(On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JB55

Re: (On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:57

Tegen extra betaling?! Hoezo? Je betaalt toch al voor de stalling of is er een afspraak dat je paard alleen 's nachts mag " logeren" ?!!

Mijn paard staat op een kleine stal, overleg idd mss eenvoudiger. Bij voeren mag niet en hoeft ook niet. Gewoon zoals het hoort. En naar buiten? Ja. Zwemles? Nee. Zoals het hoort.
Laatst bijgewerkt door JB55 op 19-01-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:01

Over weidegang kan ik niet zoveel zeggen; dat is bij ons swinters niet.

Over hooi: Onze paarden worden 3x per dag gevoerd. Als je tussendoor nog extra hooi wil geven kan dat, je kunt het gewoon pakken, maar moet het even in de map schrijven bij extra verbruik. Zo wordt dit evt. doorberekend in de prijs.

In de paddock mag je bij ons maximaal een half uur als er nog iemand zijn paard los wil zetten. Is er niemand na je, mag je onbeperkt. Zo lang je maar wel aanwezig blijft op stal.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:05

dat maak jij toch uit of hij binnen of buiten staat lijkt mij niet dat je hier extra voor moet betalen .
Als je paard in een slecht en erg modderig paddock staat en hij moet zijn benen uit de modder telkens trekken is niet goed voor zijn gewrichten .(kan de foto's niet bekijken )
Als je niet tevreden bent op deze stal zal ik gewoon je paardje pakken en verhuizen je paardje zal heus ook wel tevreden zijnnop een andere stal hij maakt daar ook weer vriendje en bevendien jou paard voelt dta jij ook niet lekker in je vel zit of geiiriteerd bent en ik vind je stalgeld een behoorlijk bedrag . mag je dus ook wel wat voor terug verwachten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:07

JB55 schreef:
Pletje123 schreef:
Sommige stalhouders houden er vreemde acties op na..

Als ik jou was, zou ik eens rustig gaan praten met deze meneer of mevrouw. Jij betaalt geld om je paard daar te kunnen stallen. Dan moet je ook gewoon met je paard bezig kunnen zijn! Zij moeten service aan jou leveren en niet andersom.

En als ze niet willen luisteren dan zou ik mijn spullen pakken en verhuizen.

Ik ben het bijna met je eens Knipoog
Altijd even overleggen wanneer je het ergens niet me eens bent of anders wil hebben. Mocht dan blijken dat de stalhouder ergens een goede reden voor heeft, dan kun je de slimste zijn en er mee akkoord gaan en dus op stal blijven óf je gaat niet akkoord en zoekt idd een stal waar je het wel overal mee eens bent Frusty Bestaat dat wel?
Succes!

Je doelt denk ik op mijn laatste zin?

Als een pensionklant aangeeft dat hij/zij het ergens niet mee eens is of ontevredenheid uit, dan hoor je daar als pensionhouder naar te luisteren. Part of the job Knipoog Maar dan: doe je er ook wat mee? Als die klant nou iets vraagt wat niet kan of totaal tegen de principes van de stalhouder ingaat, dan is het misschien beter als de pensionklant een stal zoekt waar hij/zij meer op 1 lijn zit met de stalhouder. En anders een compromis sluiten, waar beide partijen tevreden mee zijn.

Natuurlijk kan je het nooit voor 100% goed doen als stalhouder, maar luisteren naar je klanten is echt heel belangrijk. En nee, als je je paard in pension hebt staan, is de kans dat je echt over alles tevreden bent klein..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:09

Tzatzi schreef:
Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.

1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.

Ik vind niet dat je zelf kan bepalen wanneer je paard naar buiten gaat, mits je hem zelf binnen en buiten zet. Echter vind ik het wel normaal dat als je gereden hebt je je paard even op stal laat staan als hij bezweet oid is.

Bij ons is het zo dat de paarden bij mooi weer in de ochten, na 10 uur, naar buiten gaan. Bij slecht weer gaan ze alleen 'smiddags. Als ik heb gereden laat ik mijn paard altijd even in dr box, ze word na het rijden gevoerd en ze is meestal bezweet dus gaat ze op stal. De pensionhouder zet haar dan zelf buiten en wisselt ook dekens als ze droog is.

Citaat:
2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?

Ik vind wel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft. Maar zomaar pakken als het op is vind ik weer niet kunnen. Spreek dan af met de stalhouder dat hij je paard wat meer hooi geeft.

