Vlas (of eventueel zaagsel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

Re: Vlas (of eventueel zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:41

ik heb 2 paarden die op vlas staan de een deed het er goed op tot vorige week als ze gelegen heeft zit onder haar buik(direct incontact met het vlas) alles vol met bulten een allergie dus.
mijn andere paard plast op een plek waardoor de rest van de stal erg droog blijft en als hij gaat liggen ligt ie op beton.
ik zou het liefst over stappen op stro weer maar ja een koppige stalbaas he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:29

Vreemd nog nooit van gehoord.

Voor het beton, dan ligt er te weinig in, er moet ook nog een bodem gemaakt worden met wat ouder vlas en er moet minstens een pak of 3 in een stal van 3 x 3

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:27

ik weet van ons op stal dat je vlas net als stro kan afvoeren omdat je alles op eenhoop gooit Knipoog
wel is het belangrijk om te weten dat vlas heel moeilijk vererbaar is dit jaar!!!
wij hebben nu af en toe een pallet met denk ik 30 balen.... en als deze op is (binnen een week of 2) dan hebben we geluk als er weer een neiuwe staat.. het schijnt dat het een slchets oogst jaar is geweest en er dus niet veel is...
maar dat kan natuurlijk dit jaar weer veranderen...
tzal me niks verbazen als er nu nog velden vol stro staan met dit weer... Rolleyes

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:18

Mijn ponies staan op vlas, uitstekend spul!

Ze stonden eerst op zaagsel, maar dat was een heel stoffig soort zaagsel en ik vond het een verschrikking met uitmesten. Ammoniak dampen kwamen er gewoon door heen. Je moest het echt twee keer per dag uitmesten en dan nog de stof die vrij kwam als je nieuw zaagsel er in gooide. Ik heb altijd mijn paard buiten gezet als ik dat deed.. Nee, het was echt een opluchting dat er vlas werd aangeboden.

Ik betaal er wel 10 euro extra voor, maar dat vind ik het zeker waard. Geen vieze luchtjes meer in stal, praktisch geen stof en de hoeven zien er een stuk beter uit...

Afvoer is inderdaad ook goedkoper....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:18

die van mij staan ook op vlas, scheeld echt met afvoer van de mest, heb er veeeeel minder zooi van Tong uitsteken

Ik heb trouwens t probleem dat de winkel er bijna niet meer aan kan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:21

kynshiri schreef:
een klein nadeeltje van vlas dat nog niet gezegd is, is dat het erg glad kan zijn op een betonnen ondergrond! De meeste paarden eten er inderdaad niet van, hoewel ik hier geen pak tot in de schuilstal krijg of mn ene pony heeft het opengebeten...ze heeft er wel nog nooit iets van gekregen, maar eens het in de stal ligt, laat ze het ook met rust...

Bij een helemaal lege stal, even met de gieter wat water op je beton sprenkelen en dan het vlas erop Lachen