Goede manier van paarden houden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

Re: Goede manier van paarden houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:27

ik vind het een goede manier van paarden houden, je doet je best om hem er vaker uit te halen in de winter.

ik woon zelf ook in de randstad en mijn paard staat ook op een pension stalling, hij komt er nu meestal elke dag uit om te rijden en ook gaat hij bijna elke dag een kwartier tot half uur los in de bak (grote pensionstal dus mag bij wachtende niet langer dan 10 min) en in de winter heel soms met het paard van een vriendin van mij op het landje (land van de stal is in de winter dicht, er zijn wel prive landjes die je kan huren en daar mag je paard het hele jaar op, maar daarvoor sta ik op de wachtlijst) zomers staat hij een paar uur per dag op het land, hij vind langer niet eens leuk. deze zomer wil ik proberen hem dag en nacht op het land te doen, maar het is af wachten of mijn paard het daar mee eens is.

hij staat overigens in een uitloopstal dus kan zich wel bewegen en staat bijna altijd buiten in zijn stal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:34

playboysches schreef:
ik vind het een goede manier van paarden houden, je doet je best om hem er vaker uit te halen in de winter.

ik woon zelf ook in de randstad en mijn paard staat ook op een pension stalling, hij komt er nu meestal elke dag uit om te rijden en ook gaat hij bijna elke dag een kwartier tot half uur los in de bak (grote pensionstal dus mag bij wachtende niet langer dan 10 min) en in de winter heel soms met het paard van een vriendin van mij op het landje (land van de stal is in de winter dicht, er zijn wel prive landjes die je kan huren en daar mag je paard het hele jaar op, maar daarvoor sta ik op de wachtlijst) zomers staat hij een paar uur per dag op het land, hij vind langer niet eens leuk. deze zomer wil ik proberen hem dag en nacht op het land te doen, maar het is af wachten of mijn paard het daar mee eens is.

hij staat overigens in een uitloopstal dus kan zich wel bewegen en staat bijna altijd buiten in zijn stal.

Staat je paard soms alleen op het land 's zomers dat hij er niet graag staat? Want als ik je goed begrijp, staat hij in de winter het meest buiten zijn stal in de uitloop, hetgeen dus wel aangeeft dat hij het liefst buiten is. (Ik neem aan dat hij in zijn uitloop aan andere paarden kan ruiken of er op zijn minst vlakbij staat.)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:17

ik heb zelf mijn paarden heel de dag op de wei. gaan rond 9 uur naar buiten(soms vroeger soms later) tot een uur of 6-7 dan gaan ze op stal en staan ze dik in het stro. dit is swinters. binnekort gaan ze naar andere plek kunnen ze het gras op. zomers laat ik ze zoveel mogelijk buiten staan tenzei het te warm is of teveel vliegen gaan ze naar binnen en dan snachts buiten.

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:43

kan best hoor mijn paard staat ook altijd buiuten

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:28

mijn paard staat in de zomer altijd op het gemeenschappelijke land, daar staan een heleboel paarden op, dus hij staat nooit alleen. ik sta nu nog op de wachtlijst voor een prive landje en ik hoop dat ik die zo snel mogelijk krijg en dan gaat hij daar samen met een vriendje van hem op en wil ik ook proberen om hem dag en nacht erop te zetten.
maar na iets van 4 uurtjes heeft hij het meestal al weer gehad op het land en gaat hij keihard rennen en hinneken en andere paarden lastig vallen. misschien komt dit omdat hij bij zijn vorrige eigenaar niet vaak naar buiten ging en al helemaal niet lang, dus misschien is het een kwestie van wennen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:36

playboysches schreef:
mijn paard staat in de zomer altijd op het gemeenschappelijke land, daar staan een heleboel paarden op, dus hij staat nooit alleen. ik sta nu nog op de wachtlijst voor een prive landje en ik hoop dat ik die zo snel mogelijk krijg en dan gaat hij daar samen met een vriendje van hem op en wil ik ook proberen om hem dag en nacht erop te zetten.
maar na iets van 4 uurtjes heeft hij het meestal al weer gehad op het land en gaat hij keihard rennen en hinneken en andere paarden lastig vallen. misschien komt dit omdat hij bij zijn vorrige eigenaar niet vaak naar buiten ging en al helemaal niet lang, dus misschien is het een kwestie van wennen.

