Weide zonder stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: Weide zonder stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:02

Ik heb er ook verschillende 24/7 buiten gehad met en zonder schuilstal. On de schuilstal staan ze idd alleen als er daar wat te eten is. Als de vacht van je paard niet toereikend is, dan zou je een dun regendek op kunnen doen. Als er al een probleem is, dan is dat de kou in ieder geval niet. Nat is een veel groter probleem, vandaar dus evt. dat regendekentje. Ik ben het overigens volledig eens met de opmerkingen over zomer in dazenland. Tegen dazen en hitte moet je kunnen schuilen.

Mijn ervaring is dat een gespannen zeil of een partytent of zoiets voor tegen de hitte/zon vaak te eng gevonden wordt om onder te gaan staan...Ik heb het zelf met een partytent geprobeerd en ze durfden er niet onder, geen van allen.

Groetjes,

Aline

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:40

Caroowtje schreef:
Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!

Als je paard een goede weerstand heeft, krijgt hij echt niet zomaar mok! En een goede weerstand is o.a. ahankelijk van de psychische gesteldheid van het paard, en de meeste paarden zijn nu eenmaal gelukkiger als ze buiten in een wei staan Knipoog .

En blub hangt natuurlijk af van de bodemgesteldheid (leve de zandgrond!).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:41

VeerenAshley schreef:
Caroowtje schreef:
Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!

Als je paard een goede weerstand heeft, krijgt hij echt niet zomaar mok! En een goede weerstand is o.a. ahankelijk van de psychische gesteldheid van het paard, en de meeste paarden zijn nu eenmaal gelukkiger als ze buiten in een wei staan Knipoog .

En blub hangt natuurlijk af van de bodemgesteldheid (leve de zandgrond!).

Ik wilde niet ingaan om de echte oorzaken van mok, maar jij doet het wel en ik ben het met je eens. Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:45

Nadya schreef:
Ik wilde niet ingaan om de echte oorzaken van mok, maar jij doet het wel en ik ben het met je eens. Ja

Dank je! (Ik zag al je hint van mok komt van binnenuit, en toen dacht ik dat ik maar even met m'n kennis moest prijken Knipoog ).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:56

Kleigrond kan je draineren. Ik moet zeggen dat dat echt heel effectief is Ja. Veel minder snel onbegaanbare blub. Ik had het geluk dat het al gedraineerd was, maar het is zeker de inverstering waard.

Tsja een schuilstal is mooi als je dat kan realiseren, maar niet elke gemeente werkt mee helaas...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:19

Ach Arabesk, mijn paard gaat toch niet in een schuilstal staan, dus...... Het is fijn als je er eentje hebt, maar als je paard er toch niet in wil staan is het ook prima zonder, hoor. Die van mij boeit het echt niet, die is gewoon graag 'vrij'.

VeerenAshley; yep, jij had 'm door.... Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:26

Die van mij gaat er ook niet in staan tenzij je hem erin voert of opsluit. Dus....

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:57

Paarden en pony's vinden het wel fijn als ze droog kunnen liggen of uit de wind kunnen staan. Mijn shetjes zijn vandaag toch zelf in de schuilstal gaan staan. Dat zullen ze niet doen, omdat ze het buiten zo fijn vinden. Ëén shetje staat sowieso graag binnen en ik zie haar heel vaak in de deuropening staan terwijl ze naar buiten kijkt.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:24

Mijne staan ook 24/7 buiten hoor, ik heb het ook niet over dat ik ze binnen zou zetten of dat het zielig is.
Ik zeg alleen dat ik het wel zielig als ze tot aan hun knieen door de blubber heen lopen en dat dan de kans op mok groter word, ik zeg helemaal niet dat ze dan gelijk mok krijgen.
maar precies zoals Jol1 zegt, paarden houden er wel van om uit de wind te kunnen staan of liggen.
En daarom is een schuil stal wel beter!

