Mijn simpel aangelegde buitenbak nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Mijn simpel aangelegde buitenbak nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:02

TS: Mijn schoonvader heeft al jáááren (zeker 6 jaar) een bak, aangelegd op de manier die jij beschrijft zonder drainage. Het is een super bak waar je altijd in kan rijden! We hebben er 30-40 cm woudzand in en het nog nooit aangevuld. Thuis maken we precies zo'n bak. Haha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:06

zo'n bak als jij hebt aangelegd is misschien ook een optie voor ons. Wij zitten ook met een kleilaag en daaronder veen.
Het water loopt op dit moment absoluut niet weg en aan rijden hoef ik nu ook niet te denken, terwijl het al bijna een week droog is hier.
Ook bij ons is het geen oplossing om een dure oplossing te kunnen doen. Maar een iets betere bak dan nu, dan zou ik al super blij zijn.
Ik blijf dit even volgen of er nog meer tips binnenkomen!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:10

Ulfeino schreef:
Shabbay: denk dat omgooien al een hele verbetering zal geven en misschien nog draineren, maar dat kun ja later ook altijd nog wel doen.
Als je de grond omgooit wordt hij weer los en kan het water weer makkelijker weg, het is nu eenmaal zo dat paarden de grond vast lopen, daarom zie je ook dat bij veel bakken het water erop blijft staan, de grond is gewoon vastgelopen.

bedankt! We gaan het gewoon proberen.

Alleen eerst een voordelige loonwerker met mini graafmachine zien te vinden....Als iemand iets weet omgeving Zwolle pb me!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:12

Gewoon even wat offertes opvragen, dan zie je het verschil in prijs!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:18

shabbay schreef:
Hebben mensen hier ook ervaring met dat het water gewoon niet weg kan? Wij zitten hier op zandgrond met een keiharde oerlaag (schijnt) We hebben nu een paddock die de hele winter een modderpoel is en niet zo'n beetje ook. Ik zit er ook aan te denken de grond om te laten gooien (wit boven zwart onder). Door de oerlaag schijnt het water niet weg te kunnen, er doorheen graven werd mij aangeraden. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ja, ik heb een "zandkop" op mijn weiland. Zo'n 50 cm hoger dan omliggende land. Toch is dat stuk heel nat, het water blijft er op staan en vervolgens wordt het drassig. Er ligt een keiharde laag op zo'n 30/40 cm diepte, waar je met grondboor al zeer moeizaam in boort en geen paal ingeslagen krijgt. Hier blijft het water dus ook op liggen.
Het stuk erachter is veel lager, maar daar zakt het water wel heel snel weer weg. Het wordt daar nu ook stukgelopen, maar dat heeft al veel meer te verduren gehad en na een dag of nacht wind en geen regen zakt het water in elk geval mooi weg...

Bij mijn bak is de laag gekeerd en door de oer/leemlaag heen gegraven en die droogt nu, na een aantal maanden bezinken, steeds sneller op. (dag of nacht geen regen en de meeste plassen zijn weer weg)
Op het land ligt het water, maar de bak is nu al weer bijna helemaal droog.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:36

shabbay, hier lag een dunne leemlaag en hebben we het eigen zand ook omhoog laten halen. er moest nog wel zand bij, ook vanwege het dempen van een sloot maar de bak, ik verbaas me iedere keer weer, is toch snel droog als het stopt met regenen.
zoals in deze dagen heeft de bak er toch iets meer moeite mee Lachen

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:46

Toen wij onze wei nog hadden toen hebben wij ook zelf een bak gemaakt.

Wij hadden het gewoon 5 cm uit laten graven
5 cm zand erop
daarna 10 pakken hennep en klaar eens kees.

de bak was het gehele jaar droog tenzij h et echt noodweer was geweest dan stond er een kleine plasje in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:11

ging het zand niet mengen met de zwarte aarde eronder als het nat was? Of was het een erg droge wei?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:06

justahorse schreef:
Toen wij onze wei nog hadden toen hebben wij ook zelf een bak gemaakt.

Wij hadden het gewoon 5 cm uit laten graven
5 cm zand erop
daarna 10 pakken hennep en klaar eens kees.

de bak was het gehele jaar droog tenzij h et echt noodweer was geweest dan stond er een kleine plasje in.

5 cm maar?
en dat hennep, dat mixt zich met het zand zeker? en is dat niet al aan het vergaan en wordt dat dan niet glad?
Want dat gebeurd wel vaak met houtsnippers (helaas)

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 06:30

Wij hebben ook zo'n oerlaag! Maar we hebben van ontzettend veel 'kenners' van dat soort grond te horen gekregen dat je dat dus absoluut niet moet doen!! Als je de oerlaag breekt, dan is complete draagvermogen (stevigheid) weg van de grond....het kan dan zijn je een soort van 'bron' krijgt; dwz dat er water uit die breuk omhoog blijft komen!!