Weet je wat ik denk? Dat hij dan is uitgegeten (voor een tijdje) en dat dat rennen, hinniken en andere paarden lastigvallen gewoon spelen is! Zeker ruinen kunnen vaak nogal ruig aan het spelen zijn (bijten, steigeren etc.). Ik zou hem dan juist niet uit de wei halen, maar hem lekker zijn pleziertje samen met de andere paarden gunnen! Heel normaal pardengedrag! (Ik heb gemerkt dat mensen dit gedrag in de wei van hun paard vaak omschrijven als geklier, maar dat is m.i. klets: die paarden vermaken zich juist.)

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:06

Ik persoonlijk vind 24/7 weidegang het fijnste, voor mezelf en voor de paarden. Al denk ik wel dat ik het gemakkelijk heb met een wei vinden op het platteland van Limburg Knipoog

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:54

ja het zou kunnen ja dat het gewoon spelen is, maar andere paarden eigenaren zijn hier ook niet zo blij mee. en hij gaat het vooral doen als er paarden van het land af gaan. er staan veel paarden op en die gaan allemaal weer op verschillende tijden er weer af (als eigenaren gaan rijden of paard binnen willen halen) als er dan dus paarden van het land af gaan, dan gaat hij helemaal gek lopen doen.. en als hij er dan af is dan is het weer okay. overigens gaan de meeste paarden en rond 5 uur of 6 uur af in de zomer, dus dan haal ik die van mij er ook af.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:15

Jemig, wat vroeg voor in de zomer zeg! Raar dat die andere eigenaren hun paard niet lekker lang buiten laten lopen; is eindelijk het weideseizoen er, en dan moeten ze nog vroeg naar binnen, sneu voor die dieren. Kun je er niet een Shetje bijzetten zodat hij niet alleen achterblijft? (Is maar een ideetje hoor, misschien helemal niet haalbaar, maar ik persoonlijk zou mijn paard altijd zo lang mogelijk buiten willen hebben.)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:28

Jij bent de enige die voor je paard bepaalt wat goed of niet goed is. Een ander zal daar niet of wel mee instemmen. Zolang je je bewust bent dat je paard bewegingsvrijheid nodig heeft, vind ik het al een goed uitgangspunt, van daaruit bepaal je wat realiseerbaar is of niet om je paard naar jouw kunnen en vermogen goed te stallen/weiden.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:50

nee er kan geen shet bij want die hebben een appart land. maar zoals ik al zei sta ik op de wachtlijst voor een eigen landje en dan gaat die van mij samen met het paard van een vriendin van mij erop, dus dan kunnen ze ook langer blijven staan.
maar er zullen ook wel is dagen zijn dat ik ze er vroeg afhaal omdat ik smiddags ga rijden en niet op en neer blijf rijden naar de stal om ze er dan savonds weer af te halen.
maar hij staat toch in een uitloop en kan daar ook heerlijk in de zon staan en heeft daar ook contact met andere paarden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:56

Ja, de loopstal, daar had ik even niet aan gedacht, dat is ook erg fijn voor paaren. Hopelijk kun je snel op dat privéland terecht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:01

opala schreef:
Jij bent de enige die voor je paard bepaalt wat goed of niet goed is. Een ander zal daar niet of wel mee instemmen. Zolang je je bewust bent dat je paard bewegingsvrijheid nodig heeft, vind ik het al een goed uitgangspunt, van daaruit bepaal je wat realiseerbaar is of niet om je paard naar jouw kunnen en vermogen goed te stallen/weiden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens (anders zou dit topic en zoveel andere trouwens overbodig zijn): er zijn genoeg mensen die te weinig verstand hebben van paarden om deze een goed leven te kunnen bieden, hoewel ze zelf denken dat ze het goed doen (even voor de duidelijkheid: hiermee bedoel ik uiteraard NIET de TS of zo, maar bv. mensen die zo graag een paardje hebben omdat dat zo leuk staat, of kinderen die een half jaar rijden en dan zomaar een pony van pap en mam krijgen).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:09

