Wie heeft zijn/haar paard ook op vlas ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura878

Re: Wie heeft zijn/haar paard ook op vlas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:50

wij hebben ook vlas. ik ben er ook erg tevreden over. elke dag even de drollen er uit scheppen en elke week de helft van het vlas er uit scheppen en er weer een nieuw pak er op en dan na 3 maanden alles eruit.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:51

Nu 5 jaar op vlas gestaan te hebben staat mijn paard weer ouderwets op stroo en dat bevalt me toch honderd keer beter. Hij is schoner en hij verveeld zich veel minder

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:55

ja hier Haha! Haha!
voor de rest eet ze alles op dus vlas is de enige oplossing Tong uitsteken

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:01

Hier staan ze ook op vlas en het bevalt heel goed. Ook omdat de mesthoop veel en veel kleiner is en het afvoeren van mestafval niet zo heel simpel is in veel gevallen. Het enige nadeel is dat een van de paarden de mestballen erg snel stuk loopt in zijn box. Daarom ziet het vlas er vies uit, maar het is nog steeds hartstikke droog en functioneert prima. Tegen de verveling is een plakje stro er bij een goed middel. Wel ken ik ook een geval van een pony die ook het vlas at en daar een flinke koliek aan overgehouden heeft. Maar de meeste paarden eten het vlas niet. Hier blijven ze voorlopig mooi op vlas staan.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:21

Bij mij staan ze ook op vlas.
Bevalt heel goed, al vind ik stro "gezelliger" staan. Maar vlas is ideaal, nooit geen problemen mee gehad.
Vervelen doen mijn paarden zich niet op stal, ze staan alleen binnen voor de nacht.

stillfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:54

Hoi, ik heb een loopstal en daar heb ik ook vlas in omdat ze het stro opeten maar nu heb ik een probleem want de eerste 2 a 3 dagen als ik er een nieuwe baal in heb gegooid eten ze er een heleboel van op.Weet iemand iets daartegen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:43

Wij hebben ook allemaal vlas en dat ligt er zeker goed!!!
Mesten is veel makkelijker dan met stro. (al hoef ik dit jaar niet te mesten Clown)
Maar ze staat er erg fijn op, stro eet ze op.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:16

Mijn pony staat ook op vlas, ik wil echt nooit meer wat anders Haha!
Bevalt super!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:19

Hier op stal staat het meeste op vlas. Net die van mezelf ( stro ) en mijn twee bijrijdpaarden ( stro en houtkrullen ) niet. Die houtkrullen gaat nu weer naar vlas, daar ben ik wel blij mee. Ik vind krullen echt een ramp. Vlas is veel makkelijker uitmesten en niet zo'n gedoe met een nieuw pak ( lossteken van krullen vind ik echt een ramp, duurt bekant nog langer dan de vieze stal leegrijden ).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:23

Mijn pony's ook, bevalt super! Haha!

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:45

Ja mijn verzorgpaardje staat ook op vlas en ik vind het echt ideaal Tong uitsteken Knipoog

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:33

Heej!

Wij staan ook op vlas..Lachen vind het fijner dan stro!

Mesten elke dag uit.. nat+mest werkt perfect... en 1 keer in de week nieuw pak.. om de 10 weken geloof ik halen we de hele stal leeg krijgen ze alles nieuw..

Groetjes..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:40

momenteel staan ze nog op stro maar als ze in maart ergens hun nieuwe stal ingaan ga ik zelf over op vlas, moet me er alleen nog wel in verdiepen waar ik het moet halen en wat het beste is

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:47

Ik heb er 2 op vlas staan en die nog nooit zo vies gehad wat een bende zeg. Het is dat alleen stro een andere mogelijkheid is en die 2 absoluut niet op stro mogen vanwege het leegeten van de stal en luchtwegproblemen en er geen andere mogelijkheid is, anders zouden ze er gisteren al vanaf zijn. Stro vind ik ook niets, die van mij was op houtkrul altijd vreselijk schoon en met stro gewoon vies.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:54

ik heb ze alledrie op vlas staan!:)
ik moet toegeven; tis heel handig uitmesten!:)
maar ik houd liever van stro.. maarja..Tong uitsteken
vlas is wel makkelijker, maar ik hou van dat geklooi met stro:P
maar,, vlas is echt ideaal!

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:49

Heb het bij de mijne ook geprobeerd, omdat het bij de pony van mijn schoonvader zo goed werkte. Daar hoefde je alleen maar de mestballen eruit te scheppen, that's it! Maar bij die van mij werkte dit absoluut niet! Na een paar dagen was alles nat en plakkerig...En er lagen toch 4 pakken vlas in. Ze staat nu weer op zaagsel met stro. Stuk droger...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:20

Uthrick schreef:
Ja, ik ben fan van vlas Ja wie nog meer???

