Snor/tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: Snor/tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:10

Ik haal ze bij de neus er wel af, bij de ogen niet.
Weet eigelijk niet waarom, alleen bij zijn het wel tastharen..

Maar ik denk niet echt dat een paard ze nodig heeft

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:16

En waaruit maak jij op dat ze ze niet echt nodig hebben? Uit het feit dat ze zich er vaak wel op aanpassen?
Weet je, als ze aan één oog blind worden passen ze zich er ook op aan, maar ik geloof niet dat je de neiging hebt om er een oog uit te halen, toch?

Voordat je aan dingen zit, leer eerst eens waar ze voor dienen!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:22

Als je ze afknipt heeft een paard daar wel degelijk last van... Voorheen knipte ik alles kaal bij mijn paard. En altijd had hij plekken op zijn kop.
Nu laat ik alles staan......en ja zo heel af en toe heeft hij nog wel eens een plek, maar dat is echt te verwaarlozen met voorheen. De tastharen hebben een functie. Ik laat ze dan ook zitten

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:29

ja inderdaad zitten ze er niet voor niets, maar ik vind het wel verzorgend staan als alles er af is, maar ook ik laat ze gewoon staan, ook al lacht iedereen mij uit, en dat mij paard op een geit lijkt, lekker puh daar trek ik mij nou lekker niks van aan, die tast haren zitten er voor dat ze niet met de bek/hoofd tegen de bak aan lopen, e,d en zeker als ze los worden gegooit, dan kunnen sommige paarden flink uit hun dak gaan, maar stoten mede door die tast haren, zelden hun hoofd. groetjes henny/amon. Pling

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:40

Het paard waar ik regelmatig mee op andere plaatsen ga rijden toiletteer ik netjes, de tastharen op de snoet kort ik in tot ca. 2 cm. Niet korter want die haren gebruiken ze wel degelijk als zintuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:59

Maya schreef:
Jongens, graag nog even de beginpost goed lezen. TS vraagt niet wát jullie doen.

Maar deze vraag :
Citaat:
Als je de snor/tastharen van je paard afknipt, knip je dan min of meer het tastzintuig weg? Ook omdat paarden het puntje van hun neus niet kunnen zien, dus als ze dan ergens tegenaan dreigen te stoten (staldeur ect) voelen ze dat met die lange haren, maar als je ze afknipt, krijgt je beestje dan geen ''handicap?''

Graag beantwoorden, wat jullie daarvan denken Lachen

Ook nog even op deze pagina Lachen

Heb wat zinloze berichten verwijderd.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:27

Dank je Maya Ja

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:40

Ik ken wel een verhaal van iemand die ook de snorharen van haar paard had geknipt.
Hij was het niet gewend en knalde elke keer hard met zn neus tegen de bodem van de voerbak.
Ik denk dat ik ze toch maar zou laten staan dus...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:49

ik zou ze lekker laten zitten..
ze zitten er niet voor niks..
ook niet een stukje overlaten want ze voelen dan toch minder..
en zo lelijk is het toch niet??

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:55

Ik vindhet zo sneu als die dingen bijgeknipt worden, dat doe je bij een kat toch ook niet.

Een paard kan hiermee z'n voer voelen,de grootte van z'n voerbak etc. dus ze hebben echt een functie !

Ik heb alleen een keer zo'n haar bij het oog bijgeknipt omdat die wel zo'n 25 cm. lang was en niet echt handig met hoofdstelom doen Tong uitsteken die heb ik toen gewoon op lengte van de rest van de tastharen afgeknipt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:23

Ik scheer ze weg. En eerlijk gezegd heb ik bij al die paarden waar ik dat heb gedaan (ook als groom) nog nooit gemerkt dat er een paard onhandiger van werd. Ach ja, ze weten de weg inmiddels wel in de stal Clown

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:57

het zijn iinderdaad de tastharen, dus als het weidebeestjes zijn zou ik ze er gewoon aan laten, maar voor wedstrijden is het wel mooier om ze weg te knippen, maar zorg dat je de haren niet helemaal weg knipt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:59

Ik knip/scheer ze ook niet weg. Ik ben van mening dat paarden ze wel degelijk nodig hebben om hun omgeving te voelen. Zeker als de paarden veel buiten komen (zoals die van mij). In een kleine ruimte als hun eigen stal is het misschien nog wel te overzien voor ze. Buiten in het donker lijken lastharen me wel fijn voor ze.

Bovendien vindt ik het er ook niet onverzorgt uit zien ofzo. Ik vindt de lange tastharen minder storend om te zien als van die afgeknipte stompjes... (maar dat ben ik Haha! )

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:00

Citaat:
scheer ze weg. En eerlijk gezegd heb ik bij al die paarden waar ik dat heb gedaan (ook als groom) nog nooit gemerkt dat er een paard onhandiger van werd. Ach ja, ze weten de weg inmiddels wel in de stal

idd, dat het zielig is vind ik wel meevallen hoor.

tastharen hebben zeker een functie, maar paarden kunnen ook functioneren zonder die haren, het is alleen even wennen

Ik vind het lelijk en onverzorgd en met oog op de wedstrijden wordt alles opgeschoren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:17

Waarmee duidelijk is hoeveel respect jij (en nog wat anderen) voor je paard hebt.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:20

wat een onzin zeg, als je respect had voor je paard zou je er niet eens op gaan zitten, opsluiten in een stal, etc, etc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:24

Honger?? Ook je reactie op mijn opmerking geeft aardige inzichten Vork Je reageert alsof ik zeg de je GEEN respect hebt voor je paard, dat heb ik niet gezegd, alleen iets over de hoeveelheid Duivel

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:26

superlise schreef:
nou ze voelen inderdaad niet of minder snel waneer er iets staat.
ik vind dat je die snorharen moet laten zoals ze zijn, ze zitten er niet voor niets!

Mee eens!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:26

Bespaar me je psychologische analyse, ik heb weekend

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:29

Ik denk dat de paarden in het begin er wel een beetje moeite mee hebben, als ze eraf zijn, maar na een tijdje went dat denk ik wel. Knipoog

Zelf knip ik het nooit bij mij paard. Knipoog

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:21

bij ons stamboek (AVS) staat zelfs vermeld dat het conform europese norm verboden is de tastharen weg te knippen/scheren!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:22

ik kom er niet aan, het zit er niet voor niks denk ik dan maar en ik vind het een rotgevoel bij paarden waarbij het wel weg geknipt is die van mij is nog lekker zacht

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:17

Waratje schreef:
Waarmee duidelijk is hoeveel respect jij (en nog wat anderen) voor je paard hebt.

Respect voor je paard is af te leiden aan de lengte van de tastharen? Clown
Dit is eerlijk waar de meest komische opmerking die ik ooit op Bokt gelezen heb ROFL

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:26

Ik denk niet dat ze dat zo bedoelt maar de tastharen zitten er niet voor niks, hij gebruikt ze wel.

het paard vraagt er niet om dat je ze afknip, en misschien bedoel ze dat zo met respect

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:54

Mijn paard vraagt er ook niet om dat ik hem kom borstelen, kom rijden, vanmorgen zijn warme hapje ben gaan brengen op de wei, dat ik hem regelmatig was en onder het solarium zet, dat we gaan lessen, om op de trailer te gaan, om getoiletteerd te worden.... Allemaal dingen die ik met hem doe omdat IK dat wil, maar die hem verder weinig kunnen schelen. Voor mij vallen tastharen in dezelfde categorie. Voor hem hoeven ze er niet af, maar dat ze eraf zijn boeit hem ook niet.