Moet een jaarling persé in de opfok of kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Moet een jaarling persé in de opfok of kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:20

Cassidy schreef:
Ik zou een jong paard in een groep zetten met leeftijd en geslachtsgenoten. Een veulen kan niet zo heel veel hebben, knokpartijen met oudere paarden komen in een gemengde kudde ook voor, een trap op de verkeerde plek en het is over. Ik weet van shetjes (volwassen) die een trap kregen van een groter paard die op hun hoofd terechtkwam en het leven kostten van die volwassen shet, ik weet van gebroken benen bij jaarlingen in een kudde volwassen paarden, veroorzaakt door een trap van een groter paard. In de natuur hebben paarden meer ruimte om afstand te nemen van elkaar, en kom je doorgaans geen hekken tegen waar een jonkie in een hoek klem kan komen te staan en in elkaar kan worden getrapt zonder dat hij een kant uitkan.

mee eens, veulens onderling gaan anders met elkaar om dan in een kudde. Ligt er ook aan hoe beschermend de moeder is. Ben vandaag overigens al meerdere topics van je tegen gekomen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:51

Wij hebben onze 3 jongere paarden en 2 oudere paarden aan huis, die lopen gewoon bij elkaar in een kudde. Het is veel beter lijkt me omdat de paarden ook goed de regels leren kennen.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:00

Ja daar heb je wel gelijk in een shet is wel anders maar ja een paard blijft een paard.
zulke reasties steel me wel gerust, want ik wil wel het beste vor het veulen.

Groetjes

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:27

Volgens mij kan het geen van beide echt kwaad en is ook geen van beide echt beter. In allebei de gevallen leren ze wel rangorde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:20

Mijn jaarling shet heb ik niet in de opfok gehad. Hij staat gewoon thuis met mijn andere 2 pony's van 7 en 8. Amber vind het enig om met hem te spelen en ik zie ze elkaar nooit trappen. Wel dreigen maar hij kent zijn orde al perfect. Ik heb hier voor gekozen omdat er voor zover ik weet geen opfok in de buurt zit en ik wil hem gewoon thuis hebben. Of het een beter is dan het andere weet ik niet, maar ik het niet het idee dat Hans er onder lijdt.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-02-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:27

Cassidy schreef:
Nadya schreef:
Natuurlijk, maar ik vind het geen vereiste. Daarbij vind ik het mooi om te zien hoe hij leert omgaan met paarden met diverse leeftijden (en dus ook de daarbij horende rangordes). Ik ben het niet eens met de mening dat een jong paard per se in de opfok moet. Opfok prima, maar zo kan het ook.

Op het moment dat een veulen met zijn moeder in de kudde loopt, heeft hij toch al te maken met paarden van diverse leeftijden en diverse posities binnen die rangorde? Dat is hij heus niet vergeten als hij op leeftijd van een half jaar gespeend wordt en de kleuterklas/opfok ingaat.

Ik zeg toch dat het prima is, opfok? Maar geen vereiste. Mijn jonge paard loopt al enkele jaren bij paarden van diverse leeftijden (ook zijn eigen leeftijd) en dat gaat prima. Hij is een zeer sociale en vriendelijke pony geworden en ik was niet dolenthousiast over de opfok hier in de buurt. Dus heb ik het zo gedaan in alle tevredenheid, ook voor de pony als ik hem zo zie. En in deze kudde, waar hij diverse vriendschappen heeft opgebouwd, zal hij nog jaren blijven staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:36

ik ben niet vóór opfok met enkel leeftijdsgenoten, zéker niet bij de jongere generaties (onder twee jaar). mijn ervaringen met dergelijke dieren zijn niet zo goed als die met jonkies die ook één of meerdere 'grootjes' hebben gehad. leeftijdsgenoten moeten er zijn, maar zéker in het begin ook een ouder dier wat ze de kneepjes van het vak en goede manieren bijbrengt. ik kan dit merken aan mijn eigen veulen, hij leert veel van de 3,5 jarige merrie waarmee hij staat, en heeft voor zijn leeftijd érg goede manieren, tov andere paarden én tov mensen. hij kijkt het van haar af, zij speelt met hem, laat hem dollen maar zet hem ook op zijn plek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:24

Ik vind een opfok absoluut geen must. Lekker buiten zijn met andere paarden wel

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:30

Wij hebben al meerdere jaarlingen en veulens gehad en bij ons staan ze meestal tot anderhalf a twee in de opfok en daarna gewoon gemengt.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:31

Ik heb mijn jaarling ook niet naar de opfok gedaan, ze staat tussen 4 andere pony`s waarvan ook 1 jaarling ze hebben het leuk samen en gaat hardstikke goed zo

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:47

Ik vind het wel belangrijk. Voor het respect dat hij krijgt en om vollop van zijn 'jeugd' te genieten! Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:55

Suziej schreef:
Ik vind het wel belangrijk. Voor het respect dat hij krijgt en om vollop van zijn 'jeugd' te genieten! Lachen

mijn babyshet geniet ook van zn jeugd en bezorgt mn fjord een tweede jeugd Clown (Enne ik vind niet dat je kwa opfok een shet met een ander ras kan vergelijken)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:44

IndianLady schreef:
Suziej schreef:

mijn babyshet geniet ook van zn jeugd en bezorgt mn fjord een tweede jeugd Clown (Enne ik vind niet dat je kwa opfok een shet met een ander ras kan vergelijken)

en wat is er dan zo anders aan een shet? is evengoed een paard imo...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:42

Mijn jaarling heeft ongeveer 10 maanden bij leeftijdsgenootjes gestaan en toen gewoon weer thuis in de kudde. Gewoon respect hebben voor de ouderen en lekker spelen met de kneusjes van de groep en madame heeft tot nu toe altijd een geweldige tijd gehad in de wei in de kudde waarvan zij de jongste was. ( geloof dat het dier die daarna de jongste was 5 jaar oud was)
Zolang ze kan spelen en rennen en ze niet zelf te dominant ( of dom Knipoog ) zijn om de ouderen uit te dagen, gaat er echt niets mis en hebben jonge dieren een supertijd op de weide.