Hier nog 1. Lachen
Wij gebruiken voor onze pensionpaarden (en onze eigen knol Haha! ) ook vlas.
Het bevalt ons prima.

De stallen zijn goed schoon en ook fijn om uit te mesten. Lachen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:24

Matsjo schreef:
Bij ons scheppen we nooit helemaal leeg. Is helemaal niet nodig als het schoon is blijft het niet eens liggen. Erg onhandig dus. Meestal alleen drollen eruit soms nat en dan schoon erover heen werkt perfect

Ja idd.
1x in de 1 á 2 maanden wel leeg halen, maar dat heb je altijd.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:01

ja tis wel het beste maar ik snap wel dat het te duur word dan (als je rekent drie balen per stal, een baal kost 4 euro, we hebben 18 stallen, 18 x 3 x 4 = 216 euro per keer leegscheppen!) En dat voor 125 euro per maand met voer elke dag en alles derbij dan word het voor stalhouder veels te duur!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:08

En dan moet je natuurlijk ook nog die andere balen rekenen he Lachen

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:18

Die van mij stond op stro en staat nu ook op vlas en ik vindt het super spul, ik heb sinds het vlas een schimmel zonder gele plekken Haha!

Er wordt elke dag mest en de natte plek uitgehaald en 1x in de week een nieuw pak erbij, en elke 6-8 weken helemaal leeg en dan beginnen we weer opnieuw.

Op stro was hij een viezerik en poepte echt overal sinds hij op vlas staat doet hij het alleen nog maar netjes achterin.

Hij verveeld zich helemaal niet omdat hij onbeperkt hooi krijgt binnen en buiten, van 9.00 - 16.00 buiten staat en met het weideseizoen nog langer buiten is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:19

Mikerick: Hoeveel balen doen jullie erin als je opnieuw begint? En wat voor een soort bodem hebben jullie? Want ik heb sinds een week vlas maar de tinker heeft nog steeds vieze vlekken. Ik heb er vorige week 4 balen in gedaan en elke dag mest eruit. Natte was niet nodig omdat de stal niet nat is.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:55

@biancanij:

Ik doe er 3 balen in omdat mijn paard ook nog stalmatten heeft en de eerste 2 dagen hoef ik er dan geen natte plek uit te halen wel mest.

Daarna wordt er wel elke dag de natte plek uitgehaald, ik haal eerst de mest weg en gooi dan al het schone/droge vlas aan de kant en dan houdt ik een natte plek over zo aan de bovenkant moeilijk te zien maar op een gegeven moment weet je precies waar ze veel plassen. De plek is meestal ook niet groot als je het er elke dag uit haalt maar ik zie toch wel degelijk dat het dan echt nat is en verzadigd/rood aan de onderkant. Vervolgens al het vlas weer naar binnengooien en vlak maken.

In eerste instantie werd er bij ons ook alleen 1x in de week de natte plek uitgehaald waardoor ze na een paar dagen echt vies bruin stonden.

Sinds we het op deze manier doen blijven ze bijna de hele week netjes en droog totdat er weer een nieuw pak vlas in komt.

Het is het proberen waard misschien en ik hoop dat het helpt bij jouw paard, bij onze viezeriken helpt het indergeval super Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:01

Ik zal het eens gaan proberen, maar omdat zijn stal er niet nat uitzag heb ik het natte er niet uitgehaald. Ik denk dat het van onderen wel nat is maar daar dacht ik kon hij niet vies van worden. Ik heb het ook nog maar pas moet dus nog effen kijken hoe het het beste werkt. Maar het is in ieder geval beter dan stro en houtkrullen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:04

Mijn paard staat ook op vlas. Vind het echt ideaal als bodembedekking. Het ruikt niet, makkelijk schoon te houden en blijft netjes droog.
En het neemt op de mesthoop stukken minder plaats in beslag..

Het enige nadeel, wat volgens mijn hoefsmid, slecht er aan is is dat het tussen de ijzers kruipt. Daardoor zou mijn paard haar nagelgaten worden uitgevreten oid. En zouden ze ijzers los komen te zitten. Mij lijkt het aan een kant sterk, wat ze heeft superdroge voetjes sinds ze op vlas staat.. Maar aan de andere kant zit er wel een kern van waarheid in, want ik kan natuurlijk nooit de kleine (vuile) deeltjes vanonder het ijzer krabben..