Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:51

Wij hebben de bovenluiken ook altijd openstaan. Dat vinden de paarden veel prettiger. Ik kan merken dat ze onrustiger worden als ik ze dicht doe. Ik heb ze ooit maar één keer (eventjes) dicht gehad toen het heel hard naar binnensneeuwde.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:59

Ik heb de bovendeur snachts altijd dicht. M'n zadels zijn al vaak zat gejat en of die deur nou open of dicht is, voor het licht maakt het niet uit snachts Knipoog

Overdag staat ze op de wei, alleen met de storm stond ze binnen en had ik de bovendeur overdag open staan.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:17

Ik heb het bovenluik altijd open (alleen met oud en nieuw zat hij dicht) Op stal staan lijkt me al niet het allerleukste voor een paard, en om dan het luik ook nog dicht te doen, dan heeft een paard bijna niks meer om te doen...

Diegene die zei dat het toch donker is 's nachts: mijn paard kijkt uit over een verlichte weg, dus hij kan genoeg zien 's nachts. En op hoeveel plaatsen in Nederland is het nou echt compleet donker? En anders heb je altijd nog de maan en de sterren die licht geven Knipoog

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:44

Bij ons op stal staan de bovenste stalluiken meestal wel open! Als het echt koud is of slecht weer gaan ze wel dicht!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:09

Onze bovendeuren zijn ook gewoon hekwerk met stangen dus die staan ook altijd open.
We hebben dan wel het geluk dat de wind nooit richting de voorkant van de stal staat.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:58

Echt openlaten!
Dat beetje kou is veel minder erg dan alle stof die er in een stal hangt... Dus lekker laten doorluchten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:59

Alytje schreef:
Ik heb het bovenluik altijd open (alleen met oud en nieuw zat hij dicht) Op stal staan lijkt me al niet het allerleukste voor een paard, en om dan het luik ook nog dicht te doen, dan heeft een paard bijna niks meer om te doen...

Diegene die zei dat het toch donker is 's nachts: mijn paard kijkt uit over een verlichte weg, dus hij kan genoeg zien 's nachts. En op hoeveel plaatsen in Nederland is het nou echt compleet donker? En anders heb je altijd nog de maan en de sterren die licht geven Knipoog

Bij ons is het gewoon pikkedonker snachts, alleen de maan en sterren dan, maar daar geeft ze dus helemaal niks om.
Bovendien vind ze het ook nog eens eng in het donker dus staat ze liever veilig in haar stal met deur dicht heb ik wel gemerkt.
Maar dat is overal weer anders.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:51

Als een paard bang is in het donker en dan ook nog eens helemaal opgesloten staat met alles dicht lijkt me dat veel enger dan met het bovenluik open!
Vaak wordt vergeten dat een paard een vluchtdier is. Met de bovendeur open kan hij nog lekker naar buiten hangen, wat ook meer ruimte geeft, en ziet inderdaad dingen om zich heen, ook al denken wij dat het pikkedonker is.

Ik zou mijn paard nog niet voor niets in een gesloten buitenstal willen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 07:27

Bovenluik is altijd open!!!!! Kan ze lekker naar buiten koekeloeren en heb je ook nog lekkere frisse lucht in stal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:03

flicka schreef:
Als een paard bang is in het donker en dan ook nog eens helemaal opgesloten staat met alles dicht lijkt me dat veel enger dan met het bovenluik open!
Vaak wordt vergeten dat een paard een vluchtdier is. Met de bovendeur open kan hij nog lekker naar buiten hangen, wat ook meer ruimte geeft, en ziet inderdaad dingen om zich heen, ook al denken wij dat het pikkedonker is.

Ik zou mijn paard nog niet voor niets in een gesloten buitenstal willen!

Helemaal mee eens!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:07

xxappiexx schreef:
Bij ons is het gewoon pikkedonker snachts, alleen de maan en sterren dan, maar daar geeft ze dus helemaal niks om.
Bovendien vind ze het ook nog eens eng in het donker dus staat ze liever veilig in haar stal met deur dicht heb ik wel gemerkt.
Maar dat is overal weer anders.

Zelfs wij mensen kunnen een heleboel zien met maan en sterren, moet je je indenken wat een paard dan allemaal kan zien! Verder: heb jij al wel eens een nacht voor de stal van je paard gezeten als de deur openstaat, omdat je zegt dat ze niets geeft om maan en sterren/naar buiten kijken.

