Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:02

Ezumii schreef:
Waarom zou ze een foto moeten maken om jullie te bewijzen dat de paarden goed staan? Ze hoeft zich toch aan niemand te verantwoorden.

Nee hoeft ook niet , maar denk dat mensen nu wel nieuwschierig zijn .... Tong uitsteken

Ik zou ook een bordje ophangen Haha!

Mysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:04

Nou daar ben je lekker mee Scheve mond

Is jouw verhaal niet voldoende voor de DB? Dat ze niet steeds deze zaak in behandeling hoeven nemen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:35

Tja mensen die geen idee hebben denken al snel dat het zielig is als paarden in de winter buiten staan.
Bij ons staan ze ook in een paddock waar inmiddels al het gras is omgetoverd tot modderpoel. Ze hebben een containerstal met daarin 2 boxen tot hun beschikking die open staan. Wel heb ik gezeurd om een verhard stuk i.v.m. de hoeven en met name de straal die zo slecht wordt in die nattigheid. Ze hebben nu rond hun containerstal een behoorlijk aantal viekante meter betonplaten gekregen. Ja onze pony's zien er vies uit en regelmatig zeer nat, maar ze kiezen er zelf voor, zelfs met de storm van een paar dagen geleden staan ze liever buiten met hun kont in de wind. Gelukkig staan wij uit het zicht, maar anders zouden er waarschijnlijk ook mensen gaan klagen, terwijl ze uitermate happy zijn en kerngezond.

Laat bij ons de dierenbescherming maart komen, dan zal ik ze even wijzen op een hengst veulen van 8 mnd. die een paar uur per dag in zijn eentje buiten staat en verder de hele dag in zijn stal.

Als ze kunnen schuilen dan kan het mijns inziens niet beter. Je zou kunnen overwegen als het is toegestaan een verhard stuk te maken zodra het droog genoeg is en je er verder weinig van aantrekken.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:16

De paarden en ponies krijgen 2x per dag voordroog gevoerd en 1x per dag krijgen ze biks. Ze zien er allemaal goed doorvoed uit (zelfs mijn eigen paard van 20 jaar die in de winter heel lastig 'vol' te houden is). Er is nu nog 1 stuk van ongeveer 2000m2 waarop niets loopt, dat stuk reserveer ik voor het voorjaar. Mijn ervaring in mijn vorige wei is dat hoe erg het er ook uit ziet, met een paar weken rust begint het gras gewoon weer goed te groeien. Het zijn vooral de leken die bellen, maar ook een kennelhouder die zelf Gelderse paarden fokt (die zomer en winter bijna dag en nacht binnen staan). Hij vindt dat ondanks dat ze kunnen schuilen (en dus droog kunnen staan), dat ze staan te verpieteren. Ik weet voor mezelf dat ik mijn uiterste best doe om ze een zo gezond mogelijke leefomgeving te geven, dus ik voel me ook zeker niet schuldig. Ik baal alleen enorm van het gezeur iedere keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:17

Wie heeft er momenteel nog een fatsoenlijk weiland met dit weer?? Zou me er niets van aantrekken, als ze maar niet van alles in je wei gooien omdat ze denken dat je paarden bijgevoerd moeten worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:40

superwoman schreef:
Kun je ze niet verplaatsen? Huren van een andere wei ofzo?
Als er zoveel mensen bellen, dan denk ik toch dat het er niet best uitziet.
Doe er wat aan!
(ipv zielig zijn en je er niks aan kunt doen,tuurlijk kun je er wát aan doen).

Ben ik het niet mee eens hoor. Niet paardenmensen vinden al snel iets zielig. Beetje modder en vieze paarden zijn al meteen zielig en moeten met een beetje regen binnen staan want dat is zielig. Zolang de wei veilig is en er is een schuilmogelijkheid is er in mijn ogen niks mis met 24/7 buitenstaan.

Ik zou dus ook niet een andere wei gaan huren, want met een aantal paarden erop en slecht weer is dat binnen een week weer een modderpoel.

Je zou idd een briefje kunnen ophangen en anders laten bellen, de db kan het die mensen toch ook uitleggen, dat ze al 2x langsgeweest zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:08

Hoeveel paarden lopen daar én hoe groot is de schuilstal?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:18

Ik zie er geen voordeel in om je paarden in de modder te laten lopen, ook al is dat "natuurlijk". (al vraag ik mij af hoe natuurlijk dat is, omdat een paard in zo'n geval in de natuur een hoger gelegen deel opzoekt om droog te staan) Als er nog wat te grazen is, dan heeft het zin, maar dan moet er eigenlijk wel een droger deel zijn. Alleen maar nattigheid kan ook voor problemen als mok en rotstraal zorgen. Ik heb mijn paarden in deze tijd van het jaar dan ook veel liever in de droge bak staan.Onze shetjes staan in een paddock, maar het valt mij op dat ze met slecht weer toch wel graag in hun schuilstal gaan staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:19

russel schreef:
Wie heeft er momenteel nog een fatsoenlijk weiland met dit weer??

