stands verboden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: stands verboden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:44

Citaat:
Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:

60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

En dit is wat een "stalpaard" doet:

47% eten -- Stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Do I need to say more?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:48

ik snap het helemaal
maar ja dat slaat niet helemaal op stand er zijn ook paarden in grote stallen die zo leven

en laten we eerlijk zijn het is moeilijk om je paard zo natuurgetrouw mogelijk te laten leven

maar het zo inderdaad wel het beste zijn

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:52

het zou erg geweldig zijn als ze die dingen verbieden...
maar vrees toch dat dat nog even gaat duren... helaas No Cheer

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:28

knightloekie schreef:
ze moeten weg ! Ik weet alleen niet per wanneer... Maar ook de reeds bestaande stands worden verboden

Ik ben erg benieuwd naar je bronvermelding!

ktink schreef:
Wat is er nou zo verkeerd aan stands?
Wij hebben ook stands op de manege. De paarden staan er alleen in voor de lessen, en in de winter ook 's nachts.
Voor de rest kijken ze niet tegen een muur aan, maar het erf op. Ook kunnen ze gewoon liggen in de stands. Ze kunnen mischien geen rondjes draaien enzo. Maar paarden in de stal staan 90% van de dag ook stil op het zelfde plekje.
Ook staan ze niet de hele tijd in de strond hoor. Elke dag worden de drollen en de natte plekken eruit gehaald.
Ik vind (als het op zo'n manier gaat) dat stands best kunnen.

Ok, het is nu winter, ik ga je opsluiten in een hokje nog kleiner dan een klein toilet, het toilet halen we er voor jouw gemak even uit.
Daar bind ik je vast, je mag en kan je niet omdraaien maar hé, niet zeuren want je kijkt niet tegen een muur aan, je hebt een raampje en mag naar buiten kijken zo veel als je wilt! Ik haal 1x per dag de drollen en natte plekken weg, verder blijf je lekker in de shít staan want ergens anders gaan staan kan je toch niet want je zit vast. Dan haal ik je eruit want je moet werken, daarna mag je weer fijn in je stand staan tot de volgende dag maar ach, het is alleen maar voor de nacht hoor, je kan toch makkelijk zo'n 12 uur achtereen op 1 plek blijven staan?
Idd, ik snap echt niet wat daar verkeerd aan is, moet kunnen hoor Rolleyes

@nathalie25 Dat er ook paarden zijn in grote stallen die zo leven, is dat een reden om stands goed te keuren? Dus als mijn paard in de stront staat tot over de kogels is dat niet erg als die van de buren er tot over de oren in staat? want dat is erger dus wordt dat van mij ineens goedgekeurd? Dat is namelijk een beetje wat je zegt Knipoog

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:08

T@nj@ zo bedoelde ik het niet
ik vind niet dat omdat er ook paarden slecht in stallen staan stands goed zijn

maar ik bedoelde dat als ze in stallen staan er niet zo heel veel aan de tijdbesteding verander

ik ben absoluut tegen stands
maar ook tegen paarden die op stal blijven in smerige stallen enz enz

maar ik wou duidelijk maken dat als je paarden in stallen zet dat niet het alle problemen meteen zijn opgelost

wel 1 en dat is dat ze niet meer in de vreselijke stands staan

snap je?

groetjes nathalie

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:22

Hoe zou jij het vinden als je de hele dag met je hoofd aan de muur word gebonden?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:11

Bij mij op de manege staan er een aantal pony's en paarden op stands.

Persoonlijk geen problemen mee, ze kunnen net als ieder ander paard liggen en wat kroelen met de buren.
@Tanja: paarden ervaren dat veel anders.....
Box is fijner dat vind ik ook. Maar wanneer ze er gewoon veel uit komen en hun pleziertje kunnen doen vind ik het ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:10

suus_ schreef:

Oh? Vertel eens. Rekening houdend met wat voor dier een paard in wezen is.
Ben benieuwd...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:14

ik ga niet echt mijn mening geven want ik kan toch niet 'winnen' met mijn mening (vergeleken vorig toppic Bloos )
Ik vind stands Niet zielig. Ik ben het zo gewend en ken niet anders. De paarden op onze manege zijn gelukkig, ik zie er geen een chagerijnend staan. Ze hebben ruimte zat.
De manege PROBEERT al jaren een vergunning te krijgen om het te verbouwen maar dat wil de Gemeente niet. Dus klaag niet de manege aan maar de Gemeente Knipoog

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:15

Arrabel schreef:
Hoe zou jij het vinden als je de hele dag met je hoofd aan de muur word gebonden?