En nog een vraagje (aan iedereen die de deur dicht doet): hoe doen jullie het 's zomers als het heel laat donker en heel vroeg licht wordt? Of staan de deuren dan wel open (zo ja, waarom dan 's winters dicht; een paard kan prima tegen de kou en zoals al vaak gezegd: frisse lucht in een must) of staan ze 24/7 buiten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:13

Bij ons zijn ook de bovendeuren zo vaak mogelijk open. Heel af en toe, als het echt hard vriest of de wind er hard in waait, gaan ze dicht. Dat is dit seizoen één keer voorgekomen, en prompt had een van de paarden z'n stal behoorlijk toegetakeld en was de rest daardoor overstuur.. Ach gut

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 10:52

VeerenAshley schreef:
En nog een vraagje (aan iedereen die de deur dicht doet): hoe doen jullie het 's zomers als het heel laat donker en heel vroeg licht wordt? Of staan de deuren dan wel open (zo ja, waarom dan 's winters dicht; een paard kan prima tegen de kou en zoals al vaak gezegd: frisse lucht in een must) of staan ze 24/7 buiten?

Zomers is altijd de bovendeur open, anders stikken ze in dat hok! Ik vroeg het eigenlijk alleen maar voor temperaturen flink onder nul. Misschien ook wel voor mijn eigen gevoel omdat het mij zo koud lijkt.
Maar over het algemeen heb ik altijd wel de bovendeuren open.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:39

xxappiexx schreef:
Ik heb de bovendeur snachts altijd dicht. M'n zadels zijn al vaak zat gejat
Heb jij je zadel dan 's nachts op je paard liggen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:57

Minstens 2 denk ik want het gaat over zadelS Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:53

Frank schreef:
xxappiexx schreef:
Ik heb de bovendeur snachts altijd dicht. M'n zadels zijn al vaak zat gejat
Heb jij je zadel dan 's nachts op je paard liggen?

In dezelfde ruimte.

Mijn paard vind het helemaal niet erg om met de deuren dicht op stal te moeten staan, het zijn maar een paar uurtjes, in die tijd knabbelt ze aan het hooi en staat ze wat te soezen.
Smorgen gaat ze weer gewoon naar buiten.

In de zomer staat ze 24/7 op de wei met wat geitjes en hopelijk binnenkort met een ander paard.

Maar ik ken mijn paard goed genoeg om te weten dat ze zich snachts veiliger voelt op stal met wat maatjes dan in d'r uppie op de wei.
Bovendien voel ik me echt niet slecht dat ik mijn paard die paar uurtjes per dag in een dichte stal zet, d'r zijn er ook een heleboel die 24/7 op stal staan, dan doet zo'n bovenluik ook niks af.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 11-02-07 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:54

flicka schreef:
Minstens 2 denk ik want het gaat over zadelS Haha!

Doe maar lollig, je praat wel anders als je zadelS een paar keer weggehaald zijn. Ach gut

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:35

Hier is altijd de bovendeur open Ja Veel fijner voor de pony, lekker frisse lucht en ze kan een beetje kijken als ze wil. Qua temperatuur maakt het toch niks uit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:43

Er is geen bovenste staldeur. In de weideperiode staat ze 24 u. per dag buiten.

Afbeelding Oop met mijn oudste dochter Jessica. (Ze zit niet op Bokt Duivel )

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:45

ik heb het bovenste deurtje altijd open

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:43

ik zou het bovenste luik open laten. dan is er meer frisse lucht en kunnen ze lekker naar buiten kijken.

Babetteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:19

Ik zou ook de bovenste stalduer open laten.
Anders is het idd zo donker, en voor de temperatuur maakt het idd niks uit.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:41

Bovendeur open laten!
Jou pony heeft een wintervacht en kan daar echt wel tegen ook al vriest het 8 graden bv.
Mijn dierenarts zij : Je pony houd van regelmaat dus niet de ene dag deur dicht de andere dag
deur open.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:45

Wij hebben de paarden in de zomer altijd buiten staan..
En in de winter 's nachts op stal. Dan staat altijd de bovenluik open. Alleen laatst met de storm zat hij dicht omdat de wind erin waaide Tong uitsteken.. het zou een beetje jammer zijn als straks de hele stal weg is Knipoog

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:38

VeerenAshley schreef:
sundance11 schreef:
Als het s'nachts donker is zien ze toch ook niks, dus qua licht maakt het niet uit. Maar in de stal naast de bovendeur zit ook nog ene klein raampje van tralies, die zowiezo altijd open is, en aan de zijkant zit ook nog zo'n raampje zodat ze naar de andere pony kan kijken, dus frisse lucht is er zowiezo.
Als ik de bovenste deur dicht doe is dat van 20.00 tot 7.00.
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties

Ik denk dat er wel een groot verschil zit in lichtsterkte buiten en binnen in een afgesloten ruimte, zeker in het westen van het land (ik weet niet of je paard daar staat). En dan zijn er nog maan en sterren, zodat je paard buiten echt wel kan zien 's nachts.
En nogmaals: het lijkt mij voor een vluchtdier verschrikkelijk om opgeloten te zijn in een (bijna geheel) afgesloten ruimte en bovendien erg geestdodend.

Helemaal mee eens!! En als ze overdag zonder deken buiten staan kunnen ze het echt wel aan om met de bovenluiken open op stal te staan s'nachts! Knipoog