Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
playboysches schreef:ik vind het een goede manier van paarden houden, je doet je best om hem er vaker uit te halen in de winter.
ik woon zelf ook in de randstad en mijn paard staat ook op een pension stalling, hij komt er nu meestal elke dag uit om te rijden en ook gaat hij bijna elke dag een kwartier tot half uur los in de bak (grote pensionstal dus mag bij wachtende niet langer dan 10 min) en in de winter heel soms met het paard van een vriendin van mij op het landje (land van de stal is in de winter dicht, er zijn wel prive landjes die je kan huren en daar mag je paard het hele jaar op, maar daarvoor sta ik op de wachtlijst) zomers staat hij een paar uur per dag op het land, hij vind langer niet eens leuk. deze zomer wil ik proberen hem dag en nacht op het land te doen, maar het is af wachten of mijn paard het daar mee eens is.
hij staat overigens in een uitloopstal dus kan zich wel bewegen en staat bijna altijd buiten in zijn stal.
playboysches schreef:mijn paard staat in de zomer altijd op het gemeenschappelijke land, daar staan een heleboel paarden op, dus hij staat nooit alleen. ik sta nu nog op de wachtlijst voor een prive landje en ik hoop dat ik die zo snel mogelijk krijg en dan gaat hij daar samen met een vriendje van hem op en wil ik ook proberen om hem dag en nacht erop te zetten.
maar na iets van 4 uurtjes heeft hij het meestal al weer gehad op het land en gaat hij keihard rennen en hinneken en andere paarden lastig vallen. misschien komt dit omdat hij bij zijn vorrige eigenaar niet vaak naar buiten ging en al helemaal niet lang, dus misschien is het een kwestie van wennen.
opala schreef:Jij bent de enige die voor je paard bepaalt wat goed of niet goed is. Een ander zal daar niet of wel mee instemmen. Zolang je je bewust bent dat je paard bewegingsvrijheid nodig heeft, vind ik het al een goed uitgangspunt, van daaruit bepaal je wat realiseerbaar is of niet om je paard naar jouw kunnen en vermogen goed te stallen/weiden.

Sees schreef:Ik schrik oprecht een beetje van hoeveel mensen dit een goede en normale manier vinden van paarden houden. Mensen denk even na over waar je het over hebt...
Stel je even voor:
Ik hou jou (mens) in een kamertje, iets groter dan de gemiddelde wc (net groot genoeg om er in te kunnen liggen). Je poept en plast daar waar je ook moet liggen en moet eten. Je hebt geen tv, geen boek, geen speeltjes, geen vriendjes om mee te stoeien en te knuffelen, je staat/ligt de hele dag in datzelfde kamertje te staan. Met een beetje geluk heb je een raam en kun je naar buiten KIJKEN hoe fijn het daar wel niet is. Na 20 uur in dat kamertje te hebben gestaan, wordt je er uit gehaald, geknuffeld en gepoetst, dan wordt je in een nieuw kamertje gezet, eentje die ronddraait, dan na een half uurtje, wordt je weer even geknuffeld, word je gezadeld en moet je ongeveer een uur (?) rondjes rijden in een bak en moeilijke oefeningen doen. Na dat uur ben je moe. Je wordt afgezadeld, geknuffeld en je mag weer dat zelfde hok in, fijn weer 20 uur staan wachten voordat het riedeltje weer opnieuw begint, en dat dag in dag uit...
Mensen, denk eens na (en lees ook vooral het onderstaande voordat mensen gaan flippen).
CharlyBrown, als je aan mij vraagt: ben ik goed voor mijn paard? Zeg ik, JA absoluut!!! Je denkt na over hoe je, met de middelen die je hebt, het leven van je paardje zo aangenaam mogelijk kan maken. Op basis van wat jij hier opschrijft denk ik, ja dat paardje heeft geluk met zo'n baasje.
Als je echter aan mij vraagt of ik dit een goede manier van paarden houden vind, zeg ik...nee. Een paard hoort veel meer naar buiten te komen. Je doet echter wat je kan en ik heb makkelijk praten hier in het Oosten waar de stallen voor het oprapen liggen (niet allemaal even goed uiteraard).