Bij ons is het zo dat de paarden als ze niet naar buiten kunnen om de 3 uur hooi krijgen. Ze krijgen dan precies genoeg. Geef je tussendoor zomaar hooi, dan krijgen wij ook een opmerking dat ze dat liever niet hebben. ivm voernijd van de andere gestalde paarden die niks krijgen. En ze krijgen al voldoende hooi, dus nog extra is gewoon overbodig en is alleen maar duur voor hun. Ook omdat de helft vertrapt word.

Citaat:
3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc

Ben heel benieuwd!

Wij hebben 1 paddock.. Voor een bejaard paardje wat echt dag en nacht buiten moet staan. Voor de rest staan ze altijd op de wei, of als het echt te nat is in de bak. Daar ligt ook wel eens wat water in. Dat vind ik niet erg.

Maar de staleigenaar mest wel zelf de bak en paddock dan uit. Ze mest soms zelfs te wei uit.
Hooi krijgen ze ook, op een droge plek. Maar ook om de 3 uur.. Zodat ze niet aan een stuk door vreten, maar wel om wat te doen te hebben. Nu staan ze met zijn allen samen, dus ze kunnen ook spelen. Dus het hooi is geen middel om bezig te houden in deze zaak.

Ze mogen van mij niet tot aan hun knieen in de modder staan bijvoorbeeld. Mijn paard heeft heel veel behang en godzijdank nog geen mok. En dan wil ik graag zo houden. Kijk dat ze eens in de modder of slik stat oké.. Maar geen hele dagen.

Ik denk dat je gewoon eens goed moet navragen of de anderen er ook zo'n last van hebben. Dit bij de eigenaar voorleggen en zo tot een conclusie of oplossing komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:13

El_Beauty schreef:
Ik vind je eerlijk gezegd en beetje zeuren..

Als er mest in de paddock ligt onderneem actie en ruim de mest even op niet altijd op andere mensen wachten tot zij het opruimen want dan kan je lang wachten..

Bij ons op de manege staan alle paarden binnen en krijgen 2 x per dag hooi.. hoezo zouden ze zich gaan vervelen als het eten op is jij eet toch ook niet 24 uur per dag.. jij eet ook waarneer je honger heb.. en bij ons geven ze de eene keer ook meer hooi dan de andere keer maar ik ga me er niet zo erg druk om maken..

Het enigste waar ik het mee eens ben is dat de staleigenaar niet tegen je hoeft te snauwen wat jij met je paard uitspookt dat is gewoon jou doen en laten..

Het is natuurlijk als een paard de hele dag wat door kan eten of peuzelen. Om verveling tegen te gaan kan je beter kleinere porties geven meerdere malen per dag in plaats van 2 x op een dag een fikse portie. Ja, paarden vervelen zich als ze niks te doen hebben. En daar onstaan stalondeugden uit.

Een paard met een mens vergelijken vind ik ergelijk, helemaal als de vergelijking onjuist is. Pas er mee op. Een paard en een mens komen lang niet overeen!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:29

Tzatzi schreef:
Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.

1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.
wees blij dat je pensionhouder de paarden een flinke tijd buiten heeft lopen!!! ik zou het nog terechter vinden dat als jij wilt rijden, je je paard van buiten kan plukken....zodat geen enkel beestje tot laat in stal staat

2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
ik ben absoluut voor onbeperkt hooi, zeker wanneer paarden buiten lopen, maar ook op stal tegen verveling. ik begrijp echter wel dat de pensionhouder dat zelf in de hand wil houden en niet dat jan en alleman met hooi aan komt zetten wanneer zij vinden dat het moet

3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc
nogmaals.... wees blij dat ze buiten komen, van een nat pootje halen is nog geen enkel paard overleden! uitmesten.... weet niet hoeveel je betaald en in hoeverre er luxe beloofd is, maar een kleine moeite om zelf een schep in de hand te nemen en zo af ent oe eens uit te mesten toch?? 3 keer per dag een ruime hoeveelheid ruwvoer lijkt me een mooie manier

[b]

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:39

@JBSS/Dyaco: Logeren?? Haha! Ik geloof dat er een regel is dat je 25/30€ meer betaald als ze binnen staan. Hebben ze er meer werk aan. Ik denk met uitmesten of zo… Want ze hoeven de paarden dan toch niet naar buiten te zetten en weer binnen te halen.

