Wat is nu een echt fijn merk voor hoofdstellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:51

kieffer! Lodewijk wordt van de merkloze hoofdstellen vaak kaal op de plekken van de neusriem/kopstuk.
(tenzij ze weer een nacht ind e olie hebben gelegen dan gaat het weer 2 maanden goed)
maar met kieffer heb ik nergens last van.

little

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:50

Citaat:
Ik vind de kwaliteit van Kieffer echter heeeel erg wisselend, vaak op het schandalige af!

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ons vorige hoofstel van Kieffer (niet de goedkoopste) zag er ook na een paar maanden niet meer uit. We hebben nu weer een Kieffer rondgenaaid stang- en trens hoofstel gekocht (vonden we toch weer de mooiste) en geloof en hoop dat deze wat beter van kwaliteit is.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:38

little schreef:
Citaat:
Ik vind de kwaliteit van Kieffer echter heeeel erg wisselend, vaak op het schandalige af!

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ons vorige hoofstel van Kieffer (niet de goedkoopste) zag er ook na een paar maanden niet meer uit.

Helemaal mee eens! Mijn Kieffer Silverline is snel van zwart onderlegd naar donker groen onderlegd gegaan Verward ook de passantjes zijn al snel kapot gegaan terwijl ik echt heel zuinig met m'n spullen ben Huilen Wel moet ik zeggen dat het hoofdstel super soepel is en mijn paard nooit geen schuurplekken heeft gehad (en dat terwijl hij echt een heel dun velletje heeft Frusty )

Ik zie dat sommige mensen hun leer in olie leggen, persoonlijk vindt ik dat een hele slechte manier om je leer "soepel" te krijgen. Je verstikt het leer en de stiksels ermee en het moet niet eens nodig zijn om je leer deze behandeling te geven, als je een goed hoofdstel koopt is dat zo soepel met een paar keer zepen en poetsen. Ik vindt het een grote stappen vlug thuis methode......maarja zelf heb ik geen moeite met 1 x per week mijn tuig schoonmaken en vetten Haha!

Mijn volgende hoofdstel wordt er 1 van Stubben, half rondgenaaid met gedeeld kopstuk, daar ben ik helemaal weg van Kwijl Knipoog

little

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:18

Citaat:
Ik zie dat sommige mensen hun leer in olie leggen, persoonlijk vindt ik dat een hele slechte manier om je leer "soepel" te krijgen.

Oh, ik wilde net gaan vragen in wat voor soort olie je je hoofdstel dan moet leggen, maar is geen goed idee dus.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:29

little schreef:
Citaat:
Ik zie dat sommige mensen hun leer in olie leggen, persoonlijk vindt ik dat een hele slechte manier om je leer "soepel" te krijgen.

Oh, ik wilde net gaan vragen in wat voor soort olie je je hoofdstel dan moet leggen, maar is geen goed idee dus.

Tja, ik ben er gewoon helemaal niet stuk van......... ik gebruik zelf zadelzeep en Hamanol van Stubben voor al mijn tuig, daar wordt het na 2 x gebruiken al super soepel en zacht van en kan het leer toch nog ademen. Vaak wordt wat slechtere kwaliteit leer geolied omdat het anders niet soepel te krijgen is, het leer zuigt zich helemaal vol met olie en is idd soepel maar gaat veel minder lang mee dan wanneer je het zeppt en invet, ik ken mensen die hiervoor dan olijfolie of zonnebloemolie gebruiken om het leer te olieen, het is wel een stuk goedkoper en minder bewerkelijk dan wanneer je regelmatig je tuig zeept en invet......

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:29

Ik heb er nu een van Imperial riding gekocht, helemaal niet duur, en vrij goede kwaliteit!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 07:55

Je moet het hoofdstel ook niet iedere week in de olie gooien, 1X per jaar.
Wanneer je het te vaak in de olie legt loop je inderdaad de kans op verstikking van het leer en kapot gaan van de stiksels. Onze ruitersportzaak (de mensen die er werken dan) raden het aan om nieuwe hoofdstellen in de olie te leggen.
Gewone lederolie

Mijn tuig (je weet wel voor het mennen) is ook in een oliebad geweest, op aanraden van mijn instructeurs.

Het is geen methode om met weinig werk het leer snel soepel te krijgen en te houden. Je haalt het hele hoofdstel uitelkaar, legt het in emmer(in mijn geval) en na een dag hang ik het aan touwtjes boven de emmer om uit te lekken (een nacht) dan met een doek op/na wrijven en voila (niet de leren teugels in een oliebad leggen, ze worden dan glad als het regent, ik gebruik daarvoor effax, ledercombi in een potje.

Na het rijden wordt er ook gepoets vooral onder de passanten en bij de gespen, het beschermd tevens de gespen.

Anoniem

Prestige!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:50

Ik heb 6 jaar lang bij stubben gezweerd,maar sinds ik een Prestige-zadel heb..Je kent het wel, je koopt een nieuw zadel, en dan wil je van dat zelfde merk (ik koopzieke..) ook een hoofdstel erbij.
Zodoende heb ik een Prestige gekocht en die bevalt mij, en mijn paard, prima!
Het is dubbelleer, heel zacht en zeer prettig te onderhouden. Het enige nadeel van het hele hoofdstel zijn, de passanten. Deze zijn ' geniet' met een stukje metaal van 3mm, en die willen nog wel eens gaan roesten.Maar, als je hem bij een erkende Prestige dealer haalt kan je hem zo terugbrengen en laten omruilen.
Vwb de prijsklasse liggen ze in de lijn van de betere hoofdstellen, zoals stubben en passier.
Echt een aanrader, ook voor wat de desing betreft. No offence, Kieffer-fans, maar dat zijn echt 13 in een dozijn hoofdstellen. Als je wat aparts wil, koop dan Prestige!

Anoniem

Prestige!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:54

test

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:03

Als je voor kwaliteit en duurzaamheid wilt gaan moet je echt is aan passier of stubben denken, ik heb alleen maar hoofdstellen van die merken, en 1 heel zacht ainsley s&t hoofstel misschien is dat wel wat voor jou? die zijn nog redelijk te betalen ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:13

Hoi Wouter, doel je met die reactie op mij?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:15

Nope ik doelde op de vraag van jippie!!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:39

Fie heeft met de Passier met aansnoerneusriem geen plekjes meer onder haar kin en die had ze er voor wel heel vaak.
Ik vind dit hoofdstel heel soepel en lekker zacht.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:45

Mijn Kiefferhoofdstel vind ik ook nog steeds de beste. Die van mij is al twintig jaar oud en nog steeds soepel en zacht.