paard heel bang voor 'spuitflessen' ,, hoe afleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: paard heel bang voor 'spuitflessen' ,, hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:36

Isabellover schreef:
Cassidy schreef:

Vul een spuitbus met water, en ga sproeien. Maakt niet uit of je paard de benen neemt, wegspringt, blijf sproeien. Ook al raak je hem niet, het geluid is belangrijk, hij mag om je heen lopen, maar niet de benen nemen. .

dit vind ik dus echt een hele foute manier. Hier mee dwing je het paard te blijven staan voor iets wat hij eng vind. Hij zal het op een gegeven moment wel snappen dat geloof ik best. Het paard moet ZELF inzien dat het niet eng is.

Je kan tegen een kind zeggend at er geen monster in de kast zit. maar dat kind geloofd dat niet, totdat hij in de kast DURFT te kijken, en ziet dat er niks is.

Je kan een paard niet gaan vergelijken met een kind. Ik ben het dan ook helemaal met Cassidy eens. Zo heb ik het ook bij mijn paard gedaan, gewoon doorspuiten, dan komen ze er vanzelf achter dat het niet eng is. Met afspuiten precies hetzelfde gedaan en nu kan ik alles doen, afspuiten, inspuiten, noem maar op. Je zal toch echt een keer moeten doorpakken wanneer je te maken hebt met een echte "flipper". En er is echt niets zieligs aan, je helpt hem alleen de angst voor die fles te overwinnen en je doet hem abslouut geen pijn. In mijn ogen de makkelijkste en meest snelle manier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:49

Isabellover schreef:
dit vind ik dus echt een hele foute manier. Hier mee dwing je het paard te blijven staan voor iets wat hij eng vind. Hij zal het op een gegeven moment wel snappen dat geloof ik best. Het paard moet ZELF inzien dat het niet eng is.

Ik dwing het paard tot helemaal niets behalve nadenken, ik zeg zelfs dat hij mag draaien, maar niet blind weg mag rennen. Ik stop met dat wat ik doe alleen als het paard overgaat tot nadenken, ipv puur op instinct de benen te nemen. Ik stop met het gedrag als het paard ontspannen is, of iig zijn benen niet meer beweegt. Ik stop pas als het paard overgaan van right brain/rechter hersenhelft (instinct) naar left brain /linker hersenhelft (nadenken). Aan je onderschrift kan ik zien dat je aan Parelli doet. Dan moet onderstaand artikel van ondergenoemde website geen nieuwe informatie voor je bevatten.

http://www.horsepoint.com.au/portal/ali ... fault.aspx

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:56

nee ik doe niet aan parrelli, ik gebruik overigens wel een paar dingen maar niet volledig.
Ik reageer op wat ik zie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:45

Amber vond het doodeng als ik veerust op spoot. Gewoon halster om en dan buiten in de wei gaan staan. Gewoon spuiten, beetje praten. Ze bleef wel rondjes draaien, maar dat vond ik niet zo'n probleem de eerste paar keren. Daarna belonen. Daarna zette ik haar wel stil en na een tijdje bleef ze stil staan, nu kan ik haar gewoon zonder halster om sprayen. Alleen bij haar hoofd vind ze nog niet echt fijn.