Denigrerend over tuigers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:55

Ik heb dat soort opmerkingen nooit gehoord, maar heb dan ook geen tuiger. Ik zelf vind tuigers helemaal niet gek, vooral die knieactie die ze soms hebben Kwijl Van anderen moet je je niets aantrekken. Maar een paard dat echt geschikt is voor de dressuur is het niet. Daarmee bedoel ik niet dat ze het niet kúnnen, maar ben je echt een fanatieke dresuurruiter, kies je toch een paard wat meer op die tak gericht is. Ieder zijn paard toch? En ik denk dat de meeste mensen best wel kwijlen hoor, bij het zien van een tuiger in actie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:15

Ieder paardenras heeft een bepaalde uitstraling, en ook bij ieder paardenras heb je paarden die je meer aanspreken, en anderen waar het op het eerste gezicht niet mee klikt.

Om nu te generaliseren dat een tuiger daarom niet deugd vind ik nu ook wat overdreven. Ik heb de nodige tuigers gereden, en kan erover meepraten dat het beslist niet makkelijk is om er

A) met 1.65 (korte benen en ik ben niet de lenigste) op te komen
B) redelijk op te blijven zitten als ze zo hoog opgooien
C) door een combinatie van de twee er nog redelijk dressuur mee te kunnen rijden.

De tuigers die ik gereden heb waren meestal manegepaarden, en beslist niet hoog opgeleid of ook maar enigzins netjes gereden. Ze waren niet makkelijk in omgang. Deze ervaringen hebben bij mij wel hun indruk achtergelaten dat persoonlijk een tuiger niet mijn paard is. Die indruk mag fout zijn, of ook niet, maar mijn mening hebben ze wel gevormd.

Maar zoals de tuigers die Illindra heeft, Händell en Illindra: ik vind ze schitterend. Een mooie tuiger voor de koets die goed kan bewegen met veel knieactie: helemaal geweldig. Maar alles wat groter wordt dan 1.50m is gewoon niet mijn soort paard.

Ik ben van mening dat de tuiger moet blijven. Ik ben blij dat er mensen zijn dat hun hart aan dit ras verloren heeft en dat het bewaard blijft. Helaas zal ik niet degene zijn die daar een bijdragen aan gaat leveren. Persoonlijk is het gewoon niet mijn favoriete ras...en dat is toch ieders goed recht? Ieders goed recht om dat te vinden, en ieders goed recht om daar open voor uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:33

Dank je Cassidy Party!!
Ze hebben allebei tuigpaard gefokt maar omdat ze qua bloedvoering 100% Gelders zijn staan ze ingeschreven bij de Gelderse paarden en niet bij de tuigpaarden.
Ik ben zelf niet zo dol op het Hackneybloed in de morderne tuigpaarden, het karakter heeft daar naar mijn idee te veel onder te lijden gehad.
Händell en Ilindra zijn ontzettend veelzijdig en hebben op hoog nivo SGW menwedstrijden gelopen, ook onder het zadel komen ze aardig uit de verf en het gebeurd eigenlijk nooit dat ik commentaar op ze krijg, wel veel positieve reactie´s.
Mijn instructeur, Herman Wientjes, loopt ook altijd te zeuren dat ik Ilindra in de dressuur moet starten omdat ze erg elastisch en krachtig is en van nature een super balans heeft (helaas voor hem heb ik niet de disipline om dit serieus op te pakken omdat ik liever aangespannen en buiten rijdt)
Het zijn ook echte showbinken en behoorlijk imponerend, vooral in het tandem.

Zie voor foto´s mijn profiel Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:32

Sja.. Hoor je niet hetzelfde over de fjorden, de haflingers en de weet ik veel wattesen?
Als je zeker wilt zijn dat je geen commentaar krijgt op je paard kan je beter geen nemen Haha!
Nou weet ik heus wel dat het irritant is om te horen. (net als de term: karrenpaard, zware paarden horen voor de wagen ed etc.)
Ik heb geen tuiger en geen rijpaard. Die van mij zijn gelders (of van het gelderse type) Dan hang je overal net naast, je paard is geen dressuurder of springer en je paard is geen showbink voor een wagen.

Ikvind de opmerking van Mieke het mooist, wat een ander vind, mag ie houden!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:41

weetniet of iemand zoiets gelijkaardigs heeft geschreven (heb niet alles gelezen)
maareh dus ik vind dat elk paard mooi is, je kan zeggen wat een lelijk paard maar als je'm dan int echt ziet dan wordt je er gelijk verliefd op (of wat minder)
je 'haat' toch niet meteen een ras of type om hoe hij eruitziet?
ik was vroeger ook zo, van eh een tuigpaard, die kijken zo dom (pas op, ik was nog jong Knipoog )
nu ben ik gewoon gek van alle paarden, ik rijd op de manege een hackney-achtig paard, dat zit heel vreemd (iedereen vindt het een stom en bijterig paard maar ik ben er gek op, helaas zal dat paard dus naar de slager gaan omdat iedereen het een stom paard vindt, balen joh!)
maar eigenlijk best lekker. Ik ben gewoon gek van alle paarden

wel is het zo dat ik het niet op het met die amerikaanse miniatures, maar noem je dat nog paarden? ook díe paarden zou ik graag zien van dichtbij (denk ik)(qua karakter etc), maar ik zal die amerikanen en hun stomme experimenten nooit steunen (zie katten 'zonder' poten, en met een dubbellange hals, kunnen niet klimmen en lopen, amerika noemt het 'flatmodel', gruwelijk!!!!!!!!)
voila

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:45

Het is net waar ieder van houd toch.
Ik geef eerlijk toe dat ik van fijner gebouwde paarden hou.
Dus niet van tuiger, fjorden haflingers enz.
Maar ik hou ook weer niet van die overdreven fijn gefokte paarden, zoals je soms bij de arabieren ziet.

