Wat voor bodembedekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grospack

Re: Wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:19

Ik zou geen vlas, stro of hout nemen maar hennep.

Vlas absorbeerd minder dan hennep. Het absorptievermogen van hennep is 400 tot 500 % meer als bij stro.
Bij hennep kun je ook volstaan met per dag even de natte plekken en de drollen er uit halen. Bovendien is hennep niet stoffig. Bovendien is het goed voor de hoeven wat bij hout nog wel eens probelemen wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:15

en is he prijskaartje aan het hennep ook een leuk prijskaartje? en wordt het ook zo makkelijk compost als vlas?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:38

Ik ben ook pas op vlas overgegaan en ik zit nog een beetje te dubben wat ik fijner vind. Stro mest gemakkelijker uit en het staat ook gezelliger Knipoog en er is nog wat te knabbelen voor de paarden, maar met vlas zijn de stallen toch een stuk droger en je hebt veel minder afval.
Qua prijs maakt het niet veel uit.

Op de site van ecobodem (www.ecobodem.nl) staat nog een beoordeling van het paardenblad BIT over de verschillende soorten bodembedekking en hieruit bleek dat vlas toch het beste eruit kwam!

Succes!

groetjes, Simone

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:43

Wat kost een baal stro dan? Want voor vlas betaal ik maar 4 euro per pak, en dat vind ik niet zo duur. Zaagsel is 1 euro duurder per pak.

Ik ben van zaagsel naar vlas overgestapt omdat dat beter voor de hoeven is (een keer een paard met hoefzweer gehad en een andere met een losse hoefwand). Voor de rest was ik heel tevreden over het zaagsel. Oppotten vind ik smerig, dus dat doe ik niet. Elke dag gaat het nat en de drollen er uit. 5 min. per stal dus.

Stro ben ik vanaf gestapt. Ze krijgen er te snel koliek van, het is lastiger met uitmesten, en er blijft meer ammoniaklucht hangen waardoor je sneller hoestende paarden krijgt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:04

Wij gebruiken zowel vlas als stro. Voor mijn eigen rijpaarden heb ik voor vlas gekozen. Dat het duurder dan stro is, is onzin. Vlas gaat vele malen langer mee en is zelfs goedkoper in ge-/verbruik dan stro. Tevens minder arbeidsintensief, je hebt er minder mestafvoer door en het neemt tot 80% meer vocht op dan stro. Overigens staan mijn paarden op vlasleem, iets duurder dan gewone vlas maar helemaal stofvrij. Enig nadeel van vlas is idd dat het er minder "mooi" uit ziet, maar dat heb je toch ook wel bij stro Bloos

We hebben verder nog 1 grote loopstal waar momenteel 2 twenters in staan en 1 ruime merrie met veulenbox. Die staan ook op stro. In verhouding als je de aantal M2 zou omrekenen met gewone stallen ligt het verbruik veel hoger en ik heb er vele malen meer werk van dan vlas. We hebben voor stro gekozen omdat het voor de jonge paarden toch wel erg fijn is en het ook de wens was van de eigenaar. Maar als mijn eigen paarden er liepen wist ik het wel Bloos

Het verschil met vlas en stro is voor mijn eigen paarden 37 euro per maand, dat vlas dus goedkoper is. Reken dat eens uit over 1 heel jaar Bloos

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:07

Shanna schreef:
en is he prijskaartje aan het hennep ook een leuk prijskaartje? en wordt het ook zo makkelijk compost als vlas?

Wij hebben 1 pensionpaard in het verleden op hennep gehad omdat het dier zijn stal continue leeg at. Wat een ellende dat hennip spul. Zo veel absorbeerd het niet vergeleken met vlas, het is duur en het uitmesten is een helskarwei. Dat spul komt nooit meer in geen 1 stal hier Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:12

Ik zou in principe gaan voor vlas. Het is veel minder werk met uitmesten, het absorbeert veel beter en duurder ben je meestal echt niet uit dan met stro.
Hier staat alles boven de 4 jaar op vlas. De jonge paarden, met name degene die net van de opfok komen, staan op stro. Het is vaak verschrikkelijk wennen om meerdere uren op stal te staan zonder vriendjes om mee te spelen en met stro hebben ze dan in ieder geval wat te knabbelen.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:06

maupiepleun schreef:
Ik ben voor Koolzaadstro! van Rapsodie:

Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.

