Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:14

runningkawa schreef:
Ik denk er ook zo over
Maar sommige willen wel 24/7 want dat is zo goed
Maar beseffen niet dat een paard in de natuur nooit op zo'n klein modder plekje staat.
Die trekt wel verder, naar hoger gelegen land en vertrapt het ook niet omdat deze er niet de hele dag op staat

Idd helemaal met je eens.

En Ezter dat is jouw keuze. Ik voel me niet aangevallen door niemand niet, want dat zou wel erg slap zijn. En ik kan verwachten dat er op mijn foto's ook commentaar komt, maar dat risico neem ik dan maar.
En er zijn wel degelijk genoeg opties om te voorkomen dat je paard helemaal wegzakt hoor, kijk vies worden zullen ze altijd wel wat worden. Maar het kost alleen veel geld en daar zal bij een hoop de drempen wel liggen Bloos

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:16

Jeetje,die foto's in dat topic,vind ik nogal bizar!! Denkt de eigenaar nou echt dat dat prettig is voor die paarden?? Leuk,tot je knieen in de modder....als ze maar niet in een stal staan,want 24/7 is zoooooveel beter.... Nors opkijken

Ik denk persoonlijk dat het voor een paard lekkerder is om in een stal te staan met lekker veel stro,en hooi,dan 24/7 in die blubbelzooi!

24/7 buiten met een beetje modder,en een plasje ,daar worden ze niet veel slechter van,maar dit vind ik echt belachelijk!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:18

Dat geld is denk ik idd heel belangerijk. Want zand strorten, modder afgraven, draineren, een stuk bestraten, kost allemaal geld. En sommige mensen kiezen voor 24 uur op de wei omdat dat de goedkoopste manier van paarden houden is..

Ik had trouwens geen idee dat ik voor het plaatsen van een link van een ander topic toestemming moest vragen Bloos Knipoog Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:19

Miss_Favre schreef:
Jeetje,die foto's in dat topic,vind ik nogal bizar!! Denkt de eigenaar nou echt dat dat prettig is voor die paarden?? Leuk,tot je knieen in de modder....als ze maar niet in een stal staan,want 24/7 is zoooooveel beter.... Nors opkijken

Ik denk persoonlijk dat het voor een paard lekkerder is om in een stal te staan met lekker veel stro,en hooi,dan 24/7 in die blubbelzooi!

24/7 buiten met een beetje modder,en een plasje ,daar worden ze niet veel slechter van,maar dit vind ik echt belachelijk!

Bedoel je mijn foto's of die in de link? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:19

is wel netjes als je de foto's van een ander wilt gebruiken Lachen
En dat was je doel met die link Lachen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:25

Norway_girl schreef:
Miss_Favre schreef:

Bedoel je mijn foto's of die in de link? Bloos

De foto's in de link Knipoog Diegene van de pony's tot de knietjes in de modder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:28

runningkawa schreef:
En ja er is wel wat anders, maar dat is te duur en invensteren in een weiland willen sommige niet
Wel paarden hebben, maar het mag niks kosten

Vooropgesteld dat mijn paard dus niet constant in de blubber staat. Het weiland is zo groot dat er altijd droge plekken zijn namelijk...
Het is niet altijd een kwestie van geld hoor. Ten eerste mag bestraten of draineren lang niet altijd van de gemeente. Ten tweede ziet de eigenaar van de pensionstal me al aankomen zeg, met mijn berg stenen en mijn vriendje die ze er wel even in legt Clown
Veel mensen zijn voor het welzijn van hun paard toch op de een of andere manier afhankelijk van een ander: van de verhuurder van het weitje die je bijvoorbeeld zo weer van het weitje af kan gooien, van de gemeente van wie je niet zomaar mag bestraten of van de pensioneigenaar.

Natuurlijk is een paard constant in de blub in een klein weitje niet bepaald ideaal te noemen. Maar om nu zomaar allerlei conclusies te gaan trekken vind ik nogal ver gaan.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:31

Ja we leven in NL dus daar regent het nou eenmaal veel. Mijn weiland zag er vorige week echt niet uit. Niet dat ze ver weg zakten ofzo maar het was wel heel nat. Ze kunnen wel binnen staan waar het dus droog is, maar als ze dat zelf niet doen tja...
Ik had wel een kleine hoek waar de blub wel heel erg was en toen heb ik er houtsnippers opgegooid. Ik moet zeggen dat dat goed hielp.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:32

Wendy: juist, dat bedoel ik.