Waarom denkt iedereen dat een paard aan de muur word gebonden. Vaak staan ze met de hoofden naar elkaar toe. Hebben ruimte zat om te liggen/staan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:16

JoviBan schreef:
suus_ schreef:

Oh? Vertel eens. Rekening houdend met wat voor dier een paard in wezen is.
Ben benieuwd...

Die weten niet beter. Mensen wel.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:18

Arabesk schreef:
Citaat:
Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:

60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

En dit is wat een "stalpaard" doet:

47% eten -- Stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Do I need to say more?

En nu het schema van de hoge dressuurpaarden? die komen ook niet veel buiten..

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:19

ienna schreef:
Volgens mij is het ook nog steeds zo wat mariska1989 zegt. Maar van mij mogen ze het helemaal gaan verbieden!!

helemaal mee eens!!
ze kunnen niet echt even op hun gemakkie liggen..
liggen kunnen ze wel maar het lijkt mij lekkerder dat je kan liggen hoe je zelf wilt toch??
zeg niet dat ze het slecht hebben hoor want dat is niet zo..
maar denk dat iemand in de gevangenis ook liever in een grote cel zit dan aan een touwtje aan een paal of haak Bloos

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:23

ktink schreef:
Wat is er nou zo verkeerd aan stands?
Wij hebben ook stands op de manege. De paarden staan er alleen in voor de lessen, en in de winter ook 's nachts.
Voor de rest kijken ze niet tegen een muur aan, maar het erf op. Ook kunnen ze gewoon liggen in de stands. Ze kunnen mischien geen rondjes draaien enzo. Maar paarden in de stal staan 90% van de dag ook stil op het zelfde plekje.
Ook staan ze niet de hele tijd in de strond hoor. Elke dag worden de drollen en de natte plekken eruit gehaald.
Ik vind (als het op zo'n manier gaat) dat stands best kunnen.

maar vaak zie je dat de paarden tegen een muur aankijken..
en dan vind ik het zelf niet echt leuk voor het paard..
maar als ze op het erf kijken is het niet zo fout toch??
je heb goede stands en minder goede want slechte heb je denk ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:42

suus_ schreef:
Die weten niet beter. Mensen wel.

Hoezo, "die weten niet beter".
Dus jij denkt dat paarden die in stands staan, dat zij op die manier "leven" (tot zover je van leven kunt spreken) vanaf hun geboorte? En dat ze echt niet weten wat het is om werkelijk als paard te leven?

En stel dat je bovenstaand denkt, of dat dat zo zou zijn, maakt dat het daarom oké?

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:59

Jolandaa_ schreef:
En nu het schema van de hoge dressuurpaarden? die komen ook niet veel buiten..

Onee? Op de meeste grote dressuurstallen (oa. van grunsven, gal/werner) komen de meeste paarden gewoon buiten in de wei of paddock. Zo niet dan worden ze nog altijd 2 of meer keer per dag uit de stal (die overigens vaak minimaal 3x zo groot is als de meeste stands) gehaald om, naast de training, gestapt en verzorgd te worden en paarden die om wat voorn rede dan ook niet los mogen die mogen vaak aan de hand grazen.

eejlienu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:06

Op mijn manege zijn wel stands, maar de pony's die er in staan kunnen zich omdraaien en gaan liggen zonder vast komen te zitten.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:09

Dan zijn het toch geen stands? Want als ze zich kunnen omdraaien neem ik aan dat ze dus niet vast staan?

eejlienu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:16

nee, ze staan niet vast nee.
nouja, ik heb daar ook niet zoveel verstand van enzo.. sommige pony's staan wel vast omdat die nog wel eens willen ontsnappen, maar misschien zijn het inderdaad geen stands en worden ze alleen maar zo genoemd.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:54

Citaat:
Op de meeste grote dressuurstallen (oa. van grunsven, gal/werner) komen de meeste paarden gewoon buiten in de wei of paddock.