Een super sjieke lichtvoetige proef met een tuiger neerzetten zal niet meevallen.
Ik vind het dan alleen jammer dat er dan vaak afgegeven word op de jury.
Als er gewoon minder getoont word, mag er ook minder voor gepunt worden.

Zelf merk ik met mijn springen gefokt paard, met een flut draf van nature dat je best ver kunt komen door veel oefenen.
het gaat idd niet zo gemakkelijk dan met een paard dat vanzelf al veel super gangen heeft.
Maar het geeft wel veel eer van je werk als je dan toch hoger komt dan dat je ooit verwacht had.

Maar zo heeft ook de tuiger in de ring weer voordelen, het vaak goed en sterk ondertredende achterbeen, het vaak prachtige front, maak daar dan gebruik van om mindere onerdelen op te vangen.
Door de goede dingen extra uit te laten komen, kun je de slechte compenseren.
En ook wij met een doorsnee wpn-er rijden en proef ook op die manier.

Persoonlijk lijkt het wel eens, of de schuld wel eens te makkelijk verschoven word op het vooroordeel.
Al is er slecht gereden, maar dat is dan maar de schuld van de jury want die houd niet van tuigers, fjorden ed.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:48

ik had vroeger ook zo mijn gedachten over tuigers, totdat ik op een tuigerconcours ben gaan kijken. daarom iedereen die denkt bepaalde ideeen te hebben over tuigers: ga eerst eens kijken waar je het over hebt en kom dan met je oordeel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:00

ja, als je paarden in de sport uitbrengt: de jury kijkt bij dressuur ook naar houding, idd lichtvoetigheid etc, bij springen is het gewoon 'zo snel mogelijk óver (liefst niet door of op) de hindernissen, doet het er nou toe of je dat met een arabier, shet, shire, of dan wel tuigertype doet...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:45

Ach, nog een ding wil ik kwijt over tuigers; Je hoeft geen liefhebber van tuigers te zijn om geweldig van ze onder de indruk te raken tijdens een show. Ik ken er een paar die ik toch best zou willen hebben. Maar ja. DAt is nu net mijn probleem he. Ik vind zoveel soorten paarden leuk....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:00

Hé, dat probleem van Desiree ken ik...! Maar een tuiger die (goed gereden uiteraard) onder het zadel de dressuurring binnenkomt is wel indrukwekkend! Er komt tenminste wat binnen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:57

Mieke schreef:
Hé, dat probleem van Desiree ken ik...! Maar een tuiger die (goed gereden uiteraard) onder het zadel de dressuurring binnenkomt is wel indrukwekkend! Er komt tenminste wat binnen.

Yep, dat klopt, ze zijn gewoon geweldig imposant omdat ze zoveel front hebben. Mensen staan dan stijl omhoog te kijken, grinnik. DAt is wel gaaf ja. Ook om mee buiten te rijden hoor, het geeft status om dan gezien te worden. Het zijn hele stoere paarden.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:57

Nou ik heb gisteren Mitrona zien lopen onder het zadel maar het zag er best aardig uit voor een karreknol Knipoog
Echt heel mooi d'r koppie erop en ze kan ook gewoon mooi lopen Lachen
Het zag er bijna uit als een echt dressuurpaard Knipoog

Niks mis met een tuiger imo, maar je moet er van houden, zo heeft ieder zijn eigen smaak.
Persoonlijk val ik geheel voor Mitrona, haar karakter, of dat nu tuiger eigen is geen idee, tis gewoon een heel fijn vrolijk nuchter paardje, misschien wat lomp afentoe maargoed Knipoog Dat eigenwijze trekt me wel, tis een uitdaging, ik hou nu eenmaal van karakter.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:13

Ik heb twee jaar een tuiger gereden en op de manege waar ik reed stonden er ook een aantal.. Ik pikte ze er steeds weer uit als favoriet! Tjsa.. tis maar waar je op valt he? Ik hou dus van lekker stevige tuigers, je hebt wat onder je en naja het rijdt gewoon fijner..

Ik heb het weer helemaal niet op arabieren.. Dat huppelige gedoe van ze en dat overdreven drukke, nee daar houdt ik niet van. Behalve dan het karakter vind ik ook de bouw niet fijn. Ze hebben te weinig massa.. Voor mijn gevoel heb ik dan nix onder me....

Nu rijd ik weer een dravertje.. Engels volbloed, niet helemaal mijnm type en vooral dat ramshoofd is nix.. Maar het is een lief beest dat alles nog moet leren.. Zo ook galopperen.. want ja.. dat is natuurlijk helemaal nix bij een draver.. Maar eem tuiger? Die blijven altijd nummer 1!! Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:25

Ik zie op maneges heel vaak tuiger achtige paarden. Veel front, plat kruis, en hoog opgooien. Ik denk dat tuigers wel degelijkere paarden zijn dan gewone rijpaarden en dat ze dat dus om die redenen doen.