Hoe koker schoonmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flames2dust

Re: Hoe koker schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:29

met lauw water een sponje, maar voor sommige dingen heb je toch echt je handen nodig (met of zonder handschoentjes natuurlijk!)

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:55

Ik heb mijn ruin al bijna zeven jaar en heb de koker nog nooit schoongemaakt. Andere ruinenhouders heb ik het ook nog nooit zien doen of over gehoord? Is het echt zo noodzakelijk dan??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:04

Mea schreef:
Ik heb mijn ruin al bijna zeven jaar en heb de koker nog nooit schoongemaakt. Andere ruinenhouders heb ik het ook nog nooit zien doen of over gehoord? Is het echt zo noodzakelijk dan??

Ik zeg maar zo: doe je het bij jezelf? Doe het dan ook bij je paard.............

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:18

ikke schreef:
Mea schreef:

Ik zeg maar zo: doe je het bij jezelf? Doe het dan ook bij je paard.............

Hoe doen wilde paarden dat dan? Of is het bij hengsten niet nodig??

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:31

Ik heb altijd ruinen gehad en heb het ook nog nooit gedaan mijn DA vind het ook onzin

enige wat ik doe is zomers keer slang er in zeten en klaar ga er echt niet aan zitten of zo dat regelt die zelf maar

en je kunt een paard niet met een mens vergelijke ikke
dan moet je heb ook soken aan doen en elke dag onder een douch stoppen kleren aan doen heb leren op een wc zijn behoefte te doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:03

Mea schreef:
Hoe doen wilde paarden dat dan? Of is het bij hengsten niet nodig??

In het wild kunnen ze door het water lopen, hengsten schachten vaker uit (deels een hormonenkwestie, die wij zo nodig om zeep moeten helpen) en ja, in het wild levert het ook wel problemen.
miriamrocky schreef:
Ik heb altijd ruinen gehad en heb het ook nog nooit gedaan mijn DA vind het ook onzin

enige wat ik doe is zomers keer slang er in zeten en klaar ga er echt niet aan zitten of zo dat regelt die zelf maar

en je kunt een paard niet met een mens vergelijke ikke
dan moet je heb ook soken aan doen en elke dag onder een douch stoppen kleren aan doen heb leren op een wc zijn behoefte te doen

Kleding heeft niks te maken met het schoonhouden van geslachtsdelen. Onze kleding is de vacht van het paard. Die borstel je, dat is belangrijk, daar is iedereen van overtuigd, net zo goed als dat we kleding in de was doen. Waarom is het dan wel normaal om je eigen geslachtsdelen te reinigen en die van je paard niet?? De hoeven houdt je immers ook schoon en laat je controleren door een deskundige.......

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:28

vind beetje onzin
en heb het nooit gedaan mijn opa heeft 50 jaar paarden gehad en heeft het nooit gedaan ook niet bij de ruinen enige wat wij deden is zomers is de slang er in

en ik vind gewoon een paard moet je niet vegelijke met een met een mens

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:31

Ik heb al vaak gehoord van onsteking in de koker omdat het gewoon niet schoon wordt gehouden. Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen dat vuil en zand etc erg gaat irriteren daarbinnen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:39

Ja inderdaad, het lijkt me voor het paard niet echt fijn dat zand enzo. Ik zeg heel eerlijk, ik vind het niet leuk om schoon te maken en zomers doe ik het meestal met de sleng en daarna met mn hand. maarja, het zla toch schoon moeten he.

Hoe vaak doen jullie het eigenlijk?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:40

Meestal 1 a 2 keer per jaar. En aangezien de troep die er soms uit komt(zand etc) lijkt het mij dus wel erg noodzakkelijk!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:41

Zet er een merrie bij Clown

Mijn knollie was daarna echt zeer schoon......

