Dure bodembedekking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleppie

Re: Dure bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:38

[quote="luxx"]
je gooit niet genoeg vlas/mot/andere bodembedekker in je stal.
als je er om te beginnen vier balen ingooit heb je een goede basis die onderop de urine goed absorbeert als jij dan elke dag netjes de drollen eruit schept en er één keer in de week een nieuw baaltje opgooit [na een paar maanden vaak ook maar een halve] heb je altijd een nette stal.
blijf zeker een maand van de onderlaag af, gooi dan de toplaag aan de kant en schep de natte plakken eruit.
meestal heb je dan zelfs nog zoveel schoon over dat er niet eens iets bij hoeft.
haal wel héél goed de drollen eruit, als die blijven liggen en door de stal gelopen worden wordt de bodem ook heel vies.
van een vieze stal is de oorzaak áltijd niet genoeg erin, daar is geen discussie over mogelijk [pointe a la ligne Tong uitsteken], maar de meeste mensen zijn om allerlei redenen niet bereidt om het eens te proberen.[/quote]

Nou dat ben ik niet met je eens.
Het ligt er ook aan hoe schoon je paard is.
Ik heb zelf mijn twee paarden op vlas staan en de ene is heel erg schoon en netjes en de andere roert echt alles doorelkaar (ooook de onderlaag).
Die moet je dus veel vaker bijvullen en dan nog is het na 1 dag alweer een drama !!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:43

als er genoeg in ligt kúnnen ze de zaak niet door elkaar roeren kleppie.
bij die viespeuk moet er dus meer in als bij die andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:44

luxx schreef:
je gooit niet genoeg vlas/mot/andere bodembedekker in je stal.
als je er om te beginnen vier balen ingooit heb je een goede basis die onderop de urine goed absorbeert als jij dan elke dag netjes de drollen eruit schept en er één keer in de week een nieuw baaltje opgooit [na een paar maanden vaak ook maar een halve] heb je altijd een nette stal.
blijf zeker een maand van de onderlaag af, gooi dan de toplaag aan de kant en schep de natte plakken eruit.
meestal heb je dan zelfs nog zoveel schoon over dat er niet eens iets bij hoeft.
haal wel héél goed de drollen eruit, als die blijven liggen en door de stal gelopen worden wordt de bodem ook heel vies.
van een vieze stal is de oorzaak áltijd niet genoeg erin, daar is geen discussie over mogelijk [pointe a la ligne Tong uitsteken], maar de meeste mensen zijn om allerlei redenen niet bereidt om het eens te proberen.

Dat werkt dan bij mij schijnbaar niet. Om te beginnen gaan in een uitgeschrobte stal tussen de 3 a 4 balen zaagsel, idd. Ik haal alle mestballen er dagelijks uit, het natte in het midden schep ik er ook uit. Het droge wat altijd aan de zijkanten ligt gooi ik in het midden. Ik pot het niet op omdat het in het midden zo begint te soppen en hij ook graag in het midden ligt rn hij ligt graag, (hij is 1.5). Gevolg, paard zeiknat van de urine. En hoe vaak je het ook naar het midden schept, 1x liggen en het droge ligt weer aan de zijkant.

Ik zie hem niet altijd drinken, maar ik neem aan dat hij dat wel behoorlijk doet, aangezien de stal zo nat is. De DA bellen is ook een optie, hij moet toch nog komen ivm entingen. Maar hij maakt geen suffe indruk of ziekelijk of iets, hij is juist heel vrolijk en eetlust genoeg. Vorig jaar hebben we hem in een box gezet van 5 bij 5, die kreeg hij niet zo snel nat Haha! Maar deze is nu bezet.
Misschien eens vlas proberen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:59

berk schreef:
En hoe vaak je het ook naar het midden schept, 1x liggen en het droge ligt weer aan de zijkant.