@_Diesel: Ik maak ook geen problemen als het weidegang is. Het is meer de zwemles in de paddock en natuurlijk andere zaken (hoe ze omgaan met je paard).

@dyaco: Foto’s heb ik aangepast ging 1ste x niet goed. Wat vind je ervan?

@Roossie22: Wil je even naar de foto’s kijken? Wil jij je paard daar 8 uur in hebben staan? Ik ben vanaf 9 uur bij mijn paard, hij staat niet alleen ook al ben ik geen paard. Knipoog Maar in de paddock staat hij wel alleen.
Het is volpension. Maar ik mest elke dag 2x zelf de stal uit (omdat ze hem voor mij ’s ochtends binnen laten staan). Ze hebben liever niet dat ik het doe, maar ik wil niet dat mijn paard en ik door de mest moeten lopen. Ik zadel nl op in de stal. De stallen zien er verder netjes uit hoor! En in de paddock kan ik niet meer uitmesten omdat er te veel water in staat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:44

dat je zelf moet mesten vind ik logisch eerlijk gezegd, als alle paarden naar buiten gaan, kunnen ze hups uitmesten....als de één om 10.00, de volgende om 12.00, dan weer om 13.00 bij wijze van.... dan komen de stallen nooit af. kan me voorstellen dat dat in 1 ruk door gaat, wil je je paard niet naar buiten hebben, dan doe je het maar zelf.

de paddock...tsja... het ziet er idd nat uit..je kan je een betere voorstellen;), maar goed, mijn mening blijft nog steeds dat ik liever een paard buiten zie staan, dan in een stal, in dei paddock kunnen ze hun beentjes nog ff strekken

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:45

moeilijk tezien maar als je paard uit het paadock haalt en heeft moeite om zijn benen te verplaatsen en je hoort een hard slob geluid kan dat niet goed zijn om de hele dag daar door heen heen te moeten sjokken ..... leuk paard trouwens!
En ik vind het trouwens een beetje onzin om geld bij te moeten betalen ....meer werk ....je mesten toch vaak zelf ?
Vind persoonlijk het stalgeld zo al genoeg

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:46

JB55 schreef:
een stal waar je het wel overal mee eens bent Frusty Bestaat dat wel?

Nee.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:49

Tzatzi schreef:

@Sjoert: Hoe lang staan ze bij jullie in de paddock en zie die er net zo uit als bij ons, zie foto, of hebben de paarden daar nog wat te doen? Ik denk dat de meeste eigenaren bij ons niet helemaal op de hoogte waren welke regels er allemaal gelden. We hebben nl niks op papier staan. Je kreeg bijv te horen ‘ze gaan ’s ochtends naar buiten’. Dat is dus voor 7 uur, en dan wordt een dagje paddock lang. En nieuwe regels worden continue bijgemaakt.

Ze staan bij ons 2 uur buiten. Paddocks zijn er speciaal voor aangelegd en wij halen de mest eruit. Al vinden wij het altijd er fijn wanneer de pensionklanten dat ook eens doen. Lachen
Nee, onze paddocks zien er iets beter uit, maar goed.. die zijn er ook voor aangelegd. Die van jullie zijn zo te zien gewoon "weilandjes".
Van te voren, altijd vragen om een contract of iets op papier. Dan heb je iig iets om op terug te vallen.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:55

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:08

hmm die is eigenlijk nog veel leuker spring je met hem ?
ben je er al over uit wat je met je stalling gat doen ?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:39

Ik snap niet dat mensen die de foto's van de paddocks zien daar hun paard nog in zouden willen hebben! Ik geloof dat Nederland in de winter niet zo'n comfortabel paardenland is,
daarom zijn er binnenbakken en overdekte trainingsmolens uitgevonden.
Hebben de andere pensionklanten hier geen moeite mee? Er moet op zo'n manier toch problemen met mok enzo komen..

Ik zou nooit hooi voeren in zo'n paddock! Ze trappen hele gedeeltes in het zand en staan dat later met zand en al op te eten, krijgen ze daar geen zandkoliek?