Idd, ik denk weinig mensen en daarom staan de meeste ook (s'nachts) binnen om droog te liggen.
Ik weet niet hoe groot de schuilstal is en hoeveel paarden er lopen, dat de paarden die lager in rang staan
ook wel naar binnen mogen?
Wel vind ik het vreemd dat er dan zóveel mensen bellen als het wel mee valt.

Het valt me gewoon op dat iedereen hier zegt dat ze het goed doet, zonder het gezien te hebben.

Neemt niet weg dat het idd mee kan vallen.

Paarden moeten wel droog kunnen staan en liggen vind ik.

Wat mij "steekt"is dat de ts zegt er niks aan te kúnnen doen en dat zij het zo "slecht" heeft dat mensen bellen.
Terwijl blijkbaar veel mensen vinden dat de paarden het slecht hebben.

Van de DB heb ik ook geen hoge pet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:21

Jol1 schreef:
Ik zie er geen voordeel in om je paarden in de modder te laten lopen, ook al is dat "natuurlijk". (al vraag ik mij af hoe natuurlijk dat is, omdat een paard in zo'n geval in de natuur een hoger gelegen deel opzoekt om droog te staan) Als er nog wat te grazen is, dan heeft het zin, maar dan moet er eigenlijk wel een droger deel zijn. Alleen maar nattigheid kan ook voor problemen als mok en rotstraal zorgen. Ik heb mijn paarden in deze tijd van het jaar dan ook veel liever in de droge bak staan.Onze shetjes staan in een paddock, maar het valt mij op dat ze met slecht weer toch wel graag in hun schuilstal gaan staan.

idd.
De ts geeft aan wel voor verharding te willen zorgen, alleen gaat het nu nog niet doordat het te nat is.
Vandaar ook dat ik denk dat het érg modderig is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:27

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto. (of foto's) Nu weten we eigenlijk helemaal niet waarover we praten.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:36

Ik ben ook benieuwd naar een foto.

@ superwoman: Wij kunnen nu ook niet veel aan het weiland doen. Bij mijn vz pony's hebben we 3 weilanden. Het middelste weiland loopt door naar een paddok en een uitloopstal en daar zit ook weer een stuk land aan vast. aan het middelste stuk zelf zit ook een stuk land vast. Nu staan de pony's alleen nog in het middelste stuk. (2 fjorden en een kwpn-er) Het is echt een gigantische bagger zooi en het weiland is echt een soort zwembad. Er is nog wel gras. De 2 fjorden staan eigenlijk vrijwel nooit in de uitloop stal of paddok. Het linker weiland is vooraan ook een bagger zooi. In die wei licht ook een bak, daarom heen is het ook een modderzooi. Maar achterin is het alleen maar heel erg nat. Netzoals het andere stuk land dat is ook een groot waterballet Clown.
Ik wil hier mee eigenlijk alleen zeggen dat je er nú idd niet zoveel aan kan doen. En zij zegt zelf dat ze het wil laten verharden. Dus ze WIL er wel wat aan doen.
Hier willen we de paddok laten draineren omdat dat vaak ook een bagger zooi word. Maar aan de wei kunnen we nu echt heel weinig doen, in de zomer laten we het altijd rollen maar dat kan nu niet, dat ding zakt gewoon weg vrees ik. Bovendien maak je de wei dan alleen maar meer kappot. En de fjorden kiezen er toch echt zelf voor om er door heen te lopen, als ze het zo vreselijk vonden hadden ze gewoon 24/7 in de paddok blijven staan denk ik zo. Ze worden namelijk bijgevoerd in de paddok en niet in de wei zelf.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:43

En wat je nu wel kan doen is een paddock maken van witzand, ok datword ook wel modderig, maar 10 keer minder als normaal op zwart grond. en als je komende winter (2007/2008) zo'n paddock hebt hoef je de wei ook niet meer in te zaaien, want die blijft dan ook heel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:02

Of je kunt de paarden verplaatsen.
kost wat meer, maar das het risico van paarden houden. Je moet goed voor ze zorgen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:04

Superwoman, nou zeg je wel dat mensen zo reageren zonder het gezien te hebben. Maar jij reageert zelf ook nogal fel zonder het gezien te hebben Lachen.
En wie zegt dat ze niet goed voor haar paarden zorgt?
En de TS zegt zelf op een droger deel te voeren, dus het droge deel is er wel degelijk.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:06

Hé vervelend!
Geloof me ze doen niks!
Bij ons in d buurt gaat er ook iets niet helemaal zoals het moet.
ze mogen niks doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:22

Ezumii schreef:
Superwoman, nou zeg je wel dat mensen zo reageren zonder het gezien te hebben. Maar jij reageert zelf ook nogal fel zonder het gezien te hebben Lachen.
En wie zegt dat ze niet goed voor haar paarden zorgt?
En de TS zegt zelf op een droger deel te voeren, dus het droge deel is er wel degelijk.