als jij het droge naar het midden moet scheppen zegt dat mij al genoeg.
misschien moet jij wel met vijf balen beginnen ofzo.
maargoed, ik heb dit al heel vaak aan mensen duidelijk proberen te maken, maar mensen zijn zó gruwelijk eigenwijs dat ik me de moeite net zo goed kan besparen.
alleen jammer dat veel paarden er smerig bij staan terwijl dat niet nodig is, maar ik kan net zo goed tegen de bomen in het bos gaan praten, die doen er ook niets mee.
berk schreef:
het natte in het midden schep ik er ook uit.

fout! daar kan je beter vanaf blijven, maar je ziet pas wat het verschil is als je het een tijd heb laten liggen en er ipv steeds uithalen steeds opgooit.
het wordt namelijk uiteindelijk een massieve plak, waarbij je veel meer waar voor je geld hebt in de zin van het absorberende vermogen van je bodembedekker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:02

luxx schreef:
van een vieze stal is de oorzaak áltijd niet genoeg erin, daar is geen discussie over mogelijk [pointe a la ligne Tong uitsteken], maar de meeste mensen zijn om allerlei redenen niet bereidt om het eens te proberen.

hier ben ik het dus niet mee eens!
er zijn heus wel meer oorzaken voor een vieze stal... bijvoorbeeld bij vlas MOET je onderlaag intact blijven wil het echt goed gaan werken om het zo maar te zeggen... mijn paard graaft zen hele stal overhoop en haalde alle drollen en plas door al het schone vlas heen... dan begin je met 5 balen vlas en na 4 dagen was het ene grote bende! en dan had ik nog netjes de drollen weggehaalt Pling

tegen de ts wil ik zeggen lekt je dag/of de waterleiding toevallig niet?!? heb bij mijn pony ook een keer zoiets stoms gehad waardoor ik maar bleef uitmesten Clown
aan jou verhaal te horen zou je stal toch droog moeten blijven!
je zou trouwens wel een keer een dag en nacht de waterleiding bij hem kunnen afsluiten en met emmers kunnen werken! dan weet je precies hoeveel hij drinkt, en of het echt teveel is...!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:08

luxx schreef:
als er genoeg in ligt kúnnen ze de zaak niet door elkaar roeren kleppie.
bij die viespeuk moet er dus meer in als bij die andere.

Ja, heb ik wel geprobeerd, maar ik krijg geen goede onderlaag!
De ondergrond krijgt niet de kans om een laag te vormen, omdat ze alles doorelkaar roert en er ook in graaft!
Hoe moet ik dat dan doen om een onderlaag te krijgen, ik kan moeilijk de stal blijven aanvullen totdat ze met het hoofd tegen het plafond staat?
Als je een tip hebt graag!
Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:43

De slangen van de waterbakken zijn oke, we hebben van die bakjes die gekoppeld zijn met een soort van tuinslang en bij de anderen voor en na de stal van Flint geen lekkages. We hebben dat idd wel eens gehad, toen liep het water de stal uit, had het draakje van stal de slang kapot gebeten Verdrietig En soms lopen ze er ook wel eens mee te spelen heb ik het idee, maar dat zijn hier de merries die het doen, Flint staat altijd zo rustig en tevree om zich heen te koekeloeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:48

Ja, heb ik wel geprobeerd, maar ik krijg geen goede onderlaag!
De ondergrond krijgt niet de kans om een laag te vormen, omdat ze alles doorelkaar roert en er ook in graaft!
Hoe moet ik dat dan doen om een onderlaag te krijgen, ik kan moeilijk de stal blijven aanvullen totdat ze met het hoofd tegen het plafond staat?
Als je een tip hebt graag!
Zij zijn groot en ik is klein![/quote]

Of ze schoppen en graven alles op een hoop, dan ligt er aan de voorkant niets en achter een halve meter hoog. Staan ze zowat diagonaal in hun stal.
Hier scheppen we alles maar weer recht, volgende ochtend ligt het weer zo. Er is weinig aan te doen, maar een goede potbodem krijg je dan idd niet.
Bij sommige stallen wil het potten sowieso niet zo goed, omdat het plafond dan gevaarlijk dichtbij komt. Hier hebben we drie megastallen in een loods met hoog plafond en drie kleinere met de hooizolder er boven, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:55

een paard dat veel drinkt heeft dus veel behoefte aan water, dat zou ik hem niet afnemen als ik jou was, is het zelfde als at jij gewoon veel dorst hebt en maar een paar glasen krijgt per dag.. in de keren dat je veel glasen krijgt kan je maar ene bepaalde hoeveelheid op maar tussen dat je weer krijgt had je allang al meer kunnen en willen drinken

niet de waterbak afsluiten dus, paarden plassen liever in hun stal dan in de bak of weide dus ik denk dat je je er maar gewoon bij moet neerleggen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:02

berk schreef:

