Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Caroowtje schreef:Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!
.VeerenAshley schreef:Caroowtje schreef:Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!
Als je paard een goede weerstand heeft, krijgt hij echt niet zomaar mok! En een goede weerstand is o.a. ahankelijk van de psychische gesteldheid van het paard, en de meeste paarden zijn nu eenmaal gelukkiger als ze buiten in een wei staan.
En blub hangt natuurlijk af van de bodemgesteldheid (leve de zandgrond!).
Nadya schreef:Ik wilde niet ingaan om de echte oorzaken van mok, maar jij doet het wel en ik ben het met je eens.
).
. Veel minder snel onbegaanbare blub. Ik had het geluk dat het al gedraineerd was, maar het is zeker de inverstering waard.
Caroowtje schreef:Mijne staan ook 24/7 buiten hoor, ik heb het ook niet over dat ik ze binnen zou zetten of dat het zielig is.
Ik zeg alleen dat ik het wel zielig als ze tot aan hun knieen door de blubber heen lopen en dat dan de kans op mok groter word, ik zeg helemaal niet dat ze dan gelijk mok krijgen.
maar precies zoals Jol1 zegt, paarden houden er wel van om uit de wind te kunnen staan of liggen.
En daarom is een schuil stal wel beter!
gerdad schreef:Heel misschien gaan wij een ijslander kopen van mijn oude buurman waar we 8 jaar naast hebben gewoond. Toen vonden we het heel zielig dat de paarden in weer en wind onbeschut buiten stonden.
Nu weten we dat dat absoluut het geval niet is! Ik denk dat het ook een beetje met het soort paard te maken heeft. En volgens mij zijn de meeste paarden gelukkiger buiten zonder stal in weer en wind dan opgesloten in een box en twee maal daags een uurtje beweging.
gerdad schreef:Heel misschien gaan wij een ijslander kopen van mijn oude buurman waar we 8 jaar naast hebben gewoond. Toen vonden we het heel zielig dat de paarden in weer en wind onbeschut buiten stonden.
Nu weten we dat dat absoluut het geval niet is! Ik denk dat het ook een beetje met het soort paard te maken heeft. En volgens mij zijn de meeste paarden gelukkiger buiten zonder stal in weer en wind dan opgesloten in een box en twee maal daags een uurtje beweging.
VeerenAshley schreef:gerdad schreef:Heel misschien gaan wij een ijslander kopen van mijn oude buurman waar we 8 jaar naast hebben gewoond. Toen vonden we het heel zielig dat de paarden in weer en wind onbeschut buiten stonden.
Helemaal mee eens!
runningkawa schreef:Maar dan kunnen ze wel in een stukje bos gaan staan
Wat ik de pony's hier in het natuurgebied ook zie doen als het regent en hard waait tegelijker tijd
Mijn paarden zochten wel het schuilhok op, om te ontsnappen van de dazen