Verder vind ik dat je eens goed moet praten met de eigenaar en kijken of dat wat jij wilt haalbaar is op die stal en anders wat anders zoeken, het gaat er toch niet om hoeveel mensen het hier met jou eens zijn?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:45

Ts geeft volgens mij ergens in het topic ook aan dat er sprake is van mok bij meerdere paarden. Lachen

Wij voeren ook geen hooi in de paddock hoor SA.
Niet alleen vanwege de kans op zandkoliek. Het geeft ook nog eens een paasei bende en daarnaast heb je kans dat er een strijd ontstaat om het eten met alle gevolgen van dien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:20

Foto's :

Ik zou mijn paardje daar absoluut niet elke dag urenlang in laten staan. Sowieso is het al belachelijk klein dus al was het nog stevige grond , dan zou ik het nog onacceptabel vinden.

Nu is het 1 en al nadeel : klein - modderig - smerig - hooi gaat verloren - alleen op klein stukje - urenlang niks te doen.

Ik begrijp dan niet dat iemand zijn paard zo laat staan.... hab allang een oplossing gezocht. Kan dat (na overleg) niet op die stal , dan maar ergens anders.

Ik kan overigens wel begrijpen dat de stalhouder een beetje bars tegen je doet. Iedere stalhouder heeft zijn eigen visie , die van jou wil blijkbaar gewoon 's ochtends alle paarden naar buiten hebben , zelf het voeren in de hand houden (biks en hooi bij prijs inbegrepen) , en zelf de stallen uitmesten.

Als dat de manier is waarop je de zaken wil regelen op je eigen terrein , dan is het niet prettig als pensionklanten daar tegenin gaan rommelen.

Zelf hooi geven is bvb. storend voor andere paarden die niks krijgen , en gaat buiten degene om die het voer regelt , geeft dus onrust. Ook als je zelf uitmest , ben je wellicht zo'n type die elk scheefliggend strootje eruit haalt en op de mesthoop gooit , erg veel stro verbruikt vergeleken met de stalhouder zelf.
Daar kunnen veel stalhouders ERG slecht tegen , groot verbruik van hun kostbare hooi en stro Knipoog

Wat ik zou doen in jouw situatie :

voor mezelf een lijstje maken met punten die ik belangrijk vindt op een stalling , hoe wil ik het zelf het liefst geregeld hebben allemaal. Dus niet kijken naar je huidige stal van dit-en-dat staat me niet aan , maar even een verlanglijstje maken hoe je het zelf zou willen helemaal. Dat geeft veel inzicht in wat je echt wilt en belangrijk vindt.

Vervolgens ga je kijken in hoeverre dat op je huidige stalling kan gaan lukken.

Ligt dat tever uit elkaar , jouw visie en die van de stalhouder , ga dan met je lijstje in de hand op zoek naar een bijpassende nieuwe stalling waar ze dezelfde visie hebben als jij.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 17:33

@Dyaco:
Veel leuker (mag dan zeggen als eigenaar toch…) Haha! Eerste x springen was een kruisje, maar meneer dacht dat hij toen al op 1.20m stond. Hoooog!!! Maar ik kan dan ook zelf niet springen, beide zo groen als gras. Springfoto:
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PWN3FH3D
Ik moet morgen met de pensioneigenaar overleggen. Heb al wel een post-it op zijn stal gedaan dat hij binnen staat ivm zandeten in de paddock (en dat ik dus wel meer wil betalen omdat hij binnen staat). Ik zal nog laten weten hoe erop wordt gereageerd. Lips are sealed

@SparklingApp: Andere pensionklanten hebben hier ook moeite mee. Maar er durven niet veel mensen wat te zeggen. Voornl. vanwege de reactie van de pensioneigenaar. Tot nu toe geen zandkoliek. Maar mijn paardje gaat eerst zand eten (echt net alsof het hamburgers zijn) als ik hem de paddock inzet. Terwijl er gewoon hooi ligt. Volgens de DA is het geen tekort maar verveling.
Gaat er zeker niet om hoeveel mensen het wel/niet met mij eens zijn. Maar ik begin soms te twijfelen. Omdat ik weet dat ik een muts ben met mijn paard. Blond

@Sjoert: Bepaalde paarden hebben mok en andere kale plekken aan de benen (schimmel?). Er wordt wel hooi in de paddock gegeven. Strijd ontstaat er niet omdat de ruinen alleen staan (merries overigens niet maar die krijgen ook hooi).