Waar komt dan toch die gedachte vandaan dat een paard op stand daar dan maar direct de héle dag in staat Verward

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:13

jantina schreef:
Waar komt dan toch die gedachte vandaan dat een paard op stand daar dan maar direct de héle dag in staat Verward

Niet de hele dag, maar toch zeker minimaal 20uur neem ik aan in de winter? Nou dát is al veelste lang!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:28

JoviBan schreef:
Hoezo, "die weten niet beter".
Dus jij denkt dat paarden die in stands staan, dat zij op die manier "leven" (tot zover je van leven kunt spreken) vanaf hun geboorte? En dat ze echt niet weten wat het is om werkelijk als paard te leven?

En stel dat je bovenstaand denkt, of dat dat zo zou zijn, maakt dat het daarom oké?

NEe ik bedoel het anders, lastig zo uit te leggen.
Kijk ik ben ook niet een voorstander van stands, maar het ligt er (voor mij iig)ook aan hoe ze de rest van de tijd doormaken i.p.v 12 uur naar zo'n muur.
Voor een paard is dat toch anders mits ze nog nooit in een box hebben gestaan. Wanneer hij vanuit een stand (waar het bijv. gewoon tevreden mee was) naar box verhuizen zal 't paard wel denken van woow wat een ruimte, als hij na enige tijd terug gaat naar een stand zal hij denken dat het een klein saai rothok is.
Wanneer zo'n paard nooit in een box heeft gestaan ervaren ze een stand wel anders denk ik.
Een box heeft idd veel meer voordelen.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:31

Bij ons op de manege hebben ze iig nog stands... Ik vind het ook niet zielig voor ze hoor. Ze staan toch nog naast elkaar en in een box hebben ze minder contact met elkaar. Als ze maar elke dag eruit kunnen vind ik Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:01

suus_ schreef:
NEe ik bedoel het anders, lastig zo uit te leggen.
Kijk ik ben ook niet een voorstander van stands, maar het ligt er (voor mij iig)ook aan hoe ze de rest van de tijd doormaken i.p.v 12 uur naar zo'n muur.
Voor een paard is dat toch anders mits ze nog nooit in een box hebben gestaan. Wanneer hij vanuit een stand (waar het bijv. gewoon tevreden mee was) naar box verhuizen zal 't paard wel denken van woow wat een ruimte, als hij na enige tijd terug gaat naar een stand zal hij denken dat het een klein saai rothok is.
Wanneer zo'n paard nooit in een box heeft gestaan ervaren ze een stand wel anders denk ik.
Een box heeft idd veel meer voordelen.

Hmmm, in mijn ogen is dit meer de gedachtengang van een mens en kán een paard helemaal niet zo denken maar goed, buiten dat, het paard is gebouwd op zo'n 16 uur per dag eten en dat doen ze lopend. In een box kunnen ze dat ook niet, ben ik het absoluut mee eens, daarom staan mijn paarden ook al jaren 24/7 buiten maar daar gáát het hier niet om. Het gaat hier om stands, daar kunnen ze niet eens een rondje in draaien laat staan 16 uur per dag in beweging zijn om te eten. (pin mij aub niet vast op die 16 uur, experts mogen mij daar gerust op terug fluiten, ik dacht dat het 16 uur was, weet het niet zeker)
Het lichaam van het paard is erop gebouwd om zo lang en vaak in beweging te zijn, hoe ga je dat oplossen in een stand? Daar kunnen ze nog geen stap lopen, erg gezond voor het paard lijkt mij dat niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:10

dees_daan schreef:
heb er ook nog niets van gehoord, ik vind het niet goed, mijn bijrij friesen staan s'nachts ook in een stand, is een grote box met daarin een paal, waardoor ze elkaar niet kunnen raken, als de 1 wel trapt, zij hebben genoeg ruimte en lopen elke dag minstens 8 uren buiten

En de overige 16 uur in een stand waarbij ze niet een pasje kunnen verzetten Verward