En wat mag ik zelf weten dan? (blond denk ik Knipoog)

Verder staan onze paarden overigens gewoon overdag een aantal uren buiten, en ja soms is het daar een vreselijke blubber. En daarna gaan ze met schoongemaakte benen weer naar stal.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:33

Wendy schreef:
runningkawa schreef:
En ja er is wel wat anders, maar dat is te duur en invensteren in een weiland willen sommige niet
Wel paarden hebben, maar het mag niks kosten

Vooropgesteld dat mijn paard dus niet constant in de blubber staat. Het weiland is zo groot dat er altijd droge plekken zijn namelijk...
Het is niet altijd een kwestie van geld hoor. Ten eerste mag bestraten of draineren lang niet altijd van de gemeente. Ten tweede ziet de eigenaar van de pensionstal me al aankomen zeg, met mijn berg stenen en mijn vriendje die ze er wel even in legt Clown
Veel mensen zijn voor het welzijn van hun paard toch op de een of andere manier afhankelijk van een ander: van de verhuurder van het weitje die je bijvoorbeeld zo weer van het weitje af kan gooien, van de gemeente van wie je niet zomaar mag bestraten of van de pensioneigenaar.

Natuurlijk is een paard constant in de blub in een klein weitje niet bepaald ideaal te noemen. Maar om nu zomaar allerlei conclusies te gaan trekken vind ik nogal ver gaan.

Nou ja,dit is toch niet een manier van 'leuk' paardenhouden? (Uitgaand van de foto's uit dat topic die op de vorige pagina staan,dus niet over anderen) Ik vind dit gewoonweg zielig! Om pony's hier 24 uur per dag in te laten staan is gewoon niet prettig voor die pony's! Ik denk niet dat dit iets met conclusies trekken te maken heeft,dit is niet leuk voor paarden! Als je door geldgebrek of andere beperkingen alleen je pony's/paarden in zo'n klein blubberstuk kan zetten,lijkt het mij eerlijker voor je paarden om ze weg te doen of ergens anders neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:39

@wendy, zie van jou heeft droge delen, dus dan is het tochh oke?

En conclusies trekken
nou een paard hoort niet in de blub zonder droog, heel simpel.
En een vrachtwagen schoon zand daar zal de gemeente niets van zeggen.
En net als deedee houtsnippers voor het droog te maken
Super toch!
En dat mag gewoon, dus dan trek ik de conclusie bij mensen die niets doen.
En dan zit ik daar niet ver naast....

Idd miss
Dan zet je ze tijdelijk elders
Misschien is dat minder naar je wensen dan je wilt, maar 24 uur in de drek, dat kan de wens toch ook niet zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:41

Op mijn vorige stek lagen houtsnippers. Dat was zo mogelijk nog een smeriger drekbende dan een gewoon weiland. De paarden gaven ook duidelijk aan daar liever niet te staan.

Maar mijn punt over conclusies trekken: wie weet of die paarden daar altijd staan? Wie heeft dat gevraagd?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:42

Ik heb mijn paarden ook overdag buiten staan, als het tenminste niet stortregent!
Vooraan in de wei staan de paarden ook tot de kogel in de modder, achter in de wei is het redelijk droog.
Afgraven en draineren is voor mij geen optie en zand erin ook niet. De weilanden liggen in de uiterwaarden van de Maas. En eens in de zoveel tijd verhuis ik 's winters de paarden naar hoger gelegen weilanden (zonder stal) omdat de Maas buiten zijn oevers gaat. Weg zand, en draineren heeft dan ook geen zin.

