Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Scum schreef:Bedankt Esperanza. Het is zand. Het is ook geen oorspronkelijk bos, maar de oude bewoners hebben daar elk jaar hun kerstboom geplant die vervolgens flink hoog waren geworden.
Dan zou er volgens jou geen drainage onder hoeven?
We rijden nu in de wei ernaast (of course zonder drainage), maar die is compleet stukgereden en als het een paar dagen regent dan is het te slecht om op te rijden.

karoliena schreef:Als we graven kom ik alleen zand tegen, geen klei of zo.
Wat is een doorlatende filmlaag dan precies?
Die ontstaat dus door humusvorming van mest en hout in de bak (zie eerdere posten).

MariekedB schreef:Ik ben ook op zoek naar een goede oplossing voor mijn veel te natte bak.
Maar vind dit idd een aardig dure oplossing. Ik ben, samen met mijn bijrijder, de enige die in de bak rijdt.
Nog andere suggesties?
@esperanza: Werkt dit wel bij een bak waar het grondwater standaard heel hoog staat?
) die afvullen met split en daarop je zand toplaag. Zie plaatje.

Esperanza schreef:MariekedB schreef:Ik ben ook op zoek naar een goede oplossing voor mijn veel te natte bak.
Maar vind dit idd een aardig dure oplossing. Ik ben, samen met mijn bijrijder, de enige die in de bak rijdt.
Nog andere suggesties?
@esperanza: Werkt dit wel bij een bak waar het grondwater standaard heel hoog staat?
Ik begrijp het wel hoor, hewt is helaas niet voor iedereen haalbaar. Maar het is wel zo, dat goedkoop ook hier duurkoop is. Als je iedere paar jaar weer iest er aan moet laten doen, is het ook heel duur.
Ehm, op hoogwater werkt het ook. Dan bouwen we omhoog en gaan we dus niet afgraven en dan opbouwen. Maar op veengrond, passen we een andere opbouw toe, een lichtere tegen het verzakken. Dat een kwaal op veengrond, alles zakt weg

whisperramse schreef:Heb onlangs gebeld naar een bedrijf voor rijnzand.
Zij zeiden tegen mij dat ik dus meer dan 300 ton nodig zou hebben voor een bak van 50 op 25m
Dit lijkt me echt onwaarschijnlijk? Dat zijn 12 camions!
Kostenkaartje was ook leuk; meer dan 3000 euro?
Scheldezand is dat ook geschikt?
Ik vind wel veel info maar nergens prijzen

Het is nu gewoon weidegrond maar met dit weer gaat het snel kapot natuurlijk. Een bak zou fijn zijn, maar het moet wel geen te dure onderneming worden..
heb geen paard om te rijden, hihi.
behalve als het sneeuwt, hehe, maar dan ga ik sneeuwschuiven, de bak is nu 2 jaar oud, en de onderste laag van snippers begint wat te verpulveren, maar daardoor heb ik een supervering in de bodem, als je erop springt veert de bodem mee, wat weer heerlijk loopt voor de paardjes, en heb ook weinig last van hoefslagsporen doordat de snippers niet zoveel verplaatst worden door de hoeven als met zand het geval is waarbij het paard echt sporen trekt. en nooit last van modder, of plassen water of wat dan ook.
dat is iets pijnlijker met snippers, maar ach, ik doe mn best om zo min mogelijk te vallen he