hoe vaak rijd jij je paard per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:28

Ik longeer Camilla nu 2 x in de week, een half uurtje op zn hoogst. Daarnaast rijd ik nu 2 tot 3 x een half uurtje ongeveer (soms wat langer, als ik bijv. buiten ga rijden ofzo), en de rest staat ze stil.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:46

mijn paard kan niet echt een dag stil staan..
dan luisterd ze de volgende dag niet zo goed..
als ik weinig tijd heb longeer ik dr..
ik rijd dr ongeveer 4 keer per week.. en daarbij nog 1 keer les.
maar ze staat overdag ook op de wei dus dat scheelt.

Tattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:21

ik rijd me paard x perweek (dressuur) (goed laten werken ) 1 of 2 dagen wedstrijd en 1 dag lekker lang los in de bak ( ong uur ofzow)lekker zijn eigen gangetje gaan of ik ga lekker wandelen naar het park lekker grazen want ik heb meestal 2 x per week wedstrijd en op een zaterdag en een zondag is verschillend

Tattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:22

ik rijd ook 2 andre paarden elke dag dus ikmoet er meestal 3 rijden ik zit dan ook tot best laat op de manege vooral als ik naarschool moet haha vind ik toch niet erg Schijnheilig 8:)

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:43

heb geen strak schema met welke dag wat te doen.
Hangt van van alles af.
maar een normale week ziet er ongeveer zo uit
1 keer per week een uur priveles (vrij intensief voor ons beide)
daarnaas train ik zo'n 3 tot 4 keer in de week.
Ik rij regelmatig buiten, longeer haar, join up
vrijspringen doe ik ook weleens voor de afwisseling

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:47

Ik rij 4/5 keer in de week. Longeer 1 keer en 1 dagje vrij, dus wel los oid.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 10:54

Afbeeldingmaar toch is dit allemaal in het belang van de ruiter... het lijkt me, als paard zijnde, dat die liever bij paarden dan mensen is. Afbeelding

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:56

Pellie schreef:
kennelijk dacht ik er te licht over. Het is niet zo dat de wil er niet is, waarom zou ik anders een eigen paard willen, maar door mijn werktijden die best onregelmatig zijn weet ik dat ik gewoon niet elke dag de tijd zal hebben. We zijn ook wel eens een weekendje weg, dat moet ook blijven kunnen. Het zou geloof ik handig zijn om een bijrijdster te zoeken?

Denk inderdaad dat je er een beetje te licht over denkt Haha!
Denk er heel goed over na voor je een eigen paard koopt, er kan ook altijd wat veranderen in je situatie. Heb nl. zelf dit probleem nu bij de hand. Heb een paar jaar geleden een tinker gekocht en bij mijn ouders gestald, al snel kwam er een ponietje bij omdat ik het zielig vond om Tinka alleen te laten staan, dit werkte allemaal perfect. Totdat mijn ouders besloten het huis te koop te zetten....
Paarden naar een pensionstalling, prima plek en prima verzorging, alleen 1 probleem: 's winters kunnen ze niet op het land. Voor Tinka maakt dat niets uit, zorg dat ze genoeg beweging krijgt elke dag, maar voor die kleine werkt dat dus niet. Dus nu moet ik (o.a. door tijdgebrek) Dinti verkopen. Denk er dus goed over na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:59

Pellie schreef:
Afbeeldingmaar toch is dit allemaal in het belang van de ruiter... het lijkt me, als paard zijnde, dat die liever bij paarden dan mensen is. Afbeelding

Tuurlijk is een paard liever bij de paarden, maar om het maar even heel cru uit te drukken, staat dat paard daar voor MIJN plezier Haha!
Zie maar eens een stal te vinden waar ze zomer en winter de wei in kunnen. Hier in de Randstad praktisch onmogelijk.... Huilen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 11:06

Afbeeldingnja... dat scheelt. Hier 5 min. fietsen van mijn huis zit er eentje en anders 6 km. verderop met de auto. Dus zo beroerd zit ik hier niet.