Soms moet je niet te snel een mening ergens over hebben. Bij ons om de hoek woont een boer die zijn vee ook op de weilanden heeft lopen. Er is een stukje bij waarop de dieren tot aan hun knieen wegzakken in de modder, maar een stuk verder is de wei droog. Waar staan de dieren: in de modder, terwijl ze plaats genoeg hebben om droog te staan.
En paarden op een stukje grond houden van 10x10, dan kan je ze ook op stal laten staan, want veel meer ruimte hebben ze dan ook niet. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om de dieren ergens anders te zetten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:42

die van mij staat ook op een weitje dat nu blubber is, voorin diepe blubber, achterin natte grond met nog wat gras.
overdag loopt ze daar lekker rond te scharrelen, 's nachts haal ik haar binnen zodat ze als ze wil droog kan liggen.
ze ligt nou eenmaal graag 's nachts, en dat kan niet op het land.
zogauw het land weer droog genoeg is blijft ze gewoon weer 24/7 buiten.
ik vind het niet kunnen als mensen echt hun paard 24/7 in de diepe blubber hebben staan zonder mogelijkheid tot droog staan en als ze willen te kunnen liggen.
idd zo'n paard kijkt dan echt zo van "wat doe ik hier".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:43

Citaat:
Maar mijn punt over conclusies trekken: wie weet of die paarden daar altijd staan? Wie heeft dat gevraagd?

Als er geen gras sprietje meer staat en het is helemaal opgeplegde blub, kun je rustig de conclusie trekken dat de paarden er te lang hebben gestaan
Het is niet in 1 dag helemaal kapot en zwart

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:45

Marigold schreef:
ik vind het niet kunnen als mensen echt hun paard 24/7 in de diepe blubber hebben staan zonder mogelijkheid tot droog staan en als ze willen te kunnen liggen.
idd zo'n paard kijkt dan echt zo van "wat doe ik hier".

Juist eentje die het wel snapt! Jij vat het ook goed op. (als 1 van de weinige)

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:36

die van mij staan altijd buiten vooraan is de weide zooooo nat en slijkerig maar zei kunnen verder trekken naar droge weides en langs de beek ligt leuke zand die het water meteen opzuigd dus daar staan ze ook vaak in de zon
als het regent maar ook echt heel hard regent dan komen ze zelf naar de poort en dan laat ik ze wel binnen als ze zelf staan aandringen en ook als het koud word snachts maar soms roep ik ze en dan komen ze nog niet eens
dus de keuze ligt altijd bij hun

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:42

ik heb mijn shetje ook in een weiland. hij heeft het er heerlijk naar z'n zin...
alleen bij de ingang van de wei is het blubberig, verder valt het wel mee.
Hij stond eerst in stal, maar ik heb nu wel in de gaten dat hij het erg naar z'n zin heeft.
mijn paard staat in een ruime stal en kan naar buiten kijken, en komt er genoeg uit, zomers gaat die de wei op.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:56

Ik heb mijn paarden op de wei,24/7,winter en zomer.
De wei is droog,ook met regen.
Deze foto's zijn vorige week gemaakt,terwijl het regende:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LF3JY374
Dat donkere stuk op de eerste foto zijn bladeren.
Op de hele wei is 1 plas te vinden.

Paarden tot hun knieen (weet je wel waar de knie van een paard zit?) vind ik ook niet kunnen.
Maar dat het een kwestie van geld is gaat niet altijd op.
Als mijn weidegeld opeens verhoogt zou worden naar 200 euro,(ik noem maar een wild bedrag)
en ik zou terug naar een stal kunnen waar ik dan 100 euro zou betalen,dan zou ik op de wei blijven waar ik nu sta.
Dat dat goedkoper is dan de gemiddelde stal kan ik niks aan doen.
Dat is de manier waarop ik mijn paard wil houden,en de kosten zijn niet het belangrijkst.
(voor mij)

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:15

runningkawa schreef:
Ten eerste mag bestraten of draineren lang niet altijd van de gemeente. Ten tweede ziet de eigenaar van de pensionstal me al aankomen zeg, met mijn berg stenen en mijn vriendje die ze er wel even in legt Clown

Veel heeft te maken met je eigen motivatie. In de diepe blub zou ik ook niet willen, waarom dan geen bestrating, of verharding vragen aan de eigenaar? Als je hierin heel krachtig en redelijk bent, is de kans veel groter om het voor elkaar te krijgen, als je het gewoon maar vraagt zonder sterke innerlijke motivatie!

