Vriesweer en zon: Fructaanalarm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Vriesweer en zon: Fructaanalarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:50

linky schreef:
Paarden met dit weer uiteraard NOOIT (eigenlijk helemaal nooit) met een lege maag buiten zetten, eerst lekker vol laten eten met hooi.
Dan kan er op een weide met kort gras echt niks gebeuren hoor!
Maar dat wisten de boeren heel vroeger ook al, alleen ze hadden er niet van die dure woorden voor......................... Haha! Haha!

helaas.....dat werkt lang niet altijd. Was het maar zo simpel Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:30

ik ben er wel bekend mee, en ik hou het weer dan ook in de gaten. de fructaan index van Paardnatuurlijk.nl hou ik ook in de gaten. onze paarden staan in de paddock wegens de nattigheid, maar nu is het weiland bevroren dus zouden ze erop kunnen, maar zéker met mijn paard neem ik het risico niet, hij is vrij gevoelig voor gras, dus ik ben daar altijd voorzichtig mee.

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:38

Jammer genoeg wist ik dus nooit wat af van dat fructaangehalte in het gras
enz.
Wij dachten altijd dat dit met de eiwitten te maken had.. En hier is mijn pony
dus gevoelig voor.. Dom dom dom..
Want al 4 weken lang is mijn pony hoefbevangen, en wel door het
hoge fructaangehalte in het gras!!!

Mensen, denk nou niet dat het niet erg is als er bijna geen gras op het land
staat!! Ienimini plukjes gras zijn juist het het ergst. In de topjes van
de sprietjes zit het meeste fructaan!!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:00

Ik had er dus ook nooit van gehoord. Mijn paard staat 's winters nooit in de wei, maar op het zand of het erf, dus ik heb er gelukkig nooit mee te maken gehad...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:40

skessa schreef:
arno8 schreef:
Hangt er van af, als je paarden er niet gevoelig voor zijn, hoef je nergens op te letten.

Er zijn duizenden dingen waar je paard gevoelig voor zou kunnen zijn, dus om nou als voorzorgsmaatregel die fructaanindex in de gaten te gaan houden terwijl je paard nooit bevangen is geweest, lijkt me onzin.

dat betekent dat ik me voor niks zorgen maak met dit weer, omdat mijn paarden nog nooit hoefbevangen geweest zijn? Verward
Een keer moet de eerste keer zijn toch! En eerlijk gezegd zit ik daar echt niet op te wachten!

Ik vind de kans dat net jouw paard hier gevoelig voor is verwaarloosbaar klein.
als je rekening met dit risico zou houden, zou je ook met andere risico's rekening moeten houden en dat is onmogelijk.
Zo is er een risico dat je paard door de bliksem geraakt wordt als hij buiten staat. Dus zou je hem 24/7 op stal moeten zetten omdat het weleens onweert. Maar dan heb je weer een flink verhoogd risico op allerlei andere ziektes, dus toch maar weer buiten.
Een andere oplossing is misschien: pas als het weerbericht een flinke onweersstorm aankondigt, je paard binnen zetten.
En zo zie ik het met fructaan ook: niet allerlei vervelende beperkingen aan je paard opleggen omdat hij 'misschien' ergens gevoelig voor is. Pas als je ziet dat dat zo is, moet je die vervelende (maar wel noodzakelijke) beperkingen opleggen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:11

oké, misschien ben ik dan wel iets te voorzichtig. Knipoog

wel weet ik dat mijn paarden jeuk krijgen van teveel suikers, dus waarschijnlijk zijn ze wel gevoelig voor het fructaangehalte.
Weet je ook of ze door die gevoeligheid ook ontvankelijker zijn voor hoefbevangenheid??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:12

Is er eigenlijk al iemand die echt verschil merkt in het paard sinds het volgen van die fructaan-index ?

Ik blijf het een beetje een vaag iets vinden eerlijk gezegd...

Alsof de samenstelling van een grasspriet ineens overnacht verandert , dat klinkt al heel apart.

En dan nog kan het in het ene deel v/h land enorm regenen terwijl het elders droog blijft. Of verschil in temperatuur. Verschil in bodem (zand , klei enz. enz. ) , verschil in grassoorten , ene wei staat vol in de zon , andere wei in de schaduw , en dan nog de invloeden van buitenaf waar je wei precies gelegen is...er zijn zoveel verschillen , geen 1 wei is hetzelfde.

Hoe kun je dan alles over 1 kam scheren ?

Geweldig dat ze zo met die fructaan-index proberen te helpen om hoefbevangenheid te voorkomen , en leuk dat iedereen er klakkeloos achteraan hobbelt , maar is het ook echt terecht dat paarden precies volgens die index op het gras gezet worden of er vanaf worden gehaald... misschien gaat die algemene waarde wel helemaal niet op voor jouw weiland , denk ik dan.