Zelf maak ik het regelmatig schoon met een babydoekje, en vervolgens de brokken eruit spuiten met een slang. Maar goed, ik mag er makkelijk aankomen, hij vindt het ook heerlijk en staat echt te genieten

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:42

Nou een merrie bij mijn ruin helpt niet echt ofzo hoor haha

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:19

roosje84 schreef:

Dan springt ie er niet op waarschijnlijk...... Tong uitsteken

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:21

Sorry hoor, maar ga dit ook echt niet doen.. Mijn vader houdt al jaren paarden, en heeft nooit problemen gehad.
Ik heb het idee dat die ontstekingen bijna niet ontstaan wanneer je je paard schoon houdt en veel buiten laat staan. Wanneer je ze op stal houdt heb je altijd wel kans op ontstekingen, niet alleen in de koker.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:53

Mijn ruin heeft (af en toe) zwart, kleverig spul op zijn achterbenen zitten. Nu las ik iets wat er op neer kwam dat dit een teken is dat de koker erg vies is, klopt dit? Want dan moet ik maar is beginnen met het aan-de-koker-zitten oefenen. Tong uitsteken

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:00

Mijn ruin heeft dat dus ook, hij heeft erg vaak onwijs veel smurrie in zijn koker hangen.
Schoon maken met een spons doe ik ook zo vaak mogelijk.
Ik merk wael dat als ik dit niet doe het veel voller komt te zitten en hij het niet prettig vind als ik er aan kom.
Zodra het weer bijgehouden is, is er niets aan de hand.. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:18

_Lotjuh_ schreef:
Mijn ruin heeft (af en toe) zwart, kleverig spul op zijn achterbenen zitten. Nu las ik iets wat er op neer kwam dat dit een teken is dat de koker erg vies is, klopt dit? Want dan moet ik maar is beginnen met het aan-de-koker-zitten oefenen. Tong uitsteken

Ja dat klopt en als je nu nog moet oefenen om ergens aan te mogen komen, dan ben je rijkelijk laat.
Kun je ook iets in z'n kont stoppen?? (Een thermometer, bijvoorbeeld) Zorg dat je paard dit soort dingen normaal vindt als er niks aan de hand is. Heb je dan een probleem, dan heb je dit er niet OOK nog bij............
miriamrocky schreef:
vind beetje onzin
en heb het nooit gedaan mijn opa heeft 50 jaar paarden gehad en heeft het nooit gedaan ook niet bij de ruinen enige wat wij deden is zomers is de slang er in

en ik vind gewoon een paard moet je niet vegelijke met een met een mens

Wat jij vindt is best, maar niet zeuren als je eens een probleem hebt..........

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:07

@ Ikke: Ik heb mijn pony nog maar een paar maanden, en we zijn nog bezig met een goede band opbouwen. Vandaar dat ik waarschijnlijk dus nog niet overal aan mag komen. Dus zal ik toch eerst moeten gaan oefenen, dan maar hopen dat hij het snel accepteerd en ik de koker binnenkort schoon kan maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:11

_Lotjuh_ schreef:
@ Ikke: Ik heb mijn pony nog maar een paar maanden, en we zijn nog bezig met een goede band opbouwen. Vandaar dat ik waarschijnlijk dus nog niet overal aan mag komen. Dus zal ik toch eerst moeten gaan oefenen, dan maar hopen dat hij het snel accepteerd en ik de koker binnenkort schoon kan maken.

