Automatische drinkbak of emmer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Automatische drinkbak of emmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:43

Ik heb automatische drinkbakken in de stallen en aan het hek van de wei. Ideaal, anders blijf je zeulen met emmers water.
Alleen in de winter wordt de drinkbak buiten afgesloten, ivm bevriezing. Nu staat er dus een speciekuip die met de hand bijgevuld moet worden. Laatste week al niet, door zoveel regen.

Binnen zijn de leidingen geisoleerd en zijn nog nooit bevroren geweest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:50

Wij hebben drinkbakken. Ze staan eigenlijk 24/7 buiten. en hebben 1 grote drinkbak. Ik heb een haflinger en een shetlander verder nog 1 schaap en kippen die daar ook uit drinken. Die ene keer dat ze ooit in de stal staan (en dat is echt zelden) heb ik ook gewoon een emmer. We hebben daar teneerste de aansluiting niet voor en ten tweede ze begrijpen het niet. Want Polly (mijn shetlander) die heeft vroeger op de manege gestaan waar ik vandaan kom daar had hij als enige een aparte drinkbak omdat hij die met die uhm... lepels? of hoe je dat ook noemt niet begreep. dat ding stroomde vol zodra die te laag werd volgens dat ding. Saar heeft bij haar vorige eigenaren ook zo'n drinkbak niet gehad en toen ze eens in een stal stond met zo'n drinkbak wist ze niet hoe het ding werkte. Die waterbak in de wei wordt trouwens altijd bijgevult met de waterslang dus hoeven niet zo met emmers te zeulen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:16

Ik gebruik een roetsvrijstalen drinkemmer van 50L Ik gooi hem iedere avond om en vul hem weer met zuiver water met de tuinslang, geen gezeul met emmers dus én ik kan mooi bijhouden of ze wel genoeg drinkt.

Alleen gaan we de stal verbouwen en komen er wel automatische drinkbakken te hangen, ben d'r niet zo blij mee maar goed.

sweetlovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:41

ik gebruik veel liever automatische drinkbakken omdat je nooit precies weet hoeveel dorst je paard krijgt en als er een x bijvoorbeeld een koliekgeval plaatsvindt en je vanalles moet doen zit je paard misschien een tijd zonder water. dDaarom gebruik ik liever een automatische want leidingen zullen niet sppr snel dichtvriezen omdat het vaak best warm is in de stallen.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:00

heb geenpaard maar wil toch even reageren

ik vind da aan allebij een nadeel en een voor deel zit

automatische drinkbakken kunnne verstopt raken, of bevroren maar is wel handig
emmers moet je veel mee schouwen en sommige paarden gooien ze om maar het is wel schoner en je ziet indd hoeveel ze drinken.
voor wei paaren zijn speci kuipen volgens mij een goede oplossin, maar zo'n ding iste groot voor in de stal Bloos

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:45

minnie_muis schreef:
Wij hebben automatisch drinkbakken met rondpompsysteem. Dus nooit bevroren! En idd geen gesjouw met emmers zou ook teveel werk zijn. Enige nadeel is dat je niet weet hoeveel ze drinken!

Dat is ook erg handig ik heb zelf dan geen paard maar bij ons op de manege hebben ze dat ook

April_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:53

De paarden hebben automatische drinkbakken en de shetjes hebben een waterbak.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:25

Ik heb wel gelezen dat paarden met automatische drinkbakken plm. 1/3 tot 1/2 minder drinken dan uit emmers/tonnen.
Dat zou wellicht voor sommige paarden een probleem kunnen zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:38

Automatische drinkbakken. Ze zijn ze niet geheel van jou afhankelijk, kunnen ze drinken wanneer ze willen, zelf bepalen wanneer en hoeveel. En zo vaak vriest het ook weer niet zo erg in Nederland dat de leidingen gevaar lopen. Bij mijn verzorgpaard op stal zijn de leidingen 2x afgesloten geweest de afgelopen 6 jaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:40

Emmers.
Ik zou graag automatische drinkbakken hebben, maar er zit zoveel puin in de grond, het is niet te doen om daar leidingen te graven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:48

minnie_muis schreef:
Wij hebben automatisch drinkbakken met rondpompsysteem. Dus nooit bevroren! En idd geen gesjouw met emmers zou ook teveel werk zijn. Enige nadeel is dat je niet weet hoeveel ze drinken!

Heb ik ook.
toppie!
Als je veel op stal bent dan zie je het wel hoor, of ze veel of weinig water drinken.
Je kunt het ook merken met mesten Pling

Toen ik de pony van de buren moest verzorgen, liep ik ook steeds met emmers water (en tuinslang)
Deze pony sloopt alles in z'n box en dus ook de drinkbak. Boos!
Hij komt echt vaak z'n stal uit, dus daar kan het niet aan liggen, voordat iemand dat denkt.
De emmers sloopt hij ook, dus regelmatig nieuwe emmers halen.
Dan kan het dus niet anders...........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:05

Emmers, de automatische drinkbakken hebben wij er een aantal jaar geleden allemaal uitgesloopt. Wij willen precies weten hoeveel een paard drinkt onder bepaalde weersomstandigheden, zeker omdat ze grote prestaties moeten leveren op de aangespannen wedstrijden, en het ook makkelijk is als je electrolyten bij geeft.
Wij hebben er 10 staan, het is goed om te doen om met emmers water te geven. Emmers staan niet permanent in de stal, ze krijgen 5 keer per dag een emmer aangeboden. Ze kunnen dus niet drinken wanneer ze willen. Zielig? Nee, in mijn ogen niet. Als ze mee op wedstrijd gaan kunnen ze ook niet drinken wanneer ze willen op de vrachtwagen (en daar staan ze tot 20 uur op een dag op) en als ik op mijn werk ben mag ik ook niet drinken wanneer ik wil. Bovendien merken we eigenlijk wel dat zeker ieder paard 2 keer op een dag niet naar de aangeboden emmer omkijkt.

