wie vindt dit ook zo zielig en niet kunnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:09

Ik vind de foto echt afschuwelijk, zo ziet een sterk paard er niet echt uit, en als ik wat wilde verkopen zou ik toch een ander plaatje nemen...

koetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:11

Ik heb de advertentie even bekeken, nou dat paard ziet er niet slecht uit hoor, is alleen heel onbespierd !!
maar als die mensen die dat paardje aanbieden en bedoelen met zadelmak, dat er al op gereden wordt vindt ik dat erg fou, want dat paard zou er nog niet aan toe zijn, alle paarden zijn met 3 jaar pasvolledig in staat voor zulk werk. het paard kan er dan al eerder wel sterk uitzien, maar dat zegt helemaal niks. ik heb een pony gehad, is met 2 jaar zadelmak gemaakt en half jaar daarna bereden en die hebben ze voor het leven verknald, die had problemen daardoor met haar heupgewrichten. ik heb haar halaas maar 3 weekjes gehad daardoor.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:52

Ik denk niet echt dat 2 jaar een probleem is hoor. Doen we hier allemaal in Amerika.

Veel sterkte!

Deetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:08

Wat een gezeur!!! Doe jij alles perfect met je pony dan?

IK doe althans mijn best!!!!!

gwen2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 16:12

sorry maar een paard met 2 jaar inrijden vind ik onverantwoord
paarden kunnen dat gewoon niet aan..kan een paard het uberhaupt wel aan als we op hem rijden (kijk eens naar alle gebrekken die tegenworodig naar voren komen)

persoonlijk zou ik wel een jaartje kunnen wachten

Ik denk EERST aan mijn paard en dan pas aan mezelf!! dat zouden meer mensen moeten doen.

En dat iedereen de paarden in de usa al met 2 jaar zadelmak maken dat moeten ze zelf weten..als je beter weet waarom doe je dan niet het juiste.l

bah...waarom is iedereen tegenwoordig zo egoistisch bezig

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:17

Er is verschil tussen ZADELMAK en INRIJDEN
Er zijn zat mensen die onder zadelmak verstaan, gewend aan het zadel en dat soort dingen. En je paardje kan je ook verkeersmak maken door lekker met hem/haar te gaan wandelen desnoods met een zadel op!
Jammer dat het paardje er op de foto niet zo geweldig uitkomt, maar kom op! Het is een 2 jarige!
Niet elke 2 jarige is vet of perfect op maat.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:32

Jij bent de enige die het over inrijden heeft en dat staat er niet in de advertentie!Hij is zadelmak dus heeft er een zadel opgelegen Ikzelf begin daar ook pas mee als ze 3 zijn maar een 2 jarige gaat echt niet dood als je er een zadel op legt.
Eerst vind je het niet goed te praten dat een paard verkeersmak is voordat ie 3 is en vervolgens vind je het perfect als een jong paard door wandelen verkeersmak wordt?

waarom zou het egoistisch zijn?Jij zegt:kan een paard het uberhaupt wel aan als we op hem rijden
waarom rijd je dan paard?
beetje kort door de bocht hoor

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:37

Precies! Ga dan bowlen ofzo...

*sorry oneliner*

gwen2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 19:57

Goh NIMBER je zet wel een heerlijke toon bij je antwoord...goed voorbeeld als moderator van de groep!! NOT

succes ermee

sommige dingen worden toch verkeerd geinterpreteerd en ik heb wel in de gaten dat het niveau hier zeer laag is (sommige meiden moeten zich niet aangesproken voelen!!)

laat ik vanaf nu maar niet meer reageren op dit topic.....wat is wijsheid

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:13

jeetje,idd,wat een gezeur!ene,appaloosa kan wel,het dier hoeft echt niet volledig gestippelt te zijn hoor!het is ook een ras ey...
ene,ik vindt hem best redelijk,wat weinig halsbespiering,maar hij staat ook erg belabbert op zn benen.mager vin ik hem niet,en zit mooi in zn vacht...nix mis mee om hem zadelmak te maken,hij is immers ook niet enorm groot,dat scheelt ook veel....en ja,doe jij alles perfect?
zucht,van sommige MENSEN krijg ik rillingen!