Met schade en schande wordt je wijzer, ik heb het ook goed fout gedaan in het verleden en nog steeds is veel voor verbetering vatbaar, maar niet tegen elke prijs. Mijn paard is mij lief, maar mijn gezin is de eerste prioriteit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:43

Ik schrik oprecht een beetje van hoeveel mensen dit een goede en normale manier vinden van paarden houden. Mensen denk even na over waar je het over hebt...

Stel je even voor:

Ik hou jou (mens) in een kamertje, iets groter dan de gemiddelde wc (net groot genoeg om er in te kunnen liggen). Je poept en plast daar waar je ook moet liggen en moet eten. Je hebt geen tv, geen boek, geen speeltjes, geen vriendjes om mee te stoeien en te knuffelen, je staat/ligt de hele dag in datzelfde kamertje te staan. Met een beetje geluk heb je een raam en kun je naar buiten KIJKEN hoe fijn het daar wel niet is. Na 20 uur in dat kamertje te hebben gestaan, wordt je er uit gehaald, geknuffeld en gepoetst, dan wordt je in een nieuw kamertje gezet, eentje die ronddraait, dan na een half uurtje, wordt je weer even geknuffeld, word je gezadeld en moet je ongeveer een uur (?) rondjes rijden in een bak en moeilijke oefeningen doen. Na dat uur ben je moe. Je wordt afgezadeld, geknuffeld en je mag weer dat zelfde hok in, fijn weer 20 uur staan wachten voordat het riedeltje weer opnieuw begint, en dat dag in dag uit...
Mensen, denk eens na (en lees ook vooral het onderstaande voordat mensen gaan flippen).

CharlyBrown, als je aan mij vraagt: ben ik goed voor mijn paard? Zeg ik, JA absoluut!!! Je denkt na over hoe je, met de middelen die je hebt, het leven van je paardje zo aangenaam mogelijk kan maken. Op basis van wat jij hier opschrijft denk ik, ja dat paardje heeft geluk met zo'n baasje.
Als je echter aan mij vraagt of ik dit een goede manier van paarden houden vind, zeg ik...nee. Een paard hoort veel meer naar buiten te komen. Je doet echter wat je kan en ik heb makkelijk praten hier in het Oosten waar de stallen voor het oprapen liggen (niet allemaal even goed uiteraard).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:54

Ook ik woon in de Randstad, maar ik heb mijn paarden bij een van de zeldzame stallen staan waar ze ook 's winters op het land mogen. Wij hebben nl. geen koeien (waarvoor het land gespaard moet worden), en alles wat wordt stukgetrapt wordt indien nodig opnieuw ingezaaid of bemest. In de winter gaan ze 's nachts wel naar binnen, maar dat is vooral omdat de meeste paarden oud zijn en wij het belangrijk vinden dat ze droog kunnen liggen.
Nogmaals, ik realiseer me dat dit een uitzondering is. Maar ik vraag me wel af of het niet mogelijk is bij stallen waar paarden zo'n beetje de hele dag op stal staan, paddocks oid. aan te leggen zodat ze in elk geval wat kunnen rondwandelen en frisse lucht opsnuiven. Lachen

@TS: Inderdaad heel goed dat je zo nadenkt over het welzijn van je paardje. Misschien zijn er ook bij jou in de buurt wel boerderijen waar je terecht kunt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:05

Ik denk dat je het absoluut goed doet.
Ik woon ook in de randstad. Omgeving Utrecht. En ik zou ook wel willen dat mijn paard iedere dag in de wei/paddock kon staan. Maar een stal waar dat kan EN waar ze nog een aantal basis voorzieningen hebben (bewaking/bewoning, buitenbak, stal voor de nacht)EN op bereisbare afstand heb ik nog niet gevonden. Waar mijn paard nu staat hebben ze Klei op Veengrond. Om je paard daar iedere dag in de winter op te zetten is ondoenlijk.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 15:53