Als er zoveel mensen bellen én de ts zegt zelf ook dat het erg modderig is.......

Dán zegt de ts dat ze er niks aan kan doen, dát vind ik gel#l.
Als het té erg is, moet je ze verplaatsen.

Ik vind de ts niet "schuldig", maar ook nog niet "onschuldig".
Echter vind ik haar "verdediging" erg slap, waardoor ik idd wat feller ben.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:23

Tja ik moet zeggen ik ben ook wel benieuwd hoe het er dan uitziet hoor.

Ik heb zelf mijn pony en gezelschapshet ook 24/7 buiten staan met een schuilstal. Ze staan altijd buiten maar met de modder valt het toch echt heel erg mee dit jaar.
De voorste strook op het smalste gedeelte van de wei is wel vertrapt en modderig maar dat komt omdat ik ze daar voer. Ik heb elke keer het kuilvoer een stukje verder gegooid zodat ze op een droog stuk stonden en zo hebben ze langzamerhand een strook van zo'n 2 meter een beetje vertrapt. De rest van de wei is gewoon groen. Uiteraard zie je wel een paar paardenhoeven of soms zelfs een slipspoor Haha! maar het is zeker geen modderzooi.

Ik heb ook nog nooit klachten gehoord en er komen hier toch regelmatig fietsers en voetgangers langs. Ook veel pennymeisjes Knipoog

Ik weet natuurlijk niets over de situatie van TS maar het lijkt me toch vreemd dat de DB vaker telefoontjes krijgt als het allemaal wel meevalt. Dat er af en toe een keer iemand is zonder enig verstand van paarden die ook nog de moeite neemt om te gaan bellen kan natuurlijk, maar zoveel mensen zullen dat toch niet doen?
Als de paardjes er verder goed doorvoed uitzien en het is een normale wei met onvermijdelijk ook wat modderige plekken dan gaat een normaal denkend mens toch niet naar de DB bellen?
En sinds wanneer komt de DB ook op zomaar een melding. Ik dacht altijd dat het dier op z'n minst halfdood moest zijn gezien de gevallen waarbij de DB niet eens komt.

Maar goed zoals ik al zei: ik weet natuurlijk niet hoe het er bij de TS uitziet maar het is absoluut niet zo dat het onmogelijk is om paarden op de wei te hebben zonder dat ze constant in de modder staan. Ik heb helaas op het moment geen foto's van mijn wei maar geloof me het valt heel erg mee. 90% van de wei is gewoon droog. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het weiland is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:29

heel simpel , db is geweest
die hebben niets te elden gehad, en weten dta het goed is zo
mensen lekker naar de db laten bellen en dan mogen die het uitleggen
eventueel een bordje ophangen dat de dieren een droge stal en voer tot hun beschikking hebben
en idd zodra de wei bewerkbaar is een stuk verharden

eventueel nu al een stulk zand laten storten

dat er op dit moment niet veel ogelijk is klopt
je hoeft nu echt niet met materieel het land op , daar rijd je alleen je land maar mee kapot
en een beetje blubber gaan ze cht niet dood aan

ts zegt ook dat de voorkant erg is maar verder het weiland in wel meevalt
en de dieren hebben een schuilplaats

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:35

Lekker al heb je zulke mensen die je willen dwarsbomen.

De dierenbescherming moet eens zorgen dat ze eens op serieuze zaken reageren, maar dat doen ze niet want dat zeggen ze dat ze geen tijd hebben of dat ze kijken wanneer er iemand langs komt en da is nie waar.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:49

meschien een stukje afzetten voor ze zodat de rest van het land rust krijgt
en desnoods hout snippers erop gooien ziet het er weer wat netter en droger uit

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:54

Ik ben blij dat ik de dierenbescherming niet aan de deur heb. Heb de paarden mede om dat risico ook niet meer achter in de wei lopen. Die was gewoon te nat na de hoosbuien van donderdag en de storm. Had ik ze daar laten staan, dan was het ook vragen om problemen, ze trappen het toch alleen maar helemaal kapot en er lagen verschillende plassen en verder was het erg nat...
Gras stond er toch al niet meer.

