Paardenbak aanleggen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Paardenbak aanleggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:32

Als we graven kom ik alleen zand tegen, geen klei of zo.

Wat is een doorlatende filmlaag dan precies?

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:47

Ik ben ook op zoek naar een goede oplossing voor mijn veel te natte bak.
Maar vind dit idd een aardig dure oplossing. Ik ben, samen met mijn bijrijder, de enige die in de bak rijdt.

Nog andere suggesties?

@esperanza: Werkt dit wel bij een bak waar het grondwater standaard heel hoog staat?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:54

Scum schreef:
Bedankt Esperanza. Het is zand. Het is ook geen oorspronkelijk bos, maar de oude bewoners hebben daar elk jaar hun kerstboom geplant die vervolgens flink hoog waren geworden.
Dan zou er volgens jou geen drainage onder hoeven?

We rijden nu in de wei ernaast (of course zonder drainage Haha!), maar die is compleet stukgereden en als het een paar dagen regent dan is het te slecht om op te rijden.

Kijk, drainage is om het water af te voeren. Doet je bodem dat al goed, dan is drainage overbodig. Maar aan de andere kant is drainage niet het duurste element. Het kost bij ons (uit mijn hoofd, dus hou me ten goede € 1,25 per meter). En als je het open hebt liggen dan kan je het er makklijker in leggen als achteraf. Knipoog

Maar op zandgrond is het meestal niet nodig. Bij rijden in de wei trappen de paarden uiteindelijk altijd de bodem dicht. (maar ik train in de zomer ook wel op de wei hoor, je moet toch ook op gras trainen voor de outdoor he) En als het nat wordt, ja dan kan je je lol op Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:58

karoliena schreef:
Als we graven kom ik alleen zand tegen, geen klei of zo.

Wat is een doorlatende filmlaag dan precies?

Ik bedoel een niet doorlatende filmlaag Bloos Die ontstaat dus door humusvorming van mest en hout in de bak (zie eerdere posten).

Je ziet die laag als een zwart laagje in je bodem als je gaat spitten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:20

Nee dat hebben wij ook niet, dus dat is dan goed?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:14

Hmm, dan kan je proberen om het zand over te gooien. Als de grond dichtgestampt zit, dan helpt dat. Als echt je ondergrond verstopt zit helpt dat niet meer. Maar ik weet niet hoe mul je zand is en of het zan erg zwaar gaat worden wanneer je het omgooit? (sommige dingen zijn moeilijk van achter de computer)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:18

Ik heb geen idee het is dus nog nooit los gegooid vandaar dat ik denk en hoop dat dta het probleem is. Ik kan iemand met de trekker de heleboel laten los trekken en het dan een aantal weken laten rusten zodat het mulle er misschein dan uit gaat of is dat een rare gedachte

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:21

Dan zou ik niet te diep gaan, met het risico dat het te mul wordt. Beter als het dan nog nodig is een tweede keer en dan dieper, dan een keer heel diep en dan heeel mul. Zou ik doen, maar ik kan zo van achter de computer niet kijken hoe het er uitziet he?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:26

MariekedB schreef:
Maar vind dit idd een aardig dure oplossing. Ik ben, samen met mijn bijrijder, de enige die in de bak rijdt.

Nog andere suggesties?

@esperanza: Werkt dit wel bij een bak waar het grondwater standaard heel hoog staat?

Ik begrijp het wel hoor, hewt is helaas niet voor iedereen haalbaar. Maar het is wel zo, dat goedkoop ook hier duurkoop is. Als je iedere paar jaar weer iest er aan moet laten doen, is het ook heel duur.

Ehm, op hoogwater werkt het ook. Dan bouwen we omhoog en gaan we dus niet afgraven en dan opbouwen. Maar op veengrond, passen we een andere opbouw toe, een lichtere tegen het verzakken. Dat een kwaal op veengrond, alles zakt weg Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:31

Dank je doen we het gewoon niet te diep, en dan anders gewoon na de zomer straks nog een keer.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:31

[quote="Esperanza[/quote]
Ik kan je wel het een en ander vertellen. Drainage is noodzakelijk als je op een grondsoort zit die niet of weinig water doorlaat (oa klei). Ik zou een PE 80 met kunststof omwikkeling kiezen.

Daana zou ik kiezen voor iets afgraven en dan draineren. Daarop een grove puinlaag (zonder nulfractie!) van 15 cm daarop kunststof bodemroosters, (van ons natuurlijk Haha! ) die afvullen met split en daarop je zand toplaag. Zie plaatje.
Afbeelding
[/quote]

Dus als ik het goed begrijp betaal je alleen voor de roosters al een 10.000 euro voor een bak van 20 bij 40m.
Daar komen dan nog de kosten van afgraven, drainage, puinlaag, split en toplaag bij.
Wat zijn dan ongeveer de totale kosten als je het zo toepast?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:47

Dit is afhankelijk van waar je woont. De zand, split en mengranulaat varieren erg per plaats. (heeft te maken met het transport)

Het zand varieerd soms van € 9,80 per m3 tot € 14,50 per m3, dus daar kan je niet altijd een peil op trekken. In een van de meest duurste gevallen kost het nog eens € 4000 euro er bij. Maar het kan dus ook € 2500 zijn.

