Eigenaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:23

Vippie die bladzijde die jij aanhaalt staat ook in mijn paspoort (KWPN) en in het paspoort van de K welsh, dat is bladzijde 7.
Vervolgens staat op bladzijde 23 onder het kopje "Toelichting gebruik paardenpaspoort" het volgende:
"Indien het paard geheel of gedeeltelijk van eigenaar wisselt, moet de nieuwe eigenaar....enz....enz.........Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom'.
(Bij het NHS paspoort dat hier ook in huis ligt van een van de pensionpaarden is dat respectievelijk blz. 9 en 33)
Helaas blijft staan dat het geen geldig eigendomsbewijs is (juridisch gezien).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 06:40

batje"]
[quote="Vippie"]
Bepaling inzake de eigendom:
1. Voor wedstrijden heeft het paard de nationaliteit van de eigenaar.

2. Bij verandering van eigenaar moet het paspoort, samen met naam en adres van de nieuwe eigenaar, onmiddelijk worden ingediend bij de instantie, de vereniging of offieele dienst van afgifte, die het paspoort na de nieuwe registratie aan de nieuwe eigenaar doet toekomen.
[/quote]
Hier staat nergens dat het paard van jou is als je naam op het boekje staat.. Er staat alleen dat je verplicht bent aan het stamboek te melden dat het paard van eigenaar is gewisseld.
[/quote]

Maar daaronder wel!

[quote="vippie schreef:
Daaronder een vak met daarin de tekst:
Ondergetekende verklaart het vooromschreven paard te hebben verkocht aan:
Naam adres woonplaats nieuwe eigenaar.
Stempel met datum overschrijving en handtekening van de stamboek secretaris.

Bewijs van verkoop, dus ik is nieuwe eigenaar. Dit wordt altijd gechecked door het stamboek of de betreffende fjord niet gestolen te boek staat.

Viv

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 06:57

fabienne schreef:
Vippie die bladzijde die jij aanhaalt staat ook in mijn paspoort (KWPN) en in het paspoort van de K welsh, dat is bladzijde 7.
Vervolgens staat op bladzijde 23 onder het kopje "Toelichting gebruik paardenpaspoort" het volgende:
"Indien het paard geheel of gedeeltelijk van eigenaar wisselt, moet de nieuwe eigenaar....enz....enz.........Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom'.
(Bij het NHS paspoort dat hier ook in huis ligt van een van de pensionpaarden is dat respectievelijk blz. 9 en 33)
Helaas blijft staan dat het geen geldig eigendomsbewijs is (juridisch gezien).

Helaas voor jullie is het fjordenpaspoort niet hetzelfde als het KWPN, Welsh, NHS oid. Blz 7 is bij mij Aantekeningen van het stamboek (premiestempels). Blz 23 lijst van eigenaren en toelichting is blz 25.
Even de punten daar kort samengevat:
- Uitgegeven volgens EEG richtlijn
- Verlies paspoort melden
- Bij verkoop moet het paard op naam van de koper worden overgeschreven, zie hiervoor blz 22, 23, 24 van het paspoort. (Is dus eigendomsoverdracht)
- Paspoort heeft adm. nr wat overeenkomt met reg.nr van het betreffende paard,
- Paspoort dient ter identificatie paard ...blabla
- Export of sterfte paard paspoort terugzenden naar stamboek
- Voor export paspoort alleen geldig voorzien van export stempel geplaatst na een door de EIGENAAR gevragde inspectie tbv export bij het stamboek.

Bij ons is pag 22, 23 en 24 toch echt een echte eigendomsregistratie. nergens op het papspoort een regeltje dat het geen geldig eigendoms bewijs is: kan ook niet want dat is het dus wel.

Pech voor jullie dus, volgende keer gewoon een fjord kopen, dan heb je die elende niet.

Sterker nog voorbeeld van nog niet zo lang geleden:
Vriendin heeft fjord en gaat scheiden van man, man wil kwaad en verkoopt fjord. Vriendin meteen aangifte gedaan van diefstal bij politie en stamboek (haar naam op stamboekpapier), na 2 maanden wil nieuwe "eigenaar" papier over laten schrijven want wil met beestje naar keuringen.
Stamboek belt politie en vriendin, vriendin haalt onder politiebegeleiding paard op (UIT BELGIE) en is weer happy. Belg en ex-man waren flink het saadje.
Stamboekpapier van ons is dus wel degelijk eigendomsbewijs.

Viv

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 06:58

Dus deze bladzijde zit NIET in JOUW paspoort?????????

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:11

Nee die zit er niet in! Toelichting gebruik paspoort wel maar niet dat artikeltje, kan dr ook niks aan doen. Paspoort is bij ons wel degelijk bewijs van eigendom, daarom staat die restrictie er niet in.
Sorry nogmaals, heeft ons stamboek toch nog iets goed voor elkaar.
En als je het niet gelooft, wil hem best van het weekend ff voor je inscannen hoor, kun je het zelf lezen.
Inhoudsopgave: blz 22, 23, 24 EIGENDOMSREGISTRATIE in 3 talen. en alles wat hiefvoor al aangehaald is.
Viv

Viv

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:23

Tja dan weet ik het ook niet meer, het is hooguit vreemd dan dat ze beweren alles uniform te willen maken en dan toch weer dit soort verschillen erin laten zitten...Ik ga toch eens verder informeren hoe het dan kan zijn dat alleen mensen met een fjorden paspoort dan wel een wettig eigendomsbewijs in handen hebben en alle anderen niet Verward

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:43

Tsja ik wete het ook niet hoor, tis opzich wel uniform, alleen zijn de blaadjes beetje gehusseld.
Zit er bij jullie ook een toestemming voor slacht in? Dat je door zetten van handtekening je paard uitgesloten wordt van slacht voor menselijke consumptie?
Viv

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:35

Dat is alleen wanneer het dier stoffen/medicatie heeft toegediend gekregen waardoor het volgens de europese normen voor slacht voor menselijke consumptie wordt uitgelsoten.

En ook in mijn welshpaspoort staat dat bij overdracht van het dier dit middels het paspoort gemeld moet worden bij het stamboek. Maar in mijn paspoort staat nergens mijn naam (heb het paspoort zelf aangevraagd bij de pony omdat zij geen paspoort had) Mijn naam staat wel op haar stamboekpapier.

En van een pony die ik gekocht had (met papaieren en die wel in bezit was van een paspoort) hoefde ik bij tenaamstelling het paspoort niet op te sturen. Verward

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 10:40

Yootha, weet jij het dan misschien. Krijgen jullie dit soort vragen ook wel eens bij een stamboek?
Misschien als je het bewijs hebt dat je al zoveel jaren voor een paard zorgt/betaald is dit een soort eigendomsbewijs.
Maar wat bewijzen de stamboekpapieren dan wel? Wat bewijst dan het op jouw naam zetten van een paard?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 12:26

HiHi volgens mij is het enige nut daarvan dan dat het stamboek weet waar de paarden blijven, maar dat laten ze ons wel zelf betalen......