Wie gaat orun 1e fase doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:52

Liberty: je mag pas volgend jaar mei herexamen doen.
Ik heb dit jaar herexamen rijden gedaan en heb gelukkig het papiertje binnen. Maar 2e fase: geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.

Mijn 'geliefde' instructeur geeft ook daar weer les, dus ik weet al van tevoren dat ik ga zakken ....

Ik ben het met Vendell eens dat er heel veel afhankelijk is van de cursusleider en of hij/zij je ligt.
Kun je niet navragen bij de KNHS wie er les geeft bij de locatie die jij in gedachten hebt?

Vendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:54

Astridh: is de avondcursus van Deurne nix? Daar heb ik veel minder slechte verhalen over gehoord, maar dat kan komen omdat het zo'n t*kke eind weg is... maar dit heb ik ergens opgevangen en ik weet het fijne er niet van. Misschien doen ze het niet eens (meer). Verward

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:57

Fitzroy"]
Liberty: je mag pas volgend jaar mei herexamen doen.
Ik heb dit jaar herexamen rijden gedaan en heb gelukkig het papiertje binnen. Maar 2e fase: geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.
[/quote]
Ja dat weet ik, enne, dan hebben wij dezelfde mening over de ORUN denk ik Haha! Haha!

[quote="Fitzroy schreef:
Mijn 'geliefde' instructeur geeft ook daar weer les, dus ik weet al van tevoren dat ik ga zakken ....

hihi, dat probleem heb ik ook Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:27

Nou Astrid, als je zin hebt om een ander paard te rijden: kom gerust eens langs!! (moet je wel een eindje rijden)......enne, als je bij mij de wisselknop er ook even in een middagje op kunt zetten;-) - just kidding- , maar je mag gerust eens komen rijden!

Ik denk dat ik - om nog maar even ontopic te komen - iig dit jaar geen Orun ga doen, misschien volgend jaar. Ik zal eens informeren bij wat mensen die de cursus hier in de buurt hebben gedaan.
De kosten vallen me trouwens ook niet mee!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 16:33

Rieja schreef:

De kosten vallen me trouwens ook niet mee!

Nee, en het examengeld komt er nog een keer bovenop Boos!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:09

Wat is dat toch met het idee dat de paarden die daar lopen van je medecursisten niet te rijden zijn? Ik ben vorig jaar een aantal x met een vriendin mee geweest (1e fase in Nunspeet) (en dit jaar ga ik hem zelf daar doen) en dr was nix geen gekkigheid aan de hand hoor! Als blijkt dat een paard niet door anderen normaal valt te rijden mag het paard niet meer met de cursus mee doen!!

Dus niet te negatief denken aub

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:21

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:29

Mijn nichtje moest dit jaar examen doen,
die kreeg een week van tevoren te horen dat haar paard toch te moeilijk was en dat daar geen examen mee gereden mocht worden!
Moest ze in een week tijd een ander paard zien te regelen en daar nog een punt in de M1 mee zien te halen,
Gelukkig heeft haar zusje een Z2 paard en daar had ze binnen 3 dagen een startkaart bij en datzelfde weekend kon ze nog bijgeschreven worden voor een wedstrijd en haalde ze een punt.

Ik vond dit echt te gek voor woorden en als ik het niet uit eerste hand had gehoord had ik het niet geloofd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:08

carlijn83 schreef:
Wat is dat toch met het idee dat de paarden die daar lopen van je medecursisten niet te rijden zijn? Ik ben vorig jaar een aantal x met een vriendin mee geweest (1e fase in Nunspeet) (en dit jaar ga ik hem zelf daar doen) en dr was nix geen gekkigheid aan de hand hoor! Als blijkt dat een paard niet door anderen normaal valt te rijden mag het paard niet meer met de cursus mee doen!!

Dus niet te negatief denken aub

Sorry, Carlijn, maar Janna, Liberty en ik hebben alledrie de cursus op een andere plek gedaan en wij spreken uit ervaring.
Ik denk dat wij als deelnemer beter weten waar we het over hebben dan wanneer je een paar keer meegeweest bent.