KLEYN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:24

je kan ook gewoon coniferen planten en laten groeien.
Waar ze uit de wind kunnen staan.
Dit is natuurlijk het belangrijkste.
Voor de regen kan je wel een regendeken kopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:30

Caroowtje schreef:
Mijne staan ook 24/7 buiten hoor, ik heb het ook niet over dat ik ze binnen zou zetten of dat het zielig is.
Ik zeg alleen dat ik het wel zielig als ze tot aan hun knieen door de blubber heen lopen en dat dan de kans op mok groter word, ik zeg helemaal niet dat ze dan gelijk mok krijgen.
maar precies zoals Jol1 zegt, paarden houden er wel van om uit de wind te kunnen staan of liggen.
En daarom is een schuil stal wel beter!

Mijn paard loopt niet tot aan zijn knieeen in de modder, hoor. Hij rolt er wel heel graag in Haha!
En hij gaat wel in de struiken staan als het echt rotweer is. Maar dus niet in de schuilstal destijds, heel vreemd Knipoog
Maar ik heb ook een heerlijk gek paard. En mok heeft 'ie nog nooit gehad gelukkig, maar hij zit dan ook mentaal heel goed in z'n vel.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 07:30

Mijn ervaring is dat ze niet naar binnen gaan om droog te blijven.
Regen en sneeuw boeit ze niet zoveel.
Toch staan of liggen ze hier best vaak in de schuilstal.
Ze liggen namelijk graag in het stro en houden ook graag droge voetjes.

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:52

Ik vind dat het wel zo handig is dat er een schuilstal is. Ze bouwen wel een wintervacht op om buiten te staan. Maar als het dan echt heel hard regent of waait dat ze toch even gewoon uit de wind of droog kunnen gaan staan. Als ze dat willen maar over het algemeen blijven ze dan wel buiten staan.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:43

Heel misschien gaan wij een ijslander kopen van mijn oude buurman waar we 8 jaar naast hebben gewoond. Toen vonden we het heel zielig dat de paarden in weer en wind onbeschut buiten stonden.
Nu weten we dat dat absoluut het geval niet is! Ik denk dat het ook een beetje met het soort paard te maken heeft. En volgens mij zijn de meeste paarden gelukkiger buiten zonder stal in weer en wind dan opgesloten in een box en twee maal daags een uurtje beweging.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:12

gerdad schreef:
Heel misschien gaan wij een ijslander kopen van mijn oude buurman waar we 8 jaar naast hebben gewoond. Toen vonden we het heel zielig dat de paarden in weer en wind onbeschut buiten stonden.
Nu weten we dat dat absoluut het geval niet is! Ik denk dat het ook een beetje met het soort paard te maken heeft. En volgens mij zijn de meeste paarden gelukkiger buiten zonder stal in weer en wind dan opgesloten in een box en twee maal daags een uurtje beweging.

Helemaal mee eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:49

gerdad schreef:

Ja, dat weet ik wel zeker!!! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:08

IJslander, KWPN of Arab het maakt niet zoveel uit. Op het weiland in Wageningen waar we hebben gestaan, stonden fjorden, een kwpn-er, twee arabs etc zonder schuilstal en allemaal met dikke vacht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:24

Mijn paarden lopen ook 24/7 het hele jaar in de wei. Ze hebben geen schuilstal, maar wel beschutting aan bomenrijen.

Als ik van mezelf uitga, dan zou ik graag een schuilstal voor ze willen hebben. Maar wanneer ik naar mijn paarden kijk, vraag ik me steeds meer af of de behoefte aan een schuilstal geen antropomorfisme is. Wij als mens willen graag 'schuilen' als het regent of hard waait (paraplu, regenjas, capuchon op e.d.) of als het erg warm is (parasol, schaduw e.d.).
Maar geldt dat voor paarden ook?

Afgelopen zomer in de hitte, trof ik de paarden vaker aan in de felle zon i.p.v. in de schaduw; de veulens lagen zelfs op de zandplaats (wat in de zon nog veel heter aanvoelt dan het gras).
In de regen lopen ze gewoon in het open veld te grazen. Bij regen samen met harde wind, gaan ze soms schuilen in de zin van kont tegen de wind, hoofd laag en dicht bij elkaar staan.

