Opknappen buitenbak/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Opknappen buitenbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:52

Maar jij zit ook op zandgrond, dus als je het regelmatig los laat woelen dan blijft het water wel weglopen. Op kleigrond gaat dat dus echt niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:15

Voor over de bak hebben wij ook ijzerhoudend water, anders is het idd onbetaalbaar,
Maar ik ben niet bang voor enge dingen betreft over de het zand gooien Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:50

Maar lopen ze bij jou ook de hele dag in die paddocks, dus ook met voertijd etc.
Ik voer mijn hooi al speciaal in bakken, maar er valt nog genoeg te 'stofzuigen' als het op is. Dus zal er best wel wat zand ook mee naar binnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:58

Maar lopen ze bij jou in de zomer dan ook in de paddock?
want dat is de sproeitijd Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:30

Hier is idd ook dat probleem met ijzer in het grondwater. Op sommige plekken zitten ook grote ijzerplaten in de grond, zelfs met speciale boren was het niet makkelijk om de omheining van de bak te laten plaatsen.
Voor drinkwater zou er dus ook een filterinstalatie moeten komen.

Ik denk dat ik toch eens een loonwerker ga bellen om te vragen of zij ervaring hebben met houtsnippers op zand en dan jaarlijks een keer de boel frezen en weer nieuwe houtsnippers erop.
Gewoon mengen (houtsnippers of iets anders) met zand zie ik niet zo zitten, dan houd ik het probleem met zand eten.
En het is hier ook de bedoeling dat ze het hele jaar door in de paddocks lopen en dan een paar uurtjes per dag op het gras.
Dus met bijvoeren van hooi. Al wil ik daarvoor misschien nog iets van een voer rek in de omheining maken zodat het hooi zelf buiten de bak blijft.

Denk dat als dat zou kunnen hier op de zandgrond, dat het wel de best betaalbare oplossing is.
Frezen kan de buurjongen ook wel doen en als na een paar jaar de bodem alsnog dicht slaat, kunnen we het altijd een stukje afgraven en gebruiken om een stuk ongebruikt land op te hogen o.i.d.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:49

@MarijeR : waarom ben je zo bang voor zand eten?? Historie van zandkoliek oid ??
Die van mij staan er zomers 24/7 in, maar ze 'eten' het echt niet met happen tegelijk.

RK schreef:
Maar lopen ze bij jou in de zomer dan ook in de paddock?
want dat is de sproeitijd
Mijn weitje is ongeveer zo groot als een postzegel Lachen
Daar kunnen ze na het werk een uurtje in happen. Als ik ze er dag in zou laten is het op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:28

Ah oke
Daar ging ik ff niet van uit voor in de zomer
Ja dan wordt het idd al anders Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:52

Ik heb hier in principe met ruim 6ha land zat om ze het hele jaar door op de wei te houden (doe ik nu ook met de cobs) maar om die kleintjes niet bevangen te hebben, moeten ze op een hele schrale wei en dan heb je hier zeker in de zomer dat ze al veel zand binnen krijgen.
Ik heb nu een groep overdag een flink aantal uren in de bak los maar ze graven bijna de omheining eruit om nog net dat laatste sprietje gras buiten de omheining te pakken en ook graven ze rustig 30cm diep op zoek naar nog wat wortels van het gras wat er ooit stond Rolleyes
Vandaar dat ik straks iets zoek wat ook het gras goed tegen houdt. Neem aan dat het gras wat moeite heeft met een flinke laag houtsnippers (net als het onkruid in de tuin Knipoog ).

De pony's die nu overdag in de bak los staan, krijgen ook regelmatig een kuurtje tegen het zand, je ziet toch wel zand in de mest als je het controleert in een zak met water...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:36

Is "leem" toevoegen geen idee?
Dat houdt vocht vast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:25

@TS: een erg dure oplossing is om al het zand er uit te halen en te bestraten met rubbertegels oid.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 13:30

@ Dubbeldun: Tja, als m'n bankrekening dát toe zou laten... was er geen probleem Haha!
Is uiteraard wel de mooiste oplossing voor zo'n paddock...

Met leem heb ik wel een goede ervaring in binnenbakken maar voor een buitenbak lijkt me dat toch niet echt ideaal...