Ik geloof dat zijn plezier deels mijn plezier worden moet. daarnaast hoef ik ook niks qua ambities op een paard, alleen zelf beter leren rijden.
Afbeelding

Joleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:03

Ik rij denk ik 5 keer per week. Vaak wel 6 keer. Dit is denk ik het gemiddelde. Onder rijden versta ik les, maar ook buitenrijden of zelf aan de slag gaan, meestal wel intensief.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:18

Toch is het ook in het belang van het paard om er regelmatig mee bezig te zijn.
Ten eerste is het slecht voor een paard om onregelmatig te werken. Je kan een paard geen vijf dagen per week op de wei laten staan en de andere twee dagen buitenritten van een paar uur gaan maken om maar een voorbeeld te noemen.
Ten tweede hebben de meeste paarden toch wel plezier in de omgang met mensen.
Mijn Tinker en de verkochte Appaloosa zijn allebei paarden die er bijzonder slecht tegen kunnen als ze een paar dagen alleen maar in de wei staan. De Appaloosa kwijnde weg en de Tinker wordt heel erg humeurig. Gaat de andere paarden pesten, slechter luisteren etc.
Als ik hem dan na een paar dagen weer uit de wei pluk moet ik hem eerst een dag longeren voor ik weer kan rijden. Gelukkig kan ik met rijden dan wel weer verdergaan met waar ik gebleven was. Vroeger had ik een Appaloosa-merrie waar ik elke keer overnieuw moest beginnen na een week niets doen.

Ik heb ook problemen met de tijd, vooral in de zomervakantie, als de kinderen niet naar school gaan. Dan kies ik er liever voor om hem een maand rust te geven en daarna weer rustig aan te beginnen. Maar hem doe ik er in elk geval geen plezier mee. Als het even kan haal ik hem op zijn minst uit de wei om te poetsen en te wandelen. Hij heeft die aandacht gewoon heel hard nodig.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:02

Tja, hoevaak rijd ik? Beide paarden komen in elk geval dagelijks een half uur in de stapmolen. Daarnaast komen ze elke dag een paar uur in de wei wanneer het weer goed is.
Ik rijd de paarden eigenlijk niet vaak langer dan een half uur, alleen in de les is het wel een uur.

Muzefee:
- maandag: springles/longeren (om de week)
- dinsdag: longeren met pessoa
- woensdag: dressuurtraining
- donderdag: springtraining
- vrijdag: licht dressuurmatige training voor de wedstrijd
- zaterdag: vaak wedstrijd, anders bak of buitenrit
- zondag: longeren met pessoa

Raloma:
- maandag: longeren met touwtjes/springles (om de week)
- dinsdag: dressuurtraining
- woensdag: springtraining
- donderdag: longewerk
- vrijdag: dressuurmatige training, evt voor wedstrijd
- zaterdag: af en toe wedstrijd, anders dagje vrij
- zondag: dressuurtraining

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:08

Maandag: verzorgster (vaak buitenrijden)
Dinsdag: verzorgster (ook buitenrijden)
Woensdag: Intensieve dressuurtraining
Donderdag: Lichte training,vaak even wat aanklooien (spelletje spelen)
Vrijdag: Intensieve dressuurtraining
Zaterdag: wandelen aan de dijk/longeren
Zondag: Dagje vrij of lichte arbeid.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:18

ik rijd Jamy meestal 5 of 6 keer per week maar het licht er aan soms longeer ik haar weleens of soms geef ik haar een extra dagje vrij

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:36

ik vind dat als je geen tijd meer voor haar hebt dat je haar moet verkopen
als je geen tijd hebt heb je ok gen tijd om har aandacht t even en om haar te rijden en te verwennen en haar stal te doen enzovoorts. ik vind dat ze dit allemaal wel nodig hebben

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:15

Mijn weekschema is niet zo heel erg strak, ligt een beetje aan de omstandigheden.