Volgens mij redden paarden zich prima zonder schuilstal. Gaan paarden in de vrije natuur ook altijd beschutting opzoeken in de zin van een 'afdak'? Ik vraag het me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:26

Maar dan kunnen ze wel in een stukje bos gaan staan
Wat ik de pony's hier in het natuurgebied ook zie doen als het regent en hard waait tegelijker tijd

Mijn paarden zochten wel het schuilhok op, om te ontsnappen van de dazen Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:29

Het is inderdaad meer een menselijke gedachte, een schuilstal voor je paard. En elke keer als het stormt, regent of sneeuwt (zoals gisteren) vraag je je af of je paard wel gelukkig is (heeft 'ie het niet koud???) en elke keer als ik dan bij mijn paard ga kijken, staat 'ie er zo gelukkig bij. Het maakt het allemaal niet uit, hij vindt het overduidelijk heerlijk buiten, heeft genoeg te eten en is de hele dag in de weer met z'n weidegenootjes. Haha!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:01

VeerenAshley schreef:
gerdad schreef:

Helemaal mee eens!

Als je dat maar weet! Haha!
Die van ons staan in de winter 's nachts binnen en dan is het van: ze willen toch zo graag naar binnen...En dan zeg ik: Nou laat de box maar open staan dan. Dan kun je ze als het hooi en de brok op is achterin het land terug vinden Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:19

runningkawa schreef:
Maar dan kunnen ze wel in een stukje bos gaan staan
Wat ik de pony's hier in het natuurgebied ook zie doen als het regent en hard waait tegelijker tijd

Mijn paarden zochten wel het schuilhok op, om te ontsnappen van de dazen Verdrietig

Ik denk dat er in de steppe weinig bos te vinden is, in ieder geval niet zo veel dat een kudde paarden bij elke flinke regenbui een bosje kan opzoeken. En de Ijslanders die in de Veluwezoom lopen, staan ook vaak gewoon op de open hei bij guur weer.

Maar goed, ik pleit absoluut niet voor kale weides zonder enige vorm van beschutting. Als ik de keuze had zou ik het liefst een wei met schuilstal hebben, maar nogmaals: ik denk dat een paard gelukkiger is in een open wei in de regen dan in een 'knusse warme' stal met 2 dekens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:22

Regent het op de steppe zoveel dan?
Met hagel en natte sneeuw enz?

Dat laatste ben ik echt niet met je eens
Mijn paarden staan erg graag buiten, maar gisteren met de sneeuw op de kont komen ze graag naar binnen, vol galop.
Vandaag met het zonnetje, moet ik ze gaan halen of ze komen aan gestapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:28

RK, ik denk dat jij weer andere paarden hebt en ze zijn ook gewend om naar binnen te kunnen. Mijn pony lag in de sneeuw gisteravond en hij kwam me vrolijk begroeten, heb 'm zelfs even uit het land gehaald. Maar hij wilde na zijn hapje toch graag weer terug naar de andere paarden in het land. Hij is het gewend. Daarbij doe ik hem bij extreme regen wel een ongevoerde regendeken op, maar dat doe ik meer omdat ik bang ben voor rainrot, dan dat hij het echt nodig heeft, hoor.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:34

Inderdaad, naar binnen willen is een kwestie van gewenning: toen mijn pony nog 's nachts op stal stond, stond ze keurig te wachten voor het hek van de wei als het tijd werd om naar binnen te gaan. Dit deed ze ook als het rotweer was. Maar zodra ze in een wei met loopstal kwam, was dit helemaal over: ze staat altijd buiten, weer of geen weer.

En ja, ik denk dat het klimaat in de steppe erg guur is 's winters! We hebben het wel over een landklimaat, dus koude winters met sneeuw, hete zomers. (OK, minder regen dan in Nederland, dat kan haast niet anders...).