doen pas wat als er een moord is gepleegd.
Daarnaast gaat het paard de kar op , rijden ze het illegaal de grens over en hoppa in de worst.

Onze nieuwe regering moet bezuinigen , dus eerdaags zal er wel zo'n pipo opstaan die het wel nodig vind dat wij paardenhouders belasting gaan betalen. En dan is het toch lekker makkelijk dat de NHS(deze toch?)
en alle andere verenigingen het chippen verplicht hebben gesteld en dat alles op papier staat wie de eigenaar is van welk paard.

ze moeten eerst maar eens met cijfers komen van opgeloste paarden ontvoeringen en andere fraude .

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:34

Cowgirl schreef:
Sinds wanneer is het verboden staarten te couperen?
Ik was vorig jaar in schagen op de landbouw dag en daar liepen de trekpaard veulens van dat jaar(2001) zonder staart!!!
Ik wil wedden dat het gewoon overal nog gebeurd.

Toen mocht het nog, het is per 1 september 2001 verboden geworden. Bij veulens die dit voorjaar geboren zijn mag het dus niet meer. Op de keuring liepen ook allemaal veulens met staart.

Over het chippen:
Ik heb het gewoon laten doen. Op den duur wil het ministerie toch alle beesten geregistreerd hebben, denk aan de gele oorflappen bij koeien, oormerkjes bij geiten en schapen en dan nu het chippen van paarden. Ik vind het een goed idee dat het ook via DNA kan, maar ik heb gewoon laten chippen.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:49

Gail schreef:
Het brandmerken is verboden omdat Europa nog maar 1 'lichamelijke' identificatiemethode accepteert enm dat is chippen.

Dat is niet waar, veulens krijgen nog steeds een brandmerk.
Overigens begrijp ik niet waarom mensen zo bang zijn dat hun paard uit de trailer wordt gestolen, wie laat een paard dan onbewaakt op de trailer staan?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:05

Het gaat natuurlijk niet alleen om diefstal maar het gaat ook om volksgezondheid. Daarom is het dus van belang dat een betreffend paspoort bij een bepaald paard hoort. De chip koppelt op eenvoudig controleerbare wijze een individueel dier aan paspoort en levensnummer.Er ligt onderhand een voorstel klaar om per 01-01-2003 het chippen verplicht te stellen. In september worden de concrete voorstellen (inclusief overgangsbeleid) verwacht.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:26

Ik begrijp de relatie met de volksgezondheid niet zo. Wat bedoel je daar precies mee?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:43

In de EU beschikking 2000/68 staat voorgeschreven dat paardachtigen een paspoort en een uniek levensnummer dienen te hebben om te komen tot een sluitende registratie van medicijnen. In het paspoort moet door de eigenaar worden aangeven of het dier aan het eind van zijn leven bestemd word voor de consumptie (slacht) of voor destructie.
Als het dier ooit nog geslacht moet kunnen worden, dient de dierenarts alle toegediende medicamenten te registreren in het paspoort. Als het dier niet voor humane consumptie bestemd is, is een ruimere keuze uit het arsenaal diergeneesmiddelen mogelijk en behoeft gedetailleerde registratie van het geneesmiddelengebruik niet plaats te vinden Dit betekent dat alle paardachtigen in Nederland moeten worden voorzien van een uniek levensnummer.

VOLKSGEZONDHEID.

Omdat het ook om aspecten van volksgezondheid gaat, is het van belang dat het zeker is, dat het betreffende paspoort bij een bepaald paard hoort. Daarom zal de projectgroep voorstellen alle paarden ook te chippen. Deze chip koppelt op eenvoudig controleerbare wijze een individueel dier aan paspoort en levensnummer

Bron; PVE-Sectorinfo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:23

En daar raak je eigenlijk de kern van het vraagstuk:
hebben we het over een consumptiedier of een huisdier?

