Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Gail schreef:Dit is allemaal wel erg simplistisch gesteld: het is niet even een instrument op fraude op wedstrijden tegen te gaan en natuurlijk ook niet om je paard terug te vinden als hij op de wedstrijd uit de trailer wordt gejat. Dit zijn Europese maatregelen die zijn doorgevoerd: Europa wil één identificatiemethode voor alle paarden en daarom ook is het brandmerken verboden! De KNHS moet het chippen verplicht stellen en ik zie het probleem heir niet zo van. Er wordt zoveel gesjoemeld in de handel en er wordt genoeg gejat. Is het toch fijn als je kan aantonen dat het toch echt jouw paard is? En die ene chip….inderdaad, over brandmerken en enten en pramen en weet ik veel wat hoor je niemand.

Cowgirl schreef:Sinds wanneer is het verboden staarten te couperen?
Ik was vorig jaar in schagen op de landbouw dag en daar liepen de trekpaard veulens van dat jaar(2001) zonder staart!!!
Ik wil wedden dat het gewoon overal nog gebeurd.

Gail schreef:Het brandmerken is verboden omdat Europa nog maar 1 'lichamelijke' identificatiemethode accepteert enm dat is chippen.

Zep schreef:En daar raak je eigenlijk de kern van het vraagstuk:
hebben we het over een consumptiedier of een huisdier?
Eleonoor schreef:Volgens de wet is een paard een consumptie dier. En met dat in het oog moeten de eigenaren van een consumptie dier registreren wat voor medicamenten het gebruikt ivm met bescherming van de consument. Het paardenpaspoort is alleen DAARVOOR bedoeld, niet voor de KNHS. Voor de europese wetgeving is alleen een paardenpaspoort voldoende alleen de KHNS had iets leuks bedacht met Virbac om te chippen. In principe hoort een veearts in het paspoort alle medicamenten te melden, echter gebeurt dat nog niet (althans niet bij mijn paard).
Gail schreef:Prima maar het is ook niet zo simpel als de KNHS die het er ff doordouwt. En Mirte...het KWPN brandt níet meer, geen veulens (? doen ook lang niet alle stamboeken hoor!) en niet bij stamboekopname.
En het is ook niet zo simplistisch als dat het gaat om fraude te voorkomen of om het jatten van de trailer tegen te gaan...
Sommige beslissingen van hogerhand zijn niet fijn maar worden gewoon genomen. Dan kan je allerlei uitvoerders wel gaan zitten beschuldigen en zwartmaken, maar waarvoor? Wat is het nut daarvan?