Wat vast staat zijn de verenigingslessen op maandag- en donderdagavond en zondag een flinke buitenrit met een vriendin samen. Verder heeft ie dan 1 of 2 dagen in de week vrij en de overige dagen ga ik of een bosritje maken of met 'm wandelen of fietsen langs 't fietspad. Longeren doe ik bewust erg weinig omdat de longeercirkel naar mijn smaak te klein is (12 m doorsnee) en daarmee dus een veel te zware belasting op het binnenbeen komt.

Ik rij dus niet iedere dag, maar ben wel iedere dag met 'm bezig. Zelfs de dagen dat ie vrij heeft, poets ik 'm toch (vrij) uitgebreid. En als ik een keer 2 of 3 weken met vakantie ben dan mist ie die aandacht wel.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:29

Ik rij Marilyn meestal elke dag...soms dagje rust(wel ff wandelen)...of een dagje longeren

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 15:10

Ik rij ook meestal iedere dag,heel soms een dagje niet,in de winter zal het wel iets minder worden..

Mijn pony heeft gewoon echt beweging nodig anders wordt ze stijf,hoe vaker ik rijd hoe beter ze loopt zeg maar(is al op leeftijd en heeft ook een peesblessure gehad)
Ik zou d'r zo makkelijk een week in de wei kunnen laten,geen probleem,behalve dan dat het weer slecht met d'r benen gaat.

Ik maak iedere dag een buitenrit en als ik een keertje geen zin heb ga ik effies in de bak een beetje stappen of een beetje clickertrainen,beetje spelletjes zeg maar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 15:37

Het hangt vaak heel erg van het paard af. Onze 'leasemerrie' moet gewoon elke dag uit haar stal. In de wei kan ze niet en dus is het vaak longeren en rijden (als we 1 of twee dagen losgooien dan heb je de dag erna met rijden een stijver paard). Het 'schema' ziet er nu ongeveer zo uit:
Maandag: dressuur oefenen of buitenrit (soms longeren)
Dinsdag: dressuurles of buitenrit (1 uur)
woensdag: dressuurles of buitenrit (1 uur)
donderdag: dressuur oefenen of buitenrit (soms longeren)
vrijdag: 2 uur buitenrit
zaterdag: dressuur oefenen of longeren
zondag: longeren/buitenrit of dressuur oefenen

Zoals jullie zien wordt ze dus veel bereden (niet alleen door mij, maar ook door mijn vriend en haar eigenaresse). We proberen het zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen: na een paar dagen naar buiten weer even serieus dressuur oefenen en andersom. Dit is zeker een paard dat veel aandacht nodig heeft.
Tinkers kunnen heel erg verschillen in karakter (zoals elk paardenras overigens). Sommigen kunnen zich uitstekend in de wei vermaken en vinden het prima als ze drie/vier keer per week gaan rijden. Anderen vervelen zich na een paar uur in de wei.
Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon voor een dag of 3 in de week een bijrijder zoeken.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 16:52

Peru en Sando komen 4 x in de week buiten. Ik ben 5 x per week op stal en ik rijd 4 x. de ene keer longeer ik, de andere keer zet ik hem een keer extra buiten.
Laatst bijgewerkt door Sando op 21-08-02 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:31

Pellie schreef:

Mijn paard kan 22 uur per dag met dr vriendjes spelen, dan mag ik best die 2 uur per dag voor mijn plezier reserveren. En hoe leuker je het voor je paard maakt, hoe meer plezier je er zelf in hebt.

En paard vindt het vaak niet eens leuk als hij alsmaar stilstaat. En als hij dan ineens gepakt wordt voor ene buitenrit van weetikveelhoelang, dan kun je zelfs bepaalde ziektes in de hand werken. En of het paard daar dan zo blij mee is????

En ene bijrijdster zoeken zou ik pas doen als ik weet hoe mijn paard is en overal op reageert. Hou er gewoon rekening mee dat je 7 dagen per week voor je paard klaar moet kunnen staan (als je verzorgster op vakantie is of ziek).

Succes met beslissen!

Viv

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 17:55

Afbeelding7 dagen... nee ik weet nu al dat ik dat niet zou kunnen. Maar da's voor mij geen reden om geen paard te nemen. Afbeelding

Jumpingmiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:44

ik rijd 1 p.w in de