Ja wat je zegt klei en veengrond, dat is bij mij in de buurt ook een probleem. Lastig heh?
Een stal met een uitloopje zou goede oplossing zijn. Maar ook dat heb ik hier in de buurt nog niet gezien. Ik ga voor na t zomerseizoen toch eens rondkijken bij boeren e.d. wie weet! Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:15

Ik denk dat als je het goed doet je dat wel aan je paard merkt.. Die zijn ook niet allemaal hetzelfde.. Ze laten je wel merken of ze het naar hun zin hebben of niet.. 24/7 het hele jaar door buiten is hier in de Randstad niet makkelijk te vinden.. En aan alleen een weiland heb je niks, ik iig niet want mijn merrie wordt iig niet gelukkig van stilstaan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:57

Sees schreef:
Ik schrik oprecht een beetje van hoeveel mensen dit een goede en normale manier vinden van paarden houden. Mensen denk even na over waar je het over hebt...

Stel je even voor:

Ik hou jou (mens) in een kamertje, iets groter dan de gemiddelde wc (net groot genoeg om er in te kunnen liggen). Je poept en plast daar waar je ook moet liggen en moet eten. Je hebt geen tv, geen boek, geen speeltjes, geen vriendjes om mee te stoeien en te knuffelen, je staat/ligt de hele dag in datzelfde kamertje te staan. Met een beetje geluk heb je een raam en kun je naar buiten KIJKEN hoe fijn het daar wel niet is. Na 20 uur in dat kamertje te hebben gestaan, wordt je er uit gehaald, geknuffeld en gepoetst, dan wordt je in een nieuw kamertje gezet, eentje die ronddraait, dan na een half uurtje, wordt je weer even geknuffeld, word je gezadeld en moet je ongeveer een uur (?) rondjes rijden in een bak en moeilijke oefeningen doen. Na dat uur ben je moe. Je wordt afgezadeld, geknuffeld en je mag weer dat zelfde hok in, fijn weer 20 uur staan wachten voordat het riedeltje weer opnieuw begint, en dat dag in dag uit...
Mensen, denk eens na (en lees ook vooral het onderstaande voordat mensen gaan flippen).

CharlyBrown, als je aan mij vraagt: ben ik goed voor mijn paard? Zeg ik, JA absoluut!!! Je denkt na over hoe je, met de middelen die je hebt, het leven van je paardje zo aangenaam mogelijk kan maken. Op basis van wat jij hier opschrijft denk ik, ja dat paardje heeft geluk met zo'n baasje.
Als je echter aan mij vraagt of ik dit een goede manier van paarden houden vind, zeg ik...nee. Een paard hoort veel meer naar buiten te komen. Je doet echter wat je kan en ik heb makkelijk praten hier in het Oosten waar de stallen voor het oprapen liggen (niet allemaal even goed uiteraard).

Prima verwoord! Helemaal mee eens.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:03

Ja ik vind mijzelf goed voor mijn paarden. Zelf zou ik nooit een paard 23uur per dag op stal kunnen houden. Momenteel staat 1 van mijn merrie`s in dressuurtraining en daar is geregeld dat ze minimaal één dagdeel eruit komt in de paddock of rijhal naast haar trainingen. Mijn eigen paarden komen het gehele jaar door snachts op stal. Overdag staan zij in de wei of in de paddock. We hebben 3 groeperingen paarden hier lopen: opfok, fok en rijpaard. De opfok loopt in een grote loopstal snachts en komen winterdag in een grote paddock. Zomerdag gaan zij 24/7 de wei op zolang het weer dit houd (in 2006 stonden zij van half april tot half dec op het land). De fokmerrie`s lopen winterdag overdag in de paddock en staan snachts in ruime boxen ( 5 x 4 m), zomerdag gaan zij na het veulenen indien mooi weer dag en nacht de wei op. De rijpaarden/wedstrijdpaarden komen het gehele jaar door snachts op stal, maar gaan overdag er wel uit. Winterdag korter dan zomerdag, enkel alleen bij heel slecht weer (onweer, veel/langdurig regen en windkracht 10) blijft alles binnen. De ruime stallen bieden ze de mogelijkheid voor extra ruimte en ze weten het altijd weer te waarderen als ze eruit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:35