Toen ik op mijn stal kwam stonden alle 40 paarden binnen wel 5 of 6 winter maanden lang. De eigenaar wil namenlijk in het voorjaar ook eerst kunnen hooien voor de paarden er 24/7 op mogen. Toen hij merkte dat ik zeer beslist en standvastig was in mijn eis op een verharde paddoc, heeft hij ergens een plekje voor me vrij gemaakt en daar staat hij nu samen met een maatje, deze winter voor het 2de jaar. De stal eigenaar wil nu zelfs wel meer paarden zo buiten in de groep gaan houden. Met alle voordelen van sociaal contact en gezonde beweging en geen stro kosten. Alleen de andere mensen bij ons op stal willen liever dat hun paard in de stal blijft. Rondom de stallen en schuren hier is er heel gemakkelijk verharde uitloop mogelijk (het IS al verhard) voor alle 40 paarden. Daar hoeft nog geen stal voor af gebroken te worden, al wordt het grootste gedeelte dan natuurlijk knap overbodig Knipoog

Groetjes, Michiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:20

Dat heb ik niet gezegt en is niet mijn quote Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:27

Tinkerloos ik weet héél goed waar de knieen van een paar zitten, ik ben niet gek als je dat dacht Clown Maar als een paard zot de helft van zijn onderbeen vol in de modder staat en de knieen zitten onder de modder vind ik dat dat tot de knieen in de modder staan! Knipoog

goingwith dat is idd de post van RunningKawa niet Tong uitsteken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:36

cremellogek schreef:
polly2 schreef:
Tja...als je het geluk hebt dat je op de juiste grondsoort woont, of dat er goed gedraineerd kan worden...dan is dat prachtig.
Helaas is dat niet altijd reëel..... En dan maak je er het beste van, of niet dan!
Ik vind je reactie erg kortzichtig...alsof iedereen grote weilanden op goed doorlatende zandgrond heeft... Zou fijn zijn...maar we hebben helaas in NL met meerdere grondsoorten te maken.

Met andere woorden, jij vindt dus dat als de grond zo slecht is, ze dan maar dag en nacht is de zooi moeten staan?

Wie heeft het over dag en nacht? Heb je gelezen hoe ik met de blub omga?
Alternatief is dat ze de hele dag binnen staan...en dat vind ik geen alternatief.
Nadat ze uit de blub komen spuit ik de benen af, droog ze af en ze gaan lekker dik in het schone stro. Ik zie niet in waarom dat een probleem is...aangezien de paarden er duidelijk wel bij varen. Nu is het niet altijd nat bij mij, maar wel in die periodes dat er veel water naar beneden komt. En ze staan er ook niet tot de knieën in (overigens knap, de knieën van een paard zitten achter bij de buik...er zal wel voorknieën bedoeld worden), maar soms wel tot over de kogels. Eén van mijn paarden gaat er ook lekker in liggen rollen...die ziet er dan uit als een varken. Maar dat lijkt me voor het paard veel fijner dan 24/7 binnen in natte periodes.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:37

polly2 schreef:
cremellogek schreef:
Ik vind dat ook heel slecht! Ook al regent het hier veel, zijn er genoeg droge grote weilanden in nederland,
kijk maar eens naar deze foto's;
viewtopic.php?f=13&t=714131&hilit=&start=450
Dus dat is geen excuus om ze zo in de blubber te laten staan;
viewtopic.php?f=13&t=714131&st=0&sk=t&sd=a&start=150

Ik zie geen foto's....

Moet is soms alle 20 pagina's doorscrollen? Heb wel wat beters te doen. Ik zie op de pagina waar naar gelinkt wordt alleen een paar paarden op nat zand staan, wat heel acceptabel is...ik zie geen modderpoel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:09

Bij beide linken is het en stukje naar beneden scrollen

1e link geen modder, wat ze ook al aangeeft, genoeg droge weilanden.

2e link, oke, we mogen niet meer zeggen tot de knie in de moedder, maar wel halve wegen de onderbenen