Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
en er is nog wat te knabbelen voor de paarden, maar met vlas zijn de stallen toch een stuk droger en je hebt veel minder afval.
Shanna schreef:en is he prijskaartje aan het hennep ook een leuk prijskaartje? en wordt het ook zo makkelijk compost als vlas?
maupiepleun schreef:Ik ben voor Koolzaadstro! van Rapsodie:
Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.
We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.
Met uitmesten veel vervelender.
Rapsodie: super anto stof, mest heerlijk uit!
Gewoon een basislaag en elke dag beetje bijhouden ideaal![]()
Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende
nobbygaard schreef:Ik houd niet van potstallen, wil dagelijks de drollen en urineplekken eruit halen. Is vlas dan ook nog geschikt? Ik hoor namelijk altijd dat je daarvan een laag moet laten liggen en niet mag omspitten.

RockyLover schreef:maupiepleun schreef:Ik ben voor Koolzaadstro! van Rapsodie:
Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.
We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.
Met uitmesten veel vervelender.
Rapsodie: super anto stof, mest heerlijk uit!
Gewoon een basislaag en elke dag beetje bijhouden ideaal![]()
Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende
Heb je Rapsodie weleens vergeleken met vlas? Ik sta nu ook op Rapsodie, maar moet binnenkort waarschijnlijk zelf gaan zorgen voor bodembedekking en misschien is vlas dan wel goedkoper. Voor Rapsodie betaal ik 8 euro per baal (via de manege, bij de groothandel is dit 7 euro) Hij zal dan alleen in de winter een uur of 12-15 op stal staan. Hij heeft trouwens bronchitis en is best een schoon paard. Nu staat hij 18 - 20 uur per dag op stal en ik haal er ongeveer 1/2 kruiwagen per dag uit (zo'n vrij kleine) Ik ben benieuwd!
nobbygaard schreef:Citaat:
Citaat:
Marrepar schreef:Vlas

nobbygaard schreef:We kunnen misschien ook een keer afspreken?
Nou ik heb inmiddels de keuze gemaakt voor het stro. Dit omdat het makkelijker af te voeren was. De boer tegenover de stal wilde wel de mest van stro overnemen, maar niet als het van vlas etc. was. En ze zijn altijd nogal schoon, dus werkt het voor mij het makkelijkst. Ze lopen wel wat stro mee naar buiten, maar dat is zo weer aangeveegd. Ik hoef nu maar 1 of 2 plakken per dag/per paard erbij te doen om ze in een lekkere schone laag te hebben staan. Dus volgens mij kom ik dan ook nog eens beter uit met mijn kosten. Ik heb toch het idee dat ze op zaagsel of vlas viezer eruit zien en dat je toch meer werk er aan hebt dan dat ik nu heb.
nobbygaard schreef:Ik houd niet van potstallen, wil dagelijks de drollen en urineplekken eruit halen. Is vlas dan ook nog geschikt? Ik hoor namelijk altijd dat je daarvan een laag moet laten liggen en niet mag omspitten.
Citaat:Staan jouw paardjes op het Westeinde in Wijngaarden??
benangelique schreef:voordeel is ook dat je geen kosten hebt voor het afvoeren. wij gooien het 2x per jaar als compost over het land en ook een boer in de buurt wil het graag hebben.
nobbygaard schreef:Citaat:Staan jouw paardjes op het Westeinde in Wijngaarden??
Wanneer je daar 2 fjordjes ziet staan, dan zijn dat mijn trotsen!
Ze staan namelijk in het weiland van mijn oude verzorgpony's.. het is dus voor mij ook nog steed het weiland van Sharon en Loena