Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alytje schreef:Ik heb het bovenluik altijd open (alleen met oud en nieuw zat hij dicht) Op stal staan lijkt me al niet het allerleukste voor een paard, en om dan het luik ook nog dicht te doen, dan heeft een paard bijna niks meer om te doen...
Diegene die zei dat het toch donker is 's nachts: mijn paard kijkt uit over een verlichte weg, dus hij kan genoeg zien 's nachts. En op hoeveel plaatsen in Nederland is het nou echt compleet donker? En anders heb je altijd nog de maan en de sterren die licht geven
flicka schreef:Als een paard bang is in het donker en dan ook nog eens helemaal opgesloten staat met alles dicht lijkt me dat veel enger dan met het bovenluik open!
Vaak wordt vergeten dat een paard een vluchtdier is. Met de bovendeur open kan hij nog lekker naar buiten hangen, wat ook meer ruimte geeft, en ziet inderdaad dingen om zich heen, ook al denken wij dat het pikkedonker is.
Ik zou mijn paard nog niet voor niets in een gesloten buitenstal willen!
xxappiexx schreef:Bij ons is het gewoon pikkedonker snachts, alleen de maan en sterren dan, maar daar geeft ze dus helemaal niks om.
Bovendien vind ze het ook nog eens eng in het donker dus staat ze liever veilig in haar stal met deur dicht heb ik wel gemerkt.
Maar dat is overal weer anders.

VeerenAshley schreef:En nog een vraagje (aan iedereen die de deur dicht doet): hoe doen jullie het 's zomers als het heel laat donker en heel vroeg licht wordt? Of staan de deuren dan wel open (zo ja, waarom dan 's winters dicht; een paard kan prima tegen de kou en zoals al vaak gezegd: frisse lucht in een must) of staan ze 24/7 buiten?
xxappiexx schreef:Heb jij je zadel dan 's nachts op je paard liggen?Ik heb de bovendeur snachts altijd dicht. M'n zadels zijn al vaak zat gejat
Frank schreef:xxappiexx schreef:Heb jij je zadel dan 's nachts op je paard liggen?Ik heb de bovendeur snachts altijd dicht. M'n zadels zijn al vaak zat gejat
flicka schreef:Minstens 2 denk ik want het gaat over zadelS
Veel fijner voor de pony, lekker frisse lucht en ze kan een beetje kijken als ze wil. Qua temperatuur maakt het toch niks uit.
)
.. het zou een beetje jammer zijn als straks de hele stal weg is
VeerenAshley schreef:sundance11 schreef:Als het s'nachts donker is zien ze toch ook niks, dus qua licht maakt het niet uit. Maar in de stal naast de bovendeur zit ook nog ene klein raampje van tralies, die zowiezo altijd open is, en aan de zijkant zit ook nog zo'n raampje zodat ze naar de andere pony kan kijken, dus frisse lucht is er zowiezo.
Als ik de bovenste deur dicht doe is dat van 20.00 tot 7.00.
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties
Ik denk dat er wel een groot verschil zit in lichtsterkte buiten en binnen in een afgesloten ruimte, zeker in het westen van het land (ik weet niet of je paard daar staat). En dan zijn er nog maan en sterren, zodat je paard buiten echt wel kan zien 's nachts.
En nogmaals: het lijkt mij voor een vluchtdier verschrikkelijk om opgeloten te zijn in een (bijna geheel) afgesloten ruimte en bovendien erg geestdodend.