Of ze schoppen en graven alles op een hoop, dan ligt er aan de voorkant niets en achter een halve meter hoog. Staan ze zowat diagonaal in hun stal.
Hier scheppen we alles maar weer recht, volgende ochtend ligt het weer zo. Er is weinig aan te doen, maar een goede potbodem krijg je dan idd niet.

precies! en die bodemlaag is juist het belangrijkste voor het vocht... als je die niet hebt werkt het ook niet goed!

heb je trouwens al een keer raad aan de DA gevraagd? het kan natuurlijk best aan zijn gezondheid liggen of eventueel aan zijn voer? je weet het maar nooit...

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:46

Als je paard teveel ineens drinkt kan je een poeder in zijn drinkbak strooien dat de dorst remt. Bij renpaarden en dravers zie je dat ook veel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:10

ik wou al zeggen; misschien moet je eens nagaan wáárom je hengst zoveel drinkt? Lachen daar is vast een reden voor, misschien heeft hij een orgaan wat te snel of te langzaam werkt, of heeft hij ergens tekorten of teveel aan..??

het lijkt me meer nut hebben om de oorzaak te vinden ipv je druk te maken over de bodembedekking Ja

Grospack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:13

Wat betreft het plassen, daar heb ik geen oplossing voor.

Wat betreft de bodembedekking van de stal. Wij verkopen hennepstrooisel. Dit neemt veel vocht op. 400 tot 500 % meer. Daarnaast neemt het stalafval met minimaal 50 % af. een perfect middel dus.

Probeer het eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:10

Nou we hebben alles laten checken.
Er is niets met hem aan de hand. Hij slobbert gewoon veel in zijn drinkbak. Bij bloedwaarden zijn geen defecten of abnormaliteiten aan de nieren of andere inwendige organen gevonden. Ook geen wormen, alles goed. Hij slobbert gewoon veel in zijn drinkbak. Ik zie hem ook niet drinken, ik zeg ook niet dat hij te veel drinkt, maar dat neem ik aan omdat zijn stal zo nat is.
Hier hebben we een paar potstallen en ik weet hoe dat werkt. De stal waar het betreffende paard in staat heeft echter een plafond, zodat door potten hij te hoog komt te staan.
5 balen zaagsel in zijn stal gooien heeft zowat het zelfde effect en kunnen we net zo goed geen staldeur plaatsen.
Hij graaft zijn stal ook overhoop, een potstal beginnen is bij hem al een crime.
Ik neem ook zijn water niet af, dat vond ik sowieso al geen goed idee, maar het werd mij verteld dat dat wel kon, dus ik heb het hier als optie opgeschreven om te zien wat de algemene mening daar over is.
Ik had de optie andere boxvulling over, alleen dat heb ik helaas door moeten strepen, de stalbedekking van de paarden wordt afgevoerd met de stalbedekking van de kalkoenen en moet dus houtkrul zijn.
Ik doe hem nu zo veel mogelijk naar buiten overdag, alleen hoorde ik vandaag dat ie door kreupelheid toch weer meer binnen moet staan, ach ja, gewoon wat vaker mesten, haha.
Maar het is dus geen inwendig probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:13

@Grospack
is er misschien een site waar ik meer over hennepstrooisel kan vinden. Mijn paarden staan volgend jaar op een andere stal, waar ik wel de mogelijkheid heb om een andere bodembedekker te kiezen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:05

het is in ieder geval goed om te horen dat ie lichamelijk niks heeft! hij heeft gewoon een passie voor slobberen in zijn water Haha!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:08

Ja inderdaad gelukkig niets lichamelijks.
Zou het ook niet verveling kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:10

manie schreef:
Je gaat je paard toch niet minder water geven omdat je anders teveel werk aan z'n stal hebt.
Jou paard drinkt die hoeveelheid die hij nodig heeft!
Minderen in de hoeveelheid water vind ik gewoonweg dierenmishandeling.
Hoe zou jij het vinden om maar 3 glaasje water op een dag te mogen drinken Boos!
i
dd
Wat hij nodig heeft, heeft hij nodig.
Jeetje, hoe kom je erop...