@Pmarena: Ik kan ook wel begrijpen dat hij bars doet. Maar hij kan het niet van ons begrijpen. Das dan wel weer jammer. Er wordt gezegd dat het hooiverbruik niet vanwege kosten is.
Ik ga niet elk liggend strootje eruit halen, maar als ik er ben haal ik wel alle mest eruit. Daar ben ik wel heel mutserig in. Iedereen zijn eigen eigenaardigheden laten we maar zeggen. Maar ik laat dat niet in de kruiwagen zitten maar breng het netjes op de mesthoop. En ik probeer alleen het mest eruit te halen en geen zaagsel. Ben ik me hier toch een potje aan het verdedigen..... Duivel
Lijstje had ik al, maar daar moet ik duidelijk heroverwegingen maken. Bijv. vond het eerst heeeel belangrijk dat ze naar buiten gingen. Maar dat wordt dus steeds minder belangrijk nu de paddocks er zo bij liggen.

Bedankt voor jullie reacties. OK dan!

Edit: springfoto is weer zo klein of?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:11

Kijk , en zo zijn we dus allemaal anders , want ik vind naar buiten gaan ook heeeel belangrijk , en dat blijft zo.

Het is niet zo dat ik mijn paardje ineens binnen zou willen hebben omdat er alleen van die treurige kletsnatte kattenbakken beschikbaar zijn. Ik blijf dat naar buiten gaan belangrijk vinden en zou dan zoeken naar een ander plekje waar dat WEL gewoon goed kan.

Waar ze bvb. een droge en ruime paddock hebben , dat je dier iig. elke dag een paar keer uit z'n stekker voluit kan gaan om even stoom af te blazen en te spelen.

Ik wil eigenlijk gewoon weiland , maar een fijne paddock vind ik dan ook acceptabel. Maar als oplossing maar binnen houden is imo. geen oplossing , dan doe je je paard tekort , zou ik niet mee willen leven met de wetenschap dat zo'n dier maar in zo'n hokje staat het grootste deel van de dag , dat vind ik echt onacceptabel voor een bewegingsdier als een paard.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:38

Die paddocks zien er echt niet uit! Dat is abslouut slecht voor de hoeven en koten. Wist niet dat het zo erg was. Mijn paard kwam daar niet in, maar ik zou hem ook niet de hele dag op stal willen hebben. Als dat mijn pensionstal was en het was de hele winter zo dan zocht ik wat anders.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:39

@pmarena: Het is ook eigenlijk een half-bakken-oplossing om je paard binnen te laten staan. Dan weet ik het wel weer, ga ik dus min. 3x p/dag erheen om hem uit die stal te halen. Bloos

@Jeskoo: volgens mijn hoefsmid maakt het voor de hoeven niet uit. Koten weet ik niet. Ze staan november tot mei in de paddocks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:46

Dus blijft het gewoon kl*te Knipoog

Ik zou echt rap iets anders willen :

1. stevigere bodem
2. grotere oppervlakte , sprintje kunnen trekken
3. hele dag verspreid wat te knabbelen hebben
4. wat socialer

Hier ga je je toch steeds rotter bij voelen joh Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:50

wat bedoel je met een sprintje kunnen trekken, pmarena?

Wij hebben onze paddocks met opzet niet te groot gemaakt. juist zodat ze geen sprintje kunnen trekken.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:56

@pmarena: Je schrijft 'zo zijn we allemaal anders'. En dat vind ik dus niet OK (daar loop ik dus tegen aan).
Het welzijn van je paard dient voorop te staan. En dat maakt het zo moeilijk. Weet ik veel wat hij ervan vindt dat hij in die paddock staat. Als hij er al wat van vindt Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:10

Je kunt zelf het beste beoordelen hoe je paard zich zal voelen in een bepaalde situatie.

Als die amper ruimte heeft , en alleen , zonder eten , in de prut staat urenlang , nog de hersens inregent ook wellicht als die pech heeft , denk dat er maar weinig paarden zijn die dat geweldig vinden Knipoog

Sjoert : dat is dus een gevalletje van zo zijn we allemaal anders.

Als de bodem zo waardeloos is dat je liever niet hebt dat ze een sprintje trekken , dan hou je een klein stuk , zou ik ook doen.

En er vervolgens als een speer achteraan gaan dat er een stuk beschikbaar komt waar ze wel even op kan knallen.

Dat vind IK gewoon belangrijk , het idee dat je dier even flink de benen kan strekken.
Al staat ze zelf liever de hele dag te lamballen onder het afdakje , het gaat maar om het idee Haha!

Net zoals paarden die zich niet binnen een straal van 10 meter van hun schuilstal wensen te begeven.
Hij IS er wel , en dus hoef je je als baasje niet rot te voelen als het dagenlang erg rot weer is.