En Sjuim, dat was zeker 2e fase? Ik ken nl. nog zo'n verhaal uit de 2e fase. Die persoon heeft zelfs een ander paard moeten kopen om maar examen te kunnen doen. Bizar he?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 06:50

Ik weet wel dat als iemand m'n verzorgpaard zou moeten rijden, dat dat niet zomaar zou lukken. Ik heb haar 2 weken terug met m'n instructeur gezien en het was een drama, hij kon er niets mee (het is hem uiteindelijk gelukt om het paard te krijgen waar het de bedoeling was, en hij kan echt goed rijden). Ook mijn vriend lag er al eens binnen 15 seconden naast. Dus dan mag ik zeker niet met dit paard examen doen? Zou ik belachelijk vinden, het paard is gewoon wat eenkennig, maar moeilijk?
Het nadeel is nog altijd dat niet iedereen een 'standaard paard' heeft dat door iedereen te rijden is. Maar een ander paard kopen? Dat gaat toch echt te ver, een goede instructeur ziet echt wel of een paard eenkennig is, slecht gereden is, of dat het toch aan de ruiter ligt.
Met deze verhalen ga ik steeds meer twijfelen aan ORUN

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:12

Ik heb de basis gedaan in Bunschoten en vond het heel leuk, leuke instructeur, en leerzaam, ik wil ook een keer 1e fase doen.
Maar...het hoogste wat ik zelf gereden heb is maar L nivo, dus misschien zit daar het verschil???

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:25

L is genoeg hoor moniquelucky. Je moet L1 +1 zijn voor de dressuur en B+1 voor springen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:06

janna schreef:
Nou, .... ik heb de cursus gedaan in Nunspeet. Misschien zit er nu een andere leidster, maar wij hadden mevrouw M. V. Uiteindelijk was iedereen bang voor haar, en wij hadden en een te groen paard, en een gestoord paard in de cursus. Bovendien ahdden we nog een paard dat dressuurmatig vrij slecht was. Anderen vonden ook al dat die paarden niet mee konden doen, maar ja.. er werd niets van gezegd. Niet verzonnen dus, maar een feit.

Vreemd, M.V. zit er idd nog steeds. Tuurlijk wil ik niet overkomen als dat ik er verstand van heb(sorry, als dat zo leek) maar die vriendin van mij is t goed bevallen en ze lest nu ook bij M.V.
Zeker kunnen cursisten er heus meer van zeggen als ik die een paar x mee ben geweest, maar zou het dan echt zo'n zooitje wezen?
Brengt me aan t twijfelen want ik heb me net ingeschreven voor de 1e fase in Nunspeet.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:04

En ik heb juist weer positieve verhalen gehoord over de cursus van een meisje wat nu wsch 3e fase gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:03

En ik heb weer positieve verhalen gehoord van iemand die de 3e fase al verleden jaar heeft afgerond.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:56

Wat me zo tegenstaat aan het hele ORUN-verhaal is het feit dat je wedstrijden moet rijden (aantoonbaar). Alsof winstpunten en klasseringen je mogelijke kundigheid als instructeur bepalen. Natuurlijk is het logisch dat je moet kunnen rijden om iemand te kunnen leren rijden en begeleiden, maar de beste didactici zijn niet per definitie de beste ruiters (of musici, dansers etc.).

Verder vind ik het erg jammer dat bepaalde rassen niet toegestaan zijn als 'cursuspaard' (althans dat heb ik begrepen). Hierdoor leren de cursisten naar mijn idee te weinig van en over paarden met ander gangenwerk dan de KWPN'er... Het trainen en rijden van een Fries of ander Barok paard bijvoorbeeld zal door het gangenwerk anders zijn. Een voorbeeld hiervan is de middendraf of uitgestrekte draf / stap. Ze kunnen het wel, maar de weg ernaar toe is moeilijker en wellicht ook anders. Zo heeft mijn trainer een Lipizzaner gehad die pas de uitgestrekte draf leerde nadat hij de Spaanse draf beheerste.