We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.
Met uitmesten veel vervelender.
Rapsodie: super anto stof, mest heerlijk uit!
Gewoon een basislaag en elke dag beetje bijhouden ideaal Haha!

Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende Haha!

Heb je Rapsodie weleens vergeleken met vlas? Ik sta nu ook op Rapsodie, maar moet binnenkort waarschijnlijk zelf gaan zorgen voor bodembedekking en misschien is vlas dan wel goedkoper. Voor Rapsodie betaal ik 8 euro per baal (via de manege, bij de groothandel is dit 7 euro) Hij zal dan alleen in de winter een uur of 12-15 op stal staan. Hij heeft trouwens bronchitis en is best een schoon paard. Nu staat hij 18 - 20 uur per dag op stal en ik haal er ongeveer 1/2 kruiwagen per dag uit (zo'n vrij kleine) Ik ben benieuwd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:03

nobbygaard schreef:
Ik houd niet van potstallen, wil dagelijks de drollen en urineplekken eruit halen. Is vlas dan ook nog geschikt? Ik hoor namelijk altijd dat je daarvan een laag moet laten liggen en niet mag omspitten.

Geloof ook dat het afvoeren van vlas in de buurt van Sliedrecht niet zo makkelijk is en behoorlijk duur. En van de zomer zal ik regelmatig langs rijden met mijn fjord. Knipoog

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:36

Bij ons staan ze op gehakselt stro en zaagsel doorelkaar. Blijft mooi schoon en handig uitmesten.

maupiepleun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:33

RockyLover schreef:
maupiepleun schreef:
Ik ben voor Koolzaadstro! van Rapsodie:

Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.

We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.
Met uitmesten veel vervelender.
Rapsodie: super anto stof, mest heerlijk uit!
Gewoon een basislaag en elke dag beetje bijhouden ideaal Haha!

Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende Haha!

Heb je Rapsodie weleens vergeleken met vlas? Ik sta nu ook op Rapsodie, maar moet binnenkort waarschijnlijk zelf gaan zorgen voor bodembedekking en misschien is vlas dan wel goedkoper. Voor Rapsodie betaal ik 8 euro per baal (via de manege, bij de groothandel is dit 7 euro) Hij zal dan alleen in de winter een uur of 12-15 op stal staan. Hij heeft trouwens bronchitis en is best een schoon paard. Nu staat hij 18 - 20 uur per dag op stal en ik haal er ongeveer 1/2 kruiwagen per dag uit (zo'n vrij kleine) Ik ben benieuwd!

We hebben hier ook even tijdje vlas gehad. Ik vond het echt 10x niks in vergelijking met Rapsodie.
Het is heeel erg veel meer stoffig (aangezien ik astma+allergie heb merk je dat heel erg), paard begon er spontaan van de hoesten sinds hij op vlas stond (deed hij nooit hoesten en was niet verkouden o.i.d.) en het uitmesten is veeel vervelender (alle drollen raken kwijt in vlas etc.)

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:08

Ik gebruik nu vlas en vroeger hennep. Maar ik ga toch weer hennep gebruiken want dat absorbeert echt veel beter. Het duurt met hennep veel langer voor er een natte plek onstaat.

En als je de stal helemaal leeg maakt (wat niet vaak nodig is) dan is de onderste laag vaak al gecomposteerd. En vlas is inderdaag erg stoffig.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:07

Het ligt er een beetje aan. Hoest je paard snel( of hij gevoelig is voor stof), maakt hij er snel een bende van of niet...

Als ja die vragen met ja beantwoord, dan zou ik voor mot gaan, dat neemt namaelijk net even meer op dan vlas.

Indien de vragen met nee worden beantwoord, zou ik gewoon voor stro gaan. Dit is goedkoper, en mest makkelijk uit.

Wel een nadel is dat stro snel over het hele terrein zwerft, dit heb je met mot/vlas niet.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:48

Citaat:

nobbygaard schreef:

Ik houd niet van potstallen, wil dagelijks de drollen en urineplekken eruit halen. Is vlas dan ook nog geschikt? Ik hoor namelijk altijd dat je daarvan een laag moet laten liggen en niet mag omspitten.

Geloof ook dat het afvoeren van vlas in de buurt van Sliedrecht niet zo makkelijk is en behoorlijk duur. En van de zomer zal ik regelmatig langs rijden met mijn fjord.
Citaat:

We kunnen misschien ook een keer afspreken?