Overal aan mogen komen behoort tot de standaard-opvoeding van een paard.
Helaas is het aantal goed opgevoede paarden is rap tempo afnemend; zie ook de vele berichten elders op Bokt.
Maar je bent nooit te laat om te beginnen, mijn huidige paard was ook zo "geweldig" opgevoed in deze, maar na drie maanden is het al aardig in de goede richting gegaan (hij is ook wel een beetje een muts in deze).
Die goede band ging wat vlotter; makkelijk zo'n knuffelkont Haha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:27

misschien een domme vraag...
maar als de penis haast geen "vellen" heeft als hij hem uit heeft hangen, maar de laatste paar dagen wel vaak met zijn staart tussen de benen zwiept en ook zijn achterbeen regelmatig even omhoog tilt (niet zo hoog dat hij wat raakt) zou er dan misschien toch troep in zitten?

ik kan hem er bij hem wel uit laten zakken als ik op bepaalde plekken op zijn rug langer blijf poetsen, maar als ik er dan een enkel velltje af wil halen trekt ie hem heel gauw in, mag je daar zo aan de zijkant naar binnen met een vochtig doekje??
vind het zo'n vreemd idee Bloos

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:11

Citaat:
misschien een domme vraag...
maar als de penis haast geen "vellen" heeft als hij hem uit heeft hangen, maar de laatste paar dagen wel vaak met zijn staart tussen de benen zwiept en ook zijn achterbeen regelmatig even omhoog tilt (niet zo hoog dat hij wat raakt) zou er dan misschien toch troep in zitten?

ik kan hem er bij hem wel uit laten zakken als ik op bepaalde plekken op zijn rug langer blijf poetsen, maar als ik er dan een enkel velltje af wil halen trekt ie hem heel gauw in, mag je daar zo aan de zijkant naar binnen met een vochtig doekje??
vind het zo'n vreemd idee

Dat die met zijn staart zwiept of been trap beweging maakt komt omdat die ergens jeuk heeft.
Waarom zou dat gelijk aan die koker moeten liggen.
Zal ik bij jou eens een velletje van zo'n kwetsbaar deel aftrekken, nou je piept wel anders denk ik.
De penis is altijd vochtig, er komt een strootje of wat hooi of modder tegenaan, en dat kan dan vastkleven.
Zou je er aan trekken dat is ook die tere huid stuk, gevolg en bron van ontstekingen en krijgt die een infectie.

Er zullen altijd mensen zijn die verder willen poetsen dan de vacht van het paard en ik hoor ze al brullen bij het lezen, maar waarom toch dat eeuwige gefrunnik aan delen waar niets mis mee is en als een paard geen verdikking heeft ( dus opgezette koker met een smegma boon erin, dan weet de DA er wel raad mee )
Advies is ook van de ervaren DA, blijf er af en zeker met al die ontvettingsmiddeltjes want dan kan het ook niet meer beschermd zijn tegen invloeden van buiten ( denk aan insekten )
En vooral dat dwangmatige wekelijkse wasbeurtje wat ik ondertussen steeds meer lees als vaste routine, het moet niet gekker worden.
Zeker als er niets mis is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:13

ik doe dat gewoon met badedash,en met mijn handen ben niet vies van mijn paard,ik ga echt diep na binnen tot dat ik niks meer voel,en dan de slang erin en goed uit spoelen,
mijn ruin vind dat niet erg,

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:01

somokkele schreef:
roosje84 schreef:

Dan springt ie er niet op waarschijnlijk...... Tong uitsteken

Nou lekker dan, krijgt de merrie alle troep dus in haar vagina!! Gaat dat dan niet ontsteken??

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:33

juno1 niks meer aan toevoegen helemaal mee eens

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:23

juno1:
ik zit er ook nooit aan, Heb idd zoiets van, als het er normaal uitziet, blijf ik er mooi af. maar aangezien ik verder niks kan vinden waar evt jeuk/irritatie vandaan kan komen, dan wil je toch verder kijken wat het verder zou kunnen zijn, of niet soms....

En met velletje bedoel ik zo'n gelig schilfertje, wat eigenlijk viezigheid is en er ook bijna afvalt, maar doordat het kleeft blijft het nog net hangen, zo'n soort "velletje".... geen echt velletje dus!!trouwens, ik krijg de kans niet eens om zo'n velletje vast te pakken Tong uitsteken maar er valt wel es 1 af, en die heb ik wel eens bekeken ja, wat dat precies was