Voor mijn paard is dat lekker zoveel mogelijk buitenlucht; van Maart t/m Oktober kan ze het land op, nu staat ze met een jonger paard in 2 uitloopstallen (zeer ruime stallen met een aardige bestrate uitloop). Ze heeft daar een baal hooi per dag (zo goed als onbeperkt), ideaal. Lachen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:37

VeerenAshley...bedankt.

Ruby, ja maar niet iedereen heeft het natuurlijk zo mooi voor elkaar als jij. Jij hebt het gewoon übergoed geregeld.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 09:21

nogmaals bedankt voor alle reacties... sommige wel een beetje heftig... Het verhaal van 'sees' is overigens niet helemaal zoals ik mn paard hou. Ze vermeld niet dat hij er ook elke ochtend een uur uitkomt(nee!! niet alleen in de molen, elke dag staat hij los met een vriendje, de ene dag staat hij sochtends los met een vriendje en savonds even in de molen en de volgende dag andersom enz enz...) en dat hij 7 maanden per jaar overdag wel op het land staat. Ik snap dat dit in de ogen van sommige minimaal is, maar dit is het allerbeste wat ik er op deze stal uit kan halen.
ik heb dit paard net, en wil op deze stal een goede basis met hem leggen (ik ken hier veel mensen, en heb hier een spring en dressuur instructeur, waar ik veel vertrouwen in heb en die mij erg goed kennen) zodat ik wat met hem kan bereiken.
Na het weide seizoen wil ik op zoek gaan naar een stal waar mijn paard in de winter de mogelijkheid heeft om meer uit zijn stal te komen. ... Maar denk er dan aan om hem in de zomer wellicht weer op mn huidige stal te stallen om weer flink bij te spijkeren.

Nu dus even flink op zoek naar een andere stal, want ben persoonlijk ook van mening dat het het beste is als mijn paard er ook in de winter meer uitkomt. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:22

Tja, voor een paard zou het het beste zijn om hele dagen (en als het even kan ook nachten) buiten te lopen.

Voor de rest hebben we het maar te doen met welke mogelijkheden er geboden worden als we al een paard hebben en proberen zo goed mogelijk voor onze paarden te zorgen...

Ik hebook winters gehad dat Andrew op stal stond en hij er elke dag maar een uurtje of 2 uit kwam, een uurtje los en nog wat poetsen, wandelen en rijden. Niet ideaal... Gelukkig heb ik het later anders kunnen regelen tot zelfs het hele jaar door buiten, hoewel dat ook niet altijd ideaal is vanwege de soms erg natte of slechte bodem, ongelijke bevroren grond, bevroren waterbakken en afgesloten kranen etc.

Nu hebben we hem bij huis en kunnen er aan werken alles goed voor elkaar te krijgen. Het is nu roeien met de riemen die we hebben, maar omdat je het zelf voor het zeggen hebt, kun je wel plannen maken en proberen de situatie zo goed mogelijk te krijgen.

Ik snap heel goed dat een eigen paard spannend is en dat je eerst steun zoekt bij een vertrouwde omgeving. Als je paard het hier goed op doet (komt er meerdere keren per dag uit) hoef je je niet schuldig te voelen en zou ik pas kiezen voor een andere stal als je zelf denkt dat het een verbetering is en je het zelf ook ziet zitten.

Zoveel mogelijk buiten is over het algemeen gezonder, maar het ligt aan je paard hoe hij reageert op veel binnen staan... Goed blijven kijken en luisteren en is het paard gelukkig, dan kan het baasje ook gelukkig zijn...