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:21

enne,wat is wijsheid?"kunnen paarden het wel aan,als we op hen rijden..."hallo,zet ze dan in je voortuin ofzo,kun je heel de dag ernaar KIJKEN,maar pas op:als je ze aanraakt,of iets wat gewicht heeft op hun rug legt,zakken ze door hun benen!en waarom nimber afkatten,jij bent raar bezig,je denkt volgens mij echt dat je perfect bent:ik denk eerst aan mn pony,en dan aan mezelf...tuurlijk,behalve als je wilt rijden,en hij heeft geen zin,dan ga je toch zeker rijden?tssss....

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:27

ik vind er ook niks ergs aan.
een paard van 2 kan echt wel een zadeltje op en een bitje in hoor!
zadelmak is wat anders dan ingereden zijn.
en erg mager is ie ook niet.
waar zie jij de ribben ofzo?
hij heeft gewoon (nog) een iel nekje, daardoor lijkt het paard ook eerder mager.
oke, ik vind dat dit paard best nog een wat vet erop mag hebben, maar echt mager kan ik niet zeggen.
en verkeersmak is toch ook helemaal niet erg? integendeel...
ik heb ook een pony van 2 en die is al bijna verkeersmak mak, als was hij nog maar een veulentje.. vroeg geleerd oud gedaan Knipoog (natuurlijk niet bij het inrijden etc.)

wazzup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:52

jah ze kan die verkeersmak ook anders bedoelen natuurlijk promiss is ook al verkeersmak en die is ook nog maar een jaar en 3 maanden !! maar al wel verkeersmak !! ( of ze dat nog steeds is al ik dr op zit zien we dan wel weer *LOL* )

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 21:01

Hey,

vind het niet echt schokkend, het wil niet zeggen dat als je je pony met 2 jaar inrijd dat je er dan minder lang plezier van hebt!
Ik heb zelf een NF die omg. 2,3 jaar is, en die heb ik deze vakantie ingereden, hij is wel stevig gebouwd enzo.
Verkeersmak is ie ook al omdat we er vaak mee wandelen en zo.
Wel klopt het niet dat die pony zo mager is!!

yessie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 21:03

Hoi Gwen, Ons paard was ook al verkeersmak toen ze 2,5 was. Doordat we veel met haar over de weg wandelden. Anderhalf jaar later hebben we daar veel profijt van gehad toen we haar gingen inrijden, ze is nu 4,5 en nergens bang van. Kan ik van een hoop volwassen paarden niet zeggen.

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:00

Natuurlijk kan je je paard aan 2 jaar en 3 maanden al verkeersmak maken door langs de weg te stappen.Daar is niks mis mee.Maar op die leeft al zadelmak maken !!!!!Sorry,maar dat vind ik toch veel te jong hoor!!
Groetjes Julie

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:07

"t is maar net welke toon jij erbij verzint hoor Nivo is op Bokt over het algemeen erg hoog we hebben het heel gezellig altijd maar niet iedereen is het altijd met elkaar eens tja jammer.
Ik ga echt niet mijn mening veranderen omdat jij vind dat ik het met je eens moet zijn, moddie of niet.

er staat nergens dat ze op het paard rijden dat zeg jij! er staat alleen dat het paard zadelmak is.
wij hebben ooit eens voor een foto een zadel op een veulen gelegd zo'n shettie ding veulen was dus ook zadelmak *LOL*

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:24

My Dominique schreef:
bij ehm een bep ras (ik geloof niet dat het Appaloosa was.)
rijden ze ze al in als ze 2 jaar zijn

ik vermoed dat je het hier over Engelse Volbloeden, die bestemd zijn voor de races, hebt
maar deze dieren hebben op veel vroegere leeftijd dan andere paarden al problemen met botten en pezen en leven bijgevolg ook niet zo lang
(er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:37

[quote="Nathalie"]Mijn pony was ook 2,5 toen we haar zijn gaan beleren. Kun je wel zeggen, wacht nog een jaartje langer, maar als de DA bij de keuring je verteld dat de pony er fysiek en mentaal aan toe is om voorzichtig aan te werken, wie laat zijn pony dan nog een jaartje staan?
quote]