Natuurlijk is het hebben van een diploma belangrijk, maar in de paardensport (en ook op andere terreinen) is het zo ontzettend belangrijk om ervaring te hebben, te weten dat er meerdere wegen zijn naar hetzelfde doel, te kunnen kijken en ook nog goede aanwijzingen over te kunnen brengen. En dat leer je niet allemaal in een cursus...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:33

Abby, bij ons op cursus liep er een Fries mee, dus dat maakt niet uit. Friezen zijn ook paarden, you know Haha! en dienen ook zo behandeld te worden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:50

Weet je wat ik ineens bedacht: kan je niet net zo goed een jurycursus gaan doen, en dan 'erbij' lesgeven?
Dat lijkt me ook erg gaaf. Maar jureren is niet bepaald lucratief heb ik weleens begrepen......
Heeft iemand meer info over de jurycursus (wat je daar leert, met name)
en de mogelijkheden daarmee les te geven - ik snap wel dat je dan geen officieel papier hebt om les te geven - ik bedoel meer praktisch.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:12

Uhm, Rieja, ik heb ook de jurycursus gedaan dus ik ben allround Knipoog
Zullen we ff verder PB'en Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:17

Wat ik zo vreemd vind, is dat we het ook een keer over Deurne hebben gehad, daarin werd gezegd dat de Orun veel beter was. Maar nu lees ik dat er vaak paarden zijn die niet normaal na te rijden zijn. Lijkt mij toch een heel groot rijtechnisch probleem, en dat terwijl het nivo zo "hoog"ligt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:22

Tja, het ligt er maar hoe paarden gereden zijn, Pipo.
Er zat bij ons een meisje op cursus die Z1 reed met haar paard, maar niemand kon hem nageeflijk krijgen:?
En wat je met je eigen paard rijdt, wil nog niets zeggen over hoe je op andere paarden wegrijdt. Een combinatie moet ook klikken.
Bij ons was iedereen toevallig M en hoger maar misschien ligt dat ook aan het feit dat ik de dressuurrichting heb gedaan.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:16

Fitzroy schreef:
Citaat:
Abby, bij ons op cursus liep er een Fries mee, dus dat maakt niet uit. Friezen zijn ook paarden, you know en dienen ook zo behandeld te worden.

mmm... ik heb altijd begrepen dat andersoortige rassen niet mochten en dat je paard ook een bepaalde stokmaat moest hebben. Zou dat laatste de reden zijn dat die Fries weer wel mocht? Ach, maakt ook niet uit eigenlijk, alleen vind ik wel dat het belangrijk is dat ook geleerd wordt hoe paarden te rijden en te trainen die ander gangenwerk hebben (en dat zit er volgens mij niet echt in heb ik begrepen van iemand die nu met ORUN bezig is)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:40

Je paard meot min. 1.60 zijn. Dus je kunt niet meedoen met een Haflinger, Ijzlander of e-pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:26

Fitzroy schreef:
Tja, het ligt er maar hoe paarden gereden zijn, Pipo.
Er zat bij ons een meisje op cursus die Z1 reed met haar paard, maar niemand kon hem nageeflijk krijgen:?
En wat je met je eigen paard rijdt, wil nog niets zeggen over hoe je op andere paarden wegrijdt. Een combinatie moet ook klikken.
Bij ons was iedereen toevallig M en hoger maar misschien ligt dat ook aan het feit dat ik de dressuurrichting heb gedaan.

Een fijn gereden paard kan bijna iedereen narijden, zoniet, zou ik toch een hard nadenken of iemand wel werkelijk zo fijn kan rijden. Heeft niet zo heel veel met klikken te maken. Als je professioneel de paarden in wil, zul je je aan ieder paard moeten kunnen aanpassen in je rijden. Ik heb ook mensen van de orun af zien komen, en vind het nivo bijzonder laag. Leuk dat je met 1 paard het Z in kan komen, als je lang genoeg wedstrijden rijd kom je daar heus wel een keer. Maar meerdere paarden goed voorelkaar hebben, is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:23

Als onschuldige leek zou ik toch denken dat je op een Orun heel erg veel kunt leren, tenminste dat denk ik zomaar.