Wij hebben op de oerlaag om de 3 m drains aan laten leggen, op de drains scherp zand en op de rest ook een toplaag van scherp zand; resultaat------>altijd droge paddock

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:17

hey maitu bedankt voor de tip! Ik ga daar zeker rekening mee houden. Oerlaag zit ook er diep volgens mij vader en wordt dan dus zowiezo een te grote grondverbouwing. Op welke diepte horen die drainage buizen te liggen? Enis het de bedoeling tussen het witte en zwarte zand doek te leggen zodat het niet mengt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:32

ook namens mij bedankt Maitu, In de bak merken we niets van omhoogkomend water, maar voor in de paddock is drainage over de harde laag wel een goede oplossing.
Ik wil de paddock bovem het maaiveld aanleggen zodat hij in principe nooit onder water hoeft te komen staan...
Nu nog wachten op een geschikt moment om de boel netjes te maken Tong uitsteken

gunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:09

Laurine schreef:
Ziet er goed uit hoor Ja als die het goed doet is het toch prima zo Haha!

mee eens Ja

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:51

Ik heb niet alles gelezen in het topic.

Maar was het niet slim om worteldoek neer te legen?
Dan kon het klei niet naar boven komen.

Maar ik vind de bak er niet slecht uit zien

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:48

Dat was misschien beter geweest, maar dat kost ook al snel 800-1000 euro, en dan had er sowieso ook meer zand op gemoeten, omdat je anders het doek kapot trapt met de hoeven.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:41

Woudzand, kan je dat in België ook verkrijgen?
Ik zit hier ook met een kleilaag, wat eronder zit heb ik geen idee, maar we kunnen er best niet in gaan graven Nagelbijten / Gniffelen
Als ik geluk heb is de bak na een hele week geen regen droog Scheve mond

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:54

ziet er goed uit

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:33

Ziet er toch netjes uit zo? Tegen een zware bak kun je ook stro gebruiken, misschien een tip. Mijn bak kan niet ondersteboven gehaald worden ivm de krachtstroom kabel en gasleiding die eronder door loopt. Wij hebben ook het bovenste stuk (50cm) los gehaald en daar boven op 20cm woudzand gestort. De eerste 2 jaar was de bak perfect, daarna bleef hij al snel natter. Je zult wel meer onderhoud hebben, wij trekken hem geregeld los en vlakken hem uit. Iets meer werk, maar ook langer plezier.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 22:46

Misschien een domme vraag hoor, maar als je bak erg zwaar is moet je het stro dan door het zand mengen, of er gewoon overheen strooien?
En hoeveel pakken stro heb je nodig voor een bak van 20x40 mtr.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:36

Leuk dat je dit topic geopend heb. Er zijn genoeg mensen die het geld er niet voor
hebben en toch een goedkope oplossing willen.
Ik denk wel dat het bij intensief gebruik mischien op de lange duur niet helemaal
werkt. Maar goed je geeft al aan dat jij de enige bent die er gebruik van maakt.
Goed dat het voor jou werkt op deze manier. Heel veel rijplezier dan maar Haha!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:46

Ik lees dat mensen vijf of tien cm hebben afgegraven!
Dat is echt weinig hoor.

Ik ben nu bezig om een paddoc te maken. De afmeting is 15x 15 mtr.
Hier is 40 tot 50cm grond afgegraven door mijzelf met een kraan van mijn vaders werk. de vrijgekomen grond ga ik gebruiken om achter de nieuwe beschoeiing te storten en het weiland wat op te hogen.

Op het afgegraven stuk komt worteldoek en daarboven cocosdrainage. Dan wordt de rest afgestort met stierenzand. De bovenste laag wordt doodnormaal speelzand.

Dan ga ik de larikshouten hekwerk zetten (met zandkering van hardhout) en dan kunnen de paardjes altijd buiten!
Drainage leg ik om de drie meter!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:53

Wat is in de vredesnaam stierenzand?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:01

A ik weet het al, even gegoogled Lachen
Het is zand wat uit de waddenzee komt, zitten ook nog schelpjes in, maar ik las dat het niet geschikt is om in de rijbak te gebruiken, want dan wordt die veel te zwaar.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:11

Nee, het is vrij grof zand dat je alleen voor de onderste laag gebruikt.
Het is om het vestopt raken van je drainage tegen te gaan.
Hierboven komt dan een laag goed zand om te rijden/ voor een paddock

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:51

ik wil heel graag weten hoe dat met die stro werkt,
heb helaas (luxe probleempje) een bak die nog geen jaar gelenden is gemaakt, en waar ik alleen in rijd en waar mijn 3 paarden in de winter instaan,
en dit lijkt een mijnen veld waardoor hij niet te rijden is,blijft ook bij een hoos bui mul
geen geld meer voor een dure aanvulling op de bodem, maar wil mijn nieuwe paard ook niet kreupel laten worden!