Kosten van het afgraven zijn hier nog niet bij in. Dit regelen de meeste mensen vaak zelf. Die kennen een bevriende aannemer... je kent dat wel. Hoe meer je zelf kunt regelen, hoe goedkoper het wordt. Hoe meer ik moet doen, des te duurder het wordt.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:35

Esperanza schreef:
MariekedB schreef:

Nog andere suggesties?

Ik begrijp het wel hoor, hewt is helaas niet voor iedereen haalbaar. Maar het is wel zo, dat goedkoop ook hier duurkoop is. Als je iedere paar jaar weer iest er aan moet laten doen, is het ook heel duur.

Ehm, op hoogwater werkt het ook. Dan bouwen we omhoog en gaan we dus niet afgraven en dan opbouwen. Maar op veengrond, passen we een andere opbouw toe, een lichtere tegen het verzakken. Dat een kwaal op veengrond, alles zakt weg Haha!

Volgens mij zitten wij op veengrond

chloepouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:10

wat voor zand kan je het beste gebruiken voor in een paardenbak. ik heb gehoord over 'stierenzand' waar bedrijven altijd in handelen. wat kunnen jullie mij aanraden?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:14

Heb onlangs gebeld naar een bedrijf voor rijnzand.
Zij zeiden tegen mij dat ik dus meer dan 300 ton nodig zou hebben voor een bak van 50 op 25m
Dit lijkt me echt onwaarschijnlijk? Dat zijn 12 camions!

Kostenkaartje was ook leuk; meer dan 3000 euro?

Scheldezand is dat ook geschikt?
Ik vind wel veel info maar nergens prijzen Tong uitsteken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:36

whisperramse schreef:
Heb onlangs gebeld naar een bedrijf voor rijnzand.
Zij zeiden tegen mij dat ik dus meer dan 300 ton nodig zou hebben voor een bak van 50 op 25m
Dit lijkt me echt onwaarschijnlijk? Dat zijn 12 camions!

Kostenkaartje was ook leuk; meer dan 3000 euro?

Scheldezand is dat ook geschikt?
Ik vind wel veel info maar nergens prijzen Tong uitsteken

Hoe dik is de laag die je wilt hebben? Let er op dat je een flink aantal m2 wilt hebben... 50 x 25 m is 1250m2, maar volgens mijn berekeningen krijg je dan een laag van 0.25 cm. Er komen dus een paar vrachtauto´s voor dat ja Knipoog

De prijs, is dus ruim 10 euro per ton. Is niet zo heel raar, is afhankelijk van het zand. Mul stierenzand is goedkoper, maar zou ik je niet aanraden. Ik zou gaan voor een zandje met korrelgroote 180-230. Een naam kan ik je niet geven, dit kan per leverancier nog wel eens verschillen.

Als je het op naam van een bedrijf (dus niet als particulier) kunt bestellen scheelt het wel aanzienlijk, kan soms 10% schelen. Ik zou gewoon meerdere offertes aanvragen als ik jou was, maar vaak ik door transportkosten wel de dichtsbijzijnde zandhandel het goedkoopst. Welke regio woon je?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:42

Ik ben van Gent, België dus.
En idd, ik had op een laag van 25 cm gerekend Lachen

Mijn vriend is nu nog rond aan het kijken naar andere bedrijven in het Oost-vlaamse om zo de transportkosten te remmen.
Stierenzand kennen ze hier dus niet; heb het al overal gevraagd maar nergens te vinden
Een vriendin van me heeft scheldezand en haar bak is nog lekker te rijden Ja

Mijn "bakplan"

Platen slaan tegen de zijkanten, zodat het zand niet kan wegvloeien.
Een laag opvulgrond (voor niks) laten komen, zodat de piste zeker hoger ligt dan de weide.
Dit eventjes laten zakken en dan met een grote rol erover.
Daarna pas het "zand" laten komen. Mij hebben ze verteld dat een korrel O/7 zeer geschikt is.
Ik heb het geluk dat mijn weide hier al het "allerhoogste" ligt, dus ze is altijd droger dan omliggende weides.
Het enige probleem nu is dat de piste waarin we rijden nu een echte modderbak aan het worden is en da's natuurlijk niet handig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:54

Die bak is idd aardig aan het vermodderen Lachen Het is nu gewoon weidegrond maar met dit weer gaat het snel kapot natuurlijk. Een bak zou fijn zijn, maar het moet wel geen te dure onderneming worden..

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:37

ik heb ook een eigen rijbak, niet dat ik er wat aan heb Tong uitsteken heb geen paard om te rijden, hihi.
maar voor de aanleg hebben we eerst een deel afgegraven, toen een laagje wit zand gestort, daaroverheen worteldoek en daarop fijne houtsnippers, heb dus een bak van houtsnippers, en hij is onder alle weersomstandigheden perfect Bloos behalve als het sneeuwt, hehe, maar dan ga ik sneeuwschuiven, de bak is nu 2 jaar oud, en de onderste laag van snippers begint wat te verpulveren, maar daardoor heb ik een supervering in de bodem, als je erop springt veert de bodem mee, wat weer heerlijk loopt voor de paardjes, en heb ook weinig last van hoefslagsporen doordat de snippers niet zoveel verplaatst worden door de hoeven als met zand het geval is waarbij het paard echt sporen trekt. en nooit last van modder, of plassen water of wat dan ook.
het enige nadeel is vallen Clown dat is iets pijnlijker met snippers, maar ach, ik doe mn best om zo min mogelijk te vallen he Tong uitsteken