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:17

Mijn paard heeft zowel een automatische drinkbak als een waterton in haar stal staan, ze vindt het duidelijk prettiger om uit de waterton te drinken dan uit de drinkbak. Een waterton is voor een paard ook een natuurlijker houding om te drinken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:20

minnie_muis schreef:

Dat hebben wij ook, nooit meer bevroren!
Het is wel een nadeel dat je niet weet hoeveel ze drinken en je moet jezelf aanwennen om elke dag de drinkbak te checken ( met emmers doe je dat automatisch als je ze vult ). Als er echt iets vreemds is aan het drinkgedrag ( te veel of te weinig ) dan merk je dat meestal toch wel snel. En anders kan je er ook nog een meterje opzetten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:23

Neonlight schreef:
Emmers, de automatische drinkbakken hebben wij er een aantal jaar geleden allemaal uitgesloopt. Wij willen precies weten hoeveel een paard drinkt onder bepaalde weersomstandigheden, zeker omdat ze grote prestaties moeten leveren op de aangespannen wedstrijden, en het ook makkelijk is als je electrolyten bij geeft.
Wij hebben er 10 staan, het is goed om te doen om met emmers water te geven. Emmers staan niet permanent in de stal, ze krijgen 5 keer per dag een emmer aangeboden. Ze kunnen dus niet drinken wanneer ze willen. Zielig? Nee, in mijn ogen niet. Als ze mee op wedstrijd gaan kunnen ze ook niet drinken wanneer ze willen op de vrachtwagen (en daar staan ze tot 20 uur op een dag op) en als ik op mijn werk ben mag ik ook niet drinken wanneer ik wil. Bovendien merken we eigenlijk wel dat zeker ieder paard 2 keer op een dag niet naar de aangeboden emmer omkijkt.

Waarom geen drinkemmer in de stal laten staan.

Het voordeel van maar 5x per dag drinken aanbieden, is dat je de stallen veel droger houdt. Paarden drinken vaak veel meer dan ze nodig hebben uit verveling.

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:26

Wij hebben Automatische drinkbakken Ja
Ik moet er niet aan denken elke keer met emmers te moeten sjouwen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:03

Alani, ook dit klopt. Mijn fokmerrie kan echt dus overdreven veel drinken. Meestal slaat ze 2 keer per dag over, als je haar 5 keer aanbiedt drinkt ze 3 keer. Bied je haar 20 keer aan drinkt ze 18 keer, en dan ook belachelijk veel. In het begin trapten wij er dus in, en dronk ze meer als 10 emmers op een dag! En dat voor een d-pony......absoluut niet goed, en op advies van de DA is ze op waterrantsoen gezet. Nu drinkt ze een normale hoeveelheid. En de stal is inderdaad een heel stuk droger!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:06

De 2 paarden bij ons op stal hebben een speciebak a 60 liter. Als je 2 keer per dag, 2 emmertjes water gaat halen sjouw je niet veel en zit de bak altijd vol. Een volle bak drinken ze ook niet in een nachtje leeg Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:59

Bij ons is het zo dat ze in de bak een cement ton hebben staan ... daar gaat afhankelijk van de temp. ongeveer de helft per dag uit voor 2 ponys ... (1.55M,95 cm )Bij mij vervelen ze zich gelukkig niet ... staan heel de dag buiten ^^

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:08

gemiddeld drinken die van mij 20 a 30 liter op een nacht van 6u savonds tot 9u smorgens...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:09

Neonlight schreef:
als ik op mijn werk ben mag ik ook niet drinken wanneer ik wil. .

Ik drink echt wel wanneer ik wil, heb ook OVERAL een fles water bij. Maar goed, als je het 5 keer per dag aan je paarden aanbiedt, kan het wel ok zijn, klinkt zeker niet te weinig.

Bij ons op stal hebben de meeste een automatische drinkbak, met nieuwe paarden wordt goed nagekeken of ze het systeem kennen anders worden ze geholpen.

Ik heb altijd gehoord dat paarden erg veel drinken, voor zij die met emmers werken: hoeveel drinkt een gemiddeld paard op een etmaal?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:13

Automatische drinkbakken, scheelt een boel gezeul Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:16

emmers, kraan is vlakbij
met die automatische drinkbakken blijven ze maar drinken en drinken en drinken
heb ik liever niet
macho heeft een keer bij de manege gestaan, en toen stond ie steeds te lurken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:11

Kan toch niet slecht zijn? Of gaan ze uit verveling drinken? Ik heb dit iig nog nooit gezien... Ze staan ook niet de hele dag binnen op de manege.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:31

Ik heb een automatische waterbak. Wel doe ik dagelijks controleren of er niets mis mee is (bevroren of wat ook).