Gelukkig heb je dat zelf nu ook ingezien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:52

runningkawa schreef:
manie schreef:
Je gaat je paard toch niet minder water geven omdat je anders teveel werk aan z'n stal hebt.
Jou paard drinkt die hoeveelheid die hij nodig heeft!
Minderen in de hoeveelheid water vind ik gewoonweg dierenmishandeling.
Hoe zou jij het vinden om maar 3 glaasje water op een dag te mogen drinken Boos!
i
dd
Wat hij nodig heeft, heeft hij nodig.
Jeetje, hoe kom je erop...

Gelukkig heb je dat zelf nu ook ingezien Lachen

Mijn hemel, ik heb nog nooit een drinkbak afgekoppeld. Ik ben dat ook nooit van plan geweest, tjonge jonge.
Dat ik hier iets noem, omdat men dat als optie heeft gegeven, wil niet zeggen dat ik dat ook heb gedaan. Dus het woord dierenmishandeling in de mond nemen vind ik nogal voorbarig!!
En te beroerd om een stal uit te mesten??? Ik mest keurig elke dag hoor, dus om gelijk maar aan te nemen dat ik als een lui varken mijn paard mishandel, hoe kom kom je er in vredesnaam bij.

En gelukkig dat ik dat zelf ook heb in gezien, dan heb je mijn laatste post niet gelezen, want daarin staat dat ik dat ook nooit van plan ben geweest.

Ik vraag hier gewoon om advies en op dit commentaar (op geen enkele kennis van de situatie hier gebaseerd) zit ik niet te wachten. Kijk als je me nu kent en weet hoe ik mijn paarden behandel, dan is het anders iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:55

@kleppie
Ik denk niet dat het verveling is, hij loopt altijd buiten verder. Alleen 's nacht staat hij binnen en als de weide heel erg slecht is. Hij heeft ook geen stalgebreken of iets, hij heeft ook altijd iets te knabbelen. Ze staan met zijn zessen en hij is de enige met zo'n natte stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:42

Berk, is er wat mis met je ogen?

Post er toch bij "Gelukkig heb je dat zelf nu ook ingezien"

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:51

Mijn merrie dronk (en plaste) ook vrij veel, dus ik dacht dat het daardoor kwam dat de stal elke dag echt kled-der-nat was. Totdat ik er na lange tijd achter kwam dat de bodem langzaam was verzakt, waardoor het vocht niet meer werd afgevoerd. Oplossing: stoeptegels. Daar zakt al het vocht doorheen en toch stond m'n paard droog. Nadeel: eens in de zoveel tijd moeten de tegels eruit om daaronder te schrobben. Neem van mij aan, dat is geen pretje...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:53

Mijn ruin sopt zijn hooi in zijn drinkbak met de nodig waterverspilling.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:05

de ene maakt een grotere bende van zijn stal dan de andere.

De opmerking dat als een stal vies wordt er te weinig bodembedekking in ligt, ben ik het TOTAAL NIET mee eens.
Bij ons staan alle paarden op stro, wij hebben een paard op stal, het maakt niet uit hoe veel stro je in de stal doet, de volgende dag is alles zeiknat en bruin vertrapt. Als je het een halve meter hoog strooit net zo smerig als een klein laagje.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:42

Voor diegene die hun stal oppotten haal je er helemaal geen natte plekken uit. Wat doe je als de stal weer behoorlijk vies is en tijd voor een nieuwe zak. haal je dan wel urineplekken weg of gooi je er weer schoon over heen. en tot hoever laat je je stal oppotten.

Mirjam