Ikke denk ik!! gewoon om je paardje te sparen en hem een langer leven te garanderen! 2,5 vindt ik persoonlijk te jong om er wat mee te gaan doen, ook al zegt de dierenarts het tegendeel! Als je ziet hoeveel er zo jong worden ingereden en hoeveel daarvan op vroege leeftijd al versleten zijn en naar de slacht kunnen zeg ik: Dan laat ik mijn paardje nog een jaar staan! Mischien nog wel langer ook!!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:24

Ik vind het dier er niet goed uitzien. Zijn ogen stralen ook niet. Hij is er zelf niet blij mee.
Waarom kunnen mensen gewoon niet wachten met hun babypaard?
2 jaar hé, dat komt net kijken!
Ik vind 3 jaar de minimale leeftijd voor het africhten, qua bouw en mentaal gezien kan het paard het dan aan.
Op 2 jarige leeftijd horen ze gewoon lekker in de wei te stoeien met leeftijd genootjes.
Mijn 2 jarige doet dat nu ook, ik kocht hem als zielige jaarling, dat niks gewent was, veel op stal gestaan had in z'n leven. Je moet het verschil eens zien, hij is er sowiso mentaal zoveel op vooruit gegaan! En lichamelijk ook zeker.
Dit wil ik lang volhouden, hij is zich nu goed aan het ontwikkelen, zodat ik er later een leuk gezond paard aan heb.

2 jarigen, jeetje man, geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken zo'n babypaard zadelmak te maken.
Geef hem de tijd zich voldoende te ontwikkelen, en een echte paardenjeugd te geven.
Werken kan ie zn hele leven lang.

Ik vind het paard uit de advertentie zielig, hij straalt niet, ziet er lichamelijk niet lekker uit. Nee niet mijn manier van doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:02

Ook van jouw paard is zo'n foto te maken hoor. Kwestie van het verkeerde moment 't knopje indrukken, bij niet optimale lichtomstandigheden. En dan ziet die mooie schimmel er ook sneu en grauw uit....

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat het wel verduveld makkelijk (ver)oordelen is, met als basis 1 knullige foto en een lekker afstandelijk internet.
Ook mijn keuze zou het niet zijn, om een tweejarige zadelmak te maken. Maar toch is het een veelgebruikte methode.

Wat opvalt is dat de meesten hier helaas niet eens in staat zijn om een onderscheid te maken tussen zadelmak maken (het accepteren van een zadel op de rug) en inrijden (het accepteren van een ruiter op de rug en het opvolgen van instructies van de ruiter).
Het gebeurt (veel!) vaker dat een paard van 2 of 2.5 jaar zadelmak gemaakt wordt en wat licht longewerk gaat doen, voor de duur van een paar weken.
Daarna gaat het dier weer lekker voor een jaar terug de wei in.

Dit doen ze omdat een paard niet vergeet.
Zadelmak maken en inrijden wordt vaak direct achter elkaar gedaan, en heeft een enorme impact op een paard. Doordat alles achter elkaar doorgaat, heeft het paard weinig tijd om al die nieuwe indrukken te verwerken.

Door het zadelmak maken (waar een paard lichamelijk helemaal niks onder lijdt) 'naar voren te halen' kun je een stukje psychische druk weghalen op latere leeftijd. Ook psychisch doet zadelmak maken namelijk niet zo veel met een 2jarige. De meesten vinden het wel interessant; het betekent immers lekker veel aandacht. Ze weten immers nog niet wat werken is.

Denk daar eens over na, en oordeel dan nog eens opnieuw?

koetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:27

ik weet meer over dat paardje, ze kent alleen een beetje longeerwerk met een zadel en hoofdstel om, en er heeft 2keer een klein meisje licht gewicht opgezeten.
op de foto had de eigenaresse haar net zegt ze.
nu is ze wat dikker. ze kost 1000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:27

VOLTIGEWERK?????????????????????????????? AAAARCH!!!! Dat zal toch niet mag ik hopen????

koetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:42

nee nee dat was een foutje van mij, nu staat hete r toch wel goed??? longeerwerk???