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:53

Greetje, dan vraag ik me 1 ding af, wij moesten met een pony naar de kliniek in Utrecht, ze nemen de gegevens over uit het paspoort in de computer en dan ..............
Ik denk ze zullen wel controleren op de chip, zodat ze zeker weten welke pony/paard ze behandelen, nou nee dus.
Dus ik had ieder ander gelijkend paspoort mee kunnen nemen, dat vind ik dus heel raar.
Verder denk ik ook dat het een goeie zet is voor de belastingdienst, nou oke dan maar, maar niet mijn oude paarden, die zijn dus echt niet gechipped, sterker nog van 1 heb ik niet eens een paspoort, nu ben ik volgens mij in overtreding toch.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 07:41

Zep schreef:
En daar raak je eigenlijk de kern van het vraagstuk:
hebben we het over een consumptiedier of een huisdier?

Precies! En als je het mij vraagt, dan is het paard tegenwoordig geen consumptiedier meer.....

En Greetje, hardstikke leuk hoor om een paspoortnummer aan de chip te koppelen om de identiteit van het dier onomstotelijk vast te kunnen stellen.... Maar nog steeds is niet overtuigend bewezen dat de data die op de chip staan NIET naderhand van buitenaf gemanipuleerd kunnen worden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:09

Volgens de wet is een paard een consumptie dier. En met dat in het oog moeten de eigenaren van een consumptie dier registreren wat voor medicamenten het gebruikt ivm met bescherming van de consument. Het paardenpaspoort is alleen DAARVOOR bedoeld, niet voor de KNHS. Voor de europese wetgeving is alleen een paardenpaspoort voldoende alleen de KHNS had iets leuks bedacht met Virbac om te chippen. In principe hoort een veearts in het paspoort alle medicamenten te melden, echter gebeurt dat nog niet (althans niet bij mijn paard).

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:38

Eleonoor schreef:
Volgens de wet is een paard een consumptie dier. En met dat in het oog moeten de eigenaren van een consumptie dier registreren wat voor medicamenten het gebruikt ivm met bescherming van de consument. Het paardenpaspoort is alleen DAARVOOR bedoeld, niet voor de KNHS. Voor de europese wetgeving is alleen een paardenpaspoort voldoende alleen de KHNS had iets leuks bedacht met Virbac om te chippen. In principe hoort een veearts in het paspoort alle medicamenten te melden, echter gebeurt dat nog niet (althans niet bij mijn paard).

Dat zei ik ook al eerder in dit topic, dat de KNHS een megadeal heeft gesloten met Virbac.... die link was snel gelegd, daar hoef je geen economisch wonder voor te zijn. Vooralsnog heb ik nog steeds geen argumenten gehoord die mij ervan kunnen overtuigen dat dat chippen écht noodzakelijk is...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:10

Prima maar het is ook niet zo simpel als de KNHS die het er ff doordouwt. En Mirte...het KWPN brandt níet meer, geen veulens (? doen ook lang niet alle stamboeken hoor!) en niet bij stamboekopname.

En het is ook niet zo simplistisch als dat het gaat om fraude te voorkomen of om het jatten van de trailer tegen te gaan...

Sommige beslissingen van hogerhand zijn niet fijn maar worden gewoon genomen. Dan kan je allerlei uitvoerders wel gaan zitten beschuldigen en zwartmaken, maar waarvoor? Wat is het nut daarvan?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:42

Gail schreef:
Prima maar het is ook niet zo simpel als de KNHS die het er ff doordouwt. En Mirte...het KWPN brandt níet meer, geen veulens (? doen ook lang niet alle stamboeken hoor!) en niet bij stamboekopname.

En het is ook niet zo simplistisch als dat het gaat om fraude te voorkomen of om het jatten van de trailer tegen te gaan...

Sommige beslissingen van hogerhand zijn niet fijn maar worden gewoon genomen. Dan kan je allerlei uitvoerders wel gaan zitten beschuldigen en zwartmaken, maar waarvoor? Wat is het nut daarvan?

Idd, die beslissing is door de KNHS - om met jouw woorden te spreken - "gewoon genomen". Doorgedrukt dus.

Ik maak geen uitvoerders zwart; ik constateer een feit. En ik laat mij dwingen tot iets waarvan het nut en de noodzaak niet overtuigend bewezen is. Daar gaat dit topic over en ik heb ook al eerder uitgelegd waarom ik het onzin vind, net als een paar anderen hier trouwens.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:50

Nou die van de trailer jatten vind ik ook wel iets simplistisch gesteld...