Nou ik heb inmiddels de keuze gemaakt voor het stro. Dit omdat het makkelijker af te voeren was. De boer tegenover de stal wilde wel de mest van stro overnemen, maar niet als het van vlas etc. was. En ze zijn altijd nogal schoon, dus werkt het voor mij het makkelijkst. Ze lopen wel wat stro mee naar buiten, maar dat is zo weer aangeveegd. Ik hoef nu maar 1 of 2 plakken per dag/per paard erbij te doen om ze in een lekkere schone laag te hebben staan. Dus volgens mij kom ik dan ook nog eens beter uit met mijn kosten. Ik heb toch het idee dat ze op zaagsel of vlas viezer eruit zien en dat je toch meer werk er aan hebt dan dat ik nu heb.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:11

Op het moment staan ze altijd buiten maar anders zaagsel.
Gewoon 1 pak in de week en soms beetje bijgooien Ja

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:49

Vlas Lovers

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:49

Marrepar schreef:
Vlas Lovers

2 pakken per week Lachen

[edit] irritant dat de edit & quote knop zijn omgedraaid Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:12

Ik gebruik stro, dan hebben de paarden nog wat te knabbelen Ja

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:11

nobbygaard schreef:
We kunnen misschien ook een keer afspreken?

Nou ik heb inmiddels de keuze gemaakt voor het stro. Dit omdat het makkelijker af te voeren was. De boer tegenover de stal wilde wel de mest van stro overnemen, maar niet als het van vlas etc. was. En ze zijn altijd nogal schoon, dus werkt het voor mij het makkelijkst. Ze lopen wel wat stro mee naar buiten, maar dat is zo weer aangeveegd. Ik hoef nu maar 1 of 2 plakken per dag/per paard erbij te doen om ze in een lekkere schone laag te hebben staan. Dus volgens mij kom ik dan ook nog eens beter uit met mijn kosten. Ik heb toch het idee dat ze op zaagsel of vlas viezer eruit zien en dat je toch meer werk er aan hebt dan dat ik nu heb.

Moet nog even kijken hoe zijn hoeven het houden zonder ijzers, maar tot op heden gaat dat super en als het aan mij ligt komen er geen ijzers meer onder. En hij is de laatste tijd heel erg druk als ik samen met iemand gaat rijden en terwijl dat als ik alleen gaat hij super rustig is. Als het zondag een beetje weer is kom ik denk ik wel langs rijden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:39

vlas. Ja

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:47

Staan jouw paardjes op het Westeinde in Wijngaarden?? Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:50

nobbygaard schreef:

ik mest bij ons zoals jij beschrijft. ik hou ook niet van oppotten.
gewoon dagelijks de drollen en natte plek eruit. omspitten doe ik dus ook. bij mij gaat er per week een baal van 100 liter in. dit kost 4 euro. dus in totaal ben ik zo'n 16 euro per maand kwijt aan bodembedekking.
voordeel is ook dat je geen kosten hebt voor het afvoeren. wij gooien het 2x per jaar als compost over het land en ook een boer in de buurt wil het graag hebben.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 08:38

Citaat:
Staan jouw paardjes op het Westeinde in Wijngaarden??

Wanneer je daar 2 fjordjes ziet staan, dan zijn dat mijn trotsen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:41

benangelique schreef:
voordeel is ook dat je geen kosten hebt voor het afvoeren. wij gooien het 2x per jaar als compost over het land en ook een boer in de buurt wil het graag hebben.

En dit is dus het probleem in Sliedrecht de boeren willen het niet hebben en wil je het kwijt moet je vlas laten afvoeren en dat is duur. We hebben bij ons naast de stal wel tuinders zitten die er heel blij mee zijn, maar het moet toch bij ons 1 a 2 keer per jaar afgevoerd worden.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:50

nobbygaard schreef:
Citaat:
Staan jouw paardjes op het Westeinde in Wijngaarden??

Wanneer je daar 2 fjordjes ziet staan, dan zijn dat mijn trotsen!

Ehm ja.. ik heb alleen nog niet zo aardig over ze gedaan Bloos Ze staan namelijk in het weiland van mijn oude verzorgpony's.. het is dus voor mij ook nog steed het weiland van Sharon en Loena Haha!