Nu staan ze in de bak, met de kleine strook aarde bij het hek en naar de schuilstal is het over de hele lengte, en een breedte van 5 meter echt heel diepe modder, tot hun knieën zo ongeveer, maar gelukkig zakken ze in de bak nog niet zo weg (daar zijn droge stukken en stukken met enkel wat plasjes in de hoefafdrukken en kunnen ze droog staan en liggen in de schuilstal.
Je kunt nu inderdaad niet veel aan de modder doen, om zand te kunnen laten storten of betonplaten zul je zwaar materieel over je pad moeten kunnen verdragen. Bij ons lukt dat nu niet. Met een auto rijd je het al makkelijk stuk...

Als ik jou was zou ik het ook uitleggen met een bordje bij de wei en dat de dierenbescherming langs is geweest om te kijken en het in orde was omdat ze droog in de stal konden staan als ze willen.

Je kunt ook overwegen de paarden op te sluiten in je stallen. Evt. alleen 's nachts. Dat is wel mijn overweging als ze straks nergens meer droog kunnen staan. Dan is het heel sneu, maar moeten ze in elk geval 's nachts maar opgesloten worden zodat ze op kunnen drogen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:51

Mijn weiland bestaat voor 100% uit klei, daar begint het eerste probleem al. Als daar eenmaal water op staat, is het zomaar nog niet weg. Ik heb het weiland afgelopen juni pas gekocht en wist toen niet dat het zo'n baggerzooi zou worden in de winter. De hele zomer heeft eruit gezien als een paradijsje. Om dit weiland te kunnen kopen heb ik een extra hypotheek af moeten sluiten. Ik heb ook maar gewoon een kantoorbaantje en dus geen bakken met geld. Voor het leggen van stelcon platen heb ik een offerte aangevraagd, maar dat kwam op meer dan 7000 Euro en dat geld heb ik sowieso niet. Alternatief is een stuk laten bestraten, maar ook dat kan niet eerder dan dat het droger is. Op dit moment loopt mijn eigen paard er (KWPN) samen met 2 mini-shetlanders een New-Forest jaarling, een New-Forest/Arabier en een Haflinger. De New-Forest/Arabier en de Haflinger gaan per 1 februari verhuizen, dan heb ik alleen nog mijn eigen paard, de 2 mini-shets en de New-Forest jaarling over. De schuilstal is ongeveer 4x6 meter en de container is 3x6 meter. Behalve mijn eigen paard gaan ze allemaal wel eens schuilen. Mijn eigen paard weigert om binnen te staan, ongeacht wat voor weer het is. Ja, het ziet er momenteel ontzettend beroerd uit, maar de paarden kunnen droog staan als ze dat willen. Het is voor mij financieel absoluut onmogelijk om ergens in pension te gaan staan voor bv. de wintermaanden, bovendien wil mijn paard niet op stal (ze staat al 15 jaar dag en nacht buiten). Als ik het geld ervoor had, dan wist ik het wel... Nu zal ik toch echt eerst moeten sparen voor rigoreuze aanpassingen. Één ding weet ik wel, voor volgende winter moet er hoe dan ook een deel verhard zijn. Zelf wordt ik er ook niet blij van van die modder Verdrietig Opsluiten is voor mij ook geen optie, de containerstal kan wel dicht, maar het schuilhok niet (dat heeft 3 wanden en een klein voorwandje). Het storten van zand heeft nu ook geen zin, want de bovenste 20 cm van het voorste deel van het weiland is modder. Het enige materieel dat nu in het weiland kan komen, is materieel met rupsbanden. De paarden hebben nu ongeveer 6000-6500m2 tot hun beschikking ca. 2000-2500m2 is dus gereserveerd voor als het weer droog is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:53

Een bordje bij de wei zou misschien al wel wat helpen.
Al moet ik je eerlijk zeggen dat je wei misschien wel wat aan de kleine kant is voor 24/7 buiten. Ik had zelf een stuk van 10.000 vierkante meter ter beschikking voor een e-pony en 2 b-ponies en dat was al aan de krappe kant.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:03

Ik heb me een beetje een idee gevormd na je bovenstaande verhaal.
Tsja klei.....dat is een drama in de natte tijden en eerlijk is eerlijk het ziet er vreselijk uit een kudde paarden tot hun nek in de klei.
Je blijft dit probleem houden zeker omdat het relatief veel paarden zijn op een klein stuk.
Ik weet dat ze op stal kunnen en droger(mijn staan ook 24/7 buiten) maar de gem. wandelaar schrikt zich rot en onderneemt actie.

Ik zou een bordje plaaten met een net verhaal en aanstaande zomer als een speer maken dat je van een deel klei afkomt dmv bestraten,afgraven of iets dergelijks.
Ik heb zelf een hectare klei wei kunnen huren maar heb het om o.a deze redenen niet gedaan(ik